مرگبارترین بیماری های واگیردار ، فراگیرترین بیماری های واگیردار جهان را بشناسید

به گزارش مهسان بلاگ، سازمان جهانی بهداشت در 30 ژانویه 2020 برای ششمین بار شرایط فوق العاده جهانی گفت. پیش از این نیز جهان در سال های 2009، 2014، 2016 و 2018 در شرایط فوق العاده قرار گرفته بود.

مرگبارترین بیماری های واگیردار ، فراگیرترین بیماری های واگیردار جهان را بشناسید

خبرنگاران ـ سمیرا مصطفی نژاد: سازمان جهانی بهداشت برای ششمین بار شرایط فوق العاده جهانی گفت. این سازمان در تاریخ 30 ژانویه 2020 در راستای مقابله جهانی با شیوع ویروس کرونا شرایط فوق العاده گفت. پیش از این جهان در سال های 2009 (شیوع آنفلوآنزای خوکی)، 2014 (بازگشت فلج اطفال و شیوع ابولا)، 2016 (شیوع زیکا) و 2018 (بازگشت ابولا) در شرایط فوق العاده قرار گرفته بود.

اکنون اما شیوع ویروس مرموز کرونا جهان را در موجی از نگرانی و اضطراب فروبرده است. از آغاز شیوع این ویروس در ووهان چین، مقامات چینی ابتلای هزاران نفر و مرگ صدها نفر را تأیید کرده اند. ویروس کرونا مسائل حاد تنفسی ایجاد می کند و هیچ درمان و واکسن مشخصی ندارد.

بیشتر افرادی که جان خود را بر اثر ابتلا به این ویروس از دست داده اند، افراد سالمند یا مبتلایان به بیماری های ریوی بوده اند.

همچنین سازمان جهانی بهداشت تعداد مبتلایان به ویروس کرونا را 6000 نفر در حدود 26 کشور مختلف جهان اعلام کرده است. تایلند، آمریکا، استرالیا، سنگاپور، تایوان، مالزی، کره جنوبی، فرانسه و ژاپن کشورهایی اند که موارد ابتلا در آنها گزارش شده است.

گفته می گردد این ویروس از بازار غذاهای دریایی ووهان و به واسطه مصرف غذاهای قاچاق و غیرقانونی ظهور پیدا کرده است. این ویروس کرونا نسخه ای جدید از خانواده بزرگی از ویروس هاست که ویروس های سارس و مرس نیز در آن جا دارند؛ خانواده ای که معمولا تنها بر حیوانات اثرگذار بوده اند، اما نسخه های جدیدتر آن میان انسان و حیوانات منتقل می شوند. نسخه دیگر این خانواده از ویروس ها، ویروس سارس نیز در سال 2003 از چین شیوع پیدا کرد و جان 774 نفر را گرفت. این نخستین بار و آخرین باری نیست که سهل انگاری بشر بلایی همه گیر را به جانش می اندازد. پیش از ویروس کرونا، بارها و بارها ویروس ها، باکتری ها و دیگر عوامل بیماری زا در نقاط مختلف زمین شیوع پیدا کرده اند و حتی بر نرخ توزیع جمعیت سیاره زمین اثرگذار بوده اند.

  • طاعون آنتونین

زمان آغاز شیوع: 165 پس از میلاد مسیح

تعداد کشته ها: 5 میلیون نفر

دلیل شیوع: ابتلای سربازان رومی که از اردویی در اطراف شرق نزدیک به روم بازگشتند.

کشورهای درگیر: آسیای صغیر یا فلات آناتولی، مصر، یونان و ایتالیا

این بیماری که به طاعون جالینوس نیز شهرت دارد، یکی از مرگبارترین همه گیرهای تاریخ تمدن محسوب می گردد که ارتش روم را تارومار کرد و جان افراد مهم دوران خود مانند امپراتور لوسیوس وروس را نیز گرفت. این بیماری همه گیر که بعضی از تاریخدانان آن را با آبله و سرخک اشتباه گرفته بودند، 9 سال پس از موج اول شیوع، دوباره شایع شد و در عرض یک روز جان 2000 شهروند رومی را گرفت. جالینوس، پزشک یونانی، علائم این بیماری را تب، اسهال، التهاب گلو و شکاف های پوستی ثبت کرده است.

  • مرگ سیاه

زمان آغاز شیوع: 1346 تا 1353 میلادی

تعداد کشته ها: 75 تا 200 میلیون نفر (13 تا 26 درصد از جمعیت جهان)

دلیل شیوع: کک های بدن جوندگانی مانند مارموت ها که در آسیای مرکزی، کردستان، آسیای غربی، شمال هندوستان و اوگاندا بیماری را پخش کردند.

کشورهای درگیر: کشورهای قاره اروپا، آسیا و آفریقا

انتقال کک های ناقل بیماری از طریق جهتهای تجاری دریایی باعث شد طاعون سیاه از آسیا به اروپا منتقل گردد. بررسی های علمی در سال 2010 نشان داد منشأ تمامی موارد ابتلا به طاعون سیاه در هر 3 قاره، چین بوده است. این بیماری پیش از انتقال به قسطنطنیه، جان 25 میلیون چینی را گرفت. گفته می گردد بیماری از جهت جاده ابریشم و به واسطه نیروهای ارتش مغول منتقل شده است. شیوع طاعون سیاه هندوستان را تقریبا خالی از سکنه ساخت و سوریه، ارمنستان، تاتارستان و بین النهرین از اجساد کشته شدگان انباشته شدند. این همه گیر مرگبار 30 تا 60 درصد از جمعیت اروپا را از بین برد و جمعیت جهان را از 475 میلیون نفر به 350 تا 375 میلیون نفر رساند. گفته می گردد قرنطینه کردن بیماران، نابود ساختن جوندگان ناقل و انتخاب طبیعی بقای افراد مقاوم در برابر طاعون و مرگ افراد ضعیف تر می توانند عوامل مؤثر سرانجام یافتن شیوع بیماری باشند.

  • شیوع آبله

زمان آغاز شیوع: نشانه های ابتلا به این بیماری در نخستین قرن پیش از میلاد وجود دارد. آبله در سال1980 ریشه کن شد.

تعداد کشته ها: 300 تا 500 میلیون نفر تا آخرین قرن شیوع بیماری

دلیل شیوع: آلودگی به ویروس وریولا

کشورهای درگیر: مصر، هند، بنگلادش، ژاپن، کشورهای اروپایی و جنوب غرب آسیا

آبله یکی از قدیمی ترین بیماری های همه گیر ثبت شده در تاریخ به شمار می رود و قدمت آن به دوران مصر باستان بازمی گردد. پیش از ریشه کن سازی در سال 1980، این بیماری جان 30 درصد از افراد مبتلا را گرفت. تنها در اروپای قرن 18 این بیماری 60 میلیون نفر کشته به جا گذاشت. استراتژی به کار گرفته شده برای ریشه کن سازی این بیماری، قرنطینه سازی مبتلایان و استفاده از واکسیناسیون برای جلوگیری از ابتلای افراد جدید بوده است.

  • طاعون ژوستینین

زمان آغاز شیوع: 541 تا 542 پس از میلاد مسیح

تعداد کشته ها: 25 تا 50 میلیون نفر (13 تا 26 درصد از جمعیت جهان)

دلیل شیوع: ورود موش های آلوده به باکتری عامل طاعون از طریق کشتی های تجاری به قسطنطنیه

کشورهای درگیر: مناطق تحت سلطه امپراتوری بیزانس و امپراتوری ساسانی، بندرهای حاشیه مدیترانه

طاعون ژوستینین یکی از کشنده ترین طاعون های تاریخ به شمار می رود که در طول یک سال شیوع، جان بیش از 25 میلیون نفر را گرفت. گفته می گردد این طاعون، نخستین مورد ثبت شده طاعون خیارکی در جهان است. پروکوپیوس، تاریخ نویس یونانی، این همه گیری را جهانی توصیف می کند. این طاعون نام خود را از ژوستینین یکم گرفته است که در زمان شیوع آن امپراتور روم شرقی بود. ژوستینین خود به این طاعون مبتلا شد، ولی جان به در برد. این همه گیری مرگبار برای 225 سال ادامه داشت و در نهایت در سال 750 به واسطه قرنطینه بیماران و درمان های مختلف میزان ابتلا کاهش یافت و به تدریج ناپدید شد.

  • شیوع آنفلوانزای روسی

زمان آغاز شیوع: 1889 تا 1890 میلادی

تعداد کشته ها: یک میلیون نفر

دلیل شیوع: پخش شدن ویروس H3N8 آنفلوآنزای نوع A

کشورهای درگیر: کشورهای نیمکره شمالی

ویروس عامل ابتلا به آنفلوآنزای آسیایی یا روسی از زیرگروه ویروسی به نام H2N2 آنفلوآنزای نوع A اعلام شد. اگرچه پژوهش های جدید نشان داده اند عامل اصلی این همه گیری مرگبار زیرگروه ویروس H3N8 آنفلوآنزای نوع A بوده است.

نخستین مورد ابتلا به این بیماری در سال 1889 در 3 نقطه کاملا مجزا از هم، بخارا در تاجیکستان، آتاباسکا در کانادا و گرینلند مشاهده شد. رشد سریع جمعیت، به ویژه در مناطق شهری و توسعه زیرساخت های حمل ونقل زمینی مانند جهتهای راه آهن، شیوع این بیماری را تسریع کرد و در نهایت جان یک میلیون نفر را گرفت.

  • وبا موجب سوم همه گیری

زمان آغاز شیوع: 1852 تا 1860 میلادی

تعداد کشته ها: یک میلیون نفر

دلیل شیوع: استفاده از آب آلوده

کشورهای درگیر: کشورهای آسیایی، اروپایی، آمریکای شمالی و آفریقا

از میان 7 موج شیوع وبا در جهان، موج سوم مرگبارترینشان بود که در قرن نوزدهم میلادی 8 سال جهان را درگیر خود کرد. موج سوم از هندوستان آغاز شد و منشأ شیوع آن دلتای رود گنگ بود و به مرور تمامی آسیا، اروپا، آمریکای شمالی و آفریقا را درنوردید. جان اسنو، پزشک بریتانیایی، زمانی که روی مناطق فقیرنشین لندن مطالعه می کرد متوجه شیوع وبا در این شهر شد و به تدریج به آلودگی آب به عنوان عامل ابتلا به وبا پی برد. در همان سال (سال1854) همه گیری وبا در بریتانیا به اوج خود رسید و 23 هزار نفر در این کشور جان خود را از دست دادند. جان اسنو با تهیه نقشه ای از محله های مبتلا به وبا و قانع کردن مقامات در حذف دستگیره پمپ های آب توانست وبا را به مرور تحت کنترل درآورد.

  • شیوع آنفلوآنزای اسپانیایی

زمان آغاز شیوع: 1918 تا 1920 میلادی

تعداد کشته ها: 50 تا 100 میلیون نفر

دلیل شیوع: انتقال از حیوانات به انسان یا انتقال از کارگران چینی به اروپایی ها

کشورهای درگیر: ژاپن، نیوزیلند، ایران، آمریکا، کانادا، برزیل، بریتانیا، فرانسه و غنا

گفته می گردد یکی از مرگبارترین بیماری های همه گیر تاریخ بشر 3 تا 5 درصد از جمعیت سیاره زمین را نابود کرده است. تنها در نخستین سال شیوع این آنفلوآنزا، میانگین طول عمر در ایالات متحده با کاهش دوازده ساله روبرو شد. عامل ابتلا به این بیماری ویروس آنفلوآنزای نوع A زیرگروه H5N1 عنوان شده است و دلیل بالا بودن نرخ مرگ ومیر این بیماری حمله مستقیم ویروس به سیستم ایمنی بدن بیمار و همچنین سوء تغذیه، کمپ های صحرایی و بیمارستان های شلوغ و نبود امکانات و بهداشت کافی بیان شده است. 10 تا 20 درصد افراد مبتلا به این آنفلوآنزا جان خود را از دست دادند. گفته می گردد تنها در هفته اول شیوع، 25 میلیون نفر کشته شدند. پس از آغاز موج دوم ابتلا به این بیماری در اواخر سال 1918، به دلایل مختلف مانند ضعیف شدن ویروس و افزایش مهارت پزشکان در مهار ذات الریه کاهش پیدا کرد و کنترل شد.

  • شیوع ایدز

زمان آغاز شیوع: 1981 تا به امروز

تعداد کشته ها: بیش از 32 میلیون نفر

دلیل شیوع: انتقال ویروس HIV از طریق خون یا روابط جنسی پرخطر

کشورهای درگیر: تمام کشورهای جهان

ویروس HIV که عامل ابتلا به بیماری نشانگان اکتسابی کمبود ایمنی (ایدز) است از زمان کشف آن در سال 1981تا به امروز جان بیش از 32 میلیون نفر را گرفته و بیش از 75 میلیون نفر را به خود آلوده ساخته است. ایدز را به خاطر وسعت همه گیری اش با نام بیماری همه گیر جهانی می شناسند، زیرا همه کشورهای جهان تعدادی مبتلا به این ویروس دارند و هنوز امکان جلوگیری از شیوع این بیماری به دلایل مختلف مانند فقر فرهنگی و نبود آموزش و درمان های مؤثر فراهم نشده است. بیشترین آمار ابتلا به این بیماری همه گیر به کشورهای آفریقایی تعلق دارد و هنوز جز روش های پیشگیرانه و کنترلی، درمانی قطعی برای آن کشف نشده است.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله سامی: مجله سامی: انجمن های گفتگو

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 34250

به "مرگبارترین بیماری های واگیردار ، فراگیرترین بیماری های واگیردار جهان را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرگبارترین بیماری های واگیردار ، فراگیرترین بیماری های واگیردار جهان را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید