همه آنچه از Final Fantasy XVI می دانیم

به گزارش مهسان بلاگ، چهار سالی از عرضه آخرین قسمت اصلی در مجموعه عظیم فاینال فانتزی می گذرد. در طول این چند سال، نام مجموعه فاینال فانتزی نه به خاطر قسمت پانزدهم، بلکه به خاطر یک نقش آفرینی آنلاین کلان سر زبان ها باقی مانده و طی حرکتی غافلگیرکننده، تیم سازنده این نقش آفرینی آنلاین، وظایف ساخت قسمت عظیم بعدی فاینال فانتزی را هم بر عهده گرفته اند. فاینال فانتزی 16 رسما برای کنسول پلی استیشن 5 رونمایی شده و این طور که به نظر می رسد، یک بازی کاملا متفاوت از دیگر قسمت های مجموعه است.

همه آنچه از Final Fantasy XVI می دانیم

رونمایی از شانزدهمین قسمت مجموعه بازی های فاینال فانتزی، در رویداد نمایش بازی های پلی استیشن 5 صورت گرفت. سونی که چند سالی است مثل نینتندو، کنفرانس های خود را جایگزین برنامه هایی از پیش ضبط شده مثل نینتندو نموده، در دومین برنامه ای که تابستان سال جاری برای معرفی بازی های پلی استیشن 5 برگزار نموده بود، از فاینال فانتزی 16 به عنوان یک بازی انحصاری برای کنسول نسل بعد خود رونمایی کرد.

فاینال فانتزی 16 تمام و کمال با بازی های قبلی این مجموعه فرق می نماید و این موضوع، از همان تریلر نخست بازی کاملا پیدا بود. بر خلاف قسمت های قبلی که همگی با یک تریلر انیمیشنی پر سر و صدا رونمایی می شدند، فاینال فانتزی 16 با یک تریلر گیم پلی نشان داده شد. کاملا واضح است که نه تنها تیم سازنده بازی، بلکه تهیه نمایندگان و مدیران جدیدی کنترل پروژه فاینال فانتزی 16 را به دست گرفته اند؛ چون چنین حرکتی از سوی اسکوئر انیکس کاملا غیر منتظره بود.

معمولا عادت نموده ایم تا به هنگام رونمایی یک فاینال فانتزی جدید، یک تریلر انیمیشنی عالی ببینیم که در واقع از این موضوع می گوید: اینکه تازه ساخت بازی شروع شده است و شاید ده سال دیگر مراحل توسعه آن تمام شوند. ولی فاینال فانتزی 16 چنین فرایندی را طی ننموده. به نظر می رسد که سازندگان این قسمت جدید فاینال فانتزی از همان ابتدا کاری که قرار است انجام دهند را به شکلی صحیح و درست در ذهن داشته و عینا آن را پیاده نموده اند.

شانزدهمین قسمت مجموعه بازی های فاینال فانتزی توسط تیمی متفاوت، به رهبری تهیه نماینده فاینال فانتزی 14 و نویسندگان، کارگردانان و طراحان آن ساخته می گردد. فاینال فانتزی 14 یک نقش آفرینی آنلاین و صد البته معروف ترین و عظیمترین بازی چند سال اخیر اسکوئر انیکس است؛ طوری که وقتی به تصمیم اسکوئر انیکس در سپردن وظیفه ساخت فاینال فانتزی 16 به فکر می کنیم، به سادگی دلایل پشت آن برایمان روشن می گردد.

  • هیروشی تاکایی؛ کارگردان فاینال فانتزی 16 کیست؟

البته که هواداران همیشگی فاینال فانتزی، یا بهتر است بگوییم هواداران فاینال فانتزی های انیمه ای اسکوئر انیکس، از سمت دیگر قرار است بازی عالی دیگری دریافت نمایند. در حالی که تیم فاینال فانتزی 14، روی فاینال فانتزی 16 کار می نماید، تیم اصلی سازنده فاینال فانتزی مشغول ساخت بازسازی فاینال فانتزی 7 و دنباله های آن است.

فاینال فانتزی 16 حسابی با قسمت های قبلی فرق می نماید و این موضوع، در بخش بخش آن نمود نموده است. به لطف تریلر رونمایی بازی و اطلاعات کاملی که اسکوئر انیکس منتشر نموده، توانسته ایم اطلاعات خوبی از بازی کسب کنیم.

داستان

داستان فاینال فانتزی 16 در سرزمینی به نام والیستیا رخ می دهد؛ سرزمینی که در سایه کوهستانی عظیم از جنس کریستال قرار گرفته است. این کریستال ها، نقش دیوار محافظ شهرها و حکومت هایی را ایفا می نماید که افراد اطراف آن ها ساخته اند. جادوی کریستال ها همچنین به شهرها و مردم یاری می نماید تا در رفاه زندگی نمایند و به منابع مختلف دسترسی داشته باشند.

حکومت های مختلف سرزمین والیستیا، سال هاست که تحت یک پیمان صلح، با آرامش در کنار یکدیگر مشغول به زندگی هستند. هر کدام از این حکومت ها قوانین، باورها و ادیان و بعضا حتی زبان مختص خود را دارند. صلح بین حکومت های مختلف والیستیا هم پایدار نیست و تمام این پادشاهی ها آماده اند تا با یک تزلزل کوچک از سمت همسایگان خود، به آن ها حمله و جنگی را شروع نمایند.

  • با جهان و شخصیت های فاینال فانتزی 16 آشنا شوید

در جهانی فاینال فانتزی 16 موجوداتی افسانه ای و قدرتمند به نام آیکان وجود دارند. این موجودات می توانند توسط بعضی از افراد کنترل شوند؛ افرادی که دامیننت نام گذاری شده اند. اینکه چه کسانی دامیننت هستند، در همان زمان تولد تعیین می گردد. قدرت های دامیننت ها و توانایی آن ها در احضار موجودات افسانه ای هم ممکن است در سنین مختلفی نمود نمایند. حکومت های والیستیا، هر کدام دیدگاهی متفاوت نسبت به دامیننت ها دارند. بعضی از حکومت ها، دامیننت ها را در رتبه بالایی قرار می دهند و سمت های بالایی در سلطنت برایشان در نظر می گیرند و از طرف دیگر، بعضی از حکومت ها دامیننت ها را نشانه ای از نیروهای اهریمنی می دانند و اگر قدرت های یک دامیننت در کسی ظهور کند، بچه یا عظیم، او را اعدام می نمایند.

فاینال فانتزی 16 قصه کلایو راسفیلد را تعریف می نماید. کلایو، پسر عظیم آرشیدوک راساریاست. در پادشاهی راساریا، دامیننت ها از اعضای خانواده سلطنتی هستند و خانواده کلایو هم همواره از دامیننت ها بوده اند. تصور می شده که کلایو هم یک دامیننت است، اما برادر کوچکتر او جاشوا، قدرت های دامیننت را به ارث برده است و او توانایی کنترل یک آیکان را دارد.

کلایو به عنوان محافظ نخست برادرش جاشوا منصوب می گردد، اما آن طور که در تریلر می بینیم، در پی اتفاقاتی ناگوار، کلایو مجبور به ترک شهر خود و ورود به یک ماجراجویی عظیم می گردد.

واضح است که در فاینال فانتزی 16 با چند بازه زمانی مختلف روبرو خواهیم شد. تریلر بازی، کلایو را در جوانی و همچنین سنین بالاتر نشان می دهد. این بازه های زمانی متفاوت چه فلش بک باشند و چه پشت سر هم، قابل بازی هستند. می توانیم در تریلر بازی ببینیم که کلایو به اجبار به خدمت گروهی در آمده و همچنین در جنگی عظیم شرکت می نماید؛ در نتیجه احتمالا جنگ بین حکومت های مختلف والیستیا در طول داستان شروع خواهد شد. در این میان هم کلایو، گویا به خاطر اتفاقی که به سر برادرش آمده، به دنبال انتقام است.

داستانی بلند و بالا، به خصوص داستانی سیاسی که به حکومت های مختلف و جنگ بین آن ها می پردازد، بیشتر در قسمت های نخست و قدیمی مجموعه فاینال فانتزی جا داشته است. با این حال، در فاینال فانتزی 12 و فاینال فانتزی 14 هم که از بهترین داستان های مجموعه را در خود داشته اند، با داستانی درباره درگیری حکومت های مختلف روبه رو شده بودیم و به نظر می رسد فاینال فانتزی 16 هم که تیم سازنده اش بسیار مشابه همین دو بازی است، دوباره شاهد چنین جریانی باشیم.

در واقع، می توانیم بگوییم که به نظر می رسد در فاینال فانتزی 16 داستان مرکزیت بیشتری داشته باشد تا شخصیت ها؛ موضوعی که سال هاست کاملا عکس آن در مجموعه فاینال فانتزی وجود داشته.

گیم پلی

واضح است که از نظر فرایند، با یک فاینال فانتزی اکشن دیگر طرف هستیم؛ موضوعی که برای اولین بار توسط فاینال فانتزی 15 به این مجموعه وارد شد. البته که فاینال فانتزی سال هاست از ادغام یک سیستم اکشن و نوبتی خاص خود استفاده می نماید و مبارزات آن، تمام و کمال نوبتی نیستند، اما اینکه فاینال فانتزی بخواهد سیستم مبارزه نوبتی همیشگی خود را کنار بگذارد و به یک سیستم مبتنی بر بازی های اکشن کوچ کند، به مذاق همه خوش نیامده است.

ولی نمی توانیم این موضوع را هم انکار کنیم که فاینال فانتزی 15 به عنوان یک نقش آفرینی اکشن، سیستم مبارزه ای سرگرم نماینده و در عین حال عمیق داشت. تعیینا با حجم زیاد انتخاب هایی که در بازی های قبلی در مقابل مان بود روبه رو نشدیم، ولی ساختار نقش آفرینی بازی سر جای خود بود و مبارزات هم بعضا نیازمند کمی تاکتیک و استفاده از حرکات مختلف بودند.

رسما حرفی از فاینال فانتزی 16 زده نشده، اما اگر تریلر آن نمایانگر بازی نهایی باشد، به راحتی می توانیم بگوییم که بازی حتی فرایندی اکشن تر از فاینال فانتزی 15 به خود گرفته است. در واقع، این نکته را می دانیم که طراح ارشد مبارزات فاینال فانتزی 15، طراح اصلی گیم پلی دویل می کرای 5 است و مطمئنا هم اسکوئر انیکس به این دلیل سراغ او را گرفته که یک سیستم اکشن خوب برای فاینال فانتزی 16 طراحی کند.

در تریلر بازی می توانیم ببینیم که مبارزات بیشتر شبیه بایونتا و دویل می کرای هستند و مکانیک هایی مثل جاخالی دادن در لحظه آخر و اجرای چند ضرب، به پایه و اساس مبارزات تبدیل شده اند. گویا کلایو، شخصیت اصلی بازی، می تواند از قدرت آیکان ها استفاده کند و دست او، مثل دست نیرو در دویل می کرای 4 و 5 توانایی های مختلفی برای اجرای جادوهای مختلف یا احضار هیولاها دارد.

مبارزات بسیار لذت بخش به نظر می رسند، اما سؤال های بسیاری درباره ساختار کلی بازی و مبارزات باقی مانده اند؛ به خصوص که به جرأت می گوییم آنچه دیده ایم، هر قدر هم که خوب باشد، رنگ و بویی از فاینال فانتزی ندارد. نمی دانیم در این سیستم مبارزه، چگونه قرار است در یک گروه مبارزه کنیم یا اینکه آیا اصلا شخصیت های مختلف قرار است به ما بپیوندند یا همواره تنها هستیم.

از نظر ساختاری احتمالا با یک بازی محیط باز طرف هستیم که می توانیم در نقشه آن به صورت آزادانه گشت و گذار کنیم و کوئست های اصلی و فرعی مختلفی را دریافت کنیم. این ساختار هم بیشتر در ادامه جریان همان فاینال فانتزی 15 است تا قسمت های قبل از آن.

پلتفرم و تاریخ عرضه

فاینال فانتزی 15 به عنوان یک بازی انحصاری پلی استیشن 5 معرفی شده است. با این حال، در همان رویداد پلی استیشن 5 که شاهد اولین نمایش بازی بودیم، جمله ای ریز در پایین تریلر برای مدتی کوتاه نمایان شد: بازی یک نسخه کامپیوتر هم به غیر از پلی استیشن 5 دارد.

  • فاینال فانتزی 16 به صورت انحصاری برای PS5 رونمایی شد

در واقع، خود سونی که باید فقط به همان نسخه پلی استیشن 5 اشاره می کرد، از نسخه کامپیوتر بازی هم رونمایی نموده بود؛ موضوعی که حتی اسکوئر انیکس زیر بار آن نرفت. پس از رونمایی بازی، اسکوئر انیکس گفت که بازی فقط در انحصار پلی استیشن 5 است و روی هیچ پلتفرم دیگری عرضه نمی گردد، ولی با اطمینان می گوییم که آن جمله تریلر اولیه بازی صد درصد صحیح است و بازی نسخه ای هم برای کامپیوتر خواهد داشت.

می دانیم که سازندگان بسته الحاقی Heavensward برای فاینال فانتزی 14، پس از اتمام ساخت و این بسته الحاقی و عرضه اش در سال 2017، تیمی جدید برای ساخت فاینال فانتزی 16 تشکیل دادند. یعنی مراحل پیش فراوری فاینال فانتزی 16 از سال 2017 با این گروه اصلی شروع شده است؛

  • نائوکی یوشیدا، تهیه نماینده و کارگردان فاینال فانتزی 14
  • هیروشی تاکایی، از تهیه نمایندگان و طراحان ارشد فاینال فانتزی 14
  • کازویا تاکاهاشی، از طراحان شخصیت فاینال فانتزی 14
  • کازوتویو مائهیرو، نویسنده سناریو اصلی بسته الحاقی Heavensward
  • ماسایوشی سوکن، از آهنگسازان اصلی فاینال فانتزی 14

این افراد به تدریج تیمی عظیم برای ساخت فاینال فانتزی 16 از افراد مختلف اسکوئر انیکس و همچنین جذب افرادی تازه، جمع آوری کردند و گفته شده که مراحل ساخت فاینال فانتزی 16 در واقع از آنچه فکر می کنیم، جلوتر است.

نائوکی یوشیدا، تهیه نماینده فاینال فانتزی 16، دلیل اینکه تریلری سینمایی و انیمیشنی را برای رونمایی بازی در نظر ندریافتد، نمایش شرایط بهتر بازی از دیدگاه توسعه بیان نموده است. یوشیدا چند ماه پیش طی مصاحبه ای گفته بود که نمی خواستند یک تریلر انیمشینی نشان دهند و هواداران بگویند که پس ده سال دیگر تا عرضه باقی مانده، چون مراحل ساخت بازی بسیار خوب پیش رفته است. البته یوشیدا اضافه نموده بود که هنوز هم زمان زیادی تا عرضه باقی مانده و تعیینا قول داد که تا عرضه نهایی بازی، گرافیکش بهتر گردد.

با در نظر دریافت تمام این اطلاعات، تصور می کنیم زمانی که اسکوئر انیکس برای عرضه بازی در نظر گرفته سال 2022 باشد.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 74092

به "همه آنچه از Final Fantasy XVI می دانیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه آنچه از Final Fantasy XVI می دانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید