اعتبار دفترچه درمانی تأمین اجتماعی حذف شد، استعلام شرایط به وسیله سامانه استحقاق درمان
به گزارش مهسان بلاگ، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با صدور دستور اداری به واحد های اجرایی این سازمان در سراسر کشور حذف فرآیند تأمین اعتبار دفترچه درمانی و جایگزینی آن با سامانه استحقاق درمان را ابلاغ کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، بر اساس دستور اداری صادر شده از سوی مصطفی سالاری در راستای حذف تدریجی دفترچه درمانی و به منظور تسهیل در ارائه خدمات درمانی به بیمه شدگان، مستمری بگیران و افراد تحت تکفل آنان در تمام مراکز درمانی اعم از ملکی و غیرملکی طرف قرارداد و همچنین کاهش مراجعه مخاطبین ذیربط به شعب و کارگزاری های رسمی سازمان و ایجاد رضایتمندی، در گام نخست درج اعتبار دفترچه های درمانی حذف و اخذ استحقاق درمان به وسیله سامانه استحقاق درمان جایگزین آن می گردد.
از ابتدای خردادماه فرآیند تأمین اعتبار دفترچه درمانی حذف و نیازی به مراجعه بیمه شدگان، مستمری بگیران و افراد تحت تکفل آنان به شعب و کارگزاری های رسمی سازمان برای تمدید اعتبار دفترچه درمانی نخواهد بود.
در این راستا آنالیز و کنترل استحقاق درمان بیمه شدگان، مستمری بگیران و افراد تحت تکفل آنان ضمن رعایت اصول و قواعد بیمه ای در بخش سرپایی در تمام مراکز درمانی اعم از: ملکی، غیرملکی طرف قرارداد و پزشکان، با استفاده از یکی از روش های جایگزین شامل USSD، Mobile App، SMS و نرم افزار های تحت وب medical.tamin.ir و darman.tamin.ir انجام خواهد شد.
لازم به ذکر است فرآیند اخذ استحقاق درمان در بخش بستری ضمن رعایت اصول و قواعد برطرف همپوشانی های درمانی سازمان های بیمه گر پایه کماکان به قوت خود باقی است.
سامانه های 4 گانه استعلام استحقاق درمان به نحوی طراحی شده است که در صورت استعلام از سوی مراکز درمانی طرف قرارداد اعم از پزشکان، بیمارستان ها و مراکز پاراکلینیک دارا بودن یا دارانبودن استحقاق درمان را در تاریخ استعلام اعلام نموده و کد رهگیری نیز برای آنان صادر می نماید.
در این سامانه برای بیمهشدگان سازمان تأمین اجتماعی امکان آگاهی از تاریخ استحقاق درمان نیز پیش بینی شده است و در صورت استعلام شخص بیمه شده، تاریخ اتمام استحقاق درمان نیز به وی اعلام می گردد. تمام مراکز درمانی طرف قرارداد اعم از پزشکان، داروخانه ها، مراکز پاراکلینیک، درمانگاه ها و بیمارستان ها موظف به کنترل استحقاق درمان از یکی از روش های ذکر شده در بند 1 هستند. در ضمنً فرآیند اخذ استحقاق درمان در بخش بستری ضمن رعایت اصول و قواعد برطرف همپوشانی های درمانی سازمان های بیمه گر پایه، کماکان به قوت خود باقی است.
در صورتی که بیمه شده و مستمری بگیر به هر دلیل به شرایط استحقاق درمان خود معترض باشد می تواند به وسیله تماس با سامانه 1420 سازمان تامین اجتماعی نسبت به پیگیری موضوع اقدام کند. در صورتی که فرزندان ذکور بیمه شدگان و مستمری بگیران (19 سال تمام) به دلیل عدم ارائه گواهی تحصیلی معتبر دانشگاهی و همچنین فرزندان اناث آنان به دلیل عدم ارائه اصل شناسنامه، در سرویس استحقاق درمان فاقد حمایت درمانی باشند، تا زمان برقراری تعامل الکترونیکی با پایگاه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، ارائه خدمات درمانی جهت این دسته از فرزندان مطابق ضوابط و روال جاری انجام خواهد شد.
منبع: خبرگزاری دانشجوsahandblog.ir: سهندبلاگ: سیستم مدیریت محتوای سهند
salmandiar.ir: دیار سلمان | مجله گردشگری و مسافرتی دیار سلمان