فرکانس های 700 و 800 از اموال عمومی است، مسئله سیگنال ها یک موضوع ملی است

به گزارش مهسان بلاگ، رئیس فراکسیون شفاف سازی مجلس با یادآوری اینکه آزادسازی فرکانس های 700 و 800 برای کشور درآمدزا بوده و از اموال عمومی به شمار می آید، اضافه نمود: آنالیز ها نشان می دهد که درآمد حاصل از واگذاری این باندها هفت هزار میلیارد تومان است.

فرکانس های 700 و 800 از اموال عمومی است، مسئله سیگنال ها یک موضوع ملی است

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری خبرنگاران از خانه ملت، محمود صادقی رئیس فراکسیون شفاف سازی مجلس با اشاره به نامه 128 استاد برجسته دانشگاه به صداوسیما در مورد ضرورت آزادسازی فرکانس باند 700 و 800 که منجر به افزایش سرعت و کیفیت اینترنت تلفن همراه مردم می گردد، اظهار کرد: آنالیز این موضوع در مجلس سابقه دار است به طوری که نمایندگان در زمان آنالیز ششم و بودجه سال 99 طرحی را دراین باره تدوین و پیشنهاد کردند که البته با رأی مثبت روبرو نشد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی اضافه نمود: پیش از این صداوسیما از سیستم های خبرنگارانلوگ استفاده می کرد و این فرکانس ها مورد استفاده صداوسیما بوده است اما طی چند سال گذشته که صداوسیما از سیستم های خبرنگارانلوگ به دیجیتال روی آورد، عملاً استفاده از این فرکانس ها بلااستفاده شده است.

استفاده صداوسیما از فرکانس باند 700 و 800 تنها 12.5 درصد است

وی با بیان اینکه صداوسیما به بهانه احتیاج داشتن این سیگنال ها، فرکانس های 700 و 800 را واگذار نمی نماید، توضیح داد: آنالیز ها نشان می دهد میزان احتیاج و استفاده صداوسیما از این فرکانس ها در حد 12.8 درصد است.

صداوسیما در اجلاس ITU متعهد به واگذاری فرکانس ها شده است

وی یادآور شد: اتحادیه بین المللی مخابرات(ITU) نیز توصیه نموده است که کشورها باید این فرکانس ها را برای توسعه زیرساخت های شبکه مخابرات و پهنای باند اینترنت در اختیار مخابرات قرار دهند. حتی در زمان رئیس وقت سازمان صداوسیما آقای علی عسکری معاون فنی سازمان صداوسیما بوده و در یکی از اجلاس هایITU حضور داشته است.

صادقی با بیان اینکه صداوسیما به نوعی در این اجلاس ها متعهد به واگذاری فرکانس های 700 و 800 شده است، اضافه نمود: بنابراین مسئله سیگنال ها فقط یک مسئله ملی نبوده بلکه وجه بین المللی هم دارد.

درآمد 7 هزار میلیارد تومانی حاصل از واگذاری فرکانس های برای کشور

رئیس فراکسیون شفاف سازی مجلس با یادآوری اینکه آزادسازی فرکانس های 700 و 800 برای کشور درآمدزا بوده و از اموال عمومی به شمار می آید، اضافه نمود: آنالیز ها نشان می دهد که درآمد حاصل از واگذاری این باندها هفت هزار میلیارد تومان است.

طرح نمایندگان درباره واگذاری فرکانس ها چه بود؟

وی ادامه داد: طرح نمایندگان این بود که این درآمد سالانه در ردیف درآمدی مشخص درج و معادل 30 درصد آن بابت بازسازی شبکه پخش دیجیتال و یاری به برنامه سازی به سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران و 50 درصد به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای تأمین زیرساخت های دولت الکترونیک و یاری به هوشمند سازی مدارس، دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و در قالب ردیف تملک دارایی های سرمایه ای، و 20 درصد از درآمد آن به بیماری های خاص اختصاص یابد.

فرکانس ها از دید فقهی جزو اموال عمومی کشور محسوب می گردد

صادقی با تأکید بر اینکه این موضوع یک مسئله ملی است و باید در سطح کلان در هیئت دولت با حضور رئیس سازمان صداوسیما حل وفصل گردد، گفت: این سیگنا ل ها از دید فقهی جز انفال عمومی به شمار می آیند و تصرف آن خلاف قانون و شرع است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس توضیح داد: چنانچه توافقی بین وزارت ارتباطات و صداوسیما صورت نگیرد، دولت می تواند در این راستا لایحه دو فوریتی ارائه کند تا منابع و مصارف آن طی اصلاحیه ای در مجلس مشخص گردد.

استفاده از فیلترشکن ها حجم زیادی از پهنای باند را اشغال می نماید

وی یادآور شد: امروز به دلایل مختلفی ترافیک پهنای باند در کشور ما در سطح بالایی واقع شده است که یکی از مهم ترین دلایل آن استفاده بی رویه از فیلترشکن ها است. وقتی اپلیکیشن ها از جمله تلگرام به دلایل مختلفی فیلتر می شوند، مردم مجبور به استفاده از فیلترشکن می شوند که این مسئله جدا از سایر تبعات دیگری که دارد، حجم ترافیک پهنای باند را به شدت اشغال می نماید.

افزایش 100 درصدی مصرف اینترنت در کشور با شیوع ویروس کرونا

صادقی اضافه نمود: در وضعیتی که کرونا موجب تعطیلی بسیاری از مراکز علمی و خدماتی شده، میزان مراجعه و مصرف اینترنت مردم بالای 100 درصد افزایش یافته که همین مسئله نیز می طلبد به حجم استفاده از پهنای باند کشور بیفزاییم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تأکید کرد: یک مسئله ملی نباید درگیر این اختلافات سطح پایین گردد و با توجه به مصرف دانش آموزان، دانشجویان، اساتید و حتی دولتمردان از اینترنت باید برای سهولت در کار این اختلاف هرچه سریع تر رفع گردد.

انهای پیغام/4129/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 8 تیر 1399 بروزرسانی: 8 تیر 1399 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 47334

به "فرکانس های 700 و 800 از اموال عمومی است، مسئله سیگنال ها یک موضوع ملی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرکانس های 700 و 800 از اموال عمومی است، مسئله سیگنال ها یک موضوع ملی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید