چرا قیمت جهانی گوشی های هوشمند تا این حد افزایش یافته است؟

به گزارش مهسان بلاگ، قیمت جهانی گوشی های هوشمند به طور فزاینده ای رو به افزایش است. بهترین گوشی های پرچم دار با قیمت حدود 1500 دلاری روانه بازار شده اند و حتی بعضی از آن ها مرز 2000 دلار را هم رد نموده اند. چنین گوشی هایی حتی از تعداد زیادی از لپ تاپ های باکیفیت هم گران تر محسوب می شوند.

چرا قیمت جهانی گوشی های هوشمند تا این حد افزایش یافته است؟

اما فقط 5 سال قبل، گوشی های پرچم دار با داشتن قیمت حدود 600 تا 700 دلار بسیار ارزان تر بودند. سوالی که مطرح می گردد این است که چه چیزی منجر به افزایش بی امان قیمت گوشی های هوشمند شده و آیا کاربران کشورهای مختلف همچنان پول های هنگفتی را برای خرید گوشی جدید هزینه می نمایند؟

چگونه به اینجا رسیدیم؟

در ابتدا باید به اولین آیفون نگاهی بیندازیم که با قیمت بسیار بالایی روانه بازار شد. در آن موقع، قیمت 599 دلاری برای یک گوشی تصمیم بسیار عجیبی بود و حتی مدیرعامل مایکروسافت، استیو بالمر، این تصمیم اپل را جنون آمیز خواند.

او در سال 2007 در جریان یک مصاحبه گفت: آیفون به هیچ عنوان نمی تواند بخش قابل توجهی از این بازار را تصاحب کند. شاید اپل با این کار بتواند درآمد زیادی کسب کند. اما اگر نگاهی به 1.3 میلیارد گوشی فروخته شده نگاه کنید، من ترجیح می دهم نرم افزار ما بر روی 60 یا 70 یا 80 درصد از آن ها حضور داشته باشد نه اینکه مثل اپل در بهترین حالت سهم بازار 2 تا 3 درصدی داشته باشیم.

اما کاربران به شدت از آیفون استقبال کردند و همه ما می دانیم که این موضوع چه نتیجه ای برای شرکت هایی مانند مایکروسافت و نوکیا داشت. در حال حاضر گران ترین مدل آیفون با قیمت 1600 دلاری روانه بازار می گردد. با این حال، اپل به آرامی قیمت ها را افزایش داد. زمانی که اپل با آیفون 6 به ساخت مدل استاندارد و مدل عظیم تر روی آورد، توانست فرایند افزایش قیمت مدل عظیم تر را شروع کند. در این زمینه اپل تنها نبود.

در این رابطه می توانیم به گوگل نگاهی بیندازیم. گوشی نکسوس وان اگرچه با قیمت 529 دلاری پروژه نکسوس را کلید زد، ولی سپس گوگل از گوشی های حدودا 350 دلاری نکسوس اس، گلکسی نکسوس و نکسوس 4 رونمایی کرد. اما در نهایت، با عرضه نکسوس 6 گوگل تصمیم گرفت برای آن قیمت 649 دلاری را در نظر بگیرد. در حال حاضر پیکسل 4 ایکس ال با قیمت 999 دلاری به فروش می رسد که فرایند افزایش قیمت گوشی های گوگل را به خوبی نشان می دهد.

سامسونگ هم برای گوشی های پرچم دار خود این رویکرد را تکرار نموده است. گران ترین مدل گلکسی اس 20 اولترا 1600 دلار قیمت دارد و گلکسی فولد با قیمت 1980 دلاری در قفسه فروشگاه ها قرار گرفته است.

سنسورهای گوشی های هوشمند و نحوه کارکرد آن ها

سخت افزار؛ متهم ردیف اول افزایش قیمت

آوری گرینگارت (Avi Greenfart)، رییس شرکت تحلیلی Techsponential در این رابطه می گوید: بازار گوشی های هوشمند اشباع شده و کاربران مدت زمان بیشتری از گوشی های خود استفاده می نمایند؛ بنابراین تولیدنمایندگان سعی می نمایند از هر گوشی هوشمندی که روانه بازار می نمایند، سود بیشتری دریافت نمایند. در این میان، در کشورهای ثروتمند مانند آمریکا، کاربران می توانند گوشی خود را به طور قسطی از اپراتورهای مخابراتی خریداری نمایند و در عرض مثلا 3 سال قسط های موردنظر را پرداخت نمایند. این فرایند، فشار مربوط به افزایش قیمت ها را بسیار کاهش می دهد.

البته آقای گرینگارت خاطرنشان می نماید که این بازار با عرضه گوشی های عالی 800 دلاری، به گوشی های بسیار گران قیمت 1600 دلاری واکنش نشان داده است. وان پلاس مهم ترین بازیگر در این زمینه است. شایان ذکر است که گوشی های پرفروش برندهایی مانند اپل و سامسونگ گران ترین گوشی های این شرکت ها نیستند بلکه در فهرست پرفروش ها، با گوشی های ارزان تری مانند آیفون 11 و گلکسی A50 روبرو می شویم.

اما، و این یک اما عظیم است، در نهایت کیفیت دریافتی با مقدار پول هزینه شده ارتباط مستقیمی دارد. بله، ما در خصوص سخت افزار موجود در گوشی های فعلی صحبت می کنیم.

به گفته آقای گرینگارت: نمایشگرها به طور قابل توجهی عظیم تر و بهتر از چند سال قبل هستند و از شیشه های محافظ بسیار مقاوم تر و بدنه های جذاب تری بهره می برند. باتری ها عظیم تر شده اند و شاهد افزایش قابل توجه ظرفیت حافظه داخلی آن ها هستیم. تراشه ها روزبه روز بهتر می شوند و حالا از نظر عملکرد قابل مقایسه با بعضی لپ تاپ ها هستند. گوشی های امروزی از چندین دوربین پیشرفته بهره می برند که در انواع شرایط می توانند عکس ها و ویدیوهای جذابی ثبت نمایند. گران ترین گوشی ها از فناوری هایی مانند نمایشگرهای تاشو، دوربین پریسکوپی، سنسورهای پیشرفته مانند LiDAR و مودم دارای قابلیت پشتیبانی از امواج میلی متری شبکه های 5G بهره می برند.

به عبارتی دیگر، کاربران در ازای پرداخت مبلغ بیشتر از امکانات متنوع و متعددی بهره مند می شوند.

تنور رقابت بر سر اندازه سنسور دوربین گوشی های هوشمند داغ شده است

آیا قیمت جهانی گوشی ها پایین می آید؟

تصور کاهش قیمت جهانی گوشی های هوشمند سخت است. در عوض، باید انتظار داشته باشیم که پرچم داران به ارائه ویژگی های جذاب تر ادامه می دهند و در عین حال قیمت آن ها هم بیش از پیش افزایش پیدا می نماید.

افرادی که نمی توانند مبالغ هنگفتی برای خرید گوشی هزینه نمایند، می توانند از بین گوشی های مقرون به صرفه دست به انتخاب بزنند. خوشبختانه در این زمینه گزینه های متعددی وجود دارد. در کشورهای ثروتمند مانند آمریکا، برند وان پلاس با عرضه گوشی های جذاب در محدوده قیمت 600 تا 900 دلاری توانسته توجهات زیادی را جلب کند.

در کشورهایی که کاربران قدرت خرید پایینی دارند، شرکت هایی مانند شیائومی، هواوی، ریلمی و نوکیا پیروز شده اند گوشی های جذابی را با قیمت مناسب روانه بازار نمایند.

نوآوری های دوربین موبایل پیش از اندروید و آیفون

منبع: Android Authority

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

دور زمین: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 55396

به "چرا قیمت جهانی گوشی های هوشمند تا این حد افزایش یافته است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا قیمت جهانی گوشی های هوشمند تا این حد افزایش یافته است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید