چاپ سه بعدی قطعات پلاستیکی با نانولوله های کربنی بهبود می یابد

به گزارش مهسان بلاگ، برای افزایش استحکام قطعات پلاستیکی که با چاپ سه بعدی فراوری می گردد، محققان از فناوری نانولوله های کربنی و پلاسما استفاده کردند.

چاپ سه بعدی قطعات پلاستیکی با نانولوله های کربنی بهبود می یابد

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، شرکت اسنتیوم (Essentium) با همکاری دانشگاه تگزاس اقدام به چاپ سه بعدی با استفاده از نانولوله های کربنی نموده است. این گروه نشان دادند که با یاری فناوری نانولوله های کربنی و استفاده از چاپ سه بعدی می توان خواص مکانیکی پلاستیک ها را ارتقاء داد.

در این پروژه با ترکیب علم پلاسما و فناوری نانولوله های کربنی در حوزه چاپ سه بعدی، لایه های چاپ شده مجاور هم به صورت موثر به هم متصل شده و در نهایت قابلیت اطمینان کلی محصول فراوری شده افزایش پیدا می نماید.

میکا گرین، از محققان این پروژه می گوید: یافتن راهی برای بهبود اتصال های نامناسب میان لایه های چاپ شده یکی از اهداف در زمینه چاپ سه بعدی است. ما اکنون یک فناوری پیشرفته ایجاد نموده ایم که می توان با استفاده از آن در حین چاپ سه بعدی بخش های مختلف لایه ها را به هم جوش داد.

در چاپ سه بعدی اکستروژن معمولا از پلاستیک استفاده می گردد که در آن پلاستیک ها بعد از گداخته شدن از نوک سوزن یک نازل به بیرون پخش شده و به صورت لایه به لایه روی محل مورد نظر قرار داده می شوند. با سرد شدن این لایه ها، محصول به صورت سه بعدی شکل می گیرد.

مطالعات نشان می دهد که اتصال ناقص میان لایه ها، در نهایت منجر به محصولی ضعیف می گردد که در نتیجه باید روشی برای اتصال بهتر این بخش ها ارائه کرد. یک روش، گرم کردن لایه ها است.

در این پروژه محققان لایه ها را با نانولوله های کربنی آمیختند تا با این کار، گرم کردن لایه ها به راحتی انجام گردد. به دلیل وجود نانولوله های کربنی در این لایه ها، عبور جریان الکتریکی منجر به گرم شدن آن ها شده و اتصال بهتری میان لایه ها شکل می گیرد.

این گروه تحقیقاتی فناوری پلاسما و مواد ترموپلاستیک پوشش داده شده با نانولوله های کربنی را به یک چاپگر سه بعدی معمولی اضافه کردند. نتایج نشان داد که محصول فراوری شده با این دستگاه از استحکام بالاتری نسبت به محصولات تزریقی برخوردار است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 16 شهریور 1399 بروزرسانی: 16 شهریور 1399 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 55085

به "چاپ سه بعدی قطعات پلاستیکی با نانولوله های کربنی بهبود می یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چاپ سه بعدی قطعات پلاستیکی با نانولوله های کربنی بهبود می یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید