ساخت وساز بیخ گوش مسجد تاریخی رحیم خان با کدام مجوز؟

به گزارش مهسان بلاگ، خبرنگاران/اصفهان مسجد رحیم خان واقع در اصفهان، یک بنای نفیس قاجاری است که سال 1377 در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده و به گفتۀ اهل فن، گنبد آن به تنهایی یک دانشگاه است اما گویی هیچ یک از این ویژگی ها به چشم کسی نیامده که اکنون دیوار به دیوار آن شاهد انجام عملیات خاکبرداری، بتن ریزی و ساخت و ساز هستیم.

ساخت وساز بیخ گوش مسجد تاریخی رحیم خان با کدام مجوز؟

محمد آقاجانی، معمار و کارشناس ارشد بازسازی، در این باره در گفت وگو با خبرنگاران اظهار می نماید: مسجد رحیم خان یکی از مساجد عظیم اصفهان است که در دورۀ قاجار ساخته شده و دارای جزییات خاص و ظرافت های زیبایی است.

او می افزاید: این بنای تاریخی ثبت ملی شده، مانند تمام بناهای تاریخی دیگر دارای حریم معینی است و قوانین و ضوابط مربوط به آن باید رعایت گردد.

این معمار خاطرنشان می نماید: اولین بار حدود یک ماه پیش متوجه آغاز عملیات ساخت وساز در کنار این مسجد شدم و دیدم تمام پلاک های سمت جنوبی مسجد تخریب شده است.

آقاجانی با اشاره به اینکه پیش تر نیز شاهد چنین تخلف هایی بوده ایم می گوید: کنار مقبره بابا قاسم به راحتی مجوز ساخت یک ساختمان داده شد و کار آن هم به اتمام رسید و نما شد. هشتی و ساباط کنار خانه لئون میناسیان نیز یک بار واجد ارزش شناخته شد، پس از چندی به آن مجوز تخریب دادند و وقتی موضوع رسانه ای شد بار دیگر اعلام کردند که هشتی و ساباط واجد ارزش و قابل نگهداری است. این تغییر رأی ها چه معنی دارد؟

او ادامه می دهد: اکنون نیز می بینیم کنار این مسجد تاریخی گودبرداری صورت گرفته و ضوابط طوری نادیده گرفته شده که اگر حتی مسجد رحیم خان یک ساختمان نوساز هم بود باز می شد به خاطر فقدان سازۀ نگهبان به آن ها ایراد گرفت.

این کارشناس ارشد بازسازی یادآور شد: گنبد مسجد تاریخی رحیم خان یک دانشگاه است چراکه برخلاف سایر مساجد هنوز تیر و شاهنگ چوبی آن جمع نشده و نشان می دهد این گنبد چطور ساخته شده است. در ایران تنها دو گنبد این ویژگی بسیار مهم و باارزش را دارند و خنده دار است که بیخ گوش یکی از آن ها دارد گودبرداری انجام می گردد.

آقاجانی با اشاره به اینکه خط مترو نیز به فاصله بسیار نزدیکی از مسجد تاریخی رحیم خان رد می گردد، بر ضرورت حفظ این مسجد از خطرات و تهدیدها تأکید می نماید.

محسن افشار، معمار و بازسازیگری که از نزدیک شاهد شرایط ساخت وساز کنار مسجد تاریخی رحیم خان بوده نیز به خبرنگاران می گوید: هر اثر تاریخی یک حریم دارد که ساخت وساز در اطراف محدودۀ این حریم ممنوع است، چه برسد به اینکه کسی خانه تاریخی کنار یک مسجد تاریخی را تخریب کند، شمع و مهارهایش را به بنای ثبت ملی شده تکیه بدهد و با این کار مسبب ضعیف شدن پی این بنا و ترک خوردن دیوار و سقف آن در آینده ای نزدیک گردد.

او ادامه می دهد: متأسفانه در کنار مسجد تاریخی رحیم خان از حدود یک ماه پیش این اتفاق اتفاق افتاده و معین نیست با چه مجوزی و بر اساس چه قانونی خاک برداری صورت گرفته. حتی بخشی از دیوار مسجد نیز تخریب شده و با آجر آن را پرنموده اند!

افشار با اشاره به اینکه حریم ارتفاعی این اثر تاریخی نیز در طول سال های متمادی رعایت نشده و کنار مسجد رحیم خان یک خانه تاریخی بوده که تخریب آن نیز جای پرسش دارد، هشدار می دهد: اگر این بی توجهی ها و ساخت سازها و گودبرداری ها به همین شیوه ادامه پیدا کند، در آینده چیزی از مسجد تاریخی رحیم خان باقی نخواهد ماند.

ناصر طاهری، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرنگاران مبنی بر چرایی گودبرداری و ساخت ساز کنار مسجد رحیم خان می گوید: این گودبرداری نبوده، بلکه یک عملیات ساختمانی انجام می شده که یگان حفاظت میراث فرهنگی ما آن را متوقف نموده. ما نیز با شهرداری اصفهان دراین باره مکاتبه نموده ایم و منتظر پاسخ آن ها هستیم.

مشاهدات میدانی امروز اما نشان می دهد که عملیات ساختمانی در کنار مسجد رحیم خان همچنان در حال اجرا است...

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 شهریور 1399 بروزرسانی: 1 شهریور 1399 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 53240

به "ساخت وساز بیخ گوش مسجد تاریخی رحیم خان با کدام مجوز؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت وساز بیخ گوش مسجد تاریخی رحیم خان با کدام مجوز؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید