گیاهی که برگ های سبزش را باید مانند اسکناس دید

به گزارش مهسان بلاگ، گیاهی است خودرو که طاقتش زیاد است و بخوبی هوای گرم و کم آبی استان بوشهر را تحمل می نماید. محققان می گویند اگر قدرش دانسته گردد می توان از آن عایدی به دست آورد.

گیاهی که برگ های سبزش را باید مانند اسکناس دید

به گزارش گروه استان های خبرنگاران از بوشهر، در یکی از روز های خوب خدا مامور شدم تا از گیاهی گزارش تهیه کنم که من و خیلی از اهالی استان بوشهر از کودکی با آن بزرگ شده ایم.

گیاهی که یا میوه رسیده اش را خورده ایم یا از میوه نارسش ترشی درست نموده ایم.

شاید کم و بیش هم برخی از خواص درمانی اش را بدانیم، اما شاید کمتربه آن به عنوان گیاهی پرخاصیت توجه نموده ایم.

برای حضور در رویشگاه این گیاه راهی مراتع کنار جاده های استان شدیم. البته ناگفته نماند، این گیاه در سخت ترین شرایط یعنی حتی بین دو کاشی، شیار و روزنه های سطوح سیمانی، میان سنگ های کنار جدول و... می روید.

با محققی همراه شدیم که به طور ویژه به شناخت این گیاه پرداخته است.

هوا گرم، رطوبت در بالاترین حد ممکن، از پشت ماسک هم به سختی نفس می کشیدیم، اما مقاومت، جان سختی و سرسبزی این گیاه در این شرایط طاقت فرسا به ما توان ادامه می داد.

دکتر فاطمه غلامیان، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان بوشهر، از لگجی به عنوان گنج بزرگ و سرسبز یاد می نماید و می گوید: این گیاه یکی از گونه های خودرو و بومی استان است که چهار گونه دارد و نام علمی آن کاپاریس اسپینوزا است، اما در استان بوشهر با نام های لگجی یا لگجین شناخته می گردد و حتی در برخی منطقه ها به آن گولیجی گفته می گردد.

او با اشتیاق صحبت هایش را این طور ادامه می دهد: در منطقه ها دشت مانند و جلگه ای و با ارتفاع کمتر از 400 متر، می گردد پوشش های بزرگی از این گیاه را به صورت خودرو دید، از اول فروردین تا انتها شهریورلگجی به وفور یافت می گردد. در خرداد به صورت همزمان بر روی بوته این گیاه، می توان هم غنچه، هم گل و هم میوه را در حال رشد مشاهده کرد.

این عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان بوشهر لگجی را گیاهی مدیر می خواند و می گوید: این گیاه به صورت ریزوم جوش تکثیر می یابد و اگر یک راستا یا خط را معین کنید متوجه پایه های رشد نموده ناشی از جوانه های ریزوم ها می شوید.

غلامیان، یکی از روش های مناسب تکثیر این گیاه را در طبیعت بدون دخل تصرف در توپوگرافی منطقه، همین تکثیر از طریق ریزوم عنوان و اشاره می نماید:می توانیم یک خط را معین و زمین را حفرکنیم تا به ریزوم ها برسیم و ریزوم ها را با یک تبر جدا کنیم و به گیاه اجازه استقلال بدهیم. همین مستقل شدن سبب می گردد تا پوشش گیاهی منطقه بتواند بیشتر رشد کند و حتی به گیاه مادر هم یاری می نماید تا استقامت بیشتری از خود نشان دهد.

به گفته او، گیاه را با کشت بذر هم می توان تکثیر کرد که توصیه نمی گردد.

این پژوهشگر، لگجی را گیاهی کم آب معرفی می نماید که بهره برداری از آب را به برترین نحو انجام می دهد.

غلامیان می گوید: بعلاوه گیاه احتیاج به کوددهی ندارد از همین رو از شور شدن زمین های کشاورزی نیز جلوگیری می گردد.

او تاکید می نماید: رویش گیاه لگجی در فصل غیر زراعی است و باشروع زمان زراعت این گیاه به خواب می رود، پس کشاورزان نگران نباشند و حتی از کشاورزان می خواهم آن را از بین نبرند، زیرا ضریب نفوذ آب را در خاک افزایش می دهد.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی بوشهر با اشاره به اینکه لگجی علاوه بر استان بوشهر در دیگر منطقه ها کشور هم می روید، ادامه می دهد: ریشه، ساقه، برگ، غنچه، میوه و حتی میوه نارس آن ارزش غذایی و دارویی دارد.

غلامیان بیان می نماید: در برخی کشور ها نیز این گونه به صورت خودرو وجود دارد، اما لگجی یا کاپاریس در کشور هایی مانند اسپانیا، استرالیا و فرانسه کاشته می گردد و حتی در کویت که منابع آبی خوبی ندارد، این گیاه را در فضای سبز و بوستان ها کاشته اند.

او می گوید: در کشور ترکیه در زمان برداشت میوه لگجی به مردم اجازه ورود به مراتع ملی داده می گردد و از مردم می خواهند که میوه ها را به دولت تحویل دهند و درقبال این کار دستمزد دریافت نمایند.

به گفته این محقق، کشور هایی مانند ترکیه وچین سالانه میلیون ها دلار از همین گیاه نصیب خود می نمایند.

غلامیان با اشاره به رنگ سبز خاص بوته لگجی، عنوان می نماید: از کلروفیل های موجود در برگ لگجی رنگ های سبز خوراکی برای استفاده درشیرینی پزی و صنایع غذایی به دست می آید که به علت طبیعی بودن، هواداران زیادی دارد.

همان طور که گفتم، برای تهیه گزارش از گیاه لگجی به دل مراتع زده بودیم. همین طور که جلو می رفتیم خانم غلامیان گفت که اینجا حواست بیشتر جمع باشد. زیر پایم را که نگاه کردم چاله های عمیقی توجهم را جلب کرد و او برایم شرح داد، چاله هایی که زیر و یا نزدیک بوته لگجی وجود دارد، لانه موش ها، مار ها و سایر جانداران است. این جانوران در تابستان نزدیک به ریشه گیاه لگجی لانه می سازند و از ریشه آن تغذیه و آب مورد احتیاج بدنشان را تامین می نمایند.

غلامیان با اشاره تحقیقات علمی روز جهان درباره خواص دارویی لگجی بیان می نماید: از این گیاه در ساخت دارو های ضدسرطان و درمان این بیماری استفاده می گردد به ویژه برای افرادی که باید شیمی درمانی انجام دهند.

برای اطلاعات بیشتر در این زمینه پای صحبت های پریوش بهادری، کارشناس تغذیه مرکز بهداشت شهرستان دشتستان می نشینم.

او می گوید: به صورت سنتی از این گیاه برای درمان برخی بیماری ها استفاده می شده است که می توانیم به استفاده از ریشه آن برای درمان بیماری های طحال یا بیماری نقرس، روماتیسم و درد قفسه سینه اشاره کنیم. بعلاوه از میوه رسیده لگجی برای درمان سیاتیک و میوه خشک شده و پودر شده آن برای درمان سرماخوردگی استفاده می نموده اند.

این کارشناس تغذیه با اشاره به مطالعاتی که امروزه درباره این گیاه اجرا شده است، ادامه می دهد: تحقیقات علمی روز جهان نشان می دهد لگجی به علت داشتن ترکیبات آنتی اکسیدان، برای محدود کردن اضطراب و درمان برخی از بیماری های معده کاربرد دارد.

به گفته او، از میوه و جوانه این گیاه نیز برای درمان روماتیسم وکاهش آثار التهابی و بعلاوه از میوه رسیده آن برای پایین آوردن قند خون استفاده می گردد.

این کارشناس تاکید می نماید که باید دقت کرد هنگام خوردن میوه لگجی به هیچ وجه نباید دانه ها جویده شوند، زیرا احساس ناخوشایندی در دهان ایجاد می نماید.

حالا به برگ های سبز، شکوفه های سفید و میوه صورتی این گیاه کم توقع و پرخاصیت جوری دیگر نگاه می کنم. ای کاش کسانی که می خواهند طرحی نو دراندازند هم، جور دیگری به این گیاه نگاه نمایند و برگ های سبزش را اسکناس هایی ببینند که می تواند چرخ اقتصاد خانواده های این دیار را بچرخاند.

گزارش: خاطره خواجگانی

ک

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

kurdeblog.ir: مجله سرگرمی | مجله سرگرمی و تفریحی، همیشه به شادی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 99395

به "گیاهی که برگ های سبزش را باید مانند اسکناس دید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گیاهی که برگ های سبزش را باید مانند اسکناس دید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید