یک شب قبل از کنکور

به گزارش مهسان بلاگ، خبرنگاران/اصفهان فردا پنجاه و یکمین کنکور ایران در حالی برگزار می شود که بازهم مانند سال گذشته با سبک و سیاقی متفاوت خواهد بود. کنکور امسال هم در سایه کرونا و با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می شود.

یک شب قبل از کنکور

کنکور 1400 با حضور 82 هزار و 723 داوطلب در استان اصفهان برگزار می شود و دهه هشتادی ها که حالا تجربه مدت طولانی در خانه ماندن و دوری از کلاس و درس را دارند، برای رقابت و شکستن سد کنکور در این ماراتون بزرگ شرکت می کنند.

یک داوطلب گروه علوم انسانی کنکور 1400 در اصفهان که معتقد است کرونا خیلی وقت است با زندگی ما همراه شده به خبرنگاران گفت: روزهای ابتدایی ورود این ویروس استرسمان خیلی بیشتر بود و خانه نشینی و قرنطینه را هم بیشتر رعایت می کردیم. کم کم یاد گرفتیم چگونه با این ویروس زندگی کنیم و حالا که یک سال و نیم از ورود آن می گذرد، استرس ابتلا به این بیماری کمتر شده است.

این دانش آموز که امسال برای نخستین بار در کنکور حضور پیدا می کند، ادامه داد: تجربه برگزاری کنکور با وجود کرونا در سال گذشته منجر به اتفاق بدی نشد و با پیک بیماری روبرو نشدیم، امیدوارم امسال هم با رعایت مسائل بهداشتی این آزمون با پیروزیت برگزار شود.

مادر یکی از داوطلبان کنکور امسال که دخترش در گروه تجربی در کنکور حضور پیدا می کند هم به خبرنگاران، گفت: تجربه کنکور و استرس روزها و شب های قبل کنکور را داشته ام و همواره با دخترم همدردی می کنم، اما این روزها دانش آموزان با شنیدن این حجم اخبار بد در خصوص مرگ و میر ناشی از کرونا و نگرانی هایشان برای خود، خانواده و دوستان، به آرامش برای کنکور نیاز دارند که سعی کردم برای دخترم فراهم کنم.

یک داوطلب گروه هنر، کنکور را واژه ای سراسر استرس و اضطراب می نامد و معتقد است نام کنکور برای همه با استرس یکی شده است و گفت: حالا شرایط کرونا و ترس از ابتلا به این بیماری را هم به آن اضافه کنید تا بفهمید ما دانش آموزان کنکوری چه فشاری را تحمل می کنیم. به دلیل ترس از ابتلا به کووید تصمیم داشتم در کنکور شرکت نکنم، اما خانواده و نزدیکانم تصمیم را عوض کردند.

داوطلب گروه تجربی کنکور امسال که خود را بسیار آماده برای پیروزیت در آزمون می داند هم به خبرنگاران گفت: شرایط کشور ما و دنیا در حال حاضر به این شکل شده و جای گله و شکایت نیست. خوشبختانه پزشکان از نخستین روز شیوع این بیماری بارها گفته اند در صورت رعایت موارد بهداشتی به شیوه صحیح می توان از این ویروس در امان ماند.

الزامات بهداشتی برای حضور در جلسه کنکور

محمدرضا ایروانی- رئیس ستاد برگزاری آزمون های دانشگاه اصفهان در گفت و گو با خبرنگاران، با بیان اینکه شروع فرایند آزمون، ساعت 8 صبح است، به داوطلبان تاکید کرد: به دلیل شرایط ویژه در خصوص شیوع کرونا لازم است که داوطلبان حداقل نیم ساعت قبل از شروع فرایند آزمون در حوزه امتحانی مربوطه حضور داشته باشند و به منظور پیشگیری از تجمع در مقابل درهای ورودی، داوطلبان از ساعت 6:30 الی 7:30 صبح به حوزه های امتحانی مراجعه کنند.

وی در خصوص تمهیدات لازم برای پیشگیری از کرونا در برگزاری آزمون، یادآور شد: با توجه به شیوع بیماری کووید، همراه داشتن ماسک 3 لایه معمولی، از ابتدای ورود به حوزه برگزاری آزمون تا پایان برگزاری آزمون و خروج از حوزه امتحانی برای داوطلبان الزامی است. کسانی که ماسک نداشته باشند، اجازه ورود به حوزه امتحانی را ندارند. داوطلبان لازم است در هنگام ورود به جلسه آزمون، تنها پرینت کارت ورود به جلسه و شناسنامه یا کارت ملی معتبر به همراه داشته باشند و با توجه به الزام رعایت دستورالعمل های بهداشتی، حوزه های آزمون از تحویل دریافت هرگونه وسایل اضافی از جمله تلفن همراه، ماشین حساب، کیف دستی، ساک دستی، کتاب، جزوه و ... معذور هستند، بنابراین اکیدا توصیه می شود به غیر از موارد اعلام شده در اطلاعیه پرینت کارت و برگ راهنمای شرکت در آزمون و اوراق تشخیص هویتی از همراه داشتن سایر وسایل جداً خودداری شود.

توصیه به داوطلبان کنکور در شرایط کرونایی

طاهره چنگیز - رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هم در پاسخ به خبرنگاران در خصوص توصیه به داوطلبان کنکور در شرایط کرونا، گفت: داوطلبان کنکور قبل از هر چیز باید آرامش خود را حفظ کنند. کنکور صرفا یک آزمون است و همه زندگی داوطلبان به آن وابسته نیست، بنابراین کنکوری ها باید با آرامش و توکل به خدا در جلسه امتحان حاضر شوند.

وی ادامه داد: در شرایط حاضر داوطلبان باید با رعایت پروتکل های بهداشتی در جلسه آزمون حضور یابند و استفاده از ماسک سه لایه در تمام جلسه امتحان الزامی است. تمام ضوابط و پروتکل های بهداشتی در جلسه امتحان به طور کامل رعایت می شود و ناظران بهداشتی در جلسه امتحان حضور دارند و نگرانی وجود ندارد.

چنگیز داوطلبان را به مصرف مایعات کافی تشویق کرد و گفت: مصرف مایعات کافی به دانش آموزان کمک کننده است. داوطلبان باید در محل آزمون تمام پروتکل ها را رعایت کنند، در طول جهت از ازدحام خودداری کرده و با حفظ فاصله اجتماعی جلوی انتشار ویروس را بگیرند.

وی با بیان اینکه ذات کنکور، فاصله است، گفت: اکنون این حفظ فاصله به دلیل شرایط کرونا تشدید شده است. ضمن اینکه نظارت در تمام حوزه های آزمون از طریق مسئولان بهداشت انجام می شود و والدین داوطلبان هم باید تا حد امکان از همراهی فرزندان خود خودداری کنند، چراکه حضور خانواده ها در شرایط کنونی، علاوه بر خستگی موجب ازدحام و رعایت نکردن فاصله اجتماعی می شود.

راهکارهای کاهش اضطراب در جلسه امتحان

زهره سعادتمند -دانشیار گروه علوم تربیتی و مدیر گروه برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) در گفت وگو با خبرنگاران، داشتن اندازهی اضطراب در اول جلسه امتحان را امری طبیعی دانست و اظهار کرد: نباید از این اضطراب ترسید، ممکن است داوطلبی در ابتدای کار احساس کند چیزی نمی داند و پاسخ هیچ سوالی یادش نمی آید، این موضوع هم طبیعی است و روی هیچ سوالی نباید بماند، زیرا وقتی یکی دو سوال ساده را پاسخ داد، اندازه اضطراب کم می شود و راحت تر به سوالات پاسخ می دهد.

مدیر گروه برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) در خصوص راهکارهای کاهش اضطراب در جلسه امتحان، گفت: اگر کسی برای حضور در جلسه امتحان به اندازه کافی مطالعه نکرده باشد و علایم اضطراب را نشان می دهد، این اضطراب نیست، بلکه ترس از امتحان است و بدیهی است کسی که از امتحان می ترسد، باید بیشتر مطالعه کند.

وی، گفت: داوطلبان امتحان در شب و روز قبل از امتحان، به مرور به مطالب بپردازد، نه خواندن عمیق، زیرا خواندن عمیق در روزهای قبل از امتحان باید انجام شود. از چند ساعت قبل از امتحان دیگر مطالعه نکند. به موقع و مجهز در جلسه امتحان حاضر شود، یعنی وسایل لازم را به همراه داشته باشد. در زمان امتحان فکر خود را درگیر بحث و جدل نکند و حل مشکلاتی را که پیش می آید به بعد از امتحان موکول کند. قبل از امتحان با کسی بحث نکند، زودتر سر جلسه حاضر شود و با تنفس عمیق و یاد خدای بزرگ به آرامش برسد؛ اگر در حین امتحان، اضطراب اندکی به سراغ فرد امتحان دهنده آمد، مهم نیست، فقط سعی کند عجله خود را کمتر کند، اما اگر اضطراب شدید شد، از خودگویی مثبت استفاده کند، مانند این جملات؛ من سعی خودم را می کنم، ان شاء الله پیروز می شوم و... و هرگز از جملات منفی، از قبیل: بدبخت شدم، خیلی بد شد و.... استفاده نکند و البته تنفس عمیق را فراموش نکند.

سعادتمند اضافه نمود: فرد باید به احساسات منفی قبل از امتحان مثل این گونه احساس ها که هیچی بلد نیستم یا احساس می کنم همه مطالب را فراموش کرده ام، اعتماد نکند، چرا که این گونه احساسات ممکن است قبل از امتحان برای بیشتر افراد به وجود آید.

راهکارهای مبتلا نشدن به کووید در جلسه کنکور

ساحل جوانبخت - مسئول تولید محتوای علمی ستاد دانشجویی مقابله با کرونا در اصفهان گفت: ماسک باید کاملا اندازه صورت باشد و باید روی پل بینی محکم شود. در جلسه آزمون از تماس زیاد با آن خودداری کنید. هرگز سطح بیرونی ماسک را لمس نکنید و اگر ماسک پاره یا خیس شد، آن را تعویض کنید. داوطلب باید هنگام برداشتن وسایل، محلول ضدعفونی کننده و ترجیحا یک ماسک اضافه داشته باشد. این روزها هوا گرم است و یک بطری آب هم همراه خود داشته باشید. درصورت امکان بیش از یک مداد ببرید که اگر مدادتان خراب شد، به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس از دیگری وسیله نگیرید.

وی به پدر و مادرهای دانش آموزان کنکوری، توصیه کرد: نیاز نیست فرزندتان را در جلسه آزمون همراهی کنید. بهتر است در خانه بمانید تا فرزندتان از جلسه کنکور بازشود. زمان بعد از آزمون هم در خانه تجمع به راه نیندازید. دانش آموزان باید بهداشت و پیشگیری را در جهت حمل و نقل رعایت کنند. داوطلبان اگر با خودروی شخصی، تاکسی یا اتوبوس و حتی دوچرخه به محل آزمون می روید، حتما ماسک داشته باشید و جهتی که پیاده طی می کنید در قسمت هایی از پیاده رو باشد که تجمع وجود ندارد. در جهتهایی که تجمع بالا است و فاصله اجتماعی رعایت نمی شود، تغییر جهت بدهید.

مسئول تولید محتوای علمی ستاد دانشجویی مقابله با کرونا در اصفهان در خصوص توصیه های هنگام ورود به محل آزمون، اظهار کرد: در جلسه آزمون این نکته که به کسی نباید نزدیک شوید را رعایت کنید. در لحظه ورود به محل آزمون اگر شلوغ است، صبر کنید تا جمعیت کم شود. از قلم نیاندازید که اگر علامتی از بیماری دارید یا مبتلا هستید، حتما مسئول حوزه را مطلع کنید. زمانی که وارد حوزه امتحان شدید و صندلی خود را پیدا کردید، دسته صندلی را ضدعفونی کنید و بشینید. در طول امتحان هرگز وسایل خود را بر روی زمین قرار ندهید.

جوانبخت گفت: هرگز در طول امتحان دست به صورت خود نزنید. اگر دستتان با جایی تماس پیدا کرد، سریع ضدعفونمی کنید. در طول امتحان ماسک خود را برندارید. ماسک ها به گونه ای طراحی شده اند که هوا از آنها عبور می کند و تنها آلودگی ها رد نمی شود، پس به اندازه کافی هوا دارید و نیاز نیست ماسک خود را بردارید.

این پزشک از دانش آموزان خواست مداد و دفترچه سوالات کنکور را به صورت خود نزدیک نکنند و گفت: جای دفترچه روی صندلی و جای مداد در دستان شماست.

جوانبخت در خصوص خوردن خوراکی در جلسه آزمون، توصیه کرد: اگر می خواهید خوراکی بخورید، سعی کنید به خوراکی دست نزنید و دستان خود را به دهانتان نزدیک نکنید و بعد از اتمام دست خود را ضدعفونی کنید. بعد از تمام شدن آزمون، دست خود را ضدعفونی کنید و سریع محل را ترک کنید، اما همچنان قانون اول را به یاد داشته باشید. در هنگام ورود به منزل اولین کار بهداشتی این است که ماسک خود را بدون تماس دست با سطح خارجی ماسک برداشته و آن را دور بیاندازید، سپس دست و صورت خود را با آب و صابون بشویید.

آزمون سراسری 1400، با حضور یک میلیون و 367 هزار و 931 داوطلب روزهای چهارشنبه 9 تیر، پنج شنبه 10 تیر، جمعه 11 و شنبه 12 تیرماه در 414 شهر و 610 حوزه امتحانی در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

بر این اساس، کنکور گروه آزمایشی هنر در صبح روز چهارشنبه 9 تیرماه، کنکور گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی در صبح روز پنجشنبه 10 تیرماه، کنکور گروه آزمایشی علوم انسانی در صبح روز پنجشنبه 10 تیرماه، کنکور گروه آزمایشی علوم تجربی در صبح روز جمعه 11 تیرماه و کنکور گروه آزمایشی زبان های خارجی در صبح روز شنبه 12 تیرماه برگزار می شود.

bestcanadatours.com: Best Canada Tours یک سرویس خدماتی جدید و چند منظوره جهت ارائه سرویس تور به کشور کانادا با کیفیت برتر است

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 شهریور 1400 بروزرسانی: 27 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 89740

به "یک شب قبل از کنکور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک شب قبل از کنکور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید