سرنوشت پروژه ایجاد خیابان غذا در شهر شیراز چه خواهد شد؟

به گزارش مهسان بلاگ، ایرنا/ بدنبال آخرین خبرهای منتشر شده، این پرسش مطح می شود که سرنوشت پروژه ایجاد خیابان غذا در شهر شیراز چه خواهد شد؟

سرنوشت پروژه ایجاد خیابان غذا در شهر شیراز چه خواهد شد؟

بیش از سه سال پیش با مصوبه شورای شهر شیراز خبر ایجاد شهر غذا در یکی از خیابان های این کلانشهر با هدف ساماندهی اغذیه فروشی های سیار سر و صدایی به پا کرد و اعضای شورای شهر شیراز و مدیران وقت گفتند که با توجه به اینکه خیابان غذا به عنوان جاذبه دنیاگردی بعضی کشورها و شهرهای بزرگ دنیا بشمار می آید، در آینده نزدیک این خیابان در شیراز نیز راه اندازی خواهد شد اما با گذشت سه سال از زمان این وعده هنوز خبری از افتتاح و بهره برداری از این خیابان نیست و اظهارات مسئولان حاکی از بررسی مجدد این طرح به دست مدیران نو شهری دارد و سرنوشت آن تعیین نیست.

صرف غذا در رستوران های شیک و لوکس تجربه جالبی است اما خوردن غذاهای محلی و خیابانی وسوسه ای است که موجب شده خیابان و گذرهای بسیاری در مرکز شهرهای دنیاگردپذیر و مدرن دنیا ایجاد و غذاهای متنوع و رنگارنگ به دست مشتریان داده شود.

بازار این نوع کسب و کارها با زندگی شبانه بسیاری از شهروندان و دنیاگردان در سراسر دنیا گره خورده و به تنهایی بعضی از این خیابان ها و گذرهای غذا به عنوان مقصد اصلی بسیاری از دنیاگردان تبدیل شده است.

غذاهای ساده ای با رنگ و بویی محلی و در بعضی موارد طعمی از نوع غذاهای مدرن، شهروندان و دنیاگردان را حین صرف آن به دور از تجملات رستوران های لوکس مشغول به تماشای زندگی جاری در شهر و نظاره فرهنگ و سنت های اصیل یک سرزمین می کند.

رد گذر غذا در عهد باستان

برخلاف تصور خیابان های پر از دکه و ماشین های سیار فروش غذا، یک پدیده مدرن نیست و رد پای این نوع گذرها را میتوان در اکتشافات باستان شناسی نیز مشاهده کرد به نحوی که رومی ها در عهد باستان با فروش ماهی های سرخ کرده بر روی چرخ دستی های ساده سنگ بنای اولیه این کار هوشمندانه را زدند تا غذایی ساده را به سرعت در اختیار مشتری قرار دهند و در ادامه عثمانی ها نیز با اعلام حمایت حکومتی از این نوع کسب و کارها این نوع پیشه ها و گذرها را در سراسر امپراطوری خود خصوصا در مرکز توسعه دادند.

در حال حاضر خیابان و گذر غذا در کشورهایی از جمله هند، فرانسه، مالزی، ترکیه ، تایلندی،آمریکا و بسیاری از کشورهای دیگر دنیا ایجاد شده و سالانه پول های هنگفتی از این طریق به جیب مردم این کشورها سرازیر می شود و خیلی ها را برای چشیدن طعم خوراکی های خیابانی از سراسر دنیا به سوی این مقاصد رهسپار می شوند.

چند سالی است که سر و کله خیابان ها و گذرهای غذا در شهرهای بزرگ و دنیاگرد پذیر ایران نیز پیدا شده که سراغ آن را میتوان در خیابان غذای سی تیر ،خیابان غذای باب همایون در تهران، خیابان غذای لشکرآباد در اهواز، خیابان غذای باهنر، میدان خیام و مجموعه پدیده شاندیز مشهد، بوستان غذای گل نرگس در کرج و خیابان غذای شریعتی شمالی در بجنورد گرفت.

بسیاری از شهرهای بزرگ و کوچک کشور نیز این روزها در راستان رونق صنعت دنیاگردی و همچنین ایجاد شور و نشاط اجتماعی و ایجاد حرکت های فرهنگی در حال و هوای تدارک یک خیابان غذا هستند که ازجمله این شهرها میتوان به گرگان، رشت، تبریز، سبزوار و لاهیجان اشاره کرد. این روزها تب ایجاد خیاباهای غذا به جان خیلی از شهرهای ایران افتاده تا شاید بتوان بواسطه آن رونق تازه ای به دنیاگردی داد.

3 سال گذشت و خبری که از آینده نزدیک نیست...

خبر ایجاد خیابان غذا در شیراز موجبات خوشحالی فعالین فرهنگی و دنیاگردی شیراز را ایجاد کرد اما با گذشت بیش از3 سال از تصویب این طرح در مجلس شهری این کلانشهر اما هنوز خبری از بهره برداری از این گذر مجذوب کننده نیست.

27 شهریور 1397، رئیس وقت کمیسیون دنیاگردی شورای اسلامی شهر شیراز خبر از ایجاد خیابان غذا در آینده نزدیک و در پی مصوبه شورا و با هدف ساماندهی اغذیه فروشی های سیار، در یکی از خیابان های شیراز داد.

31 مرداد 1398 نیز معاون شهرسازی و معماری شهرداری شیراز گفت که خیابان مشکین فام باتوجه به توانمندی های محیطی از جمله مجاورت با بوستان بزرگ آزادی، وجود بازار انقلاب و سابقه آن در تولید غذاهای خیابانی و نداشتن نقش عمده جابجایی ترافیکی گزینه مدیریت شهری برای اجرای طرح خیابان غذا در شیراز است.

نظر شورای ششم و شهردار نو، مساله این است؟

باوجود مصوبه شورا و اقدامات عمرانی که به گفته مدیران شهری شیراز اجرا شده و در مرحله 99 درصد پیشرفت فیزیکی واقع شده است اما بهره برداری از این خیابان گویی پشت درب شورای ششم شهر شیراز و مدیریت شهری نو این شهر که چندماهی از آغاز کار آنها بیشتر نگذشته مانده است و مدیران شهری نو مجددا در حال بررسی این طرح هستند.

گذر غذای شیراز به مشکین فام رسیده، اما ماندگاری آن در ابهام

معاون شهرسازی و معماری شهرداری شیراز گفت: ایجاد و طراحی خیابان غذا در شیراز در پی مصوبه شورای پنجم در دستور کار شهرداری شیراز قرار گرفت و در جلسه بررسی طرح ها مطرح و محل ایجاد این سازه شهری در خیابان مشکین فام تعیین شد.

جواد بهادری پیرامون اینکه سرنوشت پروژه ایجاد خیابان غذا در شهر شیراز چه خواهد شد؟ افزود: از اواخر سال 98 کار طراحی خیابان غذا در شیراز به اتمام و این طرح برای آغاز عملیات اجرایی به شهرداری منطقه یک این کلانشهر واگذار شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر مجری این طرح شهرداری منطقه یک است و یک مرحله نیز عملیات اجرایی این پروژه به دلیل ایجاد مسائل متوقف و بنابر گزارشات اخیر مجددا کار ساخت این خیابان از طریق پیمانکار از سر گرفته شده است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری شیراز عنوان کرد: محل ایجاد خیابان غذا براساس مصوبه شورای شهر خیابان مشکین فام است و تا به امروز نیز بخشی از هزینه های مورد نیاز در این محل صرف شده و در حال حاضر نیز کار ساخت این سازه ادامه دارد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص میزان هزینه های صرف شده برای اجرای این پروژه و زمان اتمام عملیات اجرایی گفت: اطلاعی این جزئیات طرح ندارم، زیرا کار اجرای این پروژه در اختیار شهرداری منطقه است.

هزینه های میلیاردی و مشکل آفرینی پیمانکار

شهردار منطقه یک شیراز گفت: در ابتدا عملیات اجرایی گذر غذا شیراز از سوی شهردار شیراز با تفویض اختیار به مدیر پروژه و عامل 4 و در ادامه به پیمانکار واگذار شد که کار با این پیمانکار دچار مشکل شد و از نظر زمانی و کیفیت کار این پیمانکار مورد تایید واقع نشده است.

غلامرضا نامورچی افزود: کار اجرای این پروژه از سال 98 آغاز شده اما در نهایت حدود 40 روز پیش کار ادامه عملیات عمرانی و اجرای این پروژه از عامل 4 گرفته و در اختیار شهرداری منطقه یک شیراز قرار گرفته است.

تعریف و نقش عامل چهارم در مدیریت پروژه ها

در کشور ما بیشتر پروژه ها با نظام 3 عاملی (کارفرما، مشاور و پیمانکار) اجرا می شود و در این نظام، وظیفه هماهنگ کردن و مدیریت امور با کارفرما است و این وظیفه با توجه به گستردگی فعالیت ها و وظایف و مشغله کارفرما به خوبی انجام نمی شود و این موضوع باعث تأخیر در زمان و افزایش هزینه های پروژه شده است. جهت رفع این مشکل نظام 4 عاملی که مدیریت پروژه به عنوان عامل چهارم به 3 عامل دیگر اضافه کرده شده در سال 1378 از طرف سازمان مدیریت و برنامه ریزی پیشنهاد شد.

در این نظام وظایف کارفرما در قالب قراردادی به یک شرکت تخصصی مدیریتی واگذار می شود و عامل چهارم، در واقع به هماهنگی سه عامل دیگر می پردازد.

خیابان غذای شیراز 99 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و کار ساخت آن تمام است

شهردار منطقه یک شیراز ادامه داد: حدود 40 روز پیش سرانجام پیمان پیمانکار قبلی این پروژه اعلام و شکایتی نیز در این باره تهیه و در کمیسیون ماده 38 مطرح شده و کمیته فنی شهرداری نیز پیمانکاری نو را انتخاب و اکنون کف فرش خیابان مشکین فام که قبلا بصورت خشکه چینی بود جمع آوری و مجددا بصورت ملاتی فرش شده است و پیاده رو این خیابان نیز تمام شده و این پروژه در حال حاضر 99 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

شهردار منطقه یک شیراز با بیان اینکه برای طرح اولیه خیابان غذای شیراز هفت کانکس سرو غذا پیش بینی شده، گفت: این طرح طی روزهای آینده تکمیل و آماده بهره برداری است و باید دید شورا و شهردار نو شیراز چه تصمیمی برای این پروژه خواهند گرفت.

سرنوشت غذا به دست شورا و شهردار نو است

وی در پاسخ به هزینه های صرف شده برای ایجاد خیابان غذا در شیراز گفت: قرارداد پیمانکار اول این پروژه سه میلیارد تومان و پیمانکار دوم نیز حدود 2 میلیارد تومان بوده است.

نامورچی تورم و مسائل مالی و شیوع کرونا را در معطل ماندن چندساله این پروژه تاثیرگذار دانست. وی در ادامه گفت: پروژه خیابان غذای شیراز اکنون در مراحل پایانی کار اجرا واقع شده است و و اکنون جزئیات این طرح و اینکه به چه نحوی اجرا و مورد بهره برداری قرار گیرد موضوعی است که تصمیم گیری درباره آن در اختیار شورا و شهردار نو است.

عاقبت خیابان غذای شیراز در حال بررسی است

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز گفت: اقدامات تخصصی پیرامون تصمیم گیری درمورد خیابان غذای شیراز در کمیسیون خدمات شهری و کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر شیراز در حال بررسی است. مهدی طاهری افزود: رویکرد شورای اسلامی ششم شهر شیراز در امور دنیاگردی و زیارتی بعنوان رویکردی کلی حامل جهت گیری تعیین است و در اولویت کار این شورا واقع شده است. وی ادامه داد: اینکه آیا این پروژه با رویکردی که شورا و شهردار قبلی شیراز برای آن ترسیم کرده اند مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت یا خیر،امری است که باید مورد بررسی تیم مدیریت شهری نو شیراز قرار گیرد.

رئیس شورای شهر شیراز: با ایجاد خیابان غذا موافقم

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در ادامه گفت: از نظر شخصی معتقدم که این پروژه خوبی است و برای شهروندان شیرازی و دنیاگردان این شهر خصوصا برای دوران پسا کرونا می تواند مفید واقع شود. وی ادامه داد: شهرهایی مانند شیراز که مقصد دنیاگردی هستند باید امکاناتی مانند خیابان غذا وجود داشته باشد که دنیاگردان بتوانند از آن استفاده کنند.

صدای منتقدان و توسعه تحرک مضر شبانه

وی افزود: ایجاد خیابان غذا منتقدینی هم دارد که معتقدند با توجه به توصیف شب و زمانی برای استراحت، ایجاد این نوع پروژه ها برای شهر دارای تحرک مضر است. طاهری عنوان کرد: هنوز اعضای شورای ششم شهر شیراز به جمع بندی نهایی برای سرنوشت خیابان غذا نرسیده اند. وی گفت: امیدوارم پروژه خیابان غذای شیراز جهت خود را با توجه به اینکه بخش عمده از منابع مالی شهر در این محل هزینه و یکبار هم به دلایل فنی تخریب شده به نتیجه رسیده و مورد استفاده شهروندان و دنیاگردان قرار گیرد.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

mahsanblog.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای مهسان بلاگ

منبع: همگردی
انتشار: 28 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1401 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 99525

به "سرنوشت پروژه ایجاد خیابان غذا در شهر شیراز چه خواهد شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرنوشت پروژه ایجاد خیابان غذا در شهر شیراز چه خواهد شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید