آینده مبهم شبکه اجتماعی فیس بوک؛ رسوایی های زاکربرگ در فروش اطلاعات شخصی کاربران فیس بوک تمامی ندارد!

به گزارش مهسان بلاگ، فیس بوک طی ماه های اخیر چندین بار به انتشار یا جمع آوری اطلاعات کاربرانش متهم شده است.

آینده مبهم شبکه اجتماعی فیس بوک؛ رسوایی های زاکربرگ در فروش اطلاعات شخصی کاربران فیس بوک تمامی ندارد!

به گزارش خبرنگار ، این روزها دوران خوبی برای فیس بوک نیست، زیرا خبرهای زیادی از فاش شدن اطلاعات کاربران توسط این شرکت منتشر شده است. این رسوایی ها به اعتماد کاربران به فیس بوک خدشه وارد نموده است. در این متن، چند نمونه از انتشار و جمع آوری اطلاعات خصوصی کاربران توسط فیس بوک را مشاهده می کنید.

یکی از مواردی که در سایت های خبری به آن برمی خوریم، مسئله فاش کردن پیغام های خصوصی کاربران به شرکت ها است. بر اساس یک گزارش رسانه ای، فیس بوک اجازه دسترسی گسترده به اطلاعات خصوصی کاربرانش را به بعضی از شرکت ها داده است. طبق این گزارش، اطلاعاتی که شرکت های دیگر اجازه دستیابی به آن ها را دارند، بسیار بیشتر از آن چیزی است که فیس بوک قبل تر اعلام نموده بود.

قسمتی از اطلاعاتی که فیس بوک در اختیار دیگر شرکت ها گذاشته است، پیغام های خصوصی کاربران است. تعداد این پیغام ها 70 میلیون گزارش شده است. دسترسی شرکت های دیگر به اطلاعات خصوصی کاربران فیس بوک به وسیله اپ ها یا برنامه های این شرکت ها است.

چند مورد از شرکت هایی که این اطلاعات به آن ها داده می گردد شامل مایکروسافت، نتفلیکس (پخش فیلم) و اسپاتیفای (پخش موسیقی) می شوند. با توجه به این رسوایی جدید فیس بوک و گزارش های مشابه که پیش تر به آن ها برخورد نموده ایم، به اعتماد کاربران فیس بوک آسیب وارد شده است. اطلاعات کاربران فیس بوک با بیش از 150 شرکت در میان گذشته شده است. نکته قابل توجه این است که همه این شرکت ها در حوزه رایانه و اینترنت فعال نیستند. بعضی از آن ها سازمان های رسانه ای و سازندگان خودرو هستند.

فیس بوک در واکنش به این گزارش می گوید اطلاعات داده شده با اجازه کاربران بوده است! این مسئله تنها نمونه از انتشار اطلاعات خصوصی کاربران فیس بوک نیست. به تازگی خبر دیگری نیز منتشر شده است که باز هم به انتشار اطلاعات خصوصی کاربران مربوط می گردد. اما این بار فیس بوک اطلاعات را خودش به دیگر شرکت ها نمی دهد، در واقع او این اطلاعات را از دیگر نرم افزارها جمع آوری می نماید. در خبر منتشر شده از این مسئله، گفته شده است که فیس بوک اطلاعات کاربران را از نرم افزارهایی که برای ورود به آن ها احتیاج به وارد کردن اطلاعات فیس بوک است، جمع آوری می نماید.

اخیرا یک گروه بر روی بعضی از این نرم افزارها آزمایش هایی انجام داده اند. در این آزمایش ها نرم افزارهایی که مربوط به مواردی همچون دوست یابی، سلامت، مسائل دینی و چند مورد دیگر بودند، مورد آنالیز قرار گرفتند. در جواب این آزمایش معلوم شد که فیس بوک اطلاعات کاربران را از این اپلیکیشن ها جمع آوری می نماید. این اطلاعات می توانند شامل آدرس IP، برنامه در حال استفاده، نوع دستگاه و شناسه های تبلیغاتی منحصر به فرد کاربران باشند. این اطلاعات به محض باز کردن برنامه منتقل می شوند.

فیس بوک در دفاع از خودش مسئله SDK را پیش کشید. SDK فیس بوک به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا به تجزیه و تحلیل فیس بوک دسترسی داشته باشند. فیس بوک در سیاست های خود می گوید که اجازه دسترسی به اطلاعات برنامه های شخص ثالثی که از SDK و API استفاده می نمایند را دارد. زمانی که شما یک بار به وسیله گوشی به فیس بوک خود وارد شده اید (چه به وسیله مرورگر و چه برنامه فیس بوک) فیس بوک می تواند شناسه تبلیغاتی خود را به نمایه شما پیوند دهد.

این ها تنها بخشی از رسوایی های فیس بوک است. این مسائل به قدری تکرار شده اند که دادستان کل واشنگتن، پایتخت آمریکا، از فیس بوک شکایت نموده است. دلیل شکایت او این است که فیس بوک اطلاعات شخصی میلیون ها کاربر را برخلاف مقررات به شکل عمده فروشی برای تبلیغات سیاسی و انتخاباتی به شرکت کمبریج آنالتیکا واگذار نموده است. در نتیجه این شکایت، محاکم قضایی انگلیس فیس بوک را 500 هزار پوند جریمه کرد.

چند سوال پس از آنالیز این موارد پیش می آید. چرا این شبکه اجتماعی پس از این همه رسوایی هنوز هم مورد استفاده کاربران قرار می گیرد؟ آیا زمان آن فرا نرسیده است که فیس بوک بسته گردد و جای خود را به یک شبکه اجتماعی امن تر بدهد؟ فیس بوک از جمع آوری این حجم از اطلاعات کاربرانش چه فکری در سر دارد؟ و ده ها سوال دیگر که فقط گذر زمان می تواند به آنها پاسخ دهد.

گزارش از مصطفی عسگری

22 نرم افزار مخرب از گوگل پلی حذف شدند

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 21 شهریور 1400 بروزرسانی: 21 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 3823

به "آینده مبهم شبکه اجتماعی فیس بوک؛ رسوایی های زاکربرگ در فروش اطلاعات شخصی کاربران فیس بوک تمامی ندارد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آینده مبهم شبکه اجتماعی فیس بوک؛ رسوایی های زاکربرگ در فروش اطلاعات شخصی کاربران فیس بوک تمامی ندارد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید