ادامه کشمکش قبرس با ترکیه و صدور هشدار به کشتی های ترکیه ای

به گزارش مهسان بلاگ، قبرس از صدور هشدار به کشتی های ویژه عملیات حفاری ترکیه در سواحل مدیترانه و پیامدهای حقوقی آن برای آنکارا خبر داد.

ادامه کشمکش قبرس با ترکیه و صدور هشدار به کشتی های ترکیه ای

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، به دنبال حضور کشتی های حفاری ترکیه در سواحل غربی قبرس، این کشور روز یکشنبه از طریق هشدارهای رادیویی از یک کشتی حفاری ترکیه موسوم به فیث و دیگر کشتی های همراه آن خواست تا بلافاصله اقدام های غیرقانونی را در منطقه ویژه اقتصادی در (EEZ) این کشور متوقف سازند.

به نوشته شماره یکشنبه وبگاه سایپرس میل در این پیام که از رادیوی دولتی قبرس پخش شد خطاب به کشتی های ترکیه آمده که آن ها غیرقانونی در منطقه ویژه اقتصادی متعلق به قبرس حضور یافته اند و افراد و شرکت هایی که از این اقدام های غیرقانونی حمایت می کنند، متوجه عواقب ناشی از جمله بازداشت بین المللی باشند.

این در حالی است که ترکیه گفته که برای انجام حفاری های دریایی در منطقه ای نزدیک به 60 کیلومتری غرب پافوس برنامه ریزی کرده است.

وزارت خارجه روسیه در همین زمینه طی بیانیه ای ضمن ابراز نگرانی گفت که هر نوع فعالیت اقتصادی باید با معیارهای حقوق بین الملل مطابقت داشته باشد. روسیه، دولت ترکیه را از اجرای اقدام های تنش زا با قبرس برحذر داشته است.

اتحادیه اروپا نیز شنبه در واکنش به برنامه های ترکیه در انجام عملیات حفاری در منطقه ویژه اقتصادی در سواحل غربی قبرس، نگرانی جدی خود را نسبت به این موضوع گفت.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز شنبه در بیانیه ای نگرانی اتحادیه اروپا نسبت به تداوم اقدام های غیرقانونی ترکیه در سواحل غربی قبرس را گفت.

موگرینی در این بیانیه گفت: ما به فوریت از ترکیه می خواهیم خویشتنداری خود را حفظ کرده، به حقوق قانونی قبرس در منطقه ویژه اقتصادی احترام گذارد و از هرگونه اقدام غیرقانونی که اتحادیه اروپا به طور مناسب و با همکاری کامل با قبرس به آن پاسخ خواهد داد، خودداری کند.

وزارت خارجه مصر در بیانیه ای درباره فعالیت های حفاری و اکتشافی ترکیه در منطقه دریایی غرب جمهوری قبرس هشدار داد.

وزارت خارجه مصر در بیانیه ای درباره تبعات هر گونه اقدامات یکجانبه ترکیه برای امنیت و ثبات دریای مدیترانه هشدار داد.

به گزارش وبگاه الیوم السابع، وزارت خارجه مصر در این بیانیه بر ضرورت پایبندی کشورها به قوانین بین المللی تأکید کرده و آورده است که تحولات جاری درباره تصمیم ترکیه برای آغاز فعالیت های حفاری و اکتشافی در منطقه دریایی غرب قبرس را با دقت دنبال می کند.(جزئیات بیشتر)

جزیره قبرس بیش از چهار دهه است که به دو بخش ترک نشین در شمال و یونانی نشین در جنوب تقسیم شده و آنکارا روابط مناسبی با بخش یونان نشین قبرس ندارد. تاکنون نیز تلاش هایی برای اتحاد دو قبرس اجرا شده، اما به شکست انجامیده است.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز به شدت به قبرس شاقتصادی علاقه دارد و حدود 20 هزار نظامی ترکیه در این کشور مستقرند. گفته می شود ترکیه به قصد یافتن نفت و گاز در پی حفاری در این منطقه است و به شدت تحرکات قبرس جنوبی را زیر نظر دارد.

حسین ارطغرول اوغلو وزیر خارجه جمهوری ترک قبرس شاقتصادی چندی قبل اظهار داشته بود، درخواست قبرس یونانی نشین و یونان مبنی بر سرانجام حضور نظامی ترکیه در قبرس(ترک نشین) یک خیال پردازی است.

آخرین اخبار از تنش ترکیه با قبرس حکایت از آن دارد که وزارت خارجه یونان نیز از ترکیه خواسته تا حفاری های خود در غرب مدیترانه را سرانجام بخشد.

به نوشته اینی نیوز وزیر دفاع ترکیه نیز در واکنش به یونان گفته که بر اساس قوانین بین المللی، حامی حقوق اهالی مستقر در قبرس ترک نشین است.

سرانجامی پیام/م

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 20 شهریور 1400 بروزرسانی: 20 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 9054

به "ادامه کشمکش قبرس با ترکیه و صدور هشدار به کشتی های ترکیه ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ادامه کشمکش قبرس با ترکیه و صدور هشدار به کشتی های ترکیه ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید