اتمام عملیات مرمت ایوان گنبدخانه مسجد تاریخی امام اصفهان

به گزارش مهسان بلاگ، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان از اتمام عملیات مرمت ایوان بزرگ گنبدخانه مسجد امام اصفهان در بخش جنوبی این مسجد تاریخی اطلاع داد.

اتمام عملیات مرمت ایوان گنبدخانه مسجد تاریخی امام اصفهان

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان، فریدون الله کمک مدیر کل میراث فرهنگی استان امروز سه شنبه 22 آبان 97 با اعلام این مطلب اضافه نمود: با عنایت به اجرای چندین کارگاه مرمتی در مجموعه تاریخی مسجد امام(ره)، عملیات مرمت ایوان عظیم مجموعه گنبد خانه مسجد تاریخی امام (ره) (جامع عباسی) اصفهان واقع در مجموعه دنیای مسجد امام اصفهان از پائیز سال گذشته شروع شد.

او در ادامه با اشاره به اینکه کاشی های این ایوان عظیم از چند سال گذشته دچار ریزش شده بود تاکید نمود: با توجه به سست شدن کاشی های این ایوان عظیم و خطر ریزش و سقوط آن ها، از پنج سال گذشته بخش هایی از این ایوان با داربست و توری مهار شده بود. با این وصف و پس از تامین اعتبار لازم، عملیات مرمت اساسی این ایوان با اعبتاری بالغ بر یک میلیارد ریال از پائیز سال گذشته شروع شد.

الله کمک همچنین اضافه نمود: در این عملیات که در ارتفاع بیش از 30 متری از سطح صحن اصلی مسجد صورت پذیرفت، مرمتگران ضمن استحکام بخشی کالبد ایوان، عملیات تمیز کاری، استحکام بخشی و مرمت کاشی های ایوان، به ویژه کاشی های فرسوده را نیز اعم از نصب مجدد و تزریق ملات در پشت کاشی ها را به انجام رسانیدند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: در حال حاضر با اتمام مرمت کاشی های ایوان گنبد خانه که داربستهای آن به طورکامل امروز جمع آوری شد، دو ایوان از مجموع چهار ایوان صحن اصلی یعنی ایوان ضلع غربی و جنوبی به طور کامل مرمت شده و هم اینک مرمتگران در حال مرمت بخش های مختلف ایوان ضلع شمالی این مسجد عظیم تاریخی هستند و این در حالی است که طرحهای مرمتی، مرتگران به صورت موضعی و به صورت چرخشی در همه بخش های این مسجد تاریخی که دارای میلیون ها قطعه کاشی است (که به طرز زیبائی بدنه آین مسجد تاریخی را تزئین کرده اند) در حال انجام است.

مسجد تاریخی امام اصفهان که در متون تاریخی با نام مسجد جامع عباسی خوانده شده، در جبهه جنوبی مجموعه دنیای میدان امام(ره) (نقش دنیا) واقع شده و از جمله بزرگترین و زیباترین مساجد دنیا اسلام بشمار می رود.

کار بنای این مسجد تاریخی در سال 1020 هجری قمری به فرمان شاه عباس اول صفوی توسط معمار مشهور صفوی استاد علی اکبر بنا اصفهانی شروع شد و سردر منحصر به فرد ورودی و تزئینات آن در سال 1025 هجری قمری به منظور تکمیل آرایش اطراف میدان به اتمام رسید، با این وصف کار ساخت و ساز در آن با توجه به عظمت بنا در دوران جانشینان شاه عباس اول ادامه یافت بگونه ائی که در کتیبه ائی در بخش جنوب شرقی مسجد سال اتمام این بخش از مسجد را سال 1077 هجری قمری ذکر می نماید.

این مسجد تاریخی در حال حاضر روزانه ضمن انجام فرائض دینی در آن، میزبان گردشگران مختلف داخلی و خارجی است.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

سلو بلاگ: سلو بلاگ: محفلی برای هم اندیشی

پریها: پریها: اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: میراث آریا
انتشار: 20 شهریور 1400 بروزرسانی: 20 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 14703

به "اتمام عملیات مرمت ایوان گنبدخانه مسجد تاریخی امام اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتمام عملیات مرمت ایوان گنبدخانه مسجد تاریخی امام اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید