اطلس 1401 آبخیزداری ، رواناب هایی که سیل می شوند

به گزارش مهسان بلاگ، سال آبی نو اگرچه با بارش اندک طی 3 هفته اخیر شروع شده و این وضع تا 5 هفته پیش رو ادامه خواهد یافت اما پس از آن باید منتظر بارش های مقطعی و راه افتادن رواناب هایی باشیم که همیشه پرحجم هستند و اگر عملیات آبخیزداری در آنها صورت نگرفته باشد می توانند سیل های گسترده ای باشند.

اطلس 1401 آبخیزداری ، رواناب هایی که سیل می شوند

به گزارش خبرنگاران، در چنین شرایطی تمرکز بر منطقه ها بالادست آبخوان ها و حوضه های آبریز از سویی یک ضرورت است که باید به سرعت اجرایی گردد تا از تخریب زیستگاه های انسانی جلوگیری کند. از سوی دیگر نیز این رواناب های گسترده می توانند با جهت دهی مناسبی که در برنامه های کنترل آبخیز انجام می گردد، تالاب ها، مخازن سدها و سفره های آب زیرزمینی را تغذیه نمایند. ژ

در گزارش پیش رو به اقدامات 4 هفته اخیر 14 استان کشور پرداخته شده که در حوزه آبخیزداری چه عملکرد و برنامه ای داشته اند و با کدام اقدام ها و افتتاح ها قرار است به استقبال بارش های پرچم سال آبی پیش رو در پاییز و زمستان بروند. اطلاعات این گزارش از سوی سازمان منابع طبیعی کشور در اختیار ما قرار گرفته است.

8 هزار میلیارد تومان اعتبار

تکمیل برنامه ها و اقدامات آبخیزداری در برنامه ششم توسعه به 8 هزار میلیارد تومان اعتبار احتیاج دارد. این رقمی است که حسن وحید، معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان منابع طبیعی اعلام نموده است. تا به امروز از 10 میلیون هکتار هدف گذاری برنامه ششم، 6.3 میلیون هکتار آبخیزداری شده است.

در عین حال پس از تأکید رئیس جمهور بر ضرورت اجرای طرح های آبخیزداری، لایحه جامع آبخیزداری تنظیم شده است. البته تا به امروز این لایحه رفت و برگشت هایی به مجلس داشته ولی اکنون در وزارت جهاد کامل شده و آماده ارسال به دولت است. در مجموع تا به امروز در 32 میلیون هکتار از اراضی کشور آبخیزداری صورت گرفته است و در برنامه ششم باید 10 میلیون هکتار از اراضی کشور آبخیزداری گردد که در این برنامه حدود 6.3 میلیون هکتار معادل 63 درصد از هدف گذاری، آبخیزداری شده است.

در این زمینه سال جاری 2250 میلیارد تومان اعتبار در این حوزه تخصیص یافته که با این مقدار اعتبار می تواند یک میلیون تا 1.5 میلیون هکتار آبخیزداری انجام گیرد درحالی که برای تکمیل هدف گذاری برنامه ششم باید 4 میلیون هکتار آبخیزداری گردد و برای این حجم آبخیزداری 8 هزار میلیارد تومان اعتبار احتیاج است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 27 مهر 1401 بروزرسانی: 27 مهر 1401 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 109218

به "اطلس 1401 آبخیزداری ، رواناب هایی که سیل می شوند" امتیاز دهید

1 کاربر به "اطلس 1401 آبخیزداری ، رواناب هایی که سیل می شوند" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اطلس 1401 آبخیزداری ، رواناب هایی که سیل می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید