صعود مرگ های کرونایی در کشور، آغاز پیک جدید کرونا در 14 استان

به گزارش مهسان بلاگ، خبرنگاران : بر اساس اعلام کمیته اپیدمیولوژی بیماری کرونا در وزارت بهداشت، در هفته منتهی به 16 آبان ماه موارد ابتلا و مرگ و میر کرونا در کشور همچنان بالا است و در 14 استان نیز فرایند صعودی یا آغاز پیک جدید مشاهده شده است.

صعود مرگ های کرونایی در کشور، آغاز پیک جدید کرونا در 14 استان

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، آمار جهانیِ مبتلایان به عفونت کووید 19 ناشی از کروناویروس جدید به 50 میلیون و 263 هزار و 958 نفر رسیده و تا به امروز مرگ یک میلیون و 256 هزار و 358 نفر نیز بر اثر ابتلا به این بیماری تأیید شده است.

بنابر تازه ترین آمارها 35 میلیون و 550 هزار و 153 نفر از مبتلایان به کووید-19 نیز تا به امروز بهبود یافته اند. فرایند افزایش آمار ابتلا به بیماری کووید-19 که تا به امروز در 216 کشور و منطقه در جهان شیوع یافته، ادامه دارد و این بیماری همچنان در جهان قربانی می گیرد.

در ایران نیز تا ظهر روز گذشته مجموع بیماران کووید19 به 673 هزار و 250 نفر رسیده و متاسفانه 37 هزار و 832 نفر نیز به دلیل این بیماری جان باخته اند. همچنین خوشبختانه تا کنون 515 هزار و 153 نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

کمیته اپیدمیولوژی بیماری کرونا در وزارت بهداشت، تحلیل استانی شرایط بیماری در هفته منتهی به 16 آبان ماه را منتشر کرد.

روش محاسبه شاخص ها

در محاسبات فرایند، در این گزارش و گزارشات آینده، تعداد موارد جدید روزانه مبتلایان بستری و مرگ وارد آنالیز میگردد. همچنین دسته بندی استانها بر اساس میزان بروز در آخرین هفته انجام گرفته و نمودار بر اساس تغییرات موارد ابتلا و مرگ در آخرین هفته نسبت به هفته قبل خواهد بود.

برای محاسبه فرایند تغییرات ابتلا و مرگ در سه روز اخیر، ابتدا متوسط سه روزه تعداد گزارش ابتلا و مرگ هرروز با میانگین دریافت از داده های همان روز، روز قبل و روز بعد محاسبه شد. سپس میزان افزایش هر روز نسبت به روز قبل محاسبه شد. در نهایت، تغییر فرایند ابتلا و مرگ هفته آخر با میانگین دریافت از اعداد به دست آمده برای چند روز آخر محاسبه شد.

تحلیل احتمالی شرایط منحنی اپیدمی

برای تحلیل احتمالی شرایط منحنی اپیدمی در هفته گذشته موارد ز یرمدنظر نهاده شد:

- در مواردی که هر دو شاخص تغییر فرایند ابتلا و مرگ در چند روز اخیر فرایند افزایشی داشت، منحنی اپیدمی احتمالاً فرایند افزایشی دارد.

- در مواردی که شاخص تغییرفرایند ابتلا نزولی ولی شاخص تغییرفرایند مرگ صعودی بود، احتمالاً اخیراً پیک اپیدمی رد شده است.

- در مواردی که منحنی اپیدمی تمام میگردد، شرایط به حالت ثبات میرسد و تغییرات در آن مختصر و نامنظم می باشد. باید توجه داشت هر لحظه این فرایند مستعد یک پیک دیگر می باشد.

- در مواردی که هر دو شاخص تغییر فرایند ابتلا و مرگ در چند روز اخیرفرایند نزولی داشت، منحنی اپیدمی احتمالاً فرایند نزولی دارد.

منظور از ناسازگاری داده ها این است که فرایند داده های مرگ و ابتلا از یک الگوی قابل تفسیر پیروی نکرده و تغییرات ناهمگن فرایند شاخص های ابتلا و مرگ دیده می گردد. در این موارد تحلیل بهتر را در روزهای بعد و با داده های درست تر میتوان ارائه داد. ناسازگاری در داده ها به دلایل مختلفی می تواند رخ دهد. از جمله دلایل بروز ناسازگاری می توان به ثبت غیردقیق روزانه داده ها توسط استان ها و وجود خطا هنگام ثبت داده ها، وجود ترکیبی از چند الگوی اپیدمی در استان یعنی آغاز اپیدمی در نقطه ای از استان و اتمام اپیدمی دیگر در نقطه دیگر، بیمارپذیری یا بیمارگریزی گسترده در استان و تغییر فرایند مهاجرت بیماران در طول زمان اشاره نمود.

تقسیم بندی استان ها از نظر میزان گزارش

استان ها بر اساس میزان بروز در هفته آخر موارد بیماری به سه دسته پرگزارش، با گزارش متوسط و با گزارش پایین تقسیم شدند و فرایند بیماری در آنها در جدول و نمودارهای مرتبط مورد آنالیز نهاده شد. تحلیل بر اساس این شاخص ها، احتمالی بوده و انتظار است تیم کمیته اپیدمیولوژی استان ها همراه با سایر شاخصها و تحلیلهای دقیق تر، شواهد بهتری از فرایند اپیدمی در استان ها و دانشگاه های علوم پزشکی کشور ارائه دهند.

تحلیل فرایند بیماری در هفته منتهی به 9 آبـان ماه

بنابر اعلام کمیته اپیدمیولوژی بیماری کرونا در وزارت بهداشت، موارد ابتلا و مرگ و میر در کشور بالا است و فرایند آن ثبات با تغییرات مختصر صعودی بوده است. در 9 استان ایلام، لرستان، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، البرز، اصفهان، گیلان و هرمزگان فرایند ثبات با تغییرات مختصر صعودی مشاهده شد. در 14 استان یزد، خراسان جنوبی، همدان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان، خراسان رضوی، چهارمحال و بختیاری، تهران، قزوین، خوزستان، گلستان، فارس و سیستان و بلوچستان فرایند صعودی یا آغاز پیک جدید مشاهده شد. در سه استان کرمانشاه، مازندران و بوشهر فرایند ثبات با تغییرات مختصر و نامنظم وجود داشته است. به نظر می رسد استان اردبیل اخیرا یک پیک را پشت سر گذاشته است. در استان کردستان فرایند ثبات با تغییرات مختصر نزولی و در استان کهگیلویه و بویراحمد فرایند نزولی نشان داد. در دو استان قم و سمنان ناسازگاری داده ها اجازه تحلیل درستی از شرایط اپیدمی را نمی دهد. باید مد نظر داشت که یک استان می تواند چندین پیک منحنی را تجربه نماید.

georgiaro.ir: تور گرجستان ارزان قیمت | تور تفلیس، باتومی، تور لحظه آخری گرجستان

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 67234

به "صعود مرگ های کرونایی در کشور، آغاز پیک جدید کرونا در 14 استان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صعود مرگ های کرونایی در کشور، آغاز پیک جدید کرونا در 14 استان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید