محاسبه آمار توریسم و یک نتیجه گیری
به گزارش مهسان بلاگ، یک فعال گردشگری از روش های محاسبه آمار توریسم نوشته و می گوید آمار ارائه شده از سوی معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، رشد ورود گردشگران خارجی به کشور را نشان می دهد.

در یادداشت ارسالی اسدالله حقانی به خبرنگاران آمده است:
روش های محاسبه آمار توریسم
آمار توریسم در ایران مبتنی بر روش های استاندارد جهانی
آمارهایی که در حوزه گردشگری کشورمان ارائه می گردد مثل همه جای جهان مبتنی بر روش های علمی استانداردی است که مهم ترین این روش ها را با هم مرور می کنیم:
در کل روش های تحقیق و آمار در توریسم به دو بخش تقسیم می گردد: آمارهای کمی و آمارهای کیفی. برای هر کدام از این دو دسته نیز روش های مختلفی وجود دارد که هر کدام دارای شاخص های منحصر به خود هستند. آمارهای کیفی عمدتا به وسیله مصاحبه و ارائه پرسشنامه به گردشگران انجام می شوند، اما برای به دست آوردن آمار کمی، روش های متنوع تری در دسترس واقع شده است.
توریسم ورودی (این باند)
توریسم ورودی شامل فعالیت های یک بازدیدنماینده (ویزیتور) غیرمقیم در کشور مرجع در یک سفر توریسم ورودی می گردد. اگر فردی بیش از یک بار وارد کشور مرجع گردد، طبیعتا به تعداد ورود شمارش خواهد شد. مخارجی هم که این بازدیدنماینده ها دارند به عنوان مخارج توریسم ورودی در نظر گرفته می گردد و عایدی مقصد کشور مورد نظر را تشکیل می دهد.
روش شمارش تعداد توریست های ورودی به کشور مرجع
جریان ورودی بازدیدنماینده های بین المللی هم شامل توریست ها (بازدیدنماینده هایی که شب را می مانند) و هم شامل بازدیدنماینده های روزانه (گردشگران گذری) می گردد. داده های ورودی از منابعی مانند بایگانی های مدیریتی (مثلا شمارش ترافیک و کنترل مهاجرین) و همچنین پیمایش ها از بازدیدنماینده ها و تسهیلات اقامتی به دست می آید. بسیاری از این آمارها نیز از آمارهای رسمی دولت ها یا بخش های توریسم کشور، بایگانی های رسمی (مهاجرت، شمارش ترافیک، و سایر روش ها) و پیمایش مرزی یا ترکیبی از آنها جمع آوری می شوند. روش های شمارش دیگری هم در سراسر جهان استفاده می شوند که عبارتند از مشاهدۀ دستی، مشاهده ویدیویی، دفاتر ثبت نام، شمارش در مکان ها و مناطق مختلف، شمارنده های مکانیکی و الکترونیکی مانند درهای شمارندۀ برقی، ردگیری جی پی اس، شناساگرهای ترافیک جاده ای، شمارنده های وسیلۀ نقلیه و افراد که با مگنومتر کار می نمایند و … البته در این روش ها پس از شمارش تعداد توریست ها در یک دورۀ زمانی تعیین، تعداد افرادی را که برای کار دائم به کشور مرجع وارد شده اند از آمار کم می نمایند. هر کشور با توجه به هزینه ها، نیازمندی های نگهداری، وابستگی به زیرساخت، ریسک خرابکاری یا تناسب برای مکان های دورافتاده و … این روش ها را انتخاب می ند. برای طراحی بهترین روش شمارش تعداد توریست ها، بهترین کار این است که ترکیبی از روش های ذکرشده مورد استفاده قرار بگیرد.
شاخص هایی مانند تعداد اتاق های پر شدۀ هتل ها، تعداد بلیت های فروخته شدۀ اماکن تفریحی، ترافیک هوایی، مالیات هتل ها، و میزان ارز واردشده به کشور مرجع نیز می توانند نقش آمار مکمل را ایفا نمایند.
با پیشرفت تکنولوژی ، روش های جدیدتری هم روی کار آمده که می توانند به اطمینان و صحت آمار بیفزایند. از میان این روش های جدید می توان به استفاده از خزنده های وب یا web crawlers به وسیله اینترنت و موتورهای جست وجو، جمع آوری داده به صورت زنده با استفاده از تلفن های هوشمند و استفاده از دوربین های پیشرفته برای شمارش بازدیدنماینده ها اشاره نمود.
آمار تسهیلات اقامتی
آمار تسهیلات اقامتی هم بخش مهمی از سیستم آمار توریسم هستند. گرچه این آمار فقط برای بازدیدنماینده هایی که شب را در کشور مقصد اقامت می نمایند معنادار هستند، اما این بخش یکی از بخش های مهم توریسم در هر کشوری است و اهمیت مالی بالایی دارد. این آمارها را می توان بر اساس اطلاعات ظرفیت تسهیلات اقامتی و میزان پر شدن آنها به دست آورد. اگر بخواهیم آمار را از این تسهیلات اقامتی به دست بیاوریم، تعداد میهمانان آنها برابر با توریست های ورودی خواهد بود که البته باید تعداد گردشگرانی که شب را در کشور مقصد نمی مانند نیز محاسبه کرد.
مخارج
مخارج توریسم ورودی عبارت است از مخارج توریسم از سوی یک بازدیدنمایندۀ غیرمقیم درون اقتصاد کشور مرجع. بر اساس اعلام سازمان گردشگری جهانی این مخارج عبارتند از میزان پرداختی در قبال کسب خدمات و کالاهای مصرفی، و همچنین اشیای باارزش - چه برای استفاده شخصی و چه برای هدیه - در طول سفرهای توریستی. این مخارج شامل هزینه هایی است که خود بازدیدنماینده می نماید و همچنین مخارجی که دیگران بابت این سفر پرداخت می نمایند. این آمار را در کشورهای اروپایی با تراز پرداخت ها (BoP) محاسبه می نمایند.
توریسم داخلی
توریسم داخلی شامل فعالیت های یک بازدیدنمایندۀ مقیم درون کشور مرجع، چه به عنوان یک سفر توریستی داخلی و چه به عنوان یک سفر توریستی خارجی می گردد. این آمار با روش هایی مانند شمارش مسافران در ترمینال ها، شمارش بلیت های صادرشده، نصب دوربین های شمارشگر در جاده ها، مصاحبه ها، پرسشنامه ها و … به دست می آید. البته جدا کردن سفرهای کاری و غیرگردشگری در توریسم داخلی مشکل تر خواهد بود.
توریسم خارجی (اوت باند)
توریسم خارجی شامل فعالیت های یک بازدیدنمایندۀ مقیم در خارج از کشور مرجع می گردد، چه به عنوان بخشی از یک سفر توریستی خارجی و چه به عنوان یک سفر توریستی داخلی. مخارج توریسم خارجی هم شامل مخارج یک بازدیدنمایندۀ مقیم در خارج از اقتصاد کشور مرجع می گردد.
آمار توریسم در ایران
بر مبنای همین روش ها آمار ارائه شده از سوی معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی نشان می دهد که در سه ماهه اول سال جاری، شاهد ورود بیش از 3 میلیون گردشگر خارجی به کشور بوده ایم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 40 درصد رشد داشته است؛ این در حالی است که سال 97 را با 7 میلیون و 800 هزار گردشگر ورودی به انتها رساندیم که نسبت به سال 96 رشدی 52 درصدی داشت و این موضوع به طور کامل نشان دهنده رشد ورود گردشگران خارجی به کشور است.
منبع: خبرگزاری ایسناdorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه