آیا برجستگی دوربین گوشی به نشانه ای برای قدرت عکاسی بدل شده است؟

به گزارش مهسان بلاگ، برجستگی دوربین گوشی این روزها سروصدای زیادی به راه انداخته است. با باریک تر شدن گوشی های هوشمند، ماژول دوربین گوشی هم به روش های مختلفی دچار برجستگی شد. اگرچه در ابتدا این تصور وجود داشت که شرکت های سازنده خیلی زود می توانند این ضعف را رفع نمایند، اما واقعیت چیز دیگری است.

آیا برجستگی دوربین گوشی به نشانه ای برای قدرت عکاسی بدل شده است؟

اگرچه، همین حالا بعضی از گوشی ها از دوربین مسطح با بدنه بهره می برند و در این مطلب به آن ها می پردازیم، اما روی هم رفته به خصوص برای بسیاری از گوشی های پرچم دار شاهد برجستگی ماژول دوربین گوشی هستیم. آیا واقعا قرار دادن همین مقدار ناچیز در بدنه این قدر سخت است؟ شاید. اما در این میان شاید هم عوامل دیگری دخیل باشند.

دوربین گوشی یکی از مهم ترین ویژگی های متمایزنماینده گوشی ها

با پیشرفت فزاینده تراشه ها، آن ها به حدی رسیده اند که دیگر اختلاف بین نسل های مختلف برای کاربران معمولی چندان احساس نمی گردد و به همین خاطر شرکت های سازنده بیش از پیش تمرکز خود را برای توسعه و بهبود کیفیت دوربین گوشی های هوشمند معطوف کردند. این روزها، کیفیت دوربین گوشی می تواند منجر به افزایش شهرت یک گوشی یا فراموش آن گردد و به عنوان مثال می توانیم به پیکسل 3a اشاره کنیم که به دلیل داشتن دوربین بسیار باکیفیت مورد توجه زیادی قرار گرفته است؛ از طرفی دیگر، مطمئنا چندین پرچم دار را به یاد دارید که به دلیل نداشتن دوربین باکیفیت، خیلی سریع فراموش شده اند.

این روزها در جریان مراسم معرفی گوشی های جدید، بخش زیادی از زمان آن به شرح در خصوص قابلیت های دوربین گوشی جدید اختصاص داده می گردد. اما بیشتر کاربران اصلا این مراسم ها را نمی بینند و تعداد زیادی از این افراد هم به سایت رسمی شرکت سازنده برای آنالیز قابلیت های جدید گوشی مذکور سر نمی زنند. بنابراین شرکت ها چگونه می توانند بعد از مراسم معرفی، مرتبا کیفیت بالای دوربین گوشی خود را به افراد گوشزد نمایند؟ یک راه بهره گیری از کمپین های تبلیغاتی با استفاده از تبلیغات تلویزیونی، بیلبوردها و شبکه های اجتماعی است. چنین کاری نه تنها بسیار هزینه بر است، بلکه برای تمام مدل ها و در تمام بازارها نمی توان این روش را عملی کرد. به همین خاطر شرکت ها از راه مستقیم تری استفاده می نمایند و آن روش هم چیزی نیست جز طراحی ماژول های دوربین که به تنهایی بتوانند بیانیه ای صادر نمایند.

اما قبل از ارائه شرحات بیشتر در خصوص برجستگی دوربین گوشی بهتر است به دلیل اصلی وجود چنین چیزی اشاره کنیم که آن هم محدودیت فیزیکی است.

اصلا چرا باید برجستگی دوربین گوشی در پنل پشتی وجود داشته باشد؟

با وجود اینکه شرکت های سازنده گوشی ها پیروز شده اند اندازه موارد متعددی را بسیار کاهش دهند، ولی در نهایت باید با بعضی محدودیت های فیزیکی دست و پنجه نرم نمایند. در این مطلب نمی خواهیم به جزییات فیزیکی دوربین ها اشاره کنیم ولی به صورت خلاصه باید بگوییم که دوربین ها برای اینکه بتوانند عکس های باکیفیتی ثبت نمایند، از حد مشخصی ضخامت باید بهره ببرند. با توجه به کاهش ضخامت بدنه گوشی ها، این شرکت ها به ناچار بخشی از دوربین را از بدنه خارج کردند و این گونه بود که برجستگی دوربین گوشی پدیدار شد.

اگرچه برجستگی دوربین از لحاظ بصری جلوه چندان زیبایی ندارد اما شرکت ها با تعبیه فلز در اطراف آن ها و قرار دادن شیشه یاقوت کبود بر روی لنزها، دوام آن ها را افزایش می دهند. البته در این میان گوشی هایی هم وجود دارند که فاقد برجستگی دوربین هستند. یک راه برای حل این مشکل، ضخیم تر کردن بدنه گوشی است که به شرکت ها اجازه می دهد از باتری بزرگ تری هم استفاده نمایند. بعضی از کاربران وقتی که می دانند وزن بیشتر به معنای عمر باتری بالاتر و طراحی یکدست تر است، با این موضوع کنار می آیند.

رقابت داغ گوشی های هوشمند بر سر دوربین سلفی

در زمینه عکاسی، اندازه اهمیت زیادی دارد

احتمالا در سفر با این منظره روبرو شده اید که شما گوشی خود را برای عکاسی کردن از جیب خود بیرون آورده اید و در کنار شما یک نفر با بهره گیری از دوربین DSLR و لنز حجیم به سرعت عکاسی از مناظر مختلف را شروع می نماید. چنین فردی شاید حرفه ای باشد و شاید هم دوربین خود را روز گذشته خریده و همه کارها را اشتباه انجام می دهد. در هر صورت، چنین کاری شما را تا حدی تحت تأثیر قرار می دهد.

در گوشی های هوشمند، تفاوت ظاهری بین دوربین ها هنوز به اندازه دوربین های حرفه ای بسیار گسترده نیست اما بالاخره این تفاوت ها وجود دارند و البته اهمیت تفاوت طراحی آن ها از آنچه عموم کاربران تصویر می نمایند، بیشتر است. به عنوان مثال بهتر است به هواوی P30 پرو و اوپو رینو اشاره کنیم. هر دوی این گوشی ها از دوربین سه گانه که یکی از آن ها مبتنی بر فناوری پریسکوپی است، بهره می برند. با این حال، اگرچه اوپو بدون بهره گیری از برجستگی پیروز شده این سه دوربین را هم سطح پنل پشتی قرار دهد، در خصوص گوشی هواوی شاهد برجستگی قابل توجهی هستیم.

به همین خاطر، نویسنده سایت PhoneArena تصمیم می گیرد در همین زمینه آزمایش کوچکی انجام دهد. او با مخفی کردن برند این دو گوشی، دو گجت مذکور را برای نفراتی نمایش داده که کاربران معمولی محسوب می شوند و هوادار پروپاقرص تکنولوژی نیستند و از آن ها خواسته که بگویند صرفا با مشاهده دوربین این دو گوشی، به نظرشان کدام یک از دوربین بهتری بهره می برد. بیشتر افراد برای این موضوع، P30 پرو را انتخاب کردند زیرا به قول آن ها این دوربین ظاهر زشت تری دارد و به همین خاطر احتمالا کیفیتش بهتر است.

اگرچه چنین چیزی شاید بسیار احمقانه به نظر برسد، ولی حقیقت امر این است که وقتی ما در خصوص یک موضوع اطلاعات زیادی نداریم، به غریزه خود رجوع می کنیم و در این مورد، غریزه ما می گوید که هرچه دوربین بزرگ تر باشد، بهتر است. همین موضوع را در خصوص مگاپیکسل ها هم می توانیم ببینیم و بسیاری از کاربران هنوز فکر می نمایند که هرچقدر مگاپیکسل دوربینشان بیشتر باشد، پس از کیفیت بالاتری بهره می برد.

با توجه به شدیدتر شدن نبرد بر سر دریافت بخش بزرگ تری از سهم بازار، سازندگان حالا با بهره گیری از برجستگی دوربین می خواهند به کاربران نشان بدهند که گوشی آن ها از دوربین بهتری استفاده می نماید. علاوه بر این، باید به آزمایش محدود اجرا شده هم اشاره کنیم که به نظر بعضی افراد، زشت بودن ماژول دوربین نشان دهنده کیفیت بالای آن است و به همین خاطر شاید شرکت های سازنده بیش از پیش برجستگی دوربین گوشی های خود را زشت تر می نمایند تا در نگاه افراد عادی، این دوربین ها حرفه ای تر به نظر برسد.

روند تغییر دوربین های موبایل طی 20 سال گذشته

اهمیت بالای سخت افزار

در زمینه برجستگی دوربین گوشی باید به دو مورد جدید اشاره کنیم که اخیرا بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. گوگل که برای نسل های قبلی گوشی های پیکسل تنها از یک دوربین استفاده نموده، برای پیکسل 4 به تعبیه برجستگی بزرگی برای ماژول دوربین روی آورده است. خود گوگل مدتی قبل طراحی این دوربین را فاش نموده که در آن شاهد دو لنز و یک سنسور نامشخص هستیم. چنین تغییری برای شرکتی مانند گوگل که در زمینه تغییر طراحی بسیار محافظه کارانه عمل می نماید، قابل توجه است. به نظر می رسد گوگل می خواهد با این کار دوربین فوق العاده پیکسل 3 را تا حد زیادی ارتقا بدهد.

در طرف دیگر این نبرد، شاهد اتخاذ رویکرد مشابه از طرف اپل هستیم. اگرچه هنوز چیزی رسما اعلام نشده، اما تمام گزارش ها و تصاویر نشان می دهند که آیفون های 2019 از برجستگی بزرگی در بخش دوربین بهره می برند. برخلاف پیکسل جدید، ظاهرا آیفون های رده بالا دارای دوربین سه گانه هستند که اگر رندرها صحت داشته باشند، بر روی این سنسورها لنزهای بسیار بزرگی تعبیه شده است.

با توجه به اینکه آیفون ها تا سال ها می توانند از جدیدترین نسخه iOS بهره ببرند، یکی از مهم ترین تفاوت های آن ها در زمینه دوربین در نظر گرفته می گردد. اگرچه آیفون XS هم در بخش دوربین از برجستگی قابل توجهی بهره می برد، ولی ظاهرا اپل برای آیفون های 2019 تصمیم گرفته جذابیت بصری را فدا کند تا کاربران بیش از پیش متوجه بهبودهای اجرا شده بر دوربین ها شوند.

رقابت بر سر برجستگی دوربین گوشی ها تا چه زمانی طول می کشد؟ آیا شاهد بازگشت دوربین های تلسکوپی در پنل پشتی گوشی ها خواهیم بود؟ یا اینکه نهایتا همه چیز در بدنه قرار می گیرد و برجستگی دوربین گوشی برای همواره ناپدید می گردد؟ اگرچه ما خواستار پیشرفت روزافزون کیفیت دوربین گوشی های هوشمند هستیم، ولی مطمئنا تمایل چندانی به زشت تر شدن طراحی این دوربین ها نداریم. اما در نهایت، دیر یا زود این مد هم تمام می گردد و شرکت های سازنده در زمینه ای دیگر رقابت با یکدیگر را شروع می نمایند.

یک دوربین عالی برای گوشی هوشمند از چه بخش هایی بهره می برد؟

منبع: Phone Arena

دور زمین: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 11346

به "آیا برجستگی دوربین گوشی به نشانه ای برای قدرت عکاسی بدل شده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا برجستگی دوربین گوشی به نشانه ای برای قدرت عکاسی بدل شده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید