محصولات تراریخته چیست؟

به گزارش مهسان بلاگ، محصولات تراریخته به محصولاتی گفته می گردد که با استفاده از دستکاری در DNA صفاتی به آنها القا شده که ویژگی های جدیدی را در آن محصول ایجاد می نماید. بذرهای مقاوم به آفات از جمله تولید های تراریخته هستند.

محصولات تراریخته چیست؟

خبرنگاران | سرویس سلامت - آیا تا به حال نام محصولات تراریخته را شنیده اید؟ برنج زرد، هندوانه آبی، بذرهایی که به آفات مقاوم هستند و حیواناتی که دستکاری ژنتیکی شده اند تا محصولات خاصی را فراوری نمایند. تمام اینها مربوط به حوزه ژنتیک هستند. با پیشرفت علم و ورود به دنیای ژن، با تغییر و دستکاری در DNA موجودات می توانیم خواص و صفات مورد نظرمان را به محصول، گیاه و یا حیوانات القا کنیم. برای آشنایی بیشتر با محصولات تراریخته حتما این متن را تا خاتمه بخوانید.

محصولات تراریخته چیست؟

محصولات تراریخته به محصولاتی گفته می گردد که بر روی آنها دستکاری ژنتیکی اجرا شده است. با دستکاری ژنتیکی می توان ژن های یک محصول یا جانور را تغییر داد و در آن محصول ویژگی های جدیدی را ایجاد کرد. مثلا با دستکاری ژنتیکی می توان خواص بیشتری را به یک محصول اضافه کرد یا رنگ یک میوه را عوض کرد و در مجموع تغییرات دلخواه را به یک محصول یا جاندار القا نمود. بحث محصولات تراریخته مدتی است که در کشور ما باب شده است و اخبار ضد و نقیضی در خصوص ورود آن به بازار به گوش می خورد اما آمار درستی از آن در دست نیست.

بیشتر بخوانید: مصرف محصولات تراریخته و سوالاتی که پاسخش را نمی دانیم!

تاریخچه محصولات تراریخته

محصولات در ابتدا برای این تراریزی می شدند که به محصولات مقاومی در برابر آفات تبدیل شوند. این دستکاری ژنتیکی بیشتر در بذر گیاهانی مانند گندم، ذرت، جو و … انجام می شد و به دلیل اینکه ژن های جدیدی به این محصولات اضافه می شد، تراریخته نامیده شدند. به طور کل می توان گفت که تراریخته یعنی وارد کردن صفت جدیدی که به طور طبیعی در آن گیاه یا حیوان وجود ندارد. این کار توسط مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی انجام می گردد.

تفاوت محصولات ارگانیک و محصولات تراریخته چیست؟

محصولات ارگانیک با محصولات تراریخته کاملا متفاوت هستند. محصولات ارگانیک به محصولاتی گفته می گردد که به طور کامل طبیعی رشد نموده و در هیچ یک از مراحل فراوری آنها از هیچ سم و کود شیمیایی استفاده نمی گردد، یعنی برای فراوری این محصولات از روش های کاملا طبیعی استفاده شده و در نتیجه استفاده از این محصولات هیچ آسیبی نه برای مصرف نماینده و نه برای محیط زیست نخواهد داشت. اما محصولات تراریخته محصولاتی هستند که با اهداف نختلفی داخل آنها یک یا چند ژن اضافه شده است. یعنی طوری دستکاری شده اند تا هدف مورد نظر ما را برآورده نمایند. مثلا یه نوع ژن را به بذر اضافه می نمایند که می تواند این بذر را در برابر آفات مقاوم کند. بر خلاف محصولات ارگانیک محصولات تراریخته فرایند رشد طبیعی نداشته و دستکاری شده اند.

حیوانات تراریخته چگونه اند؟

دستکاری ژنتیکی تنها محدود به گیاهان و بذور نیست و حیوانات تراریخته نیز فراوری شدند. این حیوانات قادر هستند که گوشت و شیر بیشتری فراوری نموده و یا محصولات آنها دارای خواص مورد نظر ما است، علاوه بر اینکه در برابر بیماری ها نیز مقاوم تر هستند.

استفاده از محصولات تراریخته مفید یا مضر؟

با توجه به اینکه هدف از فراوری بذرهای تراریخته، مقاومت گیاه در برابر آفات و حشرات موذی است، این دستکاری ژنتیکی می تواند در حیوانات و حشراتی مانند زنبور عسل، پروانه و … تاثیر بگذارد. ضمن اینکه گزارش شده است که افزایش راندمان فراوری در اثر محصولات تراریخته سبب فرسایش شدید خاک می گردد و آلودگی زمین و آب های سطحی را به دنبال خواهد داشت.

عوارض استفاده از محصولات تراریخته چیست؟

یکی از عوارض استفاده از محصولات تراریخته این است که می تواند موجب افزایش سلول های سرطانی گردد و سلامتی افراد مصرف نماینده را به خطر بیاندازد. در بعضی از تحقیقات مشاهده شده است که وقتی حیوانات آزمایشگاهی بیش از سه ماه با این محصولات تغذیه می شوند، سلول های توموری در بافت های این جانوران ایجاد می گردد.

تحقیقات انسانی چندانی در این زمینه انجام نگرفته است اما در یک مطالعه انسانی مشاهده شد که تغییراتی در باکتری های درون بدن افراد تحت آزمایش روی داده است. در یک مطالعه در خصوص زنان باردار نیز محققان دریافتند که سم بی تی که در محصولات تراریخته وجود دارد، در صورت مصرف توسط مادر به وسیله بند ناف به جنین منتقل می گردد.

مصرف محصولات تراریخته در موش های آزمایشگاهی

در یک تحقیق به موش های آزمایشی به مدت دو سال محصولات تراریخته که دستکاری ژنتیکی شده بودند داده شد و پس از آنالیز های آزمایشگاهی مشاهده شد که تومورهای سرطانی و مرگ و میر در چنین موش هایی افزایش یافته است.

ممنوعیت استفاده از محصولات تراریخته

با توجه به نتایج ضد و نقیضی که در اثر استفاده از این محصولات مورد مشاهده و ارزیابی قرار گرفته و اثراتی از جمله افزایش سلول های سرطانی، ناباروری، پیری زودرس و غیره که در نتیجه آنها مشاهده شد، بسیاری از کشورها واردات محصولات و یا بذرهای تراریخته را ممنوع کردند.

امیدواریم که با خواندن این مطلب اطلاعات مورد نظرتان را در خصوص اینکه محصولات تراریخته چیست به دست آورده باشید. اگر این مطلب برای شما مفید بوده و یا نقطه نظری در این زمینه دارید لطفا در بخش نظرات برای ما ارسال فرمایید.

منبع: setare.com
انتشار: 20 تیر 1400 بروزرسانی: 20 تیر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 89190

به "محصولات تراریخته چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محصولات تراریخته چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید