مردم هنوز عمق فاجعه کرونا را درک نکرده اند
به گزارش مهسان بلاگ، به گزارش خبرنگاران ، آئین رونمایی از کتاب بایدها و نبایدهای کرونا، عصر دوشنبه 12 آبان ماه با حضور محمدعلی امام هادی؛ پزشک و رئیس معاونت دانشجویی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی، سیامک اشرفی برزیده؛ پزشک و نویسنده کتاب و منیر سیدصالحی، دیگر نویسنده این اثر در دانشکده علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی، برگزار گردید.
محمدعلی امام هادی در این برنامه درباره این اثر بیان نمود: هدف از نگارش کتاب حاضر، آشنا کردن مردم با وظایف خودشان در برابر شیوع ویروس کرونا بوده است. این اثر کاربردی بوده و اصلا جنبه آموزشی صرف و تئوری ندارد. در این اثر راهکارهای بهداشتی درج شده که باید هر فردی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا انجام دهد و پاسخی به این پرسش است که مسئولیت هر فرد در روبروه با ویروس کرونا چیست؟
به گفته وی، تمام اعمال و رفتاری که هر فرد در اجتماع برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا باید داشته باشد، در این کتاب درج شده است. یکی از دیگر ویژگی های این اثر، رد تفکرات اشتباهی است که تا به امروز در جامعه جا افتاده است.رئیس معاونت دانشجویی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی، اضافه نمود: طریقه ظاهر شدن در جامعه با ماسک، سفر رفتن و طیف بی شماری از رفتارها، موضوعاتی است که نویسندگان کوشش نموده اند در راستای اطلاع رسانی دقیق در کتاب به آن بپردازند. ادبیات این اثر به زبان ساده و برای عموم مردم نگاشته شده است. این کتاب قرار است از سوی شهرداری تهران در سطح شهر و در مکان های عمومی پخش گردد و در اختیار عموم مردم قرار گیرد.
دکتر امام هادی گفت: این کتاب حاصل فعالیت دو تن از دانشمندان در دانشگاه شهید بهشتی و برگرفته از مطالب علمی است که براساس فرهنگ ایرانی نوشته شده و می توان گفت کتاب بومی شده است.
مردم به واقع با عمق فاجعه کرونا روبرو نشده اند
وی با اشاره به اهمیت فراوری محتوا در باب شیوع ویروس کرونا، اظهار کرد: از آنجایی که فراوری محتوا درباره کرونا براساس اندیشه پیشین انجام شده، ما نتوانسته ایم در این زمینه پیروز عمل کنیم؛ اینکه مردم در این شرایط هنوز به سفر غیرضروری می فرایند یا فاصله اجتماعی را رعایت نمی نمایند یا حتی تردد غیرضروری در شهر دارند، ناشی از آن است که هنوز عمق فاجعه کرونا را درک ننموده اند.
این استاد دانشگاه در پاسخ به پرسش خبرنگار ایبنا، مبنی بر اهمیت اطلاع سانی از سوی اعضای هیأت علمی دانشگاه ها، شرح داد: واقعیت این است که آگاهی رسانی در این زمینه اشتباه بوده و در واقع فهم دقیق از این شرایط به مردم داده نشده است. برای مثال هنوز اخبار مربوط به مرگ و میر ناشی از کرونا به طرز صحیحی داده نمی گردد یا حتی هنوز نمی دانیم چگونه باید خبر تست مثبت کرونای یک فرد را به وی داد.
تنها متخصصان نیستند که مسئولیت دارند
به گفته دکتر امام هادی، درست نیست که تنها از متخصصان انتظار فراوری محتوا داشته باشیم، چراکه اتفاقا افرادی بودند که در ابتدای شیوع این ویروس تا چند ماه مطالب آنالیز نشده را در فضاهای مجازی خود منتشر می کردند و متأسفانه اطلاعات غلطی را به خورد مردم می دادند. می توان گفت این عمل یک نوع موج سواری است.
کسی حرف بزند که می داند
وی ادامه داد: محتواسازی در پزشکی به کسی ربط دارد که صلاحیت اظهارنظر داشته باشد. متأسفانه چون کمیته علمی فراوری محتوای مناسب هیچگاه ایجاد نشد، هر کسی که از گرد راه رسید، مطلب نه چندان درستی را منتشر کرد و در معرض آگاهی مردم رساند.
رئیس معاونت دانشجویی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی، گفت: بخش زیادی از آگاهی مردم رسالت رسانه هاست. با توجه به شرایط فعلی هر نوع همکاری در این راستا به نوعی همیاری با کادر درمان محسوب می گردد. اینکه مردم کمتر از خانه بیرون بیایند یا کمتر ازدحام و جمعیت ایجاد نمایند، یکی از مهم ترین گام ها در راستای مبارزه با ویروس کرونا محسوب می گردد.
منیر سیدصالحی، یکی از نویسندگان این اثر نیز در بخشی از این آئین بیان نمود: یکی از موضوعاتی که به نظر ما برای نگارش این اثر ضروری آمد، انفجار اطلاعاتی بود که هر روز در فضای مجازی منتشر می شد. با توجه به شیوع کرونا هر فردی با هر تخصصی به رواج اطلاعات خود پرداخت که این امر کج فهمی زیادی را موجب شد.وی اضافه نمود: این افراد تصور می کردند، کووید19 مانند ویروس سارس است که می توان اقدامات روبرو با آن را هم در پیش گرفت که مدتی بعد متوجه شدند نمی توان به انجام اعمال مشابه پراخت. در حقیقت ضد و نقیض های فراوان در این زمینه باعث شد، کتابی برای کل اقشار مردم تدوین کنیم. ماه ها طول کشید تا تمامی این موارد را تعیین کنیم و براساس مطالعات علمی این کتاب را نوشتیم. در نهایت مواردی که تعیین شد به عنوان بایدها و نبایدهای کرونا در یک کتاب نگاشته شد.
منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایرانsahandblog.ir: سهندبلاگ: سیستم مدیریت محتوای سهند
salmandiar.ir: دیار سلمان | مجله گردشگری و مسافرتی دیار سلمان