آشنایی با معماری حمام گنجعلیخان کرمان

به گزارش مهسان بلاگ، کاشی های معرق و هفت رنگ، گچ بری ها، نقاشی ها، کادربندی ها و مقرنس کاری حوضچه ها و فواره های متعدد در کنار نورپردازی زیبا حمام گنجعلی خان را به موزه ای کم نظیر با زیبایی چشم نوازی تبدیل کرده است.

آشنایی با معماری حمام گنجعلیخان کرمان

سردر ورودی این حمام با الهام از معماری دوره صفویه با گچبری و نقاشی های دوره صفویه و قاجاریه آراسته و با مقرنس کاری استادکاران تزئین شده که توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

بنای این اثر تاریخی ارزشمند در سال 1020 هجری قمری توسط استاد سلطان محمد معمار یزدی آغاز شد و در دوران علیمردان خان پسر گنجعلیخان به اتمام رسید که در دوره های تاریخی مورد بازسازی و بازسازی قرار گرفته است.

رختکن حمام با سقفی کوتاه، یزدی بندی و کاربندی های مختلف و چشم گیری دارد که از کاشی های خشتی و نقاشی های اسلامی برای تزئین آن استفاده شده و بازدیدکنندگان در این قسمت، وسایل مختلف و مورد نیاز استحمام در قدیم از جمله سدر، تاس، حنا، شانه های قدیمی، لنگ، سنگ پا و آینه های گوناگون که در آن دوران مورد استفاده قرار می گرفت را از نزدیک مشاهده می کنند.

ساختمان این حمام بنا به سنت ساخت حمام های قدیمی از 2 قسمت سربینه و گرمخانه و چند بخش فرعی تشکیل شده و قسمت رختکن 6 غرفه مختلف دارد که هر کدام از آنها مخصوص طبقه خاصی از افراد شامل روحانیون، اعیان، بازاری ها، رعایا، خان ها و سادات است.

منبع مقاله: آشنایی با معماری حمام گنجعلیخان کرمان

fungroups.ir: گروه سرگرمی، مجله و انجمن سرگرمی

namit.ir: نامیت | مجله بازاریابی و مدیریت بازار

انتشار: 28 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1401 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 44934

به "آشنایی با معماری حمام گنجعلیخان کرمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با معماری حمام گنجعلیخان کرمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید