آمار انتشار کتاب در آبان 99

به گزارش مهسان بلاگ، تعداد 4 هزار و 177 عنوان کتاب بنابر آمار ثبت شده در آبان ماه سال جاری منتشر شدند.

آمار انتشار کتاب در آبان 99

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرنگاران ، بنابر آمار ثبت شده در سایت موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران تا به امروز 4 هزار و 177 عنوان کتاب در آبان ماه سال جاری منتشر شد از این میان 3 هزار و 57 عنوان تالیفی و هزار و 120 عنوان ترجمه هستند. ناشران تهرانی 3 هزار و 274 عنوان و ناشران شهرستانی 903 عنوان کتاب منتشر کردند.

چاپ اول 2 هزار و 730 عنوان و تجدید چاپ هزار و 447 عنوان آبان ماه سال جاری منتشر شد. بیشترین شمارگان کتاب به طور متوسط به دو هزار و 515 جلد در بخش کودک و نوجوان رسید کمترین متوسط شمارگان کتاب هم در بخش هنر با 602 جلد دیده می شود میزان متوسط شمارگان کتاب در حوزه ادبیات آبان ماه سال جاری به 909 جلد رسید.

سال گذشته تعداد 8 هزار و 619 عنوان کتاب در آبان ماه منتشر شد از میان این کتاب ها 6 هزار و 249 عنوان تالیفی و 2 هزار و 370 عنوان ترجمه بودند. ناشران تهرانی 6 هزار و 653 عنوان و ناشران شهرستانی هزار و 966 عنوان کتاب در بازار نشر عرضه کرده بودند. بیشترین متوسط شمارگان کتاب در بخش کودک و نوجوان با 3 هزار و 301 جلد و کمترین متوسط شمارگان کتاب در بخش کلیات با 660 جلد دیده می شود.

متوسط شمارگان کتاب در حوزه ادبیات به هزار و 29 جلد می رسید. البته نباید فراموش کرد شرایط انتشار کتاب در سال جاری با سال گذشته تغییر کرده است در سال گذشته ناشران تنها با مسائل انتشار کتاب روبرو بود سال جاری علاوه بر مسائل انتشار کتاب شیوع ویروس کرونا هم در کاهش میزان عناوین کتاب موثر بود. این مسئله باعث شد در برهه ای چاپخانه های سراسر کشور تعطیل شوند از سوی دیگر بر میزان خرید مخاطبان کتاب هم تاثیر گذاشت هرچند طرح های فصلی مانند طرح تابستانه و پاییزه کتاب توانست تاحدی به فروش کتاب کمک کند باز هم شرایط انتشار کتاب به سال قبل بازنگشت.

در این میان نمی توان نامشخص بودن برگزاری یا لغو نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در سال آینده را نادیده گرفت. چون هرساله در نیمه دوم سال ناشران برای عرضه کتاب هایشان در نمایشگاه کتاب آماده می شدند و مولفان هم کتاب هایشان را به ناشران برای انتشار می سپردند. سال جاری این شرایط تغییر کرده است بنابراین هم ناشر هم مولف با احتیاط بیشتری برای انتشار کتاب اقدام می کند.

georgiaro.ir: تور گرجستان ارزان قیمت | تور تفلیس، باتومی، تور لحظه آخری گرجستان

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 70002

به "آمار انتشار کتاب در آبان 99" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمار انتشار کتاب در آبان 99"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید