خیلی چیزها درباره کتاب و کتابخوانی
به گزارش مهسان بلاگ، توانایی خواندن یکی از مهمترین مهارت های اساسی دنیای امروز است و مطالعه برای داشتن ارتباط با جامعه امروز لازم است.
به گزارش خبرنگاران، دسترسی به اطلاعات به صورت آنلاین یا در کتاب ها و مجلات باعث می گردد افراد اطلاعاتی در خصوص دنیا پیرامون خود کسب نمایند تا بتوانند به راحتی با دیگر جوامع ارتباط برقرار نمایند. البته مغز انسان نیز احتیاج به پیشرفت مستمر دارد و خواندن، فعالیتی برای یاری به این پیشرفت است.
خواندن و مطالعه یاری می نماید تا افراد تخیل فعال تری داشته باشند و این تخیل موجب سطح بالاتری از خلاقیت در جامعه می گردد. کتاب خواندن حافظه و تمرکز را بهبود می بخشد و همچنین باعث کاهش استرس می گردد. بزرگسالان و سالمندانی که وقت خود را با خواندن کتاب می گذرانند نشانه های کاهش شناختی کمتری دارند و در فعالیت های ذهنی بیشتر شرکت می نمایند. کتاب ها سرگرمی ارزان قیمت آموزشی و ماشین زمان هم هستند.
مطالعه و خواندن فعالیت باارزشی است که موجب پیشرفت جامعه در زمینه های مختلف از جمله فناوری، مالی و اجتماعی می گردد، اما بسیاری از افراد این مهم را نادیده گرفته و وقت خود را صرف کتابخوانی و ارتقای خود و جامعه نمی نمایند. کتاب منبع باارزشی از اطلاعات غنی بوده و خواندن کتاب موجب افزایش دانش و اطلاعات خواهد شد. کتاب به دلیل تاثیرات مثبت بر مغز موجب تحریک روحی و روانی شده و با فعالیت بیشتر از آلزایمر و دیگر مسائل مغزی پیشگیری خواهد نمود.
با خواندن کتاب استرس را از خود دور خواهید کرد. این تاثیر بر مغز بیش از گوش کردن به موسیقی و یا پیاده روی است. حافظه نیز با خواندن کتاب و یادآوری شخصیت های داستان و رویدادها و دیگر موارد ارتقا می یابد. تصورات نیز با خواندن کتاب های تخیلی بهبود می یابند. از دیگر مزایای کتابخوانی می توان به پیشرفت مهارت های فکری، ساخت کلمات، بهبود مهارت های نگارشی و مهارت های ارتباطی اشاره نمود. البته با خواندن کتاب تمرکز افزایش یافته و این سرگرمی مفید، ارزان قیمت و محرک باعث بهبود سلامت شده و همدم همیشگی قبل از خواب برای آرامش بهتر خواهد بود. کتاب دنیا دیگری را به ما می آموزد و موجب اجتماعی شدن افراد و بهبود خلاقیت با شیوه خود می گردد. کتاب خوب اخلاقیات را افزایش داده و تاثیرات منفی دنیا دیجیتال را ندارد. افراد را باهوش تر نموده و از تماشای فیلم به دلیل ایجاد تصورات خاص خواننده بهتر است.
کتابخوانی در ایران
عام ترین تعریف از سرانه مطالعه میانگین مدت زمان مطالعه یک نفر در یک شبانه روز است. در این حالت میزان مطالعه همه افراد یک جامعه با هم جمع و سپس نتیجه بر تعداد افراد آن جامعه و تعداد روزهای درنظر گرفته شده تقسیم می گردد. آمارهای مطالعه روزانه در ایران از 2 تا 79 دقیقه متغیر است. اما سرانه مطالعه در ایران بر اساس اطلاعات ارائه شده 13 دقیقه است.
البته همواره این شاخص در ارائه آمار استفاده نمی گردد و به جای مدت زمان از تعداد کتاب های خوانده شده یا تعداد صفحات خوانده شده در طول روز نیز برای تعریف سرانه مطالعه استفاده می گردد. البته اگر رتبه بندی نتایج بر اساس ارزیابی های خواندن کتاب در کشورها باشد جدول های نهایی ارائه شده توسط سازمان های معتبر متفاوت از عوامل عنوان شده در شاخص های ارزیابی خواهد بود. به همین دلیل در ارزیابی های مختلف حتی تعداد کتابخانه های دانشگاهی، کتابخانه های عمومی، مدارس، تعداد کتاب ها در کتابخانه ها و نیز آمار سال های تحصیلی، شرکت در کنفرانس ها، استفاده از رایانه و روزنامه ها نیز به لیست ارزیابی مطالعه و کتابخوانی کشورها افزوده می گردد.
در بیشتر کشورهای توسعه نیافته به دلیل دستمزد بسیار پایین برای کارهای فرهنگی، نویسندگان و ناشران تمایلی به فراوری کتاب ندارند. به همین علت نویسندگانی که کتابشان در کشور خودشان ماه ها و سال ها در کتابفروشی ها می ماند هیچ انگیزه ای برای نوشتن کتاب بعدی ندارند و ناشرانی که به دلیل هزینه های بالای انتشار کتاب سود ناچیزی دریافت می نمایند تمایلی به سرمایه گذاری در این زمینه ندارند. به هر حال درباره میزان مطالعه در ایران با توجه به تیراژ کتاب ها و... شرایط بحرانی است. با اینکه رشد علمی در کشور در شرایط مناسبی نهاده شده است اما همه افراد جامعه مطالعه نمی نمایند و سطح آگاهی های افراد با یکدیگر بسیار متفاوت است.
در واقع تعداد افراد کمی اهل مطالعه هستند و حتی بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان نیز جز کتاب درسی، مطالعه دیگری ندارند. نظام آموزشی نیز دانش آموزان را به مطالعه تشویق نمی نماید و از سوی دیگر محصولات فرهنگی و کتاب جزو کالاهای لوکس به شمار رفته و در سبد خانوارها قرار ندارد. در این شرایط کودک و نوجوان فقط برای برطرف تکلیف و و از روی اجبار تکالیف درسی را انجام می دهد.
حقیقت غیرقابل انکار این است که دنیا بدون کتاب نخواهد بود. کتاب ها منبع آموزشی در طول تاریخ بوده و هستند و بر اساس آمار ارائه شده حدود 130 میلیون جلد کتاب در تاریخ بشریت منتشر شده است.
روز دنیای کتاب توسط سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) در 23 آوریل 1995 ایجاد شد، اما این تاریخ در کشورهای مختلف زمان متفاوتی دارد.
شاخص کل فرهنگی دنیا، تحقیق دنیای خود برای اندازه گیری میزان مطالعه مردم در سراسر دنیا را بر اساس مطالعه هفتگی افراد در جوامع مختلف ارائه نموده است. البته موارد خوانده شده در این تحقیق هر چیزی از جمله اخبار آنلاین، ایمیل کاری، مجلات و کتاب های چاپ شده عنوان شده است. این تحقیق اطلاعات خاصی در خصوص افراد مورد نظر مانند سن، سطح تحصیلات، جنسیت و یا تعداد افراد مورد آنالیز را گزارش نمی دهد. نتایج به توضیح ذیل است:
هندوستان
مردم هند هر هفته به طور متوسط 10 ساعت و 42 دقیقه وقت خود را با خواندن سپری می نمایند. میزان خواندن پس از استقلال این کشور در سال 1947 بیش از 6 برابر افزایش یافته که شاخصی برای افزایش علاقه به خواندن است. مردم هند کتاب های ادبی و یا هر کتاب دیگر، مجله و روزنامه مطالعه می نمایند.
تایلند
در این تحقیق تعیین شد مطالعه هفته ای تایلندی ها به طور متوسط 9 ساعت و 24 دقیقه است. نظرسنجی های بیشتر نشان داده اند که تقریبا 88 درصد از مردم این کشور کتاب چاپی می خوانند و حدود 28 دقیقه در روز وقت خود را صرف خواندن می نمایند. البته این آمار نشان می دهد خواندن به صورت آنلاین در بین تایلندی ها بیشتر است.
چین
سومین کشور در این تحقیق چین با هشت ساعت زمان خواندن در هفته است. نرخ سواد در این کشور 96.4 درصد است که بالاتر از میانگین دنیای 86.3 درصدی است. شهفرایندان چینی 11 دقیقه در روز را صرف خواندن روزنامه ها و مجلات می نمایند.
بر اساس آمار، میزان مطالعه در کشورهای مختلف (بر اساس ساعت) به ترتیب ذیل است:
1- هند 2-تایلند 3-چین 4-فیلیپین 5-مصر 6- جمهوری چک 7-سوئد 8-فرانسه 9-مجارستان 10-عربستان سعودی 11-هنگ کنگ 12-لهستان 13-ونزوئلا 14-افریقای جنوبی 15-استرالیا 16-اندونزی 17-آرژانتین 18- ترکیه 19-اسپانیا 20- کانادا 21-آلمان 22-ایالات متحده 23- ایتالیا 24-مکزیک 25-انگلستان 26-برزیل 27- تایوان 28- ژاپن 29- کره
کشورهایی که بیشترین آمار انتشار کتاب را در دنیا دارند
در این لیست از اطلاعات انجمن بین المللی ناشران (IPA) و اطلاعات سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) استفاده شده است. این آمار به طور خاص تعداد کتاب های کاغذی، کتاب های الکترونیکی و یا کتاب های صوتی منتشرشده را تعیین نمی نماید.
بر اساس این آمار چین با 444 هزار در مقام نخست، ایالات متحده با 304 هزار و 912 در مقام دوم، انگلستان با 184 هزار در مقام سوم، روسیه با 101 هزار و 981 در مقام چهارم، آلمان با 93 هزار و 600 در جایگاه پنجم، هند با انتشار 90 هزار در مقام ششم، ژاپن با انتشار 82 هزار و 589 در مقام هفتم و اسپانیا با انتشار 76 هزار و 434 در مقام هشتم قرار دارند.
بر اساس اطلاعات یونسکو بیشترین تعداد کتاب های منتشرشده سالانه مربوط به چین، ایالات متحده و انگلستان است.
این اطلاعات حاصل جمع آوری اطلاعات از 123 کشور دنیا بین سال های 1991 تا 2015 است و آخرین میزان تعیین شده نشر سالانه حدود 2.2 میلیون کتاب اعلام شده است. این آمار بر اساس کشورها در قاره های مختلف نیز ارائه شده است.
آسیا و خاورمیانه: چین مقام اول، روسیه مقام دوم و هند مقام سوم را دارد.
آمریکای شمالی و مرکزی: ایالات متحده مقام اول، مکزیک مقام دوم و کانادا مقام سوم را دارد.
آمریکای جنوبی: آرژانتین جایگاه اول، برزیل مقام دوم و کلمبیا مقام سوم را دارد.
اروپا: انگلستان مقام اول، آلمان جایگاه دوم و ایتالیا جایگاه سوم را دارد.
آفریقا: مصر مقام اول، افریقای جنوبی مقام دوم و نیجریه مقام سوم را دارد.
عادت های کتابخوانی در 5 کشور دنیا
ایتالیا: میزان افراد باسواد در ایتالیا بیش از 99 درصد است، اما میزان کتاب خواندن آنان تقریبا کم است. از سال 2012 تا 2013 تعداد خوانندگان کتاب در ایتالیا 1.6 درصد کاهش یافته به این معنی که 1.6 میلیون از مردم ایتالیا حداقل یک کتاب در هر سال می خوانند.
یکی از عوامل کاهش تعداد خوانندگان ایتالیایی ترجمه کتاب های نویسندگان انگلیسی و آمریکایی است. کتاب های ترجمه شده 17.9 درصد از کل کتاب های منتشرشده را نشان می دهد که 60.6 درصد این ترجمه ها در اصل به زبان انگلیسی است.
چین: میزان افراد باسواد در چین 96.4 درصد است و این میزان در 30 سال گذشته به شدت افزایش یافته است.این میزان در سال 1990 فقط 78 درصد بود. علت این افزایش حرکت مردمی چین نسبت به آمار منتشرشده پیشین یونسکو از میزان کتابخوانی این کشور است.
ایسلند: نرخ سوادآموزی در ایسلند 99 درصد است و با توجه به جمعیت این کشور که330 هزارنفر است تعداد زیادی از افراد ایسلندی کتابخوان هستند. بر اساس آمار منتشرشده در سال 2013، 50 درصد از مردم ایسلند حداقل هشت کتاب در طول سال می خوانند و 93 درصد این افراد حداقل در طول سال یک کتاب می خوانند. این آمار بالا به دلیل یاری های سخاوتمندانه دولتی به ناشران و نویسندگان خارجی برای ترجمه و سفر است. البته یک سنت قدیمی هدیه دادن کتاب برای تعطیلات نیز رواج دارد. در سال 2014 هر ایسلندی به طور متوسط 2.1 کتاب برای هدیه کریسمس خریداری کرد و 1.2 کتاب نیز به عنوان هدیه دریافت کرد. میزان کتاب های ایسلندی و ترجمه شده 50.5 است.
هند: در سال 2011 نرخ سواد بزرگسالان در هند 74.04 درصد بوده است. زبان ملی این کشور هندی است، اما طبق سرشماری سال 2001 بیش از یک میلیون از هندی ها به 30 زبان مختلف و بیش از 10 هزار نفر به 122 زبان صحبت می نمایند. کتاب های منشرشده در هند به تعداد زیادی از زبان های مختلف برای خوانندگان با زبان های متفاوت منتشر می گردد. با این حال طبق نظرسنجی از 30 کشور مردم هند بیشتر از افراد دیگر کشورها کتاب می خوانند و به طور متوسط افراد هندی بیش از 10 ساعت در هفته مطالعه دارند.
مکزیک: نرخ سوادآموزی در مکزیک در سال 2013، 93.96 درصد بوده و این نرخ از سال 1980 به طور پیوسته افزایش یافته است. به طور متوسط بزرگسالان سالانه کمتر از 2 کتاب می خوانند و این میزان در مقایسه با کشورهای دیگر کم است. کتاب فروشی ها در مکزیک کم و علاقه به خواندن به ویژه در مناطق دورتر کشور بسیار کمتر است. در یک نظرسنجی یونسکو در سال 2015 در 108 کشور بر اساس میانگین تعداد کتاب های خوانده شده فردی، مکزیک در رتبه 107 نهاده شد. همان نظرسنجی نشان داد که 48 درصد جوانان مکزیک هرگز مشتاق کتابخانه نیستند. بر خلاف کوشش های بسیاری که برای ایجاد علاقه به کتابخوانی انجام شده اما شرایط مالی این کشور و محبوبیت سایر رسانه ها (مانند تلویزیون) موجب کاهش میزان کتابخوانی شده است.
مزایای کتاب های الکترونیکی
فناوری کتاب الکترونیکی ناشران را قادر می سازد محتوا و قابلیت هایی را که در یک کتاب چاپی امکان پذیر نیست برای خواننده فراهم نمایند. این موارد شامل توانایی کاربر برای دسترسی به ویدئو و صوت، افزایش اندازه تصاویر و فونت ها، جست وجوی تایپی کلمات کلیدی در یک نشریه یا جست وجو در فرهنگ لغت، افزودن نظرات و یادداشت ها به یک صفحه، پرش از صفحه ای به صفحه دیگر به وسیله لینک در محتوا و دنبال کردن پیوندهای وب سایت های خارجی است.
با این روش خوانندگان قادرند کتاب های خود را فشرده سازی نموده و در واقع امکان ذخیره هزاران کتاب فراهم خواهد شد. البته خرید کتاب الکترونیکی با عنوان کتاب و نام نویسنده نیز بسیار راحت و آسان است.
معایب کتاب های الکترونیکی
یکی از مهم ترین این عوامل احتیاج کتاب های الکترونیکی به منبع تغذیه است.
از دیگر معایب این کتاب ها این است که همه عناوین کتاب ها به صورت الکترونیکی در دسترس نیستند.
این کتاب ها باید تحت نرم افزار مدیریت حقوق دیجیتالی (DRM) برای کنترل و دسترسی به کتاب باشند در نتیجه اشتراک گذاری این کتاب ها با دیگران محدودیت دارد.
چون این فناوری تقریبا جدید است، فرمت های فایل کتاب و قابلیت های آن نیز در حال تحول هستند.
چرا کتاب های کاغذی بهتر هستند؟
جست وجوی کتاب در کتابخانه ها تجربه بهتری برای افراد نسبت به جست وجوی کتاب به صورت آنلاین ایجاد می نماید.
دسترسی به صفحات مختلف کتاب کاغذی بسیار راحت تر از کتاب الکترونیکی بوده و پرش صفحه در این کتاب ها نداریم و به راحتی خط خود را در هنگام خواندن پیدا می کنیم.
در کتاب های کاغذی امکان لمس واقعی کتاب در دست ایجاد می گردد که بازخوردی بیش از کتاب الکترونیکی بر خواننده دارد و خواننده با دیدن مکان قرارگیری کلمات در صفحات تمرکز بیشتری نسبت به کتاب های الکترونیکی خواهد داشت و مطالب بهتر و بیشتر در حافظه افراد باقی خواهند ماند.
در کتاب های کاغذی نیز مانند کتاب های الکترونیکی امکان نت نویسی با استفاده از برگه های مخصوص و یا برجسته کردن مطلب موردنظر وجود دارد.
کتاب چاپی در مقایسه با کتاب های الکترونیکی تاثیر بدی بر روی چشم ندارند.
قیمت کتاب چاپی نیز در مقایسه با کتاب الکترونیکی کمتر بوده و به صرفه تر است.
افراد کتاب های کاغذی خود را به راحتی به دیگران امانت می دهند.
پیداکردن این کتاب ها نیز در قفسه کتاب منزل بسیار راحت تر از یافتن کتاب های الکتریکی است.
چرا بیشتر افراد کتاب چاپی را به کتاب الکترونیکی ترجیح می دهند؟
تحقیق Pew در سال 2016 نشان داد که بیش از 75 درصد افراد 18 تا 24 ساله در سال 2015 کتاب کاغذی خوانده اند و 66 درصد از افراد با سنین 6 تا 17 کتاب چاپی را به کتاب الکترونیکی ترجیح داده اند.
بر اساس این آمار کتاب های چاپی هنوز اساس کتابخوانی افراد هستند.
بسیاری از دانشجویان اعلام نموده اند که با مطالعه کتاب های کاغذی بهتر تمرکز می نمایند. کتاب کاغذی خوب می تواند سلامت، شادی و هوش را نیز افزایش دهد. طبق گزارش دانشگاه کالیفرنیا و برکلی خواندن مداوم کتاب برای بچه ها موجب افزایش قدرت مغزی در آنان خواهد شد. تحقیقات نشان می دهد خواندن یک کتاب خوب می تواند استرس را کاهش دهد. خواندن کتاب کاغذی پیش از خواب موجب خواب آرام شده و به خوابیدن بهتر یاری می نماید، اما خواندن کتاب بر روی صفحه گوشی و یا تبلت و اقسام آنها تاثیری برعکس بر فرایند خواب خواهد داشت.
روش هایی برای بهبود کتابخوانی
همانطور که می دانید بسیاری از عادت های ما در کودکی و نوجوانی شکل می گیرند، پس برای بهبود شرایط کتابخوانی باید بچه ها و دانش آموزان را به خواندن کتاب تشویق کنیم. در ذیل چند روش کارآمد برای این موضوع ارائه شده است:
- خواندن: خواندن به نظر ساده است، اما باید از کودک و نوجوان خود بخواهیم برای ارتباط بیشتر با دیگران کتاب بخواند.
-اتاق بچه ها را با کتاب پر کنید: بچه های که با کتاب هایی که در اطرافشان وجود دارد رشد می نمایند یاد می گیرند که کتاب بهترین دوست آنان بوده و با جست وجو در کتاب ها ماجراجویی و یادگیری خود را ارتقا می بخشند.
- الگویی برای بچه ها خود باشید: اجازه دهید آنان شما را در حین مطالعه کتاب ببینند تا دریابند که چقدر شما از خواندن کتاب ها و مجلات لذت می برید و سپس تجربه خواندن خود را با همکاران، دوستان و دانش آموزان به اشتراک بگذارید. به آنها بگویید که چه چیزی خوانده و چه چیزی از این متون آموخته اید و چه توصیه ای برای آنان دارید.
-دانش آموزان را تشویق کنید کتاب های جدیدی برای خود فراهم نمایند: بچه های که کتاب های جدید برای خود پیدا می نمایند احساس استقلال بیشتری دارند و بیشتر به خواندن کتاب علاقه مند می شوند.
-از دانش آموزان و بچه ها بخواهید که دسته جمعی کتاب بخوانند: ایجاد کلوب های کتاب، گروه های خواندن و محافل ادبی به حس تعامل دانش آموزان یاری می نماید. این امر تا حد زیادی درک آن ها را افزایش داده و تحصیل را در کلاس درس بسیار لذت بخش تر می نماید.
-گردش کتاب ایجاد کنید: از کتابخانه محلی، کتابخانه دانشگاه یا کتابفروشی بازدید کنید. البته موضوع چک کردن و یا خرید کتاب نیست بلکه مشاهده هزاران کتاب است.
- به کتاب های صوتی گوش دهید: گوش دادن به کتاب صوتی و بازی های کوتاه در خصوص کتاب به افزایش مهارت های رمزگشایی و روانی کلام یاری خواهد نمود. با این روش واژگان بیشتری ارائه شده و راهبردهای درک مطلب و لذت بردن از داستان ها یا جمع آوری اطلاعات افزایش می یابد.
-نویسندگان را دعوت کنید: بچه ها تحت تاثیر صحبت های نویسنده قرار خواهند گرفت و احساس آنان در خواندن و نوشتن با صحبت با نویسنده ارتقا می یابد.
-خلاقیت را تشویق کنید: داستان نباید سرانجام داشته باشد و بچه ها باید خلاقانه از آنچه خوانده اند لذت ببرند. دانش آموزان باید فرصتی برای بیان افکار خلاقانه خود با کتاب هایی که می خوانند بیابند، فکر نمایند و صحنه هایی از داستان را بر اساس افکار خود بیافرینند.
- مکانی امن و راحت برای خواندن فراهم کنید: فضای ایمن و راحت موجب تشویق خوانندگان خواهد شد. جایگاه راحت و روشنایی مناسب از عوامل ایجاد راحتی هنگام کتاب خواندن هستند.
منابع:
www.indy100.com
www.theguardian.com
examinedexistence.com
www.nownovel.com
ebookfriendly.com
www.irisreading.com
www.latimes.com
support.lonelyplanet.com
www.linkedin.com
www.learnersedgeinc
national-reading-day.org
منبع: خبرگزاری ایسناگروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت