محققان سم ارگانیک نانویی برای مقابله با باکتری درختان میوه ساختند

به گزارش مهسان بلاگ، برای مقابله با نوعی آفت درختان میوه به نام آتشک، نانومحصولی به صورت سم ارگانیک ساخته شده که می تواند با کارایی بالا برای محافظت از باغات استفاده گردد.

محققان سم ارگانیک نانویی برای مقابله با باکتری درختان میوه ساختند

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، امروزه با توجه به اثرات زیانبار مصرف سموم شیمیایی بر محیط زیست و سلامت موجودات زنده و انسان ها، تحقیقات گسترده ای به منظور استفاده از ترکیبات و فراورده های زیستی در سراسر جهان در حال اجرا است. یکی از آفات مهم، باکتری اروینیا آمیلوورا است که خسارت های قابل توجهی در درختان میوه دانه دار مانند سیب، به و گلابی در ایران و کشور های دیگر ایجاد نموده است. همه ساله در اثر حمله این باکتری بخش عمده ای از درختان میوه دانه دار شامل به، سیب و گلابی از بین می روند. کنترل این آفت به طور معمول با استفاده از سموم شیمیایی از جمله ترکیبات اکسید مس صورت می گیرد. با توجه به خسارت ترکیبات اکسید مس به شکوفه های درخت، محققان همیشه به دنبال سموم آلی موثر برای کنترل این آفت بوده اند.

در یکی از طرح های برنامه طرح های نوآورانه فناوری نانو (NanoMatch)، محصولی برای مقابله با این باکتری ها ارائه شده است. این محصول از عصاره های گیاهی مختلف ازجمله گیاه مورد، آویشن و زردچوبه تشکیل شده و در واقع ترکیبی ارگانیک است که منجر به از بین رفتن باکتری آتشک می گردد. نوآوری موجود در این محصول نسبت به محصولات مشابه ارگانیک دیگر، ترکیب چند عصاره گیاهی با یکدیگر است. هر کدام از عصاره ها به تنهایی منجر به کاهش رشد باکتری می شوند، اما در ترکیب با یکدیگر اثر باکتری کشی خود را تقویت می نمایند و عملکرد را افزایش می دهند. این سم ارگانیک فراوری شده، قابل رقابت با سموم شیمیایی مانند نوردکس بوده و اثرات سوء ناشی از مصرف سموم شیمیایی بر انسان و به طور کلی محیط زیست را ندارد.

افزایش بازدهی فراوری محصول، کاهش اثرات زیانبار استفاده از سموم شیمیایی و حفظ محیط زیست، حفظ درختان میوه دانه دار و جلوگیری از خسارت های ناشی از آتشک بر باغ های میوه، فراوری سم ارزان قیمت و مالی بودن فراوری آن در کشور از مزیت های این طرح هستند.

ماندانا بهبهانی، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان، مدیر این پروژه است که با همکاری عطیه السادات دوازده امامی کارشناسی ارشد رشته بیوتکنولوژی میکروبی دانشگاه اصفهان و حسین سماواتیان، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات آفات و بیماری های گیاهی در مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی اصفهان روی توسعه این فناوری کار می نمایند.

در این طرح، سم ارگانیک آتشک با روشی مالی و قابل رقابت با نمونه های خارجی فراوری شده است. در این روش با استفاده از فناوری نانو، خالص سازی فرآورده های موجود در گیاه بدون احتیاج به حلال های آلی و دستگاه های عصاره گیری صورت گرفته و هزینه فراوری محصول چند برابر کاهش یافته است.

گروه آبان لوکس: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را زا ما بخواهید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 27 شهریور 1400 بروزرسانی: 27 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 21813

به "محققان سم ارگانیک نانویی برای مقابله با باکتری درختان میوه ساختند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محققان سم ارگانیک نانویی برای مقابله با باکتری درختان میوه ساختند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید