رتبه برترین دانشگاه های جهان در میزان جذب فارغ التحصیلان

به گزارش مهسان بلاگ، جعفر مهراد در تبادل نظر با خبرنگاران گفت: تحصیل در دانشگاه ها به تنهایی دانشجو را برای اشتغال در حیطه مورد علاقه یاری نمی کند، اما انتخاب دانشگاه و رشته تحصیلی مناسب به یقین آینده دانشجویان را تحت تاثیر قرار می دهد.

رتبه برترین دانشگاه های جهان در میزان جذب فارغ التحصیلان

وی اضافه نمود: رتبه بندی دنیای براساس استخدام که توسط نظام رتبه بندی تایمز انتشار یافته است نشان می دهد که شرکتهای معتبر فارغ التحصیلان کدامیک از دانشگاهها را برای جذب در اولویت قرار می دهند.

رئیس بخش علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز خاطر نشان کرد: در این رتبه بندی نام 150 دانشگاه از 34 کشور مختلف مشاهده می گردد.

مهراد تاکید نمود: کارفرمایان نیز به موسسات آموزش عالی کشورهای خود و به دانشگاه های سایر کشورها که از نظر بین المللی فارغ التحصیلان ممتازی را تربیت می نمایند، رای داده اند.

وی گفت: در برخی کشورها اشتغال برای جذب فارغ التحصیلان دوره های تحصیلات تکمیلی چندان آسان نیست، اما در کشورهای اروپایی مانند فرانسه، سوئیس و آلمان تجربه حرفه ای در برنامه های دانشگاهی قابل مشاهده است.

رئیس بخش علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز گفت: بنابراین جای تعجب نیست که فرانسه، آلمان و سوئیس از نظر این رتبه بندی همراه با انگلستان و آمریکا در بین بهترین کشورهای دنیا قرار دارند.

مهراد ادامه داد: از هر یک از کشورهای آلمان و ژاپن یک دانشگاه در بین 10 دانشگاه برتر واقع شده است. دانشگاه های چین و کانادا نیز موفقیت های چشمگیری بدست آورده اند.

10 دانشگاه برتر از نظر استخدام دانشجویان در سال 2016 میلادی

رتبه موسسه کشور امتیاز
1 کالتک آمریکا 927
2 ام آی تی آمریکا 887
3 هاروارد آمریکا 853
4 کمبریج انگلستان 836
5 استنفورد آمریکا 805
6 ییل آمریکا 800
7 آکسفورد انگلیس 773
8 فنی مونیخ آلمان 744
9 پرینستون آمریکا 713
10 توکیو ژاپن 677

وی بیان کرد: از نظر کارفرمایان تقریبا 100 دانشگاه آمریکا بهترین دانشگاه هایی هستند که فارغ التحصیلان را برای اشتغال آماده می نمایند. تعدادی از دانشگاه های ایالتی در آمریکا که شهریه دانشجویی کمتری نیز دریافت می نمایند از نظر کارفرمایان عملکرد بهتری از خود نشان می دهند.

این چهره ماندگار علمی اعلام نمود: پنج دانشگاه برتر این کشور کالتک، استنفورد، ام آی تی، هاروارد و پرینستون هستند و دانشگاه برکلی مشترکا با دانشگاه شیکاگو رتبه ششم را بدست آورده است.

مهراد تاکید نمود: رتبه های هشتم، نهم و دهم به ترتیب به ییل، پنسیلوانیا و UCLA تعلق دارد.

وی گفت: دانشگاه های انگلستان که توسط شرکت های انگلیسی به عنوان بهترین دانشگاه از نظر تربیت فارغ التحصیلان برای جذب در بازار کار انتخاب شده اند تعدادشان به 63 دانشگاه می رسد.

چهره ماندگار علمی کشور اعلام نمود: 10 دانشگاه برتر انگستان از این نظر شامل کمبریج، آکسفورد، مدرسه علوم سیاسی و مالی لندن، دانشگاه منچستر، امپریال کالج لندن، کینگز کالج لندن، دانشگاه ادینبورگ، یونیورسیتی کالج لندن، مدرسه بازرگانی لندن و دانشگاه بریستول است.

مهراد اضافه نمود: دانشگاه های کانادا با دانشجویان بین المللی و با شهریه اندک و فرایند آسان جذب دانشجو مقبولیت دارند و همچنین این دانشگاه ها از نظر کارفرمایان از شهرت خوبی برخوردار هستند.

وی گفت: تعداد 30 دانشگاه کانادا از نظر جذب دانشجو در بازار کار مورد توجه کارفرمایان هستند که دانشگاههای تورنتو و مک گیل در رتبه های اول و دوم، بریتش کلمبیا و واترلو مشترکا رتبه سوم، مک ماستر، کوینز و یورک نیز مشترکا در رتبه پنجم، اتاوا و انتاریوی غربی نیز مشترکا در صندلی هشتم قرار دارند.

این استاد دانشگاه شیراز اعلام نمود: در استرالیا دانشگاه موناش در ملبورن دارای رتبه اول و بعد از آن دانشگاه نیو ساوث ولز با کمی تفاوت رتبه دوم را در اختیار دارند. مدرسه تخصصی بازرگانی و مدیریت نیز در بین 26 دانشگاه برتر این کشور مشاهده می گردد.

مهراد ادامه داد: در آسیا بعد از دانشگاه توکیو که رتبه دهم را کسب نموده است، دانشگاه علوم و فناوری هنگ کنگ با کسب امتیاز 558 در جایکاه 13، دانشگاه ملی سنگاپور با کسب امتیاز 530 در رتبه 15، دانشگاه پکن با کسب امتیاز 508 در مقام 17 و انستیتو فناوری توکیو با کسب امتیاز 466 در رتبه 20 قرار دارند.

وی بیان کرد: دومین دانشگاه چین یعنی فودان رتبه 37 را بدست آورده است و در مجموع تعداد 6 دانشگاه از کشور چین در بین 150 دانشگاه برتر مشاهده می گردد.

رئیس بخش علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز گفت: دانشگاه عبری اورشلیم در رژیم اشغالگر قدس مشترکا با مدرسه عالی و مدیریت فرانکفورت در آلمان رتبه 67 را به خود اختصاص داده اند.

مهراد تاکید نمود: سه دانشگاه از رژیم اشغالگر قدس در بین 150 دانشگاه از نظر جذب فارغ التحصیلان در بازار کار واقع شده است.

وی گفت: از دید کارفرمایان در کره جنوبی دانشگاه ملی سئول با امتیاز 147 و رتبه 107 و دانشگاه علوم و فناوری پوهانگ با امتیاز 158 و رتبه 121 بهترین دانشگاه های این کشور محسوب می شوند.

رئیس بخش علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز اضافه نمود: دربین 150 دانشگاه برتر دنیا از یک طرف و دانشگاه های کشورهای اسلامی از طرف دیگر از نظر تربیت فارغ التحصیلان برای بازار کار که نسبت به سایر دانشگاه ها ممتاز تلقی می شوند دانشگاه آمریکایی دوبی با امتیاز 109 و رتبه 147، دانشگاه یوام در مالزی با امتیاز 110 و رتبه 148 و دانشگاه ملک عبدالعزیز با امتیاز 104 و رتبه 149 مشاهده می شوند.

مهراد اعلام نمود: در ایران رابطه صنعت با دانشگاه به یک مساله جدی تبدیل شده است. راهکارهای دولتی، برگزاری نشست ها و سمینارها و کوشش روسای دانشگاه ها برای تقویت این رابطه راه به جایی نبرده است.

وی گفت: اما، مثلا در آلمان که نام دانشگاه فنی مونیخ در بین 10 دانشگاه نخست دیده می گردد، این موفقیت در اصل به ارتباط عمیقی بستگی دارد که بین دانشگاه و صنعت وجود دارد.

رئیس بخش علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز گفت: به علاوه اعضای هیات علمی این دانشگاه با شرکت هایی مانند بی ام دبلیو، زیمنس و لیندر همکاری دارند که دید دانشجویان این دانشگاه را به محیط کار و فعالیت روشن تر می نماید.

مهراد بیان کرد: تعدادی از موسسات آموزش عالی دیگر نیز مانند ام آی تی، کالتک و استنفورد به خاطر روابط با صنعت و محیط های کارآفرینی از شهرت کافی برخوردار است.

وی گفت: امروز اهمیت دارد تا دانشجویان برای ورود به بازار کار با افراد مختلف آشنا باشند و برنامه درسی به یقین در ایجاد ترکیبی از مهارت های رهبری، مهارت های تفکر انتقادی و مهارتهای فنی مورد احتیاج که به طور موفقیت آمیز بازارهای کار را درنوردند حایز اهمیت است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 6 آذر 1398 بروزرسانی: 28 فروردین 1399 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 22372

به "رتبه برترین دانشگاه های جهان در میزان جذب فارغ التحصیلان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رتبه برترین دانشگاه های جهان در میزان جذب فارغ التحصیلان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید