تمام زیردریایی هایی که ارتش ایران در اختیار دارد؛ از غدیر تا طارق
به گزارش مهسان بلاگ، پس از کوشش های فراوان متخصصین نداجا برای تعمیر و نگهداری از این زیردریایی، توانستیم به تکنولوژی ساخت زیردریایی برسیم و امروز در حال ساخت انواع زیردریایی کلاس سبک، نیمه سنگین و سنگین هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه امنیتی و دفاعی گروه سیاسی خبرگزاری خبرنگاران، زیردریایی ها جزء پیچیده ترین، راهبردی ترین و تأثیرگذارترین محصولات دفاعی محسوب می شوند که در سه کلاس سبک، نیمه ستگین و سنگین به فراوری می رسند.
یکی از ویژگی های مهمی که زیردریایی ها از آن بهره می برند و استفاده از آن را به یک اولویت اصلی در عرصه دفاع دریایی تبدیل می نماید، عدم رهگیری و کشف است و همچنین می توان زیردریایی ها را به سلاح های روز مسلح کرد.
امیر دریادار دوم عباس فاضل نیا، فرمانده کارخانجات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفتگویی عنوان نموده است که ساخت زیردریایی از پیشرفته ترین دانش های جهانست. به این معنی که اگر کشوری بتواند زیردریایی بسازد، یعنی به تمامی فناوری های پیچیده دست پیدا نموده است.
پس از کوشش های فراوان متخصصین نداجا برای تعمیر و نگهداری از این زیردریایی، ما آهسته آهسته توانستیم به تکنولوژی ساخت زیردریایی برسیم و امروز متخصصان صنایع دریایی جمهوری اسلامی ایران در حال ساخت انواع زیردریایی کلاس سبک با عنوان غدیر، نیمه سنگین با عنوان فاتح و البته سنگین با عنوان طارق هستند.
زیردریایی کلاس سبک غدیر
زیردریایی های کلاس غدیر به لحاظ حجم و اندازه به گونه ای طراحی شده است که قابلیت حضور در آب های کم عمق ساحلی را دارد و می تواند در راستای حفظ و حراست از آب های سرزمینی تا مناطق حوزه انحصاری و مالی وظیفه خود را به نحو مطلوبی انجام دهد.
به همین دلیل در تمام ساحل ممتد خلیج فارس، همچنین دریای عمان و سواحل مکران این زیردریایی ها به صورت شبانه روزی حضور دارند و فضای زیر آب و سطح آب را به طور 24 ساعته رصد می نمایند. همچنبن زیردریایی های کلاس غدیر به واسطه حمل انواع تسلیحات جنگی در حوزه آفندی می توانند دشمن را در یک نبرد ناهمتراز غافلگیر نمایند؛ همچنین این زیردریایی ها می توانند تعداد زیادی مین را با خود حمل نمایند و در آبراه ها و تنگه هایی که شناور های دشمن تردد می نماید، حضور یافته و اقدام به مین ریزی نمایند.
امروز ناوتیپ زیرسطحی نیروی دریایی راهبردی ارتش، ده ها فروند از زیردریایی های کلاس غدیر را در اختیار دارد و در مناطق عملیاتی خلیج فارس، دریای عمان و شمال اقیانوس هند از آن استفاده می نماید. هشتم آذرماه 1397 در بندرعباس، دو زیردریایی کلاس غدیر با شماره های 955 و 942 به ناوگان جنوب نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران الحاق شدند.
زیردریایی غدیر شماره 955 با قدرت حمل موشک های کروز زیرسطحی، دارای اثرات استراتژیک بسیار بالایی است. به گفته امیر دریادار امیر رستگاری رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، این زیردریایی مجهز به موشک زیرسطح به سطح شده و قدرت تخریب و انهدام اژدر والفجری که در زیردریایی غدیر به کار گرفته شده، با 6 موشک کروز سطح به سطح برابری می نماید و می تواند یک شناور هزار تُنی را در کمتر از 10 ثانیه به اعماق دریا ببرد. کار طراحی و فراوری زیردریایی غدیر 955 ظرف 18 ماه انجام شد و به گفته امیر دریادار رستگاری، بیش از 90 درصد اجزا زیردریایی غدیر، فراوری داخل است.
زیردریایی غدیر 955 به دلیل کوچک بودن، پایین بودن سطح نویز انتشاری و احتمال بسیار کم شناسایی شدن توسط دشمن قابلیت حضور در سواحل و بنادر دشمن و حضور در آبراه های کم عمق و کوچک را با قابلیت حمل تکاور و انواع تسلیحات مانند اژدر و مین دریایی دارد. زیردریایی غدیر به خوبی می تواند در کف دریا بنشیند و با سونار فضای اطراف خود را شناسایی کند. سامانه مدیریت نبرد توسط سازمان صنایع دریایی بر روی این زیردریایی تعبیه شده که شناور با توجه به سرعت، سمت و راستا آن در این سامانه شبیه سازی می گردد و بهترین موقعیت زیردریایی را برای شلیک اژدر یا موشک نشان می دهد. زیردریایی غدیر که بدنه آن در صنایع فولاد آلیاژی کشور فراوری شده، از سامانه جنگال بسیار پیشرفته ای نیز بهره می گیرد و تلسکوپی که در زیردریایی غدیر به کارگیری شده، جزء جدیدترین و پیشرفته ترین تلسکوپ هایی است که در جهان استفاده شده است.
این زیردریایی مجهز به اژدر 533 میلی متری از نوع والفجر با کلاهک 220 کیلومتری و بُرد 18 تا 20 کیلومتر است. همچنین سرعت غدیر به دلیل برخورداری از باتری های پیشرفته به حدود 30 کیلومتر در زیر آب رسیده است و چون سروصدای بسیار کمی دارد، به راحتی در زیرسطح با خطرپذیری بسیار پایین به گشت و شناسایی مبادرت می ورزد.
زیردریایی کلاس نیمه سنگین فاتح
زیردریایی 527 تُنی فاتح به عنوان یک زیردریایی نیمه سنگین تلقی شده و از نظر مشخصات عملیاتی بسیار برتر از زیردریایی غدیر است و توانایی حرکت در عمق 200 متر را به صورت عادی داشته و بیشینه عمق قابل دستیابی برای آن نیز 250 متر است. فاتح توان دریانوردی به مدت 35 روز را دارد که از این نظر نیز بهبود چشمگیری نسبت به زیردریایی غدیر مشاهده می گردد. سرعت سطحی فاتح حدود 20 کیلومتر بر ساعت و در حالت غوطه ور حدود 25 کیلومتر بر ساعت است. این زیردریایی توانایی حمل موشک های زیرسطحی، موشک های دوش پرتاب سطح به هوا و همچنین امکان حمل نیروهای تکاور و رساندن آن ها به نقاط موردنظر را نیز دارد.
فاتح دارای چهار مقر پرتاب اژدرهای کالیبر 533 میلی متری بوده و توانایی حمل هشت مین دریایی را نیز دارد و همچنین دارای دو اژدر رزرو است و همچنین موتور این زیردریایی از نوع توربو ژنراتور است که وظیفه تبدیل انرژی مکانیکی به الکتریکی را دارد.
زیردریایی فاتح در صنایع دریایی شهید درویشی بندرعباس وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو های مسلح ساخته شده است. امیر دریادار حسین خانزادی پیرامون نخستین زیردریایی نسل فاتح می گوید: زیردریایی فاتح برخوردار از ظرفیت های دفاعی بسیار بالایی است، اما ما کوشش می کنیم که خیلی از این ظرفیت ها نام نبریم؛ چراکه زیردریایی باید ویژگی غافلگیرنمایندگی خود را حفظ کند. ما با جرئت می گوییم زیردریایی فاتح یک غافلگیری برای دشمنان است. این غافلگیری هم از لحاظ سامانه های اژدر است و هم از لحاظ سایر تسلیحاتی که در فاتح به کارگیری شده، اما از آن ها نام نمی بریم. دشمنان بدانند که فاتح تا دندان مسلح است و می تواند از اعماق بسیار زیاد کار هایی را انجام دهد که دشمن نه برای آن آماده است و نه انتظارش را دارد.
او همچنین درباره مقایسه توانمندی های زیردریایی فاتح با زیردریایی های مدرن سایر کشور ها گفت: در مأموریت هایی که تا به امروز به نقاط مختلف جهان داشته ام از زیردریایی های زیادی بازدید نموده ام، اما زمانی که برای اولین بار وارد زیردریایی فاتح شدم، حقیقتاً غافلگیر شدم؛ باورم نمی شد که ما در کشور توانسته ایم به این سطح از توانمندی در ساخت زیردریایی برسیم که به لحاظ کیفیت نسبت به آنچه در جهان مرسوم است در مرتبه بالاتری قرار داشته باشد.
، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در مورد آزمایش ها و تست های دریایی زیردریایی فاتح خاطرنشان می نماید: امروزه در کارخانجات ساخت زیردریایی اصلاً احتیاج نیست که شما زیردریایی را در عمق 200 یا 300 متری آزمایش کنید. تجهیزاتی را در اختیار داریم که زیردریایی داخل آن گذاشته می گردد و به صورت دینامیک به عمق مورد نظر برده می گردد. برای فاتح این رخ داده و آزمایش هایش اجرا شده است.
براساس این گزارش؛ زیردریایی تمام ایرانی فاتح برای نخستین بار در رزمایش ولایت 97، حضور یافت و عملکرد خیره نماینده ای را از خود نشان داد.
زیردریایی کلاس سنگین طارق
زیردریایی طارق سومین زیردریایی کیلوکلاس و کلاس سنگین جمهوری اسلامی است که در سال 1371 به نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ملحق شد و عملیات شناسایی، وظیفه اصلی آن به شمار می رود.
این زیردریایی دارای سیستم جدید آزادسازی گاز است و بدنه خارجی آن با نوعی کاشی لاستیکی ضدامواج سونار پوشانده شده تا خطر ردیابی آن کاهش پیدا کند. طارق 901 که با گروه کیلوکلاس شناخته می گردد، دارای قدرت جابه جایی دو هزار و 300 تُن آب به هنگام حرکت در سطح و قدرت جابه جایی سه هزار و 950 تُن آب به هنگام غوطه وری است .
برآوردها نشان می دهد در زمان عملکرد صحیح سرعت این زیر دریایی به هنگام حرکت در سطح آب حدود 19 کیلومتر و در هنگام غوطه وری به حدود 32 کیلومتر در ساعت می رسد. بر این اساس، این زیردریایی ها با توجه به طراحی بدنه و کلاس سنگین آنها قادر خواهند بود تا در حدبیشتر عمق غوطه وری 300 متری حرکت نمایند، ضمن اینکه برآورد برد حرکتی این زیردریایی ها در حالت حرکت در سطح یا داخل آب متغیر است که در هر دو صورت به چندین هزار کیلومتر می رسد و با سرعت هفت گره دریایی قادر خواهد بود تا 12 هزار کیلومتر را با پایداری 45 روز طی کند.
زیردریایی طارق که از کلاس کیلو است، دارای قدرت پرتاب اژدر منحصر به فردی است به طوری که با 6 لوله پرتاب اژدر 533 میلیمتری و 18 اژدر سنگین همیشه آماده پرتاب اژدر در انواع سبک و سنگین است و در بیشتر اوقات 18 اژدر در صندلی ویژه نگهداری می شوند. لوله های پرتاب اژدرها به گونه ای طراحی شده اند که اژدرهای هدف یابی را که دارای سیستم سونار اکتیو و راهنمای تلویزیونی هستند را علیه دو هدف به صورت همزمان شلیک کند.
این سیستم به خدمه زیر دریایی امکان می دهد که به طور مستقیم و آنلاین، راستا حرکتی اژدر را به سوی یک هدف معین نمایند. سیستم سونار به کار رفته در زیردریایی های سنگین پرتابگرها و لوله های پرتاب اژدر طارق و کلاس کیلو قادر است 24 مین دریایی را نیز رها کند. همچنین این کلاس زیردریایی قادر است هشت فروند موشک سطح به هوای کوچک شلیک کند . این زیردریایی که آشیانه اصلی آن در بندر عباس است، با حدود 73 متر طول و حدود 10 متر عرض از زیردریایی های کلاس سنگین جمهوری اسلامی ایران محسوب می گردد که این زیردریایی ها به سیستم سوناری از نوع MGK-400 وسیستم کانالی دوگانه کم اشتباه مجهز هستند که امواج منعکس شده از شناورهای دشمن را دریافت می نماید و به این ترتیب امواج ارتباطی زیردریایی که سیگنال های سونارهای فعال دشمن را ردیابی نموده را شناسایی می نماید.
پنهان ماندن از رادار و سیستم های ردیابی از ویژگی های این زیردریایی است. یکی از دلایل کم صدا بودن و کم شناسایی شدن این زیردریایی ترتیب خطی چیدمان اجزای سازنده زیردریایی و پوششی ضدسونار است و از انعکاس و انتشار امواج جلوگیری می نماید. تعمیرات زیردریایی طارق در داخل کشور 50 میلیون دلار برای کشور صرفه جویی مالی داشته است، ضمن اینکه برآورد تعمیرات نیمه اساسی این گونه زیردریایی یک میلیون و 620 هزار نفر ساعت است.
بخش های مکانیکی، الکتریکی، الکترونیکی، بدنه سخت و بدنه نرم از بخش هایی تعمیرشده در زیردریایی طارق است و بیش از 200 سیستم حساس این زیردریایی در کارخانجات منطقه یکم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تعمیر، تعویض و نصب شد، البته این زیردریایی دارای مشکلاتی بود که بزرگی و در نتیجه سنگینی این زیردریایی به عنوان یک زیردریایی دیزلی از آن جمله بود که در نهایت به افزایش قدرت موتور آن شد.
نکته جالب زیردریایی طارق این است که به لحاظ کلاس رزمی جزء ضدزیردریایی ها و ضد سطحی ها قرار می گیرد و جزء بی صداترین زیردریای های دیزلی در جهان محسوب می گردد به طوری که امکان شناسایی آن برای زیر دریایی های دشمن ، تنها یک چهارم زیردریایی های مشابه هم کلاس خود است . به طور مثال اگر زیردریایی دشمن و طارق در فاصله هزار متری باشند، طارق قادر به شناسایی زیردریایی دشمن است درحالیکه زیردریایی حریف باید به 250 متری طارق برسد. از دیگر ویژگی های طارق آن است که تعادل بسیار خوبی در زمان غوطه وری در آب دارد؛ یعنی رابطه بین نیروهای بویانسی و شناوری و وزن با توجه به تانک های آب این زیر دریایی در حد بسیار مطلوبی است.
گزارش از سعید امینی
انتهای پیغام/4079/
منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنامجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری
باتسک: مترجم آنلاین، دارالترجمه آنلاین