47 پاسپورت قدرتمند دنیا

به گزارش مهسان بلاگ، 47 کشور دارای معتبرترین پاسپورت ها در مقاصد اصلی و عمده گردشگری دنیا معرفی شدند. گردشگران این 47 کشور از بیشترین قدرت ورود به کشورهای توریستی برخوردار هستند؛ به این معنا که بدون احتیاج به اخذ ویزا و طی تشریفات آن، می توانند به حداقل 167 کشور دنیا سفر نمایند.

47 پاسپورت قدرتمند دنیا

جهانی اقتصاد : در رتبه بندی اعتبار جهانی پاسپورت ها، گذرنامه های صادر شده توسط 199 کشور برای ورود به 227 مقصد گردشگری مورد آنالیز نهاده شده است. پاسپورت های 45 کشور اعتبار حداقلی را دارد. قدرت پاسپورت آمریکایی نسبت به 2018 تنزل نموده است.

ژاپن و سنگاپور در سال 2019 در لیست کشورهای دارای قدرتمندترین پاسپورت قرار دریافتد. بر اساس آنالیز های شرکت هنلی در یک دوره 18 ماهه کشورهای آسیایی به عنوان صاحبان قدرتمند گذرنامه در جهان شناخته شده اند. شاخص گذرنامه هنلی به عنوان یک منبع ارزشمند جهانی و یک منبع استاندارد برای دولت ها به رتبه بندی اعتبار پاسپورت های جهان می پردازد. این شاخص 199 پاسپورت و 227 مقصد گردشگری را آنالیز می نماید که با توجه به صندلی برابر بعضی کشورها، در این رده بندی 109 رتبه نهاده شده است. فهرست گذرنامه هنلی، رتبه اعتباری کلیه گذرنامه های جهان را با توجه به تعداد مقصدی که دارندگان آنها می توانند بدون ویزای قبلی (توریست های معتبر) آنها به آنجا دسترسی پیدا نمایند مورد سنجش قرار می دهد. این رتبه بندی براساس داده های انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (IATA)، بزرگ ترین بانک اطلاعاتی جهان در خصوص اطلاعات گردشگری انجام شده است. این رتبه بندی براساس اینکه هر گذرنامه روی تعداد کل مقصدهایی که دارنده می تواند بدون ویزا در دسترس داشته باشد، آنالیز می گردد. به این معنی که اگر دارندگان پاسپورت قبل از عزیمت به کشوری احتیاج به تایید دولت مقصد و دریافت ویزا نداشته باشند یا اینکه بتوانند هنگام ورود به مقصد ویزای سنتی یا الکترونیکی دریافت نمایند نمره پاسپورت آنها عدد یک محسوب می گردد. اما اگر دارنده پاسپورت کشوری قبل از سفر به کشور دیگر احتیاج به این داشته باشد که ویزای سنتی یا الکترونیکی را با تایید دولت مقصد دریافت کند نمره پاسپورت آنها صفر خواهد بود.

کشورهای آسیایی با کاهش قدرت پاسپورت آمریکا و انگلیس رجحان یافتند. با نزدیک شدن به سه ماه پایانی سال 2019، توریست های ژاپن و سنگاپور با امتیاز ورود به 189 کشور بدون ویزا یا ویزای هنگام ورود در صدر جدول رده بندی شاخص پاسپورت هنلی قرار دریافتد و آلمان که در سال 2018 در صدر قرار داشت در رده دوم در کنار کره جنوبی و فنلاند نهاده شد و شهفرایندان این سه کشور می توانند به 187 مقصد خارجی در سراسر جهان بدون ویزا سفر نمایند. فنلاند که سال گذشته در صندلی سوم این رده بندی قرار داشت اکنون رتبه دوم این فهرست را به دست آورده که قدرت گذرنامه اش را مدیون سیاست درهای باز پاکستان است. دولت پاکستان به تازگی سیستم ویزای الکترونیکی (ETA) را راه اندازی نموده که به شهفرایندان بیش از 50 کشور از جمله فنلاند، ژاپن، مالت، اسپانیا، سوئیس و امارات متحده عربی در کنار انگلیس و ایالات متحده آمریکا اجازه دسترسی آزادتر را داده است.

دانمارک، ایتالیا و لوکزامبورگ مشترکا در رده سوم قرار دریافتد و هر کدام امتیاز ویزای ورود به 186 کشور را دارند. فرانسه و سوئد هم صندلی چهارم را با 185 امتیاز کسب کردند. انگلیس و آمریکا با 183 امتیاز در صندلی ششم قرار دریافتد که در واقع پایین ترین رتبه این دو کشور از سال 2010 تاکنون بوده و افت قابل توجهی نسبت به رتبه اول در سال 2014 داشته اند. براساس آنالیز های 14 ساله شاخص هنلی، انگلیس همواره یکی از پنج کشور برتر در اعتبار جهانی پاسپورت بوده اما با خروج آن از اتحادیه اروپا و برگزیت قدرت پاسپورت آن کاهش یافت. همچنین آمریکا با اعمال سیاست های سرسختانه مهاجرتی و ناسیونالیستی ترامپ، از 186 امتیاز در سال 2018، با کاهش 3 امتیاز در سال 2019، اکنون در رتبه ششم نهاده شده است. افغانستان همچنان با 25 امتیاز در رتبه 109 جهان در رتبه آخر این فهرست باقی ماند.

در رده بندی پاسپورت های معتبر جهان، پاسپورت ایران چند پله بالاتر از پاسپورت های سوریه، عراق، لیبی، یمن و سودان و افغانستان واقع شده است و در بین 109 کشور رتبه 101 را به خود اختصاص داده است. در سال 2018 ایران از بین 106 رتبه، صندلی 98 را به دست آورده بود و هشت پله با آخرین کشور که عراق بود فاصله داشت که شهفرایندان ایرانی امکان سفر به 43 کشور بدون ویزا یا ویزای در مقصد را داشتند. در سال 2019، ایران از بین 109 رتبه، به همراه کره شمالی، بنگلادش، اریتره و لبنان در صندلی 101 این رده بندی قرار دریافتد. شهفرایندان این پنج کشور امکان دسترسی آزاد به 39 کشور را دارند و برای سفر به 187 مقصد دیگر باید ویزا تهیه نمایند.

بر اساس تحقیقات انجام شده، بین باز بودن ویزا (قدرت یا اعتبار پاسپورت) و اصلاحات رو به پیشرفت آن ارتباط مستقیمی وجود دارد؛ به این معنی که حتی در سفرهای کوتاه مدت که حدود 85 درصد سفرهای جهان را دربر می گیرد در یک کشور دموکرات با سیاست های باز دریافت ویزا رابطه مستقیمی با قدرت و اعتبار پاسپورت دارد و در مقابل کشورهایی که به سمت انزواگرایی و ملی گرایی افراطی پیش می فرایند از شرایط پذیرش ویزا در مقصد و اعتبار پاسپورت ها دور می شوند.

در رده بندی شاخص پاسپورت هنلی، شرایط ژئوپلیتیک و روابط با دیگر کشورها در میزان اعتبار پاسپورت ها تاثیرگذار است. آزاد بودن شرایط ویزا نه تنها در رشد مالی بلکه برای بهبود و پیشرفت اجتماعی و سیاسی نیز پیش شرط اساسی محسوب می گردد. برای کشورهای جهان به صورت فزاینده ای باز بودن ویزا برای پیشرفت مالی و اجتماعی بسیار مهم تلقی می گردد. افزایش قدرت پاسپورت و تحرک به کل جامعه جهانی برای کشورهای قدرتمند بسیار اثربخش است و کشورهایی که بیشترین سرمایه گذاری را داشته اند مواضع محکم تری در اختیار دارند. کشورهایی که دارای برنامه های سرمایه گذاری برای سفر شهفرایندان خود هستند بر فهرست اعتبار پاسپورت ها اثرگذار است و ارتباط مشابهی بین قدرت پاسپورت و پیشرفت مالی و اجتماعی وجود دارد.کشورهای ثروتمند با کسب اعتبار بیشتر پاسپورت های خود منجر به گسترش و تغییراتی در تحرک جهانی شده اند. در کشورهای میزبان ورود مستقیم سرمایه های خارجی ارزش حاکمیتی و اجتماعی ایجاد و نقدینگی بدون بدهی را در اقتصاد این کشورها تزریق می نماید و همچنین در بخش خصوصی هم به شکل سرمایه گذاری در شرکت های موجود، زیرساخت ها، راه اندازی املاک و مستغلات تاثیرگذار است.

شاخص پاسپورت هنلی همچنین رشد اعتبار پاسپورت ها را به لحاظ بیشترین صعود و سقوط آن طی سال های 2009 تا 2019 آنالیز نموده است که براساس این آمار، امارات با 41 رده صعود و قرار دریافت در رتبه 20 جهان نسبت به رتبه 61 در سال 2009، در صدر بیشترین جهش اعتباری پاسپورت نهاده شد. نیجریه با 31 رده سقوط از رتبه 67 در سال 2009 و قرار دریافت در رتبه 98 در سال 2019 به عنوان کشوری با بیشترین کاهش اعتبار پاسپورت در جهان معرفی گردید.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 26471

به "47 پاسپورت قدرتمند دنیا" امتیاز دهید

1 کاربر به "47 پاسپورت قدرتمند دنیا" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "47 پاسپورت قدرتمند دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید