افزایش 2 برابری سفر گردشگران خارجی به ایران

به گزارش مهسان بلاگ، افزایش ورود گردشگران خارجی به ایران

روز گذشته در صحن علنی مجلس، گزارش کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی قرائت شد و در این گزارش به رشد کمی و کیفی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم اشاره شد. بر اساس این گزارش با افزایش ورود گردشگران خارجی روبرو بوده ایم و تعداد ورود جهانگرد ها به ایران به نسبت 10 سال گذشته 2 برابر شده است. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا در خصوص این خبر بیشتر بدانیم.

افزایش 2 برابری سفر گردشگران خارجی به ایران

رشد 2 برابری ورود گردشگر

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، در بخش هایی از این گزارش آمده است: بر طبق آخرین آمار اعلام شده توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، با افزایش ورود گردشگران خارجی و رشد 2 برابری ورود گردشگر روبرو هستیم. بر اساس این آمار، شمار گردشگران خارجی که به ایران وارد شده اند در سال 86 حدود 2.1 میلیون نفر بوده است که این رقم در سال 95 به 4.5 میلیون نفر افزایش پیدا نموده است. به این ترتیب، تعداد ورود گردشگر به کشور در طول 10 سال گذشته به بیش از 2 برابر رشد پیدا نموده است.

صندلی ایران در صنعت توریسم

طبق این گزارش و بر اساس گزارش مجمع دنیای اقتصاد، در سال 2011 رتبه ایران در بین 139 کشور رتبه 114 بوده است. اما در سال 2017 و با افزایش ورود گردشگران خارجی به ایران این رتبه به صندلی 93 صعود پیدا نموده است. همچنین در بین کشورهای خاورمیانه هم ایران توانسته از صندلی نهم در سال 2015 به صندلی هشتم در سال 2017 صعود پیدا کند. ایران با 22 اثر ثبت شده تاریخی رتبه 11 و از لحاظ ثبت 13 اثر در فهرست آثار ناملموس در رتبه 7 دنیا و در بخش صنایع دستی هم به دلیل ثبت 7 مرکز ملی صنایع دستی و 7 شهر دنیای صنایع دستی در رتبه اول کشورهای دنیا قرار گرفته است.

در توضیحات این گزارش آمده است: متوسط دریافتی ایران به ازای هر گردشگر خارجی 665.1 دلار بوده است. صنعت گردشگری ایران در حال حاضر با ارزش افزوده 10.1 میلیارد دلاری 2.5 درصد از کل فراوری ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است. در این راستا و با افزایش و رشد 2 برابری ورود گردشگران خارجی 476 هزار شغل ایجاد شده که 1.9 درصد از مجموع کل اشتغال را شامل می شود. در گزارش کمیسیون اصل 90 به کمبودها و کاستی های این حوزه اشاره شده است: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری 3 بخش مهم مالی، فرهگی و اجتماعی را در بر می گیرد.

با توجه به طیف گسترده فعالیت این سازمان و وسعت اقدامات و برنامه ها در 31 استان کشور، بدیهی است که کاستی ها و کمبودهایی وجود داشته باشد. از جمله این مسائل می توان به موارد زیر اشاره نمود: نبود تناسب تشکیلات سازمانی با نیازهای حداقلی، ضعف در جذب افراد متخصص، عدم رعایت حریم در ارائه مجوز صنایعی مثل پتروشیمی ها که فراوری آلاینده های آن ها تاثیر مخربی بر ابنیه تاریخی دارد و صدور بی رویه مجوز فعالیت هایی مثل معدن که مستقیما اثرات مخربی بر آثار تاریخی دارد. جدا شدن صنایعی مثل صنعت فرش دستبافت از فهرست صنایع دستی، عدم همکاری مناسب بانک ها در اعطای تسهیلات مناسب به فعالان صنایع دستی، عدم هماهنگی بین دستگاه های اجرایی در جذب گردشگران و حمایت از این صنعت، عدم تناسب شرایط شهری از نظر زیباسازی و خدمات عمومی ارائه شده برای گردشگران.

افزایش ورود گردشگران خارجی به ایران خبر خوبی برای صنعت توریسم کشور است و می تواند جان تازه ای به بهره وری مالی این صنعت بدمد. نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که این گزارش در حالی منتشر شده که بعضی از موارد درج شده در آن مستقیما به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برنمی شود و حل و رفع کردن این موانع و کاستی ها علاوه بر همت و کوشش سازمان، نیازمند عزم ملی و همکاری بیشتر نهادها و سازمان های دیگر است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: الی گشت
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 45344

به "افزایش 2 برابری سفر گردشگران خارجی به ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش 2 برابری سفر گردشگران خارجی به ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید