خبرنگاران مقتل خوانان در کربلا ولوله بر پا کردند

به گزارش مهسان بلاگ، بغداد - خبرنگاران - سوز نوای مقتل خوانان میان دسته های عزادار کربلا، دلدادگان سوگوار حسینی را در ماتم و اندوه فرو برده و این آه و اشک است که با نوای هر مقتل خوان بر گونه ها روان می شود.

خبرنگاران مقتل خوانان در کربلا ولوله بر پا کردند

به گزارش خبرنگاران، مقتل خوانان روز عاشورا در بین الحرمین در کربلا با نوای حزن انگیز و سوزناک شان واقعه شهادت امام حسین (ع) و اصحاب ایشان را مو به مو بازخوانی می کنند.

در این بازخوانی هرگاه که مقتل خوان به لحظات دردناک واقعه می رسد، فریاد ناله و شیون سقف آسمان را می شکافد و ضجه عزاداران به عرش می رسد و دست ها بر سرها کوبیده می شود و جمعیت یکپارچه فریاد بلند یا حسین سر می دهد.

مقتل خوان هر چه به خاتمه واقعه سرایی نزدیک می شود، لحظات نفس گیرتر می شود. در اینجا دیگر اباعبدالله الحسین (ع) همه یارانش شهید شده اند و تنها و بی کس در میان لشکریان یزید گرفتار است.

حبیب، زهیر، عابس الشاکری، جان مسیحی، علی اکبر (ع) و ابوالفضل عباس (ع) علمدار سپاه امام همه شهید شده اند؛ حتی کودک شش ماهه اباعبدالله الحسین (ع) از قساوت قلب لشکریان وحشی یزید در امان نمانده و با تیر سه شعبه حرمله به شهادت رسیده است.

در این زمان از هر سو تیر، نیزه و سنگ بر جان خسته امام تنها فرود می آید و شمر بن ذی الجوشن آرام آرام و با ترس به امام نزدیک می شود تا به دستور عمر سعد، صفحه خاتمهی را رقم بزند.

مقتل خوان به اینجا که می رسد ناله و زاری عزاداران کربلایی بلند می شود و اشک و ناله سراسر جمعیت جاری می شود. عزاداران همه بر سر و سینه می زنند و بانگ توفنده لبیک یا حسین (ع) به آسمان می رود.

مقتل خوانی، قصه سرایی کامل واقعه عاشوراست که همه حوادث روز دهم محرم سال 61 هجری و چگونگی شهادت هریک از یاران وفادار امام حسین (ع) در آن شرح داده می شود.

آیین های عزاداری روز دهم محرم در عراق هر سال با مقتل خوانی آغاز می شود و این مراسم بیشتر در حسینیه ها، زیارتگاه ها و در هیات های عزاداری با حضور باشکوه شیفتگان امام حسین (ع) برگزار می شود.

مقتل خوانی حادثه عاشورا حدود 2 ساعت به طول می انجامد که معمولا از ساعت 9 صبح روز دهم محرم آغاز می شود و تا نزدیکی اذان ظهر ادامه پیدا می کند.

حساس ترین جای مقتل خوانی بی تردید شرح ماجرای لحظات شهادت امام حسین (ع) است که عزاداران در این مرحله در غم شهادت مظلومانه حسین (ع) بر سر و سینه می زنند.

سوگواری ها تا اذان ظهر ادامه می یابد که در این مرحله پس از برپایی نماز ظهر و عصر به صورت جماعت، بسیاری از هیات های عزاداری با وعده ای از غذای نذری از عزاداران پذیرایی می کنند.

پس از اقامه نماز ظهر و عصر عاشورا در کربلا، آیین با شکوه دیگری به نام رکضه الطویریج (دویدن طویریج) آغاز می شود که عزاداران در فاصله چند کیلومتری از حرم حسینی به صف می ایستند و به نشانه نصرت اباعبدالله الحسین (ع) در حالی که به سوی حرم می دوند بر سر و سینه می زنند و بانگ یا حسین (ع) سر می دهند که در نوع خود آیینی حماسی و باشکوه است.

این آیین تا حدود ساعت 3 و 4 بعد از ظهر ادامه پیدا می کند و عزاداران دسته دسته به حرم حسینی و عباسی وارد می شوند و با اباعبدالله الحسین (ع) تجدید بیعت می کنند.

آیین خاتمهی روز عاشورا در کربلا و سراسر عراق، بعد از اقامه نماز مغرب و عشا، شام غریبان است؛ در کربلا گروهی از بچه ها و زنان وارد حرم امام حسین (ع) و ابوالفضل عباس (ع) می شوند و آغاز اسارت اهل بیت و حرکت آنها به سمت شام را اعلام می کنند.

در این آیین با حزن و اندوه بسیار، بچه ها و زنان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) با امام حسین (ع) و ابوالفضل عباس (ع) وداع می کنند.

با وجود بیماری کرونا امسال آیین مقتل خوانی با رعایت پروتکل های بهداشتی پیش از ظهر امروز (یکشنبه) مصادف با دهم محرم در صحن های مقدس حسینی و عباسی و بین الحرمین در کربلای معلا برگزار شد.

منبع: ایرنا
انتشار: 21 مهر 1399 بروزرسانی: 21 مهر 1399 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 59647

به "خبرنگاران مقتل خوانان در کربلا ولوله بر پا کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مقتل خوانان در کربلا ولوله بر پا کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید