سفر اردوغان به امریکا در فضای مه آلود روابط دو کشور

به گزارش مهسان بلاگ، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در حالی وارد واشنگتن شده و فردا پنجشنبه با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا در کاخ سفید دیدار می کند که روابط دو متحد در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بدترین شرایط ممکن واقع شده است و آنکارا - واشنگتن بر سر بسیاری از مسائل مهم از جمله خریدهای تسلیحاتی ترکیه از روسیه و عملیات نظامی اخیر ترکیه در شمال سوریه اختلاف نظرهای جدی دارند.

سفر اردوغان به امریکا در فضای مه آلود روابط دو کشور

به گزارش واشنگتن پست، بی تردید عملیات نظامی اخیر ترکیه در شمال سوریه علیه کردهای آن کشور، خریدهای تسلیحاتی ترکیه از روسیه، استرداد فتح الله گولن، قطعنامه اخیر مجلس نمایندگان امریکا درباره کشتار یک قرن پیش ارامنه، تحریم های امریکا علیه ترکیه و دیگر موارد مورد اختلاف آنکارا - واشنگتن در دستور کار دیدار روز پنجشنبه ترامپ و اردوغان واقع شده است اما آنچه مسلم است، دیدار دو رهبر محترمانه و صمیمانه خواهد بود زیرا هدف اصلی این سفر اردوغان آب کردن یخ روابط دو کشور است. رئیس جمهوری ترکیه روز سه شنبه هنگامی که می خواست سوار هواپیما شود و آنکارا را به مقصد واشنگتن ترک کند به خبرنگاران گفت: با وجود فضای مه آلود روابط ما با امریکا می خواهیم دوران تازه ای را در روابط دو کشور آغاز کنیم.

این تنها اردوغان نیست که قصد دارد در دیدار با ترامپ، ابرهای سیاه در آسمان روابط دو کشور را کنار بزند. ترامپ هم برخلاف دیگر مقامات امریکایی از جمله کنگره و دستگاه های امنیتی مایل است روابط آنکارا - واشنگتن ترمیم شود. گواه این ادعا هم چراغ سبزی است که ترامپ برای عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه به آنکارا نشان داد و با خارج کردن نیروهایش از شمال سوریه کردها را که نیروی موثر عملیاتی در مبارزه با داعش بودند، به حال خود رها کرد. این اقدام ترامپ با واکنش تند کنگره و حتی مقامات امنیتی امریکا روبرو شد به طوری که هم نمایندگان کنگره از هر دو حزب و هم مقامات امنیتی در روزهای اخیر اعلام کردند، مخالف سفر اردوغان به ترکیه هستند. مجلس نمایندگان امریکا هم تحریم هایی را برای ترکیه به خاطر عملیات نظامی چشمه صلح در شمال سوریه در نظر گرفت. روز سه شنبه هم تنها یک روز مانده به سفر اردوغان به امریکا دانشجویان آکادمی نظامی ایالت کارولینای جنوبی از مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا درباره اینکه آیا ترامپ و اردوغان درباره این عملیات نظامی گفت و گو خواهند کرد، سؤال کردند. پمپئو پاسخ داد، واشنگتن پیرامون تحولات اخیر در شمال سوریه و داشتن بالاترین سطح همکاری با ترکیه به بحث خواهد نشست تا از حفاظت از همه مردم سوریه و نه فقط کردها اطمینان حاصل کند. او در حالی این پاسخ را داد که یک ماه از آغاز حمله ترکیه به شمال سوریه می گذرد و بیش از 200 هزار تن در این منطقه آواره شده اند.

عملیات نظامی چشمه صلح تنها موضوع مهم در روابط آنکارا - واشنگتن نیست. ترکیه در ماه های اخیر بی توجه به خشم امریکا نخستین محموله های سامانه های دفاع موشکی اس 400 روسی را دریافت کرد و واشنگتن هم در مقابل ترکیه را از برنامه فروش جنگنده های اف 35 خارج کرد. خریدهای تسلیحاتی ترکیه از روسیه که دشمن امریکا محسوب می شود باعث شد رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز یکشنبه تأکید کند: اگر ترکیه سامانه های اس400 را کنار نگذارد احتمال اعمال تحریم ها بسیار قوی خواهد بود و ترکیه تأثیر این تحریم ها را احساس خواهد کرد.

karnikan.ir: مجله کارنیکان: وبلاگ خبری و تحلیلی

kashia.ir: کاشیا | مجله گردشگری و مسافرتی

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 26488

به "سفر اردوغان به امریکا در فضای مه آلود روابط دو کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر اردوغان به امریکا در فضای مه آلود روابط دو کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید