آزمایش گالری؛ روشی نو برای شناسایی سرطان قبل از بروز علائم

به گزارش مهسان بلاگ، نخستین بار است که نتایج به دست آمده از آزمایشِ گالِری، که دی اِن اِی سرطان را در خون شناسایی می کند، به بیماران و پزشکان آن ها داده شده تا براساس آن شرایطِ بیمار را بررسی کنند و درمان های لازم را ارائه دهند.

آزمایش گالری؛ روشی نو برای شناسایی سرطان قبل از بروز علائم

خبرنگاران | در پیِ کشفِ نوعی آزمایش خون ساده که می تواند چندین نوع سرطان را قبل از ظاهر شدنِ علائم در بیماران شناسایی کند، پزشکان اعلام کرده اند به زودی وارد عصر تازه ای در شیوه های غربالگریِ سرطان خواهیم شد.

به گزارش خبرنگاران ، در این مطالعه از 6600 بزرگسالِ 60 سال به بالا آزمایش خون گرفته شد و ده ها موردِ تازه بیماری در آن ها شناسایی شد. بسیاری از سرطان ها در مراحل اولیه بودند و تقریباً 75 درصد موارد از انواعی بودند که معمولاً مورد غربال گری قرار نمی گیرند.

این نخستین بار است که نتایج به دست آمده از آزمایشِ گالِری، که دی اِن اِی سرطان را در خون شناسایی می کند، به بیماران و پزشکان آن ها داده شده تا براساس آن شرایطِ بیمار را بررسی کنند و درمان های لازم را ارائه دهند.

آزمایشِ گالری رویدادی تحول آفرین توصیف شده و قرار است که سال آینده 165000 نفر در انگلستان تحتِ این آزمایش قرار بگیرند. پزشکان امیدوارند که این آزمایش بتواند با شناساییِ به موقعِ سرطان برای انجام اعمال جراحی و درمان های دیگر، جان بسیاری را نجات دهد؛ هرچند این تکنولوژی هنوز درحالِ توسعه است.

دکتر دِب شراج، محقق ارشد این مطالعه در نیویورک، می گوید: فکر می کنم آنچه این پارادایم و مفهوم را هیجان انگیز می کند این است که بسیاری از سرطان هایی که با این آزمایش شناسایی می شوند فاقد غربالگری های استاندارد هستند.

در این مطالعه با عنوانِ پَت فایندر یا پیشگام، از 6621 بزرگسالِ بالای 50 سال آزمایش خونِ گالری گرفته شد. جوابِ آزمایشِ 6529 نفر منفی بود، اما این آزمایش برای 92 نفر هشدار یک سرطان بالقوه را اعلام کرده بود. آزمایش های تکمیلی نشان داد که 35 نفر، یا 1.4 درصد، یک تومور قطعی یا سرطان خون داشتند. این آزمایش نشان داد که دو زن تومور های سرطانیِ پستان و اندومتریال داشتند.

این آزمایش فقط وجود بیماری سرطان را تأیید نمی کند بلکه جای سرطان را نیز پیش بینی می کند که به پزشکان امکان می دهد با سرعتِ بیشتری آن را مکان یابی کرده و درمان های لازم را انجام دهند.

این آزمایش 19 تومور را در بافت هایی مثل پستان، کبد، ریه و روده شناسایی کرده است، اما هم چنین توانسته سرطان های تخمدان و پانکراس، که معمولاً در مراحل آخر شناسایی می شوند وضریبِ زنده ماندشان ضعیف است، را نیز شناسایی کند. مابقی موارد سرطان خون داشتند. از 36 نفری که با این آزمایش خون معین شد سرطان دارند، 14 نفر در مراحل ابتدایی بودند و 26 نفر نیز سرطان هایی داشتند که معمولاً برای آن ها غربالگری استاندارد انجام نمی شود.

تحلیل های بعدی دریافت که 99.1 درصد سالم و عاری از سرطان بودند که یعنی فقط تعداد بسیار کمی از افرادِ سالم آزمایش شان به غلط مثبت شده بود. در حدود 38 درصد از آن هایی که پاسخِ آزمایش شان مثبت بود، سرطان داشتند.

شراج می گوید این آزمایش هنوز برای غربال گریِ جمعیتِ گسترده آماده نیست و مردم باید هم چنان غربالگری های استانداردِ سرطان را تا زمانِ توسعه یافتنِ این تکنولوژی ادامه دهند. او می افزاید: اما این آزمایش نمایی از یک رویکردِ کاملاً متفاوت به غربالگریِ سرطان را در آینده نشان می دهد.

فابریک آندره، رئیس یک مرکز تحقیقات سرطان در فرانسه، می گوید: طی 5 سال آینده نیاز به پزشکان، جراحان و پرستارانِ بیش تری داریم، زیرا با این آزمایش، تعداد افرادی که با چندین نوع سرطان شناسایی شده و نیاز به درمان دارند افزایش پیدا خواهد کرد.

ناصر ترابی، رئیس مرکز تحقیقات سرطان در امور مدارک و اجرا در انگلستان، می گوید: آزمایش خون برای شناسایی چندین نوع سرطان به قلمرو داستان های علمی-تخیلی تعلق داشت، اما اکنون به عصری از تحقیقاتِ سرطان وارد شده ایم که برای بیماران نویدبخش است. تحقیقاتی از این نوع برای پیشرفت در زمینه درمان سرطان هایی که در آخرین مرحله شناسایی می شوند، ضروری است و بیمارانِ بیش تری شانس دریافت نتایج خوب از درمان را پیدا خواهند کرد.

اما به داده های بیشتر و آزمایش های بیشتری، به خصوص برای معین نرخِ بقا بعد از شناسایی سرطان، نیاز است.

منبع: The Guardian

ترجمه: سایت خبرنگاران

منبع: فرادید
انتشار: 24 شهریور 1401 بروزرسانی: 24 شهریور 1401 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 109200

به "آزمایش گالری؛ روشی نو برای شناسایی سرطان قبل از بروز علائم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آزمایش گالری؛ روشی نو برای شناسایی سرطان قبل از بروز علائم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید