دیدار از موزه هنرهای معاصر به امسال قد نمی دهد

به گزارش مهسان بلاگ، 31 تیرماه سال 98، هادی مظفری (مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی) و احسان آقایی (رئیس موزه هنرهای معاصر تهران) با برگزاری یک نشست خبری درباره فرآیند بازسازی موزه توضیحات مشخصی را اعلام کردند.

دیدار از موزه هنرهای معاصر به امسال قد نمی دهد

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، با گذشت بیش از یک سال از آغاز فرآیند بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران، هم اکنون بخش گنجینه موزه در حال ترمیم است و به گفته رئیس این موزه، فرآیند بازسازی همچنان ادامه دارد و درهای موزه سال آینده به روی مخاطبان باز می شود.

احسان آقایی ـ رییس موزه هنرهای معاصر تهران ـ در گفت وگویی با ایسنا درباره فرآیند بازسازی این موزه اظهار کرد: با توجه به اینکه آثار کاملا از گنجینه خارج شده اند، هم اکنون در حال بازسازی بخش گنجینه هستیم.

او درباره زمان انتها این پروژه نیز اظهار داشت: ما برای خودمان زمان بندی مشخصی را در نظر گرفته ایم، اما از آنجا که می خواهیم بدقول نشویم این زمان بندی را اعلام نمی کنیم؛ اما به طور کلی فرآیند بازسازی موزه امسال تمام نمی شود و امیدواریم در ماه های نخست سال 99، درهای موزه باز شود.

موزه هنرهای معاصر تهران یکی از مهم ترین گنجینه های هنر مدرن محسوب می شود که دارای آثار هنری زیادی از دوره تاریخی انتها جنگ جهانی دوم تا دهه 1980 است. گفته می شود این مجموعه یکی از کامل ترین مجموعه های هنر اکسپرسیونیسم انتزاعی در جهان است که همه جنبش های هنری قرن 19 و 20 را پوشش می دهد.

در این مجموعه، آثار مختلفی از دوره های متفاوت کاری پابلو پیکاسو وجود دارد. همچنین نقاشی دیواری روی زمینه قرمز هندی اثر جکسون پولاک دیگر اثر شاخص موزه است که مشهورترین کار موزه و به لحاظ قیمتی، گران ترین اثر این مجموعه است. مجموعه بسیار معروف مائو و اثر خودکشی از اندی وارهول نیز از دیگر آثار شاخص موزه است. همچنین آثاری از بهمن محصص، پرویز کلانتری، حسین زنده رودی، محمود فرشچیان و مارکو گریگوریان در بخش نقاشی هنرمندان ایرانی وجود دارد.

اهمیت وجود این آثار باعث شد که نهم اردیبهشت سال 97 اعلام شود، موزه هنرهای معاصر تهران نیاز به بازسازی دارد و به دلیل تعمیرات گسترده تا آخر تابستان تعطیل خواهد بود؛ البته فرآیند بازسازی که قرار بود حدود شش ماه به طول بیانجامد، با وجود گذشت بیش از یک سال هنوز به انتها نرسیده است.

سید مجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدیدی که تیر ماه 97 از فرایند بازسازی موزه داشت، تاکید کرد که با توجه به نقش موزه هنرهای معاصر تهران در فضای هنر و برای فعالیت آن، ضرورت دارد سرعت انجام بهسازی هم مورد توجه قرار گیرد تا دوباره فعالیت موزه آغاز شود.

با این وجود 24 مهر سال 97، هادی مظفری ـ مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی ـ اظهار داشت که تا این تاریخ پروژه بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران، 40 درصد پیشرفت داشته است. او درباره چرایی طولانی شدن فرایند بازسازی این مکان فرهنگی نیز توضیح داد که در ابتدا مدیران وقت مرکز هنرهای تجسمی و موزه هنرهای معاصر پیش بینی کرده بودند که این پروژه ظرف چهار پنج ماه به انتها می رسد. ولی در زمان بندی دو نکته محاسبه نشده بود؛ نخست اینکه برنامه زمان بندی حدسی بوده و مدیریت پروژه و جبهه های کاری در آن لحاظ نشده بود و دوم پیش بینی مالی پروژه بود که در این مدت دچار نوسانات شد.

در نهایت 31 تیرماه سال 98، هادی مظفری (مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی) و احسان آقایی (رئیس موزه هنرهای معاصر تهران) با برگزاری یک نشست خبری درباره فرآیند بازسازی موزه توضیحات مشخصی را اظهار داشتند.

مظفری با بیان اینکه تا به امروز 60 درصد از پروژه مرمت موزه هنرهای معاصر تهران اجرا شده است، شرایط خاص این موزه و ارزش تاریخی که دارد را از دلایل طولانی شدن فرآیند مرمت و بازسازی مطرح نمود. نوسانات زیاد قیمت ها در بازار و همچنین نداشتن سرعت لازم از سوی پیمان کار اول، دلایل دیگر این امر عنوان شد.

حالا نزدیک به شش ماه از این اعلام نظر گذشته، اما همچنان فرآیند بازسازی موزه به انتها نرسیده است. اگرچه بر اساس گفته های اخیر رئیس این موزه، به نظر می رسد با اتمام بازسازی بخش گنجینه، فعالیت های موزه هنرهای معاصر تهران در ماه های نخست سال 98 بار دیگر از سر گرفته می شود.

bestcanadatours.com: Best Canada Tours یک سرویس خدماتی جدید و چند منظوره جهت ارائه سرویس تور به کشور کانادا با کیفیت برتر است

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 27 شهریور 1400 بروزرسانی: 27 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 34647

به "دیدار از موزه هنرهای معاصر به امسال قد نمی دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیدار از موزه هنرهای معاصر به امسال قد نمی دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید