سفر به مقصد واکسن

به گزارش مهسان بلاگ، مثل یک موج آمد؛ موجی که تا به خودت بیایی بر امواجش سوار شده ای یا در کناره به دیدن ایستاد ای... حکایت سفر به ارمنستان و راه افتادن تورهای ارمنستان گردی که هدف اصلی و اولویت اولیه شان تزریق واکسن کروناست، حکایت همین موج ناگهانی است که حتی اگر سررشته اش را بگیری دقیق نمی فهمی از کجا و چه روزی شروع شد.

سفر به مقصد واکسن

بعضی از مسؤولان حوزه گردشگری در فراکسیون گردشگری مجلس یا دولت که ما با آنها تماس گرفتیم، هنوز هم درجریان جزئیات این رویداد نیستند.

رسانه ها و فضای مجازی اما از اوایل هفته به آن پرداختند. از همان زمان که تصویری از مامور ارمنستانی به فضای مجازی راه یافت که ده ها پاسپورت ایرانی در دستش بود تا نام ایرانی های تازه از راه رسیده را یکی یکی در لیست نوبت دهی تزریق واکسن بنشاند یا از وقتی که گردشگران ایرانی، ماجرای سفر خود را برای تزریق واکسن در صفحات شان به اشتراک گذاشتند و هموطنان را تشویق به سفر کردند و راه و چاه را با ذکر جزئیات برای آنها توضیح دادند.

ما که با بعضی از آژانس های مسافرتی تماس گرفتیم اما گفتند سفر به ارمنستان برای تزریق واکسن تقریبا از سه هفته پیش آغاز شده و روز به روز هم بر جمعیت متقاضیان سفر افزوده می شود. آنقدر که اگر همین لحظه برای ثبت نام در یک تور ارمنستان تردید کنید، شاید فردا یا حتی ساعتی بعد نتوانید برای همین تاریخ موجود، جای خالی بیابید.

تاریخی که اولین موعدش پس از کلی جست وجو به سختی روی اعداد 4 و 5 مرداد می ایستد و تا پیش از آن، همه پروازها و هتل های ارمنستان به وسیله هموطنان رزرو شده اند.

حاشیه ها و واکنش های سفر به ارمنستان اما از خود آن رویداد پرسرو صداتر بوده، به گونه ای که عده ای را در صف موافقان قرار داده که معتقدند این هم راهی است برای گریز از ابتلا به کرونا و گروهی را هم دچار تردید نموده که رونق سفر به ارمنستان در این رکود بازار گردشگری، به معنای خروج ارز از کشور خودمان و وارد آمدن ضربه ای دیگر بر پیکره اقتصاد نیمه جان ایران است؛ هرچند رئیس انجمن دفاتر خدمات گردشگری معتقد است در این شرایط خاص که شاهد شیوع دوباره کرونا هستیم، این سفرها هم می تواند باری از روی دوش دولت بکاهد و هم چرخ های از حرکت ایستاده گردشگری را آرام آرام به حرکت درآورد.

کرونا که آمد درهای کشورها یکی یکی به روی گردشگران بسته شد و عایدی کشورهایی که تنها راه رونق مالی شان صنعت توریسم و گردشگری بود به سمت صفر گرایید تا ضربه سنگینی به اقتصاد پیشرفته آنها وارد آید و به فکر چاره باشند که هرچه سریع تر راه و چاه ورود توام با سلامت گردشگران را به خاک خود باز نمایند.

کنترل و قرنطینه سراسری مردم و بعد هم فراوری واکسن و تزریق به شهروندان و درنهایت ورود به مبحث گردشگری از راه تزریق واکسن کرونا راه هایی بود که بعضی کشورها در پیش گرفتند.

روسیه که تا به امروز چهار واکسن برای کرونا به ثبت رسانده و واکسن اسپوتنیک وی این کشور مورد تایید حدود 60 کشور دنیا قرار گرفته و ده ها میلیون دوز این واکسن به کشورهای مختلف از جمله ایران تحویل شده است، یکی از همین کشورها بود که طرح گردشگری واکسیناسیون را در دستور کار خود قرار داد.

مسؤولان این کشور در نیمه های خرداد اعلام نمودند طرح آنها برای یک یا دو ماه آینده تدوین و اجرایی می شود و براساس آن مرزهای روسیه به روی گردشگران خارجی علاقه مند به تزریق واکسن گشوده خواهد شد.

این تصمیم ظاهرا پس از آن گرفته شد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در مجمع مالی بین المللی سن پترزبورگ اعلام نمود دولت روسیه را موظف نموده است تا انتها ماه جاری میلادی طرح گردشگری واکسیناسیون را تدوین کند. این طرح حتی اگر تدوین و اجرایی شود، فعلا برای غیرایرانی هاست و ایرانی ها سهمی از آن ندارند،چراکه طرح لغو ویزای گروهی گردشگری میان ایران و روسیه گرچه چندی پیش به امضای دوطرف رسید اما هنوز وارد مرحله اجرایی نشده است.

طرح تزریق واکسن در هر کشوری که به اجرا درآید، می تواند به منزله ورود خیل جمعیت گردشگری باشد که در کنار تزریق واکسن رایگان چند روزی را در کشور مقصد اقامت نموده و عامل به حرکت عایدین چرخ های از حرکت ایستاده صنعت گردشگری و رونق ده ها شغل از رونق افتاده می شوند.

شهر ابوظبی، مرکز امارات هم چندی پیش اعلام نمود واکسن رایگان سینوفارم چین و فایزر به گردشگران تزریق می نماید.

اما ماجرای علاقه مندی مردم ما به تزریق واکسن در کشورهای خارجی (در نبود امکان تزریق در داخل) برمی شود به آذر سال گذشته و انتشار یک آگهی در فضای مجازی؛ یک آگهی که برای یک تور پنج روزه استانبول در دی ماه، ویژه تزریق واکسن کرونا با قیمت 12میلیون تبلیغ نموده و واکنش و هیاهوی زیادی در پی داشت. ما همان زمان یعنی وقتی که بعضی هموطنان از این آگهی استقبال نموده و در جست و جوی صحت و سقم آن بودند، گزارشی با اسم ایاصوفیه به صرف واکسن در همین صفحه منتشر کردیم.

در آن گزارش رئیس انجمن دفاتر خدمات گردشگری در تبادل نظر با جام جم اسم کرد این آگهی یک سودجویی محض است و به وسیله یک آژانس متخلف اجرا شده و هموطنان نباید فریب این تبلیغات را بخورند.

این آگهی درواقع همان طور که حرمت ا...رفیعی گفته بود صحت نداشت، چون گرچه ترکیه تازه میلیون ها دوز واکسن از چین وارد نموده بود اما وزیر بهداشت ترکیه اعلام نمود شهروندان این کشور در اولویت تزریق هستند. این اولویت همچنان پس از گذشت شش ماه پابرجاست و ترکیه درحال حاضر هم واکسنی برای تزریق به گردشگران خارجی ندارد و فقط به شهروندان خود و خارجی های مقیم این کشور واکسن می زند.

ارمنی ها این واکسن را نمی خواهند

با این حساب سفر به ارمنستان در قالب تورهای گردشگری و انفرادی اولین سفره ای است که برای ایرانی ها پهن شده تا در نبود امکان تزریق واکسن در داخل، خود را خارج از مرزهای این آب و خاک در برابر کرونا بیمه نمایند.

البته ارمنستان مثل کشورهای پیشرفته اروپایی یا روسیه و ترکیه برنامه گردشگری واکسیناسیون تدوین ننموده بود و شاید برنامه ای هم برای این مهم نداشت. مسؤولان این کشور با وارد کردن سه واکسن آسترازنکا، اسپوتنیک وی و سینوواک چین از آوریل گذشته آغاز به واکسیناسیون مردم خود کردند اما در کمال تعجب ارمنی ها به واکسن زدن تمایلی نداشتند و هرچه زمان پیشتر می رفت، استقبال کمتری از واکسن ها صورت می گرفت و از آنجا که واکسن ها تاریخ مصرف داشتند و بیم فاسد شدن آنها که برایشان پول زیادی صرف شده بود، می رفت این کشور در یک طرح خلاقانه اعلام نمود مردم از سراسر دنیا می توانند به ارمنستان بیایند و واکسن رایگان تزریق نمایند.

این یعنی یک تیر و دو نشان که ابتدا جلوی فاسد شدن واکسن های خارجی را می گرفت و دوم، صنعت گردشگری این کشور را دوباره رونق می داد حتی بسیار سریع تر از کشورهای اروپایی و آمریکایی و روسیه که از یک سال پیش برای آن برنامه ریزی نموده بودند.

خب در این میان شاید طبیعی به نظر برسد که اولین استقبال نمایندگان از این طرح هموطنان ایرانی ما باشند که اولا کشورشان در همسایگی ارمنستان است و دوما از سال 95 به بعد برای سفر ارمنستان نیازی به دریافت ویزا از این کشور ندارند و همه اینها یعنی کافی است شب اراده کنی واکسن بزنی و البته اگر جیبت پرپول باشد، صبح خودت را با اتوبوس یا با یکی از پروازهای تهران ـ ایروان به میدانی در مرکز این شهر برسانی که همین حالا که ما برای شما می نویسیم هم ایرانی ها در صف هایی دور میدان و اطراف آمبولانس های مخصوص واکسیناسیون گذرنامه به دست جمع شده اند.

سفر به ارمنستان هم سخت شد

البته اگر تا یکی دو هفته پیش کوله بار سفر بسته بودید، سفر زمینی و هوایی به ارمنستان برایتان مثل آب خوردن بود، حالا اما به سادگی روزهای گذشته نیست و برای این سفر پرهزینه هم باید روزها در انتظار باشید. این را از گفت وگو با چند دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری متوجه شدیم وقتی که با آنها تماس گرفتیم و گفتند تمام پروازهای آنها برای تیرماه پر شده و می توانند نام مان را در لیست پروازهای مرداد جا بدهند؛ البته نه با اسم تور واکسن تزریق که با اسم یک سفر گردشگری عادی که تا پیش از کرونا هم رایج بود.

مدیر یکی از این آژانس ها که در میدان ولی عصر تهران واقع شده است به ما می گوید ما تور ارمنستان می بریم اما نه ما و نه هیچ آژانس دیگری تضمین نمی نماید که حتما در ارمنستان واکسن خواهید زد، گرچه همه ما می دانیم که هم اکنون آنجا برای گردشگران خارجی واکسن تزریق می شود و ایرانی ها هم به همین منظور به ارمنستان سفر می نمایند و گزارش های دریافتی ما هم حاکی از آن است که هرکسی تا به امروز به ارمنستان رفته واکسن زده برای همین این روزها استقبال زیادی از تور ارمنستان می شود.

اولین تاریخی که این آژانس برای تور هوایی به ما می دهد، 3و4مرداد است و برای تور زمینی از 20تیرماه به بعد. قیمت این تورها برای هر مسافر به صورت هوایی از شش میلیون به بالا و برای سفرهای زمینی حدود دو میلیون و 800هزار تا سه میلیون و 500هزار تومان آب می خورد؛ البته همین تاریخ هم قطعی نیست و مدیران فروش آژانس به ما می گویند استقبال ایرانی ها به قدری از تور ارمنستان زیادشده که اگر دیر بجنبید باید قید سفر در این تاریخ را بزنید.

با آژانس دیگری در منطقه پاسداران تهران تماس می گیریم و آنها هم برای سفر هوایی به ارمنستان اولین تاریخی که به ما پیشنهاد می دهند و تاکید می نمایند برای رزروش عجله کنیم؛ 4تا7مرداد است. بسته ای که آنها ارائه می دهند و شامل سه شب و چهار روز اقامت در یک هتل 3ستاره در مرکز شهر است و یک گشت شهری با راهنما و یک سیمکارت، 12 میلیون و صد هزارتومان آب می خورد که اگر بخواهید دو ستاره به ستاره های هتل اضافه کنید پایتان حدود 14میلیون تومان درمی آید.

مدیر این آژانس هم تاکید می نماید که تور آنها با تعهد تزریق واکسن نیست اما خیال مسافران می تواند راحت باشد چرا که آنجا تزریق صورت می گیرد؛ ادله ای که او براساس گزارش دریافتی از مسافرانی که طی سه هفته اخیر راهی ارمنستان شده اند به ما ارائه می نماید.

نکته عجیب در تماس ما با دو آژانس مذکور تفاوت نجومی بسته تورهای ارمنستان است و درحالی که هر دو یک بسته یکسانی را ارائه می دهند اما یک تفاوت قیمت 6میلیون تومانی در این میان وجود دارد که وقتی با مدیر یکی از آژانس ها در میان می گذاریم پاسخ دقیقی برای آن ندارد.

آژانس ها تبلیغ تور کرونا ننمایند

این که آیا آژانس های مسافرتی اجازه تبلیغ تورهایشان با خدمات تزریق واکسن در ارمنستان را دارند یا نه، موضوعی است که حرمت ا... رفیعی، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و دنیاگردی ایران درباره آن به ما می گوید: این که ایرانی ها به وسیله دفاتر خدمات مسافرتی و به منظور تزریق واکسن به ارمنستان سفر نمایند از نظر ما ایرادی ندارد، کمااین که گردشگران کشورهای دیگر هم برای عمل های زیبایی و چشم و بینی به ایران سفر می نمایند اما آنچه درست نیست و غیرمجاز است و تاکید می کنیم آژانس ها از مبادرت به آن پرهیز نمایند تبلیغ تور برای تزریق واکسن کروناست؛ که این ممنوعیت هم دلیل دارد مثلا فرض کنید هموطنی به ارمنستان سفر کند و تزریق واکسن به هر دلیلی متوقف شود یا واکسن تزریقی قلابی از آب درآید یا هر پیامد ناگوار دیگری، آژانس باید جوابگوی خسارت مسافران باشد که چنین امکانی را ندارد.

یک نفع دوسویه!

نکته قابل تأمل در بحث تورهای گردشگری واکسیناسیون ارمنستان که شاید از آن غفلت شده، این است که این سفرها فقط به نفع دولت ارمنستان و صنعت گردشگری این کشور نیست و به نوعی برای دولت ایران هم عایدی ایجاد می نماید،ضمن این که به این طریق بخشی از مسؤولیت دولت در واکسیناسیون رایگان شهروندان هم سبک تر می شود. اما نفع دولت از این راستا غیرازآن بخش که به رونق نصف و نیمه صنعت گردشگری و دفاتر خدمات مسافری برمی شود، مربوط به عوارض خروج می شود که طبق قانون بودجه سال1400 برای هر نفر در بار اول400هزار تومان و بار دوم 600هزار تومان معین شده است، بنابراین یک ایرانی اگر بخواهد دو دوز واکسن کرونا دریافت کند، باید به تنهایی یک میلیون تومان عوارض به خزانه دولت ایران واریز کند. حال اگر دست کم یک میلیون ایرانی بخواهند در ارمنستان واکسن بزنند عایدیی معادل هزار میلیارد تومان را نصیب دولت نموده اند. این در حالی است که تعداد سفرهای هوایی ایران-ارمنستان از چند پرواز طی هفته های گذشته به بیش از 10پرواز در حال حاضر رسیده و سخنگوی سازمان هواپیمایی ایران اعلام نموده ازاین پس و درمجموع 11پرواز بین ایران و ارمنستان در هفته در جریان خواهد بود.

فاطمه مرادزاده - ایران / روزنامه خبرنگاران

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 91080

به "سفر به مقصد واکسن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به مقصد واکسن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید