میراث فرهنگی و صنایع دستی، التیام بخش دردهای پناهندگان

به گزارش مهسان بلاگ، با بیشتر شدن تعداد پناهندگان در سراسر دنیا، ابزارهای دیجیتال می توانند به آن ها یاری نمایند تا فرهنگ و میراث خود را به شیوه ای نوین حفظ نمایند.

میراث فرهنگی و صنایع دستی، التیام بخش دردهای پناهندگان

سلیمه خاتون در طول زندگی طولانی خود شش بار به کشورهای مختلف پناهنده شده است. او اولین بار در جنگ دنیای دوم و اخیرا در سال 2017 از خانه خود در میانمار خارج شد، چون مجبور بود با حدود یک میلیون روهینگیایی دیگر به بنگلادش فرار کند. خاتون که گمان می رود بیش از 100 سال سن داشته باشد، همراه با حدود 700هزار پناهنده روهینگیایی در کوتوپالونگ، بزرگترین اردوگاه پناهندگان دنیا، در بازارِ بنگلادش زندگی می نماید. بیشترِ آن ها با دارایی اندک و به خاطر آزار و اذیت مذهبی و قومی در میانمار به کشورهای دیگر گریخته اند. خاتون به هنگام فرار چیزهای زیادی با خودش برنداشت: یک صندوقچه و یک لودا (یک ظرف آبِ برنجی که پدر و مادرش به عنوان هدیه عروسی به او داده بودند و از آن برای وضو دریافت استفاده می نماید).

داستان خاتون به همراه تصاویر او و لودا در نمایشگاه مرکز حافظه فرهنگی روهینگیایی (آرشیو دیجیتال جدیدی از هنر و ادبیات) با نام اختصاری RCMC وجود دارد. در این آرشیو دیجیتالی وسایل ارزشمند و میراث فرهنگی و هنری پناهندگان وجود دارد. آر سی ام سی، طرحی به رهبری سازمان بین المللی مهاجرت (IOM)، یکی از اولین کوشش ها برای ثبت و حفظ میراث روهینگیا، از جمله موسیقی، نقاشی، چوب بری، گلدوزی، سفالگری و معماری سنتی آن ها است. مانوئل مارکس پریرا، معاون رئیس IOM گفت: یکی از اهداف اصلی این آرشیو دیجیتالی، ایجاد فضای خلاق و ایمن است که مردم روهینگایی بتوانند دانش خود را به اشتراک بگذارند، میراث فرهنگی خود را حفظ نمایند و با حافظه فردی و جمعی خود ارتباط برقرار نمایند. هویت فرهنگی هر اجتماع در هویت تک تک افراد و طرز نگاه و ارتباط آن ها با دنیا نقش اساسی دارد. این موضوع به ویژه در خصوص روهینگیایی ها صدق می نماید، زیرا هویت آن ها همواره در هاله ای از ابهام بوده است.

طبق گزارش سازمان ملل، در سراسر دنیا 80 میلیون نفر به دلیل جنگ، بلایای طبیعی و سایر حوادث، مجبور به مهاجرت از خانه های خود شده اند. مردم سوریه، افغانستان و میانمار را می توان نمونه ای شاخص از این حوادث دانست. بعضی از همین پناهندگان و همچنین مورخان و فعالان فرهنگی، از ابزارهای دیجیتالی برای حفظ تاریخ و دانش این جمعیت ها و حتی اثبات مالکیت زمین و خانه های آن ها استفاده می نمایند. تامیل های سریلانکا که از جنگ داخلی ده هاساله فرار کردند و از آن جان سالم به در بردند، بایگانی چندرسانه ای و کتابخانه دیجیتال نولاهام (Noolaham) را تشکیل داده اند که شامل اسناد، روزنامه ها، ادای احترام برای کشته شدگان و اصطلاحاً فرهنگ نامه بیوگرافی مردم تامیل است.

بایگانی آثار فرهنگی پناهندگان

دیوید پالازون، سرپرست RCMC، گفت: جامعه پناهندگان به وسیله این امکانات می تواند از داستان های خود حفاظت کند و آن ها را به گونه ای مستندسازی نموده و نمایش بدهد تا به بخشی از روایت تاریخی که اساس تاریخ آینده مهاجرت را بنا می نماید تبدیل گردد و با دنیا ارتباط برقرار کند. به علاوه، ابزارهای دیجیتال می تواند به آن ها فضا و ابزارهای لازم را بدهد تا بتوانند با هنر و خلاقیت معروف شوند و به حاشیه رانده نشوند.

التیام به وسیله هنر

به گفته محققان سازمان ملل، سرکوب مردم روهینگیا در میانمار به رهبری ارتش با قصد نسل کشی اجرا شد، اتهاماتی که دولت میانمار آن ها را انکار می نماید. در اردوگاه های پراکنده در جنوب شرقی بنگلادش، پناهندگان نیز از سیل های موسمی و آتش سوزی جان سالم به در برده اند. ارزیابی سلامت روان توسط IOM در سال 2018 نشان داد که تقریبا نیمی از پاسخ دهندگان، حملات پانیک یا فکر به خودکشی را تجربه نموده اند، در حالی که نیمی از پاسخ دهندگان بحران هویت را به عنوان یک مشکل مشترک ذکر نموده اند. حدود 40٪ احساس اضطراب و ترس ازعدم شناسایی به عنوان شهروند در وطن خود را ذکر کردند و نزدیک به سه چهارم از دست دادن هویت فرهنگی را دلیل استرس خود عنوان کردند.

امانوئل مارکز پریرا، از مسئولان ارشد IOM در بنگلادش، گفت RCMC، که یک فضای حقیقی هم در اردوگاه برایش در نظر گرفته شده است، به حمایت از سلامت روان پناهندگان یاری می نماید. IOMمولفه های فرهنگی و سنتی را برای سلامتی روانی و روانی-اجتماعی افراد ضروری می داند. از این طریق احساس تعلق در این افراد تقویت می گردد؛ بنابراین لازم است که روهینگیایی ها هویت فرهنگی خود را به وسیله احیای صنایع دستی و میراث فرهنگی خود حفظ نمایند.

شهیدا وین، شاعر روهینگایی، معتقد است: برای جامعه بسیار مهم است که میراث فرهنگی خود را حفظ کند، اما جامعه ما در معرض خطر است. این میراث باید به هر شکل ممکن حفظ گردد تا نسل های جدید روهینگیا سنت ها و فرهنگ خود را بشناسند.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: گردشبان
انتشار: 3 شهریور 1400 بروزرسانی: 3 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 89445

به "میراث فرهنگی و صنایع دستی، التیام بخش دردهای پناهندگان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میراث فرهنگی و صنایع دستی، التیام بخش دردهای پناهندگان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید