پنجمین همایش توسعه گردشگری استان های قم، اصفهان و مرکزی برگزار گردید

به گزارش مهسان بلاگ، معاون استاندار قم با اشاره به ظرفیت های بخش خصوصی در توسعه صنعت گردشگری گفت: برای استفاده بهینه از این ظرفیت باید آیین نامه ها و قوانین میراث فرهنگی بروزرسانی گردد.

پنجمین همایش توسعه گردشگری استان های قم، اصفهان و مرکزی برگزار گردید

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گروشگری استان قم، یونس عالی پور در پنجمین همایش توسعه گردشگری استان های ،قم ، اصفهان و مرکزی که به میز بانی قم در هتل پارسیا برگزارشد اضافه نمود: هم اکنون اگر یک سرمایه گذاربخواهد در حوزه میراث فرهنگی وارد گردد باید چندین ماه معطل صدور یک مجوز باشد به همین علت بخش خصوصی رغبت نمی کند وارد این حوزه گردد که این مسئله گویای ضعف قوانین است.

او با تاکید بر لزوم ورود دبیر خانه همایش توسعه گردشگری سه استان در فاز عملیاتی توضیح داد: حوزه گردشگری پولساز است ولی فعال نیست برای نمونه طرح کویر نمک و دریاچه نمک چند سال است که مصوب شده است ولی تا کنون هیچکار عملیاتی صورت نگرفته است.

معاون امور زایرین و مسافران با تاکید برلزوم تقویت زیر ساخت های گردشگری گفت: استارتاپ های دانشگاهی یکی از ظرفیت های خوب توسعه صنعت گردشگری است که نباید از آنها غافل شویم چرا که نقش زیادی در رونق این صنعت دارند.

عالی پور برگزاری همایش توسعه گردشگری سه استان را در تقویت این صنعت برای استان های قم ،اصفهان و مرکزی مهم دانست و گفت:با توجه به موقعیت و نزدیکی استان سمنان به ما امیدواریم که در همایش سال آینده استان سمنان نیز به این جمع اضافه نمود گردد و همچنین استان تهران نیز می تواند در این زمینه وارد گردد چرا که قطب جدیدی از گردشگری در کشور ایجاد خواهد شد.

او توریسم درمانی و سلامت را از جمله ظرفیت های قم و اصفهان برشمرد و اعلام کرد: با توجه به شرایط کشورهای حوزه خلیج فارس در زمینه بیماری های موجود در این کشورها در استان قم و اصفهان ظرفیت بیمارستانی جاذبه خوبی برای پذیرش بیماران غیر ایرانی وجود دارد.

معاون استاندار قم با تاکید لزوم عملیاتی کردن طرح و برنامه های دبیر خانه همایش توسعه گردشگری سه استان اضافه نمود: در این زمینه نیازمند ورود افراد هستیم که با تجربه و متخصص باشند.

عالی پور با مثبت ارزیابی کردن تشکیل دبیر خانه دبیر خانه همایش توسعه گردشگری قم،اصفهان ومرکزی گفت: امیدواریم هر سال شاهد افزایش استان هایی باشیم که در جهت توسعه صنعت گردشگری استان خود به تعامل با استان های دیگر رو آورده باشند.

خانه تشکل ها نقش مهمی در رونق و توسعه گردشگری دارند

مدیرکل امور مجامع و تشکل های مردم نهاد سازمان میراث فرهنگی نیز با بیان اینکه سازمان های مردم نهاد می توانند بهترین یاری گر صنعت گردشگری باشند اضافه نمود: خانه تشکل ها نقش مهمی در توسعه و رونق گردشگری دارند و می توانندبه مقامات اجرایی دراین زمینه یاری نمایند.

جلال تاجیک اضافه نمود: تشکل های مردم نهاد با فعالیت های خود می توانند به تحقق اهداف میراث فرهنگی و تقویت حوزه گردشگری یاری نمایند.

او با اشاره بر ضروت تعامل بین مدیریت شهری شهرداری و میراث فرهنگی و تشکل ها توضیح داد: در این رابطه به دنبال فعال سازی کمیسون مهر و میراث هستیم که در آن به موضوعات مشترک بین شهرداری ها، میراث فرهنگی، تشکل های مردم نهاد و سرمایه گذاران پرداخته می گردد.

مدیرکل امور مجامع و تشکل های مردم نهاد سازمان میراث فرهنگی با اشاره به ایجاد خانه تشکل ها در آران بیدگل گفت: پانزدهمین خانه تشکل گردشگری در شمال اصفهان ایجاد می گردد و امیدواریم که بتوانیم بزودی در 31 استان کشور این خانه را ایجاد کنیم.

تاجیک با بیان اینکه کمیسیون مهر و میراث با هدف نزدیکی بین سرمایه گذران بخش گردشگری، تشکل ها و میراث فرهنگی گ، صنایع دستی و گردشگری ایجاد می گردد اضافه نمود: کمیسیون مهر ومیراث سال جاری در رامسر و دز فول برگزار می گردد.

اوگفت: برگزاری این کمیسیون نقش زیادی در تقویت صنعت گردشگری خواهد داشت وکه امیدواریم بتوانیم در همه شهرها انرا برگزار کنیم تا ضمن شناسایی ظرفیت های گردشگری هر استان شاهد توسعه و رونق این صنعت در کشور باشیم.

تاجیک با اشاره به نقش صنعت گردشگری در توسعه مالی کشور گفت: با توجه به افزایش تحریم های بین المللی علیه کشور ما صنعت گردشگری در چنین شرایط می تواند به اقتصاد یاری کند و مارا از این تنگنا نجات دهد.

او با اشاره به صندلی قم در بین استان های کشور گفت: با توجه به اینکه قم پایتخت فرهنگی ایران و محل تلاقی استان های اصفهان و مرکزی است بنابراین نقش مهمی در توسعه گردشگری سه استان خواهد داشت.

تاجیک اعلام کرد: خوشبختانه دبیر خانه توسعه گردشگری سه استان قم، اصفهان ومرکزی در پنجمین سال برگزاری عملیاتی تر شده است که جای امیدواری دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان قم نیز با اشاره به جاذبه های استان قم در زمینه گردشگری مذهبی، علمی، بومی و طبیعت گردی گفت: میراث فرهنگی قم برای تعامل با استان ها از جاذبه و ظرفیت های غنی برخوردار است.

حمید یزدانی اضافه نمود: مسجد مقدس جمکران و 444 امامزاده و بقاع متبرکه از ظرفیت های مذهبی قم به شمار می رود که ازرش گردشگری آن را چند برابر نموده و به طوری که مورد توجه خاص و عام قرار گرفته است.

او توضیح داد: حدود 500 واحد تاسیسات گردشگری و همچنین وجود مجتمع بین راهی مدرن، مناسب و فوق العاده نشان توسعه زیر ساخت های گردشگری این استان در سال های اخیر است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان قم با اشاره به توسعه اماکن اقامتی این استان گفت: خوشبختانه اماکن اقامتی قم رو به افزایش است و چند هتل 5 ستاره با درجه و استاندارهای لازم نیز در دست احداث است.

یزدانی اعلام کرد: وجود حوزه عملیه، مدارس حوزوی و همچنین مدارس عالی علمی بین المللی مانند موسسات جامع المصطفی و الحکمت از دیگر ظرفیت های این استان محسوب می گردد.

او با اشاره به روستاهای سر سبز، کوهستانی با آب و هوای ییلاقی گفت: مسیرهای گردشگری طبیعی، ژئوتوریسم و سازندهای زمین شناسی مانند گنبد نمکی، دریاچه نمک (مشترک بین استانهای اصفهان، قم، سمنان) و حوض سلطان از دیگر ظرفیت های منحصر بفرد استان ماست که می تواند زمینه تعامل بیشتری را ایجاد نماید.

یزدانی گفت: در استان قم ابنیه تاریخی و باستانی مانند کاروانسرای دیرگچین که به عنوان مادر کاروانسرهای ایران شناخته می گردد وجود دارد که گویای تمدن و فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی در این دیار است.

او به تالاب های بهشت معصومه، تالاب مره و همچنین به زیستگاه های طبیعی و جانوری و انواع پرندگان، مسیرهای طبیعت گردی از جاذبه های طبیعی استان قم اشاره نمود و اعلام کرد: همچنین آداب و رسوم سنتی، محلی و مذهبی موجود درقم برای مردم شناسان بسیار قابل توجه است.

مدیر کل میراث فرهنگی قم توضیح داد: حدود 60 رشته صنایع دستی که بعضی در ایران کم نظیر و بلکه بی نظیر مانند انگشتر سازی، منبت کاری و جواهر تراشی در قم وجود دارد که بسیار قابل توجه است.

او در زمینه همکاری بین سه استان در حوزه میراث فرهنگی اظهارداشت: تبادل اطلاعات و سوابق مرمتی همچنین انتقال دانش مرمتی موجود و بهره گیری از اساتید مجرب در زمینه مرمت و احیاء آثار تاریخی در سه استان می تواند زمینه همکاری را فراهم نماید.

او گفت: اکتشافات و کاوش های باستان شناسی و اطلاعات پژوهشی حاصل از اکتشافات که بتوانیم حوزه مراودات بین استانی و بین منطقه ای در فلات مرکزی داشته باشیم فرصت خوبی را برای همکاری فراهم نموده است.

یزدانی انتقال اساتید و انجام دوره های آموزشی، ایجاد نمایشگاه های صنایع دستی، برپایی فروشگاه های بزرگ در سه استان در قالب بازارچه های مشترک، برقراری تورهای مشترک سه استان مانند تورهای زیارتی می تواند باعث ایجاد تعامل سازنده بین سه استان مورد نظر ایجاد نماید.

او اضافه نمود: ترغیب سرمایه گذران برای ایجاد تاسیسات گردشگری، ایجاد سایت و فضای مجازی مشترک و اطلاع رسانی، جذب و راهنمایی توریست های خارجی، راهنمایی مسافرین برای سفرهای یکروزه و تعطیلات آخر هفته برای طلاب و دانشجویان خارجی از دیگر زمینه های است که می توان به آن اشاره نمود.

او ایجاد فروشگاه های دایمی مشترک در حوزه های علمیه، جامع المصطفی و موسسه الحکمت، تشکیل کارگاه های صنایع دستی برای آموزش دانشجویان خارجی و خانواده طلاب و همچنین برگزاری جشنواره های مشترک استانی، راه اندازی تورهای مشترک طبیعت گردی و ژئوتوریسم، اعزام دانشجویان رشته های مختلف مرتبط به دانشگاه ها و ابنیه تاریخی استانها برای کارورزی از دیگر ظرفیت های مطالعه شده برای همکاری گسترده بین سه استان قم ، اصفهان و استان مرکزی است.

یزدانی اعزام تورهای دانش آموزی و دانشجویی، تبادل نیروهای انسانی به صورت دوره ای جهت انتقال دانش، برقراری کلاسهای آموزش هتلداری و همچنین تاسیس اتاق فکر و کانونهای اندیشه برای ایجاد توسعه پایدار در اقتصاد می تواند نقش موثری در ایجاد تعامل سازنده ایجاد کند.

مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان قم ابراز امیدواری کرد که این همایش ها در حد نشست نباشد و شکل عملیاتی و اجرایی به خود بگیرد تا صنعت گردشگری استان های قم ، اصفهان و و مرکزی به توسعه بیشتری دست یابد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: میراث آریا
انتشار: 20 شهریور 1400 بروزرسانی: 20 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 14899

به "پنجمین همایش توسعه گردشگری استان های قم، اصفهان و مرکزی برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پنجمین همایش توسعه گردشگری استان های قم، اصفهان و مرکزی برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید