علائم و نشانه های اعتیاد به شیشه را بشناسید

به گزارش مهسان بلاگ، شیشه یکی از مواد روان گردان است که مصرف آن باعث ایجاد رفتارهای روحی و روانی ناهنجاری در فرد مصرف کننده می گردد.اعتیاد به شیشه علائم خاصی دارد

علائم و نشانه های اعتیاد به شیشه را بشناسید

اعتیاد یکی از بلاهای خانمان سوزی است که این روزها گریبان گیر بعضی از خانواده ها شده است. انگیزه هر فرد از مصرف مواد مخدر متفاوت است. از لاغری گرفته تا خوشی های زودگذر که به قیمت از دست دادن زندگی تمام می گردد. شیشه یکی از مواد روان گردان است که به دلیل ایجاد احساس آرامش کوتاه مدت و یا شادی بخشی کاذبی که دارد باعث تمایل به آن مخصوصا در میان جوانان می گردد. اگر با علائم و نشانه های اعتیاد به شیشه آشنا باشید می توانید با تشخیص زودهنگام از پیشرفت این اعتیاد در فرد مبتلا شده جلوگیری کنید.

شیشه چیست و چه تغییراتی در بدن ایجاد می نماید؟

شیشه از مواد مخدر صنعتی بسیار خطرناک است که گفته می گردد حتی با یک بار کشیدن آن فرد به آن معتاد می گردد. یک ماده محرک و اعتیادآور است و مغز و سیستم عصبی را به شدت تحریک می نماید و از نظر شیمیایی اثر آن از آمفتامین بیشتر است. این ماده به شکل پودری سفیدرنگ، بدون بو و تلخ وجود دارد که به راحتی در نوشابه های الکلی و غیرالکلی حل می گردد. ماده مخدر شیشه برخلاف داروهای مخدر باعث احساس آرامش و رخوت کوتاه مدت می گردد و اساس گرایش و اعتیاد به شیشه نیز همین است، موجب افزایش انرژی، تحرک و حس لذت کاذب می گردد. به همین دلیل در مواقعی که فرد احتیاج به تمرکز ذهنی بیشتر، انجام کارهای ظریف، افزایش احساس لذت، افزایش سطح هوشیاری و یا توان بدنی دارد ممکن است به مصرف شیشه روی آورد و همین احساس انرژی کاذب و یا افزایش هوشیاری و لذت، فرد را تشویق می نماید که به مصرف شیشه ادامه دهد. استفاده مکرر از شیشه موجب بروز تغییراتی در فعالیت های شیمیایی مغز می گردد و بسته به اینکه فرد مصرف نماینده به چه میزان مستعد بروز اختلال روانی باشد آثار گوناگونی را در او ایجاد می نماید.

این اعتیاد نیز مانند هر اعتیاد دیگر با همان بار اول شروع می گردد و از آنجایی که تحریک مصنوعی مغز اعتماد شخص را افزایش می دهد، مصرف نماینده نه تنها به سادگی قادر به ترک آن نخواهد بود، بلکه در صورت ترک هم، لذات زندگی عادی برایش بی معنا شده و امکان ابتلا به افسردگی در او افزایش می یابد.

علائم و نشانه های اعتیاد به شیشه چیست؟

مصرف شیشه آثار و اختلالات روانی و جسمی مختلفی دارد. در ابتدا به آنالیز اختلالات روانی آن می پردازیم:

واکنش های افرادی که به مصرف شیشه وابسته شده اند به صورت حالاتی از خشم، پرخاشگری، سوءظن، بدبینی، افسردگی، بی تدبیری، عدم آرامش و ... بروز می نماید، این امر رفتارهای غیرطبیعی را در افراد ایجاد می نماید و اطرافیان به سهولت می توانند این تغییرات رفتاری را تشخیص داده و احتمال دهند که فرد به اعتیاد به شیشه دارد. تغییر در نوع رفتار در زندگی هم می تواند زنگ خطری برای اطرافیان باشد و بطور کلی هر نوع تغییر مشهودی در رفتار و سبک زندگی فرد باید شما را به فکر بیندازد.

برای مثال دانش آموزی که قل از این همیشه راس ساعت 10 شب به خواب می رفته است، حالا یک هفته است که شب ها تا شش صبح بدون هیچ خستگی درس می خواند، اما روزها در مدرسه چرت می زند یا دختر جوانی که رژیم غذایی نگرفته، اما به سرعت در حال لاغر شدن است یا کارمندی که هر ماه بخشی از درآمدش را پس انداز می کرد، یک ماه است که نه تنها چیزی پس انداز نمی نماید، بلکه از دیگران هم قرض می نماید تا زندگی را بگذراند.

داشتن سوء ظن و شک و تردید

فردی که اعتیاد به شیشه دارد از رفتار اطرافیان برداشت های نادرستی دارد و هر حرکتی برای او معنادار می گردد. او از نگاه ها و یا گفته های عادی دو نفر برداشت نادرست دارد و همیشه احساس می نماید دیگران با حرف ها و یا نگاه هایشان او را متهم می نمایند. علاوه بر این فرد شیشه ای دچار توهماتی می گردد که ممکن است تحت تأثیر آن بدون آنکه صدا، شی یا فرد خاصی در محیط باشد آن را احساس کند و بر درستی احساس و تصور خود نیز پافشاری می نماید. همچنین فرد شیشه ای تصور می نماید که افرادی همیشه در تعقیبش هستند و رفتارهای او را تحت نظر دارند. او نسبت به وسایل الکترونیک مانند تلویزیون، پریز برق، کامپیوتر و یا حتی دریچه کولر حساس است و فکر می نماید این وسایل برای ضبط رفتار و گفته های او در خانه قرار داده شده است، بنابراین گاه به سمت این وسایل حمله ور شده و آن ها را خرد می نماید.
  • تغییر رفتار ناگهانی و بی علت
  • نامنظم شدن ساعات خواب و بیداری
  • درخواست مکرر پول از افراد به بهانه های مختلف
  • قفل کردن درب اطاق در موقع بیرون رفتن و بستن درب اطاق خود در مواقعی که داخل اطاق به سر می برند
  • افت تحصیلی یا پیشرفت تحصیلی غیرمنتظره
  • تغییر ناگهانی جمع دوستان
  • داشتن بدبینی به اطرافیان مخصوصا خانواده و بی تفاوتی نسبت به سرنوشت خانواده
  • عدم توانایی کنترل خشم
  • بی قراری
  • افسردگی و عدم تحرک
  • داشتن توهم
  • تضعیف حافظه، عدم احساس مسئولیت و بدقولی

آثار و نشانه های جسمی اعتیاد به شیشه

مصرف شیشه نه تنها آثار بسیار بد روحی و روانی را در فردی که اعتیاد به شیشه دارد ایجاد می نماید بلکه آثار بد جسمانی هم به دنبال دارد که از آن جمله آثار ناخواسته گوارشی، ایجاد مسائلی در گردش خون، فساد دندان ها و ... است. هرچند حادترین مسئله در مصرف شیشه ایجاد همان علائم روان پریشی در افراد است که باعث جدا شدن فرد از واقعیت ها می گردد.
  • خونریزی یا خشکی یا پوسته پوسته شدن لب ها و بینی
  • بدبو شدن دهان
  • به وجود آمدن زخم هایی در دست ها و صورت
  • پوسیدگی و ریختن سریع دندان ها
  • کاهش شدید وزن و بی اشتهایی
  • ظهور مسائل مزمن بینی یا سینوس ها
  • تیره شدن پوست و لب ها
  • بی توجهی به شرایط بهداشتی و سلامتی خود
  • تغییر حالت غیر طبیعی مردمک چشم

توجه: مصرف شیشه در دوران بارداری موجب بروز مسائل عمده ای از قبیل زایمان زودرس، عکس العمل های غیر طبیعی در مادر و حساسیت روحی بسیار شدید می گردد. بروز نقص های مادرزادی در طفل نیز از جمله تاثیرات سوء مصرف در دوران بارداری به شمار می آید.

معمولا افرادی که اعتیاد به شیشه دارند، هرگز به اندازه اولین مرتبه احساس سرخوشی نمی نمایند. با بالا رفتن میزان مقاومت بدن برای رسیدن به احساس خوشی، میزان ماده مصرفی بالا و بالاتر می رود و موجب شدیدتر شدن خطر مسمومیت و مرگ خواهد شد.

گردآوری: مجله اینترنتی خبرنگاران

bestcanadatours.com: Best Canada Tours یک سرویس خدماتی جدید و چند منظوره جهت ارائه سرویس تور به کشور کانادا با کیفیت برتر است

منبع: setare.com
انتشار: 27 شهریور 1400 بروزرسانی: 27 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 62380

به "علائم و نشانه های اعتیاد به شیشه را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم و نشانه های اعتیاد به شیشه را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید