ثبت جهانی توس در گروی ابلاغ طرح راهبردی

به گزارش مهسان بلاگ، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: ثبت جهانی توس در صورت ابلاغ طرح راهبردی شورای عالی شهرسازی و معماری، تسریع خواهد شد.

ثبت جهانی توس در گروی ابلاغ طرح راهبردی

بهگزارش میراثآریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی، ابوالفضل مکرمی فر روز شنبه 17 خرداد ماه 1399 با بیان این مطلب اضافه کرد: حدود یک سال است در انتظار ابلاغ طرح راهبردی شورای عالی شهرسازی و معماری هستیم. موضوع در شورای فنی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مصوب و برای ابلاغ نهایی به وزارت راه و شهرسازی، ارسال شده است.

او درباره ثبت جهانی آثار تاریخی استان اظهار کرد: از آنجا که یونسکو سالانه یک سهمیه از هر کشور می پذیرد و کشور ما دارای ظرفیت های عظیم و مهمی در حوزه ثبت جهانی آثار است، باید پرونده ها بر اساس اهمیت به این سازمان فرستاده می گردد که این باعث کندی پیشرفت کار می گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی درباره ثبت جهانی آسبادهای نشتیفان نیز گفت: پایگاه میراث فرهنگی آسبادهای ایران در حال پیگیری ثبت جهانی این آسبادهاست.

او با اشاره به تعداد آسبادها در سه استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان گفت: آنالیز و ثبت این آسبادها در دست اقدام است و باتوجه به اینکه باید آسبادها به صورت زنجیره ای ثبت شوند، از این رو در فهرست موقت ثبت قرار گرفته اند و سایر مراحل تکمیل و ارسال پرونده ها در حال اجرا است.

مکرمی فر تأکید کرد: پرونده آسبادهای خراسان رضوی در مقایسه با سایر استان ها کامل تر است، اما باتوجه به زنجیره ای بودن موضوع، باید در سطح سه استان به پیشرفت چشمگیری برسد.

او یادآور شد: شناسایی همه آسبادها در تمام نقاط استان و بازسازی و راه اندازی تعدادی از آن ها و مشخص حریم شان برای حفاظت مؤثر در دست پیگیری است.

ثبت جهانی توس در گرو ابلاغ طرح راهبردی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی درباره آثار تاریخی استان که ثبت جهانی شده اند، گفت: قنات قصبه گناباد در سال 2016 با شماره ثبت 1506 ثبت جهانی شد.

او درباره آثاری که در فهرست موقت آثار جهانی قرار گرفته اند، اضافه کرد: منظر فرهنگی توس در سال 2007 با شماره ثبت 5203، مسجد ملک زوزن خواف در سال 2007 با شماره ثبت 5208، محور سلجوقی غزنوی خراسان در سال 2007 با شماره ثبت 5211، جاده ابریشم در سال 2008 با شماره ثبت 5268، آسبادهای نشتیفان در سال 2017 با شماره ثبت 6192، مجموعه تاریخی مذهبی حرم مطهر رضوی شامل حرم، مسجد گوهرشاد، مدرسه پریزاد، مدرسه دودر در سال 2017 با شماره ثبت 6194 و کاروانسرای ایرانی رباط شرف در سال 2017 با شماره ثبت 6197 در فهرست موقت آثار جهانی ثبت شده اند.

مکرمی فر درباره آثار پیشنهادی استان برای ثبت جهانی گفت: 10 اثر تاریخی شامل محوطه تاریخی بندیان در درگز، مزار شیخ احمد جام در تربت جام، مدارس مکتب هرات متعلق به دوره تیموری، مدرسه غیاثیه خرگرد، مساجد دو ایوانی به سبک خراسانی شامل ملک زوزن، خسروشیر، مسجد جامع گناباد، مسجد گوهرشاد، مجموعه تاریخی طبیعی کلات، برج مقبره دوره ایلخانی شامل برج رادکان و میل اخنگان و علی آباد، شهر کهن نیشابور و راستا امام رضا (ع) آثار پیشنهادی استان به سازمان یونسکو برای ثبت جهانی هستند.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: میراث آریا
انتشار: 21 شهریور 1400 بروزرسانی: 21 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 51412

به "ثبت جهانی توس در گروی ابلاغ طرح راهبردی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت جهانی توس در گروی ابلاغ طرح راهبردی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید