آشنایی کامل با فرودگاه بین المللی پیغام کرج

به گزارش مهسان بلاگ، برای سفر به مکان های دورتر می توانید بلیط هواپیما خریداری کنید. پیش از خرید بلیط هواپیما باید فرودگاه و ایرلاین آن را نیز آنالیز کنید. شناخت فرودگاه و شرکت هواپیمایی امر بسیار مهمی است زیرا سفری راحت و با آرامش را برای شما فراهم می نماید.

آشنایی کامل با فرودگاه بین المللی پیغام کرج

در این مقاله به معرفی یکی از مهم ترین فرودگاه های بین المللی ایران یعنی فرودگاه پیغام کرج خواهیم پرداخت.

معرفی فرودگاه پیغام کرج

فرودگاه بین المللی کرج، یکی از فرودگاه های فعال و عظیم ایران است که به صورت 24 ساعته فعالیت می نماید. این فرودگاه در مجاورت منطقه ویژه مالی در استان البرز و شهر کرج واقع شده است. کرج در 35 کیلومتری استان تهران قرار گرفته است. در نتیجه این فرودگاه نیز تا استان تهران مسافت کمی داشته و دسترسی آسانی دارد.

در اطراف این فرودگاه هیچگونه مانع طبیعی و مصنوعی دست سازی وجود ندارد به همین دلیل یکی از امن ترین فرودگاه های ایران به شمار می رود.

فرودگاه پیغام در سال 1371 تاسیس شد اما فعالیت خود را به طور رسمی از سال 1376 شروع کرد. در حال حاضر مدیر عامل فرودگاه پیغام، نادر ثناگو مطلق است.

فرودگاه کرج توسط شرکت خدمات بین المللی پیغام، مدیریت می گردد و به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران تعلق دارد.

کد یاتا این فرودگاه PYK و کد ایکائو آن OIIP است. این منطقه در ارتفاع 4170 فوت از سطح دریا قرار گرفته است.

پروازهای مسافری فرودگاه پیغام

فرودگاه و منطقه ویژه مالی پیغام، در ابتدا با هدف حمل و نقل بار به صورت هوایی، پست هوایی، خدمات سرد خانه ای، انبار داری، صادرات، صنایع ارتباطات و ... تاسیس شد.

از شهریور سال 1397، فرودگاه پیغام و همچنین منطقه ویژه مالی، در راستای تحقق اهدافی همچون انتقال راحت مسافران به نقاط مختلف کوشش می نمایند. این فرودگاه یک ترمینال 6000 متری جهت پذیرایی مسافران دارد که می تواند آماده خدمت رسانی به مسافران پروازهای داخلی و خارجی باشد.

مقصدهای فرودگاه کرج

فرودگاه پیغام در دسته فرودگاه های مرز هوایی و بین الملل قرار می گیرد.

پروازهای مسافربری فرودگاه کرج در حال حاضر به مقصد شهرهای کیش، اهواز، مشهد مقدس و یزد صورت می گیرد. در برنامه و اهداف بلند مدت این فرودگاه، برنامه پرواز به مقصدهای شیراز، تبریز، نجف، ایلام و... نیز ذکر شده است.

پروازهای باربری این فرودگاه نیز به نقاط مختلفی مانند روسیه، امارات (دوبی) و ... صورت می گیرد. در برنامه های این فرودگاه پرواز فرودگاه پیغام کرج - چین نیز ذکر شده است.

اطلاعات پرواز فرودگاه پیغام

فرودگاه پیغام کرج، به یاری ایرلاین هایی همچون زاگرس، آتا، تابان و کیش ایر پروازهای داخلی را انجام می دهد. این فرودگاه روزانه بیش از 250 پرواز مختلف در آسمان انجام می دهد و یکی از فعال ترین فرودگاه های کشور محسوب می گردد. پس از شروع کرونا و همه گیر شدن آن، بسیاری از پروازهای خارجی فرودگاه کرج لغو شد. اما در حال حاضر بسیاری از این پروازها با رعایت پروتکل های بهداشتی در حال اجرا است.

برای اطلاع دقیق از برنامه های پرواز و دریافت اطلاعات از فرودگاه پیغام کرج می توانید به وب سایت رسمی این فرودگاه مراجعه کنید و یا با شماره های تماس دفتر مرکزی و پذیرش فرودگاه در ارتباط باشید.

بخش های مختلف فرودگاه پیغام

1. فرودگاه پیغام وسعتی به اندازه 10 هزار هکتار دارد و منطقه ویژه مالی نیز 3600 هکتار از این اراضی را به خود اختصاص داده است. یکی از بخش های مهم فرودگاه بین المللی کرج، منطقه ویژه مالی است که در سال 1382 داخل فرودگاه تاسیس شد و همانند یک شهرک صنعتی از نوع ارتباطات و فناوری اطلاعات است. این منطقه، آماده جذب انواع سرمایه گذار داخلی، خارجی و دانش بنیان های سراسر کشور است.

2. از دیگر بخش های این فرودگاه می توان به باند پروازی آسفالته آن اشاره نمود. این باند طولی معادل 4 کیلومتر و 150 متر دارد. این باند دارای سیستم روشنایی بسیار مناسبی است.

3. برج مراقبت پرواز فرودگاه پیغام، یکی از پر ترافیک ترین برج های مراقبت در بین فرودگاه های ایران است. این برج علاوه بر پوشش دادن پروازهای هواپیمایی، پروازهای هلی کوپتری کردان و فرودگاه نیرو انتظامی را نیز پوشش می دهد.

4. یک پارکینگ روباز و یک پارکینگ سرپوشیده با ظرفیت معمول برای مسافران وجود دارد. افرادی که با خودروی شخصی به این فرودگاه می آیند می توانند از پارکینگ های فرودگاه پیغام استفاده نمایند.

5. شعبه بانک ملی از دیگر بخش های این فرودگاه است که به ترمینال مسافربری در این فرودگاه بسیار نزدیک است و یک مزیت عظیم برای فرودگاه پیغام محسوب می گردد.

6. هتل رستوران مخصوص فرودگاه، در فاصله 1 کیلومتری از ترمینال مسافربری پیغام قرار گرفته است و آماده خدمت رسانی به مسافران است.

امکانات فرودگاه کرج

1. فرودگاه پیغام به یاری شرکت هایی همچون هوانوردی پرسان، بوتیا ماهان، اطلس خمین، شرکت آرتا کیش و ... به آموزش خلبانی می پردازد.

2. در این فرودگاه، از دستگاه های ناوبری پیشرفته ای همانند DVOR/DME و NDB استفاده می گردد. که به سیستم هایی مانند ILS/DME مجهز شده اند.

3. خدمات هوایی همچون حمل و نقل، انتقال بار و جابه جایی مرسولات پستی از دیگر امکانات این فرودگاه است.

4. امکاناتی همچون سیستم های سوئیچینگ، ضبط مکالمات و سیستم های ارتباطی و رادیویی نیز برای این فرودگاه فراهم شده است.

5. این فرودگاه به هواپیماهای حرفه ای و عظیمی از جمله هواپیمای کارگو از نوع امبرائو و بالگرد 212 مجهز شده است.

6. این فرودگاه به مرکز سوختگیری مجزا مجهز شده است و این مرکز سوخت، ظرفیتی معادل 540 هزار لیتر دارد.

7. این مرکز به ارائه خدماتی همچون پشتیبانی، نگهداری، توسعه تجهیزات و همچنین خدمات هلی کوپتری نیز می پردازد.

8. تعمیر، ساخت و نگهداری هلی کوپتر و انواع هواپیما در داخل این فرودگاه صورت می گیرد.

9. سیستم ایمنی و آتش نشانی این فرودگاه در رده 7 قرار گرفته است. این واحد در حال ارتقا و توسعه است.

10. فرودگاه پیغام یکی از عظیمترین مراکز پشتیبانی اورژانس هوایی در ایران است. این فرودگاه به نگهداری و تعمیر بالگردهای اورژانس می پردازد.

راه های دسترسی به فرودگاه کرج

منطقه ویژه مالی پیغام، در مختصات جنوب غربی کرج و در منطقه ای به نام مهرشهر قرار گرفته است که به طور میانگین 35 کیلومتر از شهر تهران فاصله دارد.

به یاری اپلیکیشن های حمل و نقل و راستا یاب، مترو تهران، تاکسی های فرودگاه، تاکسی های تلفنی و خودرو شخصی می توان به فرودگاه کرج راه پیدا کرد.

1. اگر از طریق خودروی شخصی قصد حرکت به سمت فرودگاه پیغام را دارید، بهتر است ابتدا به شهر کرج، سپس منطقه مهرشهر و در نهایت انتهای بلوار ارم مراجعه کنید.

2. اگر از مترو برای رسیدن به فرودگاه بین المللی کرج استفاده می کنید، این نکته را در نظر داشته باشید که هنوز هیچ خط مترویی به صورت مستقیم تا فرودگاه پیغام کشیده نشده است.

بنابراین می بایست در ایستگاه ارم سبز پیاده شده و پس از آن سوار قطارهای گلشهر شوید. پس از این که به ایستگاه آخر رسیدید می توانید از تاکسی یا آژانس برای رسیدن به فرودگاه بهره ببرید.

3. به یاری تاکسی های مخصوص فرودگاه نیز می توانید خود را به فرودگاه پیغام برسانید. تعداد پروازهای فرودگاه کرج محدود است به همین دلیل به صورت موقت حدوداً 100 خودرو تاکسی مخصوص فرودگاه در این محوطه وجود دارد.

سایت و راه ها تماس با فرودگاه پیغام

برای تماس با فرودگاه پیغام می توانید به صورت حضوری به دفتر مرکزی و یا خود فرودگاه مراجعه کنید. در ادامه آدرس این دو مکان ذکر شده است.

دفتر مرکزی این فرودگاه در شهر تهران، خیابان سهروردی شمالی، خیابان توپچی، پلاک 3 و طبقه زیر همکف واقع شده است.

شماره تماس دفتر مرکزی: 88468018-021

فرودگاه بین المللی نیز در شهر کرج، مهرشهر، انتهای بلوار ارم، فرودگاه بین المللی و منطقه ویژه مالی پیغام واقع شده است.

شماره تماس فرودگاه (مدیریت ترمینال): 33266011-026 الی 15

اطلاعات پرواز: 33266185-026

هم چنین با مراجعه به سایت رسمی فرودگاه بین المللی پیغام کرج نیز می توانید از اطلاعات پرواز با خبر شوید.

وبسایت رسمی فرودگاه پیغام: https://www.payamaviation.ir

اگر در داخل استان البرز قرار دارید می توانید با شماره گیری 199 از برنامه های پرواز و دیگر اطلاعات مربوط به فرودگاه کرج با خبر شوید.

تورهای دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: گردشبان
انتشار: 28 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1401 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 86534

به "آشنایی کامل با فرودگاه بین المللی پیغام کرج" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی کامل با فرودگاه بین المللی پیغام کرج"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید