گونه جدید گردشگری کودک و نوجوان و نقش آن در توسعه پایدار ایران

به گزارش مهسان بلاگ، براستی امروزه صنعت گردشگری یکی از روبه رشدترین صنایع بشری به ویژه در دهه سوم از سده بیست و یکم میلادی به شمار می رود. لذا با توجه به استقبال پرشور گردشگران از خدماتی که دراین صنعت در راستای اوقات فراغت آنان ارائه می گردد همیشه شاهد رشد گونه های سفر هستیم که دراین میان یکی از جدید ترین گونه های سفر ،گردشگری کودک و نوجوان است.

گونه جدید گردشگری کودک و نوجوان و نقش آن در توسعه پایدار ایران

یکی از موارد مهم در توسعه توریستی، برنامه ریزی درخصوص برطرف احتیاجهای توریستان است. در این میان بچه ها و نوجوانان در هنگام سفر از یک سو احتیاجهائی دارند که باید توسط متصدیان برگزاری تورها دیده شود و از سوی دیگر در برگزاری هرگونه تور به ویژه تورهای فرهنگی و طبیعت گردی باید کوشش کرد مطابق با احتیاجهای آنان در اماکنی همچون طبیعت و یا موزه ها و آثار تاریخی، شرایطی را همچون روایتگری از وقایع و رخدادهای مهم و یا طراحی قصه و بازی، نقاشی یا مجسمه بازی برای تمرکز بر هوش دیداری بچه ها ایجاد کرد، زیرا در عصر حاضر بچه ها و نوجوانان سهم بالایی از مصرف سرانه درآمد خانواده را به خود اختصاص می دهند و از طرفی دیگر به دلیل تاثیر زیادی که بر نظر والدین دارند می توانند نه تنها در انتخاب مقصد سفر بلکه بر فعالیت های برنامه های مقصد نیز تاثیر بگذارند و این در حالی است که جدای از این موارد، مرحله رشد و نمو و شکل گیری هویت فردی و اجتماعی انسان در دوران کودکی اتفاق می افتد.

از نگاه سازمان بین المللی یونیسف، توریستی کودک و نوجوان، نوعی از توریستی است که احتیاجهای توسعه و پیشرفت بچه ها مثل احتیاجهای اجتماعی و ذهنی در سنین مختلف را هدف قرار می دهد.

امروزه بچه ها و نوجوانان بیش از هر زمان دیگر نسبت به زمانهای گذشته ،احتیاج به کشف و تجربه زیبایی های دنیا هستی دارند لذا گردش و سفر می تواند پاسخ بسیاری از سوالات بی سرانجام آنها را بدهد. و این در حالی است که با تغییر در زندگی شهرنشینی و به ویژه گسترش آپارتمان نشینی و محدودیت فعالیت بچه ها و نوجوانان به نسبت هم سن و سالان خود در نسلهای قبل و پناه آوردن روز افزون و بی حد و مرز آنان به دنیای مجازی، هم اینک بیشتر از هر زمان دیگر فقدان برگزاری تورهای توریستی کودک و نوجوان احساس می شود.

حال در راستای برگزاری این تورها در کشورمان باید چند نکته را در نظر داشت:

- درحال حاضر احتیاج وافری به تاسیس مدارس طبیعت گردی و آشنایی با مواهب طبیعی با همکاری وزارت میراث فرهنگی توریستی و صنایع دستی و وزارت آموزش و پرورش وجود دارد.

- درصورت نبود امکان تحقق این امر در کوتاه مدت به نظر می رسد احتیاجمند طراحی مشخص سرفصلهای آموزشی ویژه برگزاری کارگاههای تخصصی در این امر برای بچه ها و نوجوانان با همکاری دو وزارتخانه به ویژه در ایامی که مدارس فاقد ساعت های درسی خاصی هستند هستیم. زیرا شواهد نشان دهنده آن است که در بسیاری از موارد مدارس دارای ساعات آزاد هستند که با کلاسهای تقویتی و یا ورزشی ساعات آزاد موجود جبران می شود.

- در کنار برگزاری کارگاه های شناسایی طبیعت پیشنهاد می شود ،دو وزارتخانه با برنامه ریزی علمی به سمت برگزاری تورهایی با عنوان فامیلی تور (خانواده همراه بچه ها) همانند تورهای تماشای حیوانات و غذا دادن به آنها و یا بازدید از پارک های علمی حرکت نمایند که این مهم می تواند همچنین با جلب همکاری دفاتر خدمات مسافرتی و دنیاگردی و کانون های پرورش فکری انجام شود.

- همان گونه که می دانیم در کشور ما، مراکز توریستی متنوعی اعم از :فرهنگی ،تاریخی اکوتوریسم و مذهبی وجود دارد که متاسفانه عمدتا زیرساخت های بازدید از آنها، عمدتا برای بزرگسالان فراهم آمده، لذا سؤالی که در اینجا مطرح است این است که کدامیک از جاذبه های فرهنگی ما برای بازدید و کسب تجربه، سنین 8 تا 13 سال مناسب است؟

با در نظر دریافت مباحثی که در بالا ذکر شد چنین به نظر می رسد درحال حاضر صنعت نوپای توریستی و جاذبه های کشور ما در حقیقت مقاصد دوستدار کودک و نوجوان نیستند، لذا توریستی ما برای بچه ها جذاب نیست. با این وصف همانگونه که ذکر شد نظر فرزندان بر والدین اغلب غالب بوده و آنها خانواده را راضی می نمایند که زودتر مقصد سفر را ترک نمایند و همین موضوع نه تنها باعث کاهش ضریب اشغال واحدهای اقامتی در مقاصد سفر می شود بلکه درصد ماندگاری توریست داخلی و خارجی را نیز کاهش می دهد.

- به نظر می رسد یکی از راه کارهای توسعه توریستی کودک در مقاصد مختلف سفر، ایجاد زیر ساخت های این نوع توریستی با نگاه بلندمدت در پارک ها، مراکز خرید پیرامون جاذبه های توریستی و بناهای تاریخی و بخصوص در طبیعت بکر کشورمان متناسب با احتیاجهای آنها است که در این میان می توان به تجارب کشورهای مختلف در این زمینه همانند دیزی لند در هنگ کنگ ،شهر بچه ها در ایالت دبی (امارات متحده عربی) و یا پارک کیدزانیا و دلنیاریوم در استانبول (ترکیه) و باغ گیاه شناسی در گوانجو (چین) اشاره نمود.

ایجاد این جاذبه ها ضمن رشد خلاقیت و یاری به تکوین هویت و استقلال بچه ها و نوجوانان و افزایش و بهبود هوش هیجانی آنها می تواند سهم موثری در اشتغالزایی و ارزآوری برای مقاصد مختلف توریستی از جمله کشورمان ایران ایفا کند.

بنابراین با ایجاد زیر ساخت های مناسب و سپس اطلاع رسانی صحیح و بازاریابی هدفمند می توان ضمن جذب بسیاری از توریستانی که با بچه ها خود به سفر می فرایند، صندلی این نوع توریستی را در ایران ارتقا بخشید، تا از این طریق ضمن اندیشیدن به فتح بازارهای جدید، موجب اشتغالزایی و ارز آوری برای کشور در ایام پساکرونا شود.

* کارشناس ارشد توریستی اداره کل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی استان اصفهان

anti6.ir: آخرین خبر | اخبار و مقالات روز دنیا را اینجا بخوانید

aradbld.ir: مجله آراد | مجله تفریحی، سرگرمی و مسافرتی

منبع: میراث آریا
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 51633

به "گونه جدید گردشگری کودک و نوجوان و نقش آن در توسعه پایدار ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گونه جدید گردشگری کودک و نوجوان و نقش آن در توسعه پایدار ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید