روایت یک نوازنده از ورود به دنیای خوانندگی
به گزارش مهسان بلاگ، یکی از نوازندگان شناخته شده موسیقی در تشریح تازه ترین فعالیت های خود از انگیزه ها و دغدغه های خود برای ورود به حرفه خوانندگی بر اساس ملودی های اصیل کردی با حال و هوای مدرن اطلاع داد.

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، زکریا یوسفی نوازنده ساز های کوبه ای که طی سال های اخیر علاوه بر نوازندگی در حوزه های مختلف پژوهشی نیز به فعالیت مشغول است، با اشاره به تازه ترین فعالیت های خود از ورود به دنیای خوانندگی بر اساس ملودی های ایرانی شرح داد: طی این ماه ها به شدت مشغول کوشش و مطالعه روی مباحث مربوط به خوانندگی هستم تا بتوانم بر اساس تجربیات و آموزه های موسیقایی در راستا درست و صحیح خوانندگی گام بردارم. زیرا برا ین باورم موسیقی کردی هم در حوزه موسیقی شرقی و هم در حوزه موسیقی خاورمیانه قابلیت بین المللی شدن دارد و حتی هنرمندانی که به زبان کردی مسلط نیستند می توانند با این موسیقی ارتباط برقرار نمایند.
وی اضافه کرد: من علاوه بر نوازندگی و پژوهش سال های زیادی است که آواز می خوانم و برای این کار هم وقت گذاشتم، اما مشغله کاری من در مقاطعی اجازه نداد تا بتوانم در این عرصه به فراوری هم فکر کنم. از سوی دیگر هیچ وقت هم دلم نمی خواست که ایده های آوازی با چارچوب تکراری فراوری گردد، زیرا خیلی مشغول خوانش آثار تکراری هستند که آن چنان مورد پسند من نیست. آنچه من در حوزه خوانندگی روی آن تمرکز دارم قطعاً به لحاظ سازبندی، ملودی و نوع خوانش دربرگیرنده تفاوت هایی است که دوست داشتم روی آن برنامه ریزی درستی داشته باشم. به همین دلیل به تازگی تک آهنگ ریبوار را با همراهی دوست هنرمندم امیرفرهنگ اسکندری از نوازندگان شناخته شده ساز عود فراوری کردیم که به زودی در دسترس مخاطبان قرار می گیرد.
یوسفی گفت: البته این اثر یک کار خانگی است و در مقایسه با کار هایی که قرار است از این پس در مقام خواننده پیش روی مخاطبان قرار دهم ساده تر است. کما اینکه در این حوزه همراه با حسام ناصری کار های ارکسترالی را فراوری کردیم که وقت زیادی برای ساخت آن ها صرف شده و همگی آثار قابل تأملی هستند که هم به لحاظ سازبندی و هم تنظیم آثار قابل دفاع و ارزشمندی هستند.
وی درباره تک آهنگ ریبوار که طی روز های گذشته مجوز انتشارش را از سوی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت نموده و قرار است در روز های آینده در قالب یک موزیک ویدئو پیش روی مخاطبان قرار گیرد، بیان نمود: آواز های کُردی انگار امواج جاودانگی هستند که قرن ها خوانده شده و سینه به سینه و دل به دل منتقل می شوند. این آوا ها به اعتقاد من مانند امواج دریا؛ نه می میرند و نه کهنگی می پذیرند. این را تجربه و تاریخ هم تصدیق می نماید. در این راستا هنرمندان کُرد، بیشتر راوی خاطرات اجدادی و اقلیمی و نه سازندگان آن ها هستند. گرچه در هر بازخوانی؛ درون ِهنرمند، رنگی از شور و درد خویش بر آنها می زند که اگر نزد شنوندگانش مطبوع واقع گردد، مقبول نیز می افتد. کما اینکه برای هنرمند، آرزویی بیش از این، ممکن نیست.
این خواننده و نوازنده ساز های کوبه ای در انتها گفت: تک آهنگ ریبوار برداشت من و امیرفرهنگ اسکندری از نغمه ای قدیمی است، که حال و اصالتش هویداست. ریبُوار در زبان کردی به معنی رهگذر است، و اصل آن در بیات ترک بوده که در اینجا به فضای شور انتقال داده شده است. در این مجال کوششمان برای حفظ حال و هوای موسیقی ناب کُردی و تأمین نیروی عاطفی آن با تمرکز بر معانی کلام ِ آن بوده است. در این راستا کار های جدید دیگر همراه با امیر عزیز در دست فراوری داریم و کوششمان این بوده که با بهره گیری از تکنیک های موسیقایی (ریتمیک و ملودیک) و تنظیماتی که سلایق خودمان را در آن دخیل می دهیم، این ملودی های ناب و اصیل رو با حال و هوایی مدرن، اما شنیدنی، تجربه نموده و ارائه کنیم.
زکریا یوسفی از جمله هنرمندان و پژوهشگران فعال حوزه موسیقی است که در حوزه ساز های کوبه ای مانند دف و بندیر به فعالیت و تدریس مشغول است. او علاوه بر نوازندگی در کنسرت های داخلی و خارجی آهنگسازان و خوانندگان مطرح و شناخته شده و تألیف چند کتاب در آلبوم های پیدای ناپیدا، سایه های خورشید، یقین گمشده، روژیار، اورامان تا بادینان، یاد نگاه، سر سماع، شارو، در حلقه دف، وَ و سبوی تشنه نیز حضور داشته است.
منبع: خبرگزاری دانشجوbestcanadatours.com: Best Canada Tours یک سرویس خدماتی جدید و چند منظوره جهت ارائه سرویس تور به کشور کانادا با کیفیت برتر است