سقف وافل چیست؟ تعریف، روش های اجرا و مزایای آن

به گزارش مهسان بلاگ، سقف وافل سازه ای ساختمانی و نوین است که از آن برای ساخت سقف با دهانه های بلند استفاده می کنند. این نوع سقف از بتن مسلح ساخته می شود و برای فضاهای با دهانه های 8 تا 18 متر مورد استفاده قرار می گیرد. سقف وافل ظاهری شبکه مانند دارد و به همین دلیل به آن سقف مشبک هم می گویند. نام وافل در واقع از نان وافل به دلیل شباهت ظاهری گرفته شده است.

سقف وافل چیست؟ تعریف، روش های اجرا و مزایای آن

اجرای سقف وافل را به بهترین ها بسپارید

همان طور که گفته شد این نوع از سقف در سازه های با دهانه بلند کاربرد زیادی دارد و متعاقباً از این سقف در فرودگاه ها، ایستگاه های قطار و مترو، سالن ها، نمایشگاه ها و حتی منازل مسکونی استفاده می شود. معمولاً در فضاهایی که از این نوع سقف استفاده می شود، وزن زیادی به سقف وارد نمی شود و حجم مصالح مصرفی در این سقف نسبت به سایر سقف ها بسیار کاهش می یابد.

روش اجرای سقف وافل چگونه است؟

اجرای این سقف به طور کلی به سه روش انجام می گیرد. اجرای درجا، اجرای پیش ساخته، اجرای آماده که هر یک از آن ها در ادامه به طور مفصل تشریح خواهند شد.

اجرای درجا

در این روش پس از ساخت دیوارها و ستون ها، داربست بندی عمودی و افقی صورت می گیرد. پس از آن قالب های وافل، روی داربست ها قرار می گیرند. قالب ها معمولاً به شکل مکعب مربع، مکعب مستطیل و یا مثلثی شکل هستند. فضایی بین قالب ها آرماتوربندی می شود. پس از اتمام آرماتوربندی مرحله بتن ریزی انجام می گیرد. آخرین مرحله اجرای درجای این نوع از سقف هم قالب برداری است. این روش کم هزینه ترین روش اجرای سقف وافل است که در ایران معمولاً این نوع از سقف به این روش اجرا و ساخته می شوند. در ادامه مراحل اجرای درجا به صورت فهرست وار بیان شده است:

  • داربست بندی عمودی و افقی
  • قالب گذاری
  • آرماتوربندی
  • بتن ریزی
  • قالب برداری

اجرای پیش ساخته

این روش که ساده ترین روش اجرای وافل است که در آن وافل ها به صورت تکی و جداگانه در کارخانه یا کارگاه ساخته می شوند و در جایی که قرار است اجرا شوند به هم متصل می شوند. بتن ریزی نهایی نیز برای محکم شدن وافل ها به هم اجرا می شود. در ادامه به صورت فهرست وار مراحل اجرای این نوع سقف پیش ساخته آورده شده است:

  • قالب گذاری، آرماتوربندی و بتن ریزی در کارگاه
  • داربست گذاری عمودی و افقی
  • نصب قالب های آماده
  • بتن ریزی نهایی

مطلب پیشنهادی: اجرای سقف های نوین سازه ای، از سقف وافل تا عرشه فولادی خرپایی

اجرای آماده

در این نوع از اجرای سقف وافل، سقف به طور کامل در کارگاه یا کارخانه در ابعاد و اندازه های دلخواه ساخته می شود و در محل نصب می شود. این روش پر هزینه ترین روش اجرای این نوع سقف در بین انواع روش های اجرای سقف وافل است و در عین حال اجرایی بسیار سریع و راحت بوده که در سال های اخیر با پیشرفت تکنولوژی بسیار رواجِ پیدا کرده است.

قالب وافل چیست؟

قالب های وافل معمولاً از جنس پلاستیک هستند و در اندازه ها و شکل های مختلفی وجود دارند. اندازه قالب ها به دهانه سقف بستگی دارد؛ هر چه دهانه سقف بلندتر باشد؛ قالب ها با ارتفاع ببیشتر استفاده می شوند. درحال حاضر انواع قالب های وافل با ویژگی های مختلف در حال تولید و عرضه به بازار می باشد که جدیدترین قالب وافل ارائه شده، قالب های وافل قفل دار می باشد که دارای ویژگی های فنی و اقتصادی نسبت به سایر انواع قالب های وافل موجود در بازار می باشد.

مزایای اجرای سقف وافل

اجرای سقف وافل به عنوان یک سازه نوین در ساختمان سازی متعاقباً مزایای عمده ای در پی دارد که بسیاری را نسبت به استفاده از سقف وافل سوق می دهد. در زیر مهم ترین مزایای استفاده از این نوع سقف ارائه شده است:

  • سقف وافل انعطاف پذیری خوبی نسبت به مواد مورد استفاده دارد.
  • وافل برای ساخت سقف فضاهای با دهانه بلند و مکان هایی که محدودیت ستون گذاری وجود دارد، کاربری خوبی دارد.
  • تحمل بار در سقف وافل (دو طرفه) از دیگر شکل های سقف وافل (یک طرفه) بیشتر است.
  • این نوع سقف در کنار استحکام بالا زیبایی چشم نوازی هم دارد.
  • این نوع از سقف به دلیل آرماتور بندی دو طرفه، تحمل لرزش خوبی دارد و برای مکان های عمومی که لرزش به دلیل ازدحام جمعیت است، استفاده می شود.
  • این سقف از نظر وزنی بسیار سبک است و از طرفی هم برای ساخت و اجرای آن بتن زیادی استفاده نمی شود از این رو اجرای این نوع سقف در سازه های با مقیاس بزرگ بسیار مقرون به صرفه و اقتصادی است.
  • اجرا و ساخت این نوع سقف ساده و سریع است و می توان نظارت خوبی بر روی فرایند اجرای آن داشت.
  • وافل را می توان با ایجاد سوراخ هایی در بخش زیرین برای عبور سیم های برق، لوله کشی، تهویه هوا و سیستم روشنایی مناسب کرد.

معایب اجرا و ساخت سقف وافل

  • به دلیل گران بودن وسایل ساخت و ساز مانند داربست و قالب، اجرای این نوع سقف نسبت به دیگر انواع سقف گران تر است.
  • در فرایند اجرای سقف وافل نظارت باید قوی باشد، اگر نظارت ممتد و دقیق نباشد ممکن است به قالب ها فشار اضافی وارد آید و دچار شکستگی شوند که این امر هم فرایند اجرای سقف را مختل می کند و هم هزینه بیشتری را بر دوش پیمانکار می گذارد.

کاربرد های سقف وافل

این نوع سقف به دلیل ویژگی های ساختاری که دارد کاربرد های زیادی در صنعت ساختمان سازی پیدا کرده است. بیمارستان ها، پارکینگ های مسقف، سالن ها، تئاترها، کتابخانه ها، هتل ها، مکان های عمومی مانند فرودگاه ها، ایستگاه های مترو و قطار، موزه ها، استخر های سرپوشیده و سوله های صنعتی از مکان هایی هستند که اجرای این نوع سقف برای آن ها مناسب است.

زیبایی شناسی سقف وافل

از نظر زیبایی این نوع سقف به تنهایی و بدون هیچ گونه تزیینی قابل استفاده است. المان های نوری طراحی داخلی می تواند در بیشتر کردن زیبایی این نوع سقف مؤثر باشد. به طور کلی استفاده از سقف کاذب در صورتی که سقف وافل در سازه ای اجرا شده باشد، توصیه نمی شود. سقف وافل با قالب مربعی رواج زیادی پیدا کرده است و در اماکن زیادی دیده می شود ولی نوع مثلثی آن کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

ناگفته نماند از آنجایی که این سازه از جنس بتن است، تغییر در ظاهر آن بسیار سخت است و تغییرات از نظر شکل و فرم تنها در زمان قالب گذاری امکان پذیر است از این رو کار طراحی داخلی بر روی سازه های با این نوع سقف تنها به رنگ و نورپردازی محدود می شود.

سخن پایانی

سقف وافل یک سازه زیبا و در عین حال مقاوم است. این سازه نوین برای فضاهای با سقف بلند مناسب است. اجرا و ساخت این سقف سریع و آسان است. مزایای زیادی دارد ولی به دلیل سبک بودن در مناطق بادخیز محدودیت ساخت دارد. مقاومت این سقف نسبت به ارتعاش بالاست و برای مکان های عمومی که ازدحام بالاست مناسب است.

گروه آبان لوکس: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را زا ما بخواهید.

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 27 شهریور 1400 بروزرسانی: 27 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 77372

به "سقف وافل چیست؟ تعریف، روش های اجرا و مزایای آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سقف وافل چیست؟ تعریف، روش های اجرا و مزایای آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید