6 راه برای آنالیز بی خطر بودن اپلیکیشن اندرویدی پیش از دانلود

به گزارش مهسان بلاگ، آنالیز امن بودن برنامه اندروید امری بسیار مهم است که امروزه از آن غافل شده ایم. برترین مکان برای دانلود اپلیکیشن های مناسب اندروید، گوگل پلی است. با این وجود ممکن است که گاهی اوقات شما از منابع دیگری یک اپلیکیشن را دانلود کنید و بعلاوه گاهی اوقات برنامه های بد و ناامن هم وارد گوگل پلی می شوند. گوگل پلی هر روز سعی می نماید تا نظارت بیشتری روی برنامه ها داشته باشد و امن یا ناامن بودن آن ها را آنالیز کند و برنامه های ناامن را از دسترس عموم خارج کند.

6 راه برای آنالیز بی خطر بودن اپلیکیشن اندرویدی پیش از دانلود

با این حال هنوز هم برنامه های ناامن و کلاهبرداری روی تلفن های همراه اندرویدی نصب می گردد و خیلی از اوقات اطلاعات شخصی یک فرد را به خطر می اندازند. همواره باید سعی کنید برنامه هایی را نصب کنید که قابل تأیید باشند و از امن بودن آن ها خیالتان راحت باشد. با این حال کاملا واضح است که ما هر روز وقت نداریم تا آنالیز کنیم که چه اپلیکیشنی امن است تا آن را نصب کنیم. پس باید به سراغ آنالیز چندین راه سریع برای متوجه شدن امن بودن برنامه ها در سیستم عامل اندروید برویم.

ما در این مقاله در سایت خبرنگاران مگ قصد داریم که برترین راه های آنالیز امن بودن برنامه اندروید برای دانلود را به شما معرفی کنیم. پس تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

1) در پی پرچم قرمز در نظرات بگردید

خیلی ساده بگویم که منظور از پرچم قرمز، نظرات منفی و شکایت ها از برنامه است. بیشتر اوقات ما فکر می کنیم که با تماشا ستاره های یک اپلیکیشن در گوگل پلی، از امن بودن و خوب بودن آن مطمئن شده ایم. این در حالی است که در بسیاری از اوقات توسعه دهندگان برنامه های مخرب، از نظرات جعلی برای اپلیکیشن خود استفاده می نمایند تا بتوانند اعتماد افراد را برای دانلود و نصب برنامه جلب نمایند. برای همین است که هیچ وقت نباید به نظرات پنج ستاره دقت و اطمینان کامل کرد. سعی کنید نظرات منفی را هم در بخش نظرات یک اپلیکیشن بخوانید تا از علت نظرات منفی افراد هم آگاه شوید.

خیلی از اوقات ممکن است که به وسیله همین نظرات منفی، متوجه ناامن بودن یک اپلیکیشن اندرویدی شوید. با این حال اگر در یک برنامه افراد زیادی نظر مثبت داده بودند و نظر یک فرد منفی بود، به آن توجه نکنید. در صورتی که بیش از دو نفر درباره ناامن بودن یک برنامه یا کلاهبرداری بودن آن نظر داده باشند، باید به امن بودن اپلیکیشن شک کرد و تا حد ممکن به سراغ آن نرفت!

در برنامه هایی که نظرات کوتاه و مثبت زیاد است، احتمالا یک ربات چنین نظراتی را ثبت نموده است و در نتیجه این برنامه می تواند ناامن باشد. بعلاوه اصولا کلاهبرداران وقت خود را صرف پاسخگویی به نظرات مردم نمی نمایند؛ پس اگر در یک برنامه، مسؤولین اپلیکیشن به نظرات مردم پاسخ دادند (به خصوص اگر نظرات منفی باشند)، می توانید به آن ها بیشتر اعتماد کنید.

2) تمامی شرحات برنامه را کامل بخوانید

خیلی از افراد فکر می نمایند که غلط گرامری یا املایی در شرحات یک برنامه، علت محکمی برای ناامن بودن و یا کلاهبرداری بودن برنامه است. این در حالی است که محتمل است نویسنده آن مطلب، در حین نوشتن شرحات آن اپلیکیشن، کمی سهل انگاری نموده باشد. اگر شرحات محصولات به جای توصیف کامل برنامه تنها در حال فهرست کردن عبارات و قابلیت های برنامه باشد، این موضوع کمی مشکوک است و ممکن است که برنامه ناامن باشد. همواره سعی کنید توصیفات و شرحات برنامه را کامل بخوانید و اگر در آن وعده های بزرگ و گسترده در حیطه های مختلف دیدید، متوجه شوید که این اطلاعات به ندرت درست است. یک برنامه درست و امن تمامی شرحات خود را به شکل دقیق و منظم و شفاف ارائه می نماید؛ اما برنامه های کلاهبرداری سعی دارند که شرحات خود را بدون علت فقط تعمیم دهند و بزرگ و خوب جلوه دهند.

اگر یک اپلیکیشن پرداخت درون برنامه ای دارد و یا کاربر برای استفاده از آن باید اشتراک تهیه کند، باید در بخش شرحات به شکل شفاف درباره آن صحبت کند و آن را کاملا شرح دهد. اگر تنها سعی دارد که شما در برنامه پرداختی انجام دهید و شرحات دقیق از مزایای پرداخت و خرید اشتراک در برنامه به شما نمی دهد، به امن بودن برنامه شک کنید و به آن به هیچ وجه اعتماد نکنید. اصولا زمانی که شرحات یک برنامه (به خصوص درباره پرداخت) کامل و دقیق نیست، باید به امن بودن برنامه شک کنید و به آن اعتماد نکنید.

3) به تعداد دانلود برنامه دقت کنید

ابتدا به تاریخ انتشار برنامه دقت کنید. اگر یک برنامه عمر کوتاهی (کمتر از یک یا دو سال) دارد و میلیون ها بار دانلود شده است، باید به آن شک کنید. احتمال زیادی دارد که این اعداد فیک و ساختگی باشند تا بتوانند اعتماد شما را جلب نمایند. توسعه دهندگان برنامه های کلاهبرداری، با استفاده از ربات ها و اکانت های ساختگی و فیک، تعداد دانلود را به صورت غیرواقعی افزایش می دهند! هیچ قانون مشخصی وجود ندارد که اگر تعداد دانلودها از فلان عدد بیشتر باشد، این برنامه امن و قابل اطمینان است. به طور میانه برای یک برنامه تازه با طول عمر یک تا دو ماه، رسیدن به عدد 500 دانلود کمی سخت و سخت است. بیشتر برنامه های تازه تعداد دانلود پایینی دارند و به همین علت است که شما نباید به یک برنامه تازه با تعداد دانلود بسیار بالا اعتماد کنید.

تقریبا غیرممکن است که یک برنامه تازه در عرض چند ماه به عدد دانلود ده هزار برسد. اگر این برنامه قابل اعتماد و واقعی باشد، وبلاگ ها و سایت های برتر قطعا درباره آن صحبت خواهند کرد. در واقع برنامه ای که طی چندین سال فعالیت تعداد دانلود خود را با کوشش و آپدیت های مناسب افزایش داده باشد، قابل اعتمادتر است. بعلاوه بسیاری از برنامه های کلاهبرداری طول عمر کوتاهی دارند و با گزارش های متعدد خیلی سریع حذف می شوند. نکته جالب و البته خطرناک ماجرا این است که حتی یک برنامه محبوب با دانلود بالا هم می تواند ناامن باشد!

4) فهرست مجوزهایی که برنامه از شما می خواهد را آنالیز کنید

هر برنامه ای در فهرست شرحات خود، تمام مجوزهایی را که از شما و تلفن همراه شما می خواهد، فهرست می نماید. باید به دقت این مجوزها را آنالیز کنید. اگر این مجوزها منطقی نبود، به این برنامه اطمینان نکنید و آن را نصب نکنید! اگر نمی دانید که چطور باید مجوزهای لازم یک برنامه را در گوگل پلی ببینید، مراحل زیر را طی کنید.

الف) در گوگل پلی وارد صفحه برنامه شوید.

ب) روی About this app ضربه بزنید.

ج) سپس روی گزینه See more کلیک کنید تا به منوی Permissions وارد شوید.

د) در این بخش می توانید فهرست مجوزهایی را که برنامه برای نصب روی گوشی شما احتیاج دارد را ببینید.

اگر یک برنامه در این بخش هیچ مجوزی را فهرست نکند، باید به آن شک کنید! برای مثال اگر یک برنامه اسکن عکس، مجوز میکروفون را از شما می خواهد، اصلا نباید به آن اعتماد کنید. یکی از مهم ترین نکات این است که بسیاری از برنامه ها مجوز موقعیت مکانی شما را هم می خواهند که این موضوع اصلا به حوزه کاری آن ها مربوط نیست و نباید چنین برنامه هایی را نصب کنید. شاید با خود فکر کنید که مگر اطلاعات موقعیت مکانی شما و یا دیگر اطلاعات تلفن همراه شما به درد کسی نمی خورد، اما باید بدانید که کلاهبرداران، اطلاعات تعداد زیادی از افراد را به صورت یکجا در اختیار افراد یا شرکت ها قرار می دهند و از آن ها کسب عایدی می نمایند. پس سعی کنید اپلیکیشن هایی را نصب کنید که برای حریم شخصی شما ارزش قائل هستند.

5) سایت توسعه دهنده اپلیکشن را مشاهده و آنالیز کنید

در فروشگاه گوگل پلی، شما می توانید با کلیک بر روی نام توسعه دهنده، سایت آن را مشاهده کنید. بعلاوه می توانید به صورت زیر آن را در گوگل سرچ کنید.

[نام توسعه دهنده] mobile apps

حتما سعی کنید در این مرحله نتایج گوگل نیوز را چک کنید. این موضوع در آنالیز امن بودن برنامه اندروید بسیار تأثیر دارد. ممکن است که درباره توسعه دهنده و یا شرکت مادر آن اطلاعاتی وجود داشته باشد که شما را از نصب اپلیکیشن منصرف کند. بعلاوه خیلی از اوقات این کار باعث می گردد که با خیال راحت اپلیکیشن را نصب کنید. در مرحله بعد شما باید اپلیکیشن های دیگر توسعه دهنده را هم آنالیز کنید. اگر تعداد دانلودها غیرعادی بود، برنامه را نصب نکنید! اگر تعداد برنامه های زیادی وجود داشت و این برنامه تفاوت خاصی با بقیه داشت، باز هم برنامه را نصب نکنید چون احتمالا ناامن و کلاهبرداری است.

یک توسعه دهنده خوب و صادق، برنامه دیگران را شبیه سازی و یا حذف نمی نماید. اگر یک توسعه دهنده سعی دارد که از برنامه های محبوب تقلید کند و آن ها را با تخفیف ارائه کند، روی آن کلیک نکنید و از نصب آن اجتناب کنید.

6) به فرآیند نصب اپلیکیشن دقت کنید

بعضی از توسعه دهندگان کلاهبردار، سعی دارند به هر روشی که افراد به آن توجه نمی نمایند، از اطلاعات آن ها دزدی نمایند. ممکن است که در حین نصب یک برنامه صفحه ای برای شما باز گردد که از شما تأییدیه بخواهد و شما با فرض این که اپلیکیشن به آن احتیاج دارد، آن را تأیید کنید. در خیلی از اوقات آن ها کوشش می نمایند تا از این روش به اطلاعات بیشتری از تلفن همراه شما دسترسی داشته باشند. پس لطفا در حین نصب برنامه، هر پنجره ای که باز می گردد را به راحتی و بدون مطالعه تأیید نکنید.

اگر برنامه وقتی که برای اولین بار باز شد، شرایط و ضوابط را به شما ارائه کرد، بدون مطالعه دقیق آن ها را نپذیرید. اگر زبان شرحات آن برنامه را به خوبی متوجه نمی شوید، از یک مترجم ساده مانند Rewordify یاری بگیرید. برنامه هایی که از شما می خواهند با بسیاری از موارد اضافی هم در برنامه موافقت کنید، ممکن است سعی در سرقت اطلاعات شما داشته باشند.

جمع بندی

اطلاعات شخصی شما قطعا بسیار مهم و ارزشمند است و نباید به راحتی آن را در اختیار دیگران بگذارید و یا اجازه دهید که اطلاعات شما را دزدی نمایند. هر روز به تعداد افرادی که با برنامه های ناامن و مخرب کوشش می نمایند که اطلاعات مردم را بدزدند، اضافه می گردد. ما در این مقاله سعی کردیم که روش های آنالیز امن بودن برنامه اندروید را به شکل مفصل آنالیز کنیم. شما با استفاده از شش روشی که در بالا شرح داده شد، به راحتی می توانید تا حد زیادی از دزدی اطلاعات شخصی یا کارت های بانکی خود جلوگیری کنید.

نظر شما چیست؟ شما چه نشانه هایی را برای اطمینان از امن بودن برنامه اندروید پیش از دانلود چک می کنید؟ با ما در میان بگذارید.

  • اپل می گوید اندروید امن نیست چون اجازه نصب اپلیکیشن از منابع متفرقه را می دهد

منبع: makeuseof

cicagraphic.ir: مجله گرافیک | همه چیز درباره طراحی بصری و گرافیکی

cruisero.ir: کشتی کروز، نمایندگی کشتی کروز ایران، MSC، تور نوروز، بهار، تابستان، پاییز، زمستان کشتی کروز

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 99869

به "6 راه برای آنالیز بی خطر بودن اپلیکیشن اندرویدی پیش از دانلود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 راه برای آنالیز بی خطر بودن اپلیکیشن اندرویدی پیش از دانلود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید