باربیکیو چیست؟ ذغالی بهتر است یا گازی

به گزارش مهسان بلاگ، باربیکیو یا کباب پز، قدیمی ترین و متنوع ترین روش پخت وپز در دنیا است. وقتی در ایران به باربیکیو فکر می کنیم، اغلب همه آشپزی های داغ و سریع سوسیس، همبرگر، مرغ و استیک هایی که به طور مستقیم روی ذغال کباب می شوند و آب از لب و لوچه آدم آویزان می نمایند را به یاد می آوریم!.

باربیکیو چیست؟ ذغالی بهتر است یا گازی

اما این تنها بخش کوچکی از یک سنت عظیم جهانی است. اگر به هر جای جهان سفر کنید، خواهید دید که مردم به روش های مختلفی غذاهای خود را کباب می نمایند. اما قریب به یقین شهرنشین ها، از چندین مدل باربیکیو خاص استفاده می نمایند. برای شناخت بیشتر این وسیله با یک مقاله دیگر از ویکی ساختمون همراه باشید.

باربیکیو چیست؟

باربیکیو یا BBQ تا حد زیادی مورد سوء استفاده عموم قرار گرفته است. به این معنا که این اصطلاح هر چیزی است که روی کوره پخته می گردد، یعنی روش پخت وپز است. بین گریل کردن و کباب پز تفاوت آشکاری وجود دارد. اگر گوشت را گریل می کنید، به معنی آن است که آن را روی حرارت مستقیم آتش می پزید. این روش پخت وپز سالم است، زیرا روغن ها یا چربی ها به ندرت مورد استفاده قرار می گیرند.

از طرف دیگر، باربیکیو فرآیند یا روش بلند کردن دود در زمان پخت گوشت در دماهای پایین برای مدت طولانی است. شما تکه عظیمی از گوشت خام را می گیرید و آن را دودی می کنید. در نهایت، باربیکیو یک وسیله پخت وپز است که در بیرون از منزل به کار می رود و منبع گرمای آن را از چوب، گاز یا ذغال چوب است. اغلب به صورت پایه دار است و برای پختن مواد غذایی، باید آن ها را بر روی توری فلزی قرار داد.

در اصل، تا زمانی که شما با استفاده از آتش آشپزی می کنید، عملاً در حال کباب کردن غذا هستید. تفاوت اصلی در این است که شما ممکن است در حال پخت وپز با یک منبع حرارت مستقیم یا غیر مستقیم باشید. گرمای مستقیم جایی است که منبع گرما نزدیک یا به طور مستقیم زیر غذایی است که شما در حال پخت وپز هستید، آشپزی غیرمستقیم جایی است که منبع گرما جدا از غذا بوده و هدف دودی کردن مواد خوراکی است. به هر حال، استفاده از BBQ طعم متفاوتی را نسبت به سایر روش های پخت وپز معمولی به وجود می آورد.

انواع باربیکیو

نوع کباب پز می تواند یک تصمیم عظیم برای خرید مدل مورد نظر شما باشد. انتخاب بین مدل گازی و ذغالی می تواند مشکل باشد، زیرا افراد سنتی و کسانی که از تکنولوژی دوری می نمایند، هنوز به روش ذغالی اعتقاد دارند. با اینکه هر کدام از آن ها جوانب مثبت و منفی متفاوتی دارند و هر دو به یک اندازه محبوب هستند.

منبع حرارت باربیکیو گازی با استفاده از گاز شهری تأمین می گردد، اما منبع گرمایی باربیکیو ذغالی به وسیله ذغال است. مدل گازی برای آپارتمان ها که پخت وپز اغلب در فضای بالکن انجام می گردد، بهترین انتخاب است. همچنین وزن کمتری دارد و قابل حمل نیز است.

از سویی دیگر، مدل ذغالی برای خانه های حیاط دار که کشیدن گاز کاری مشکل است، انتخاب مناسب تری می باشد. برای مدل ذغالی می توان باربیکیو آجری یا سنگی احداث کرد، اما مدل گازی اغلب از جنس فلز ساخته می گردد. در خصوص نحوه تمیز کردن نیز باید بگوییم هر دو این باربیکیوها به راحتی با آب و مواد شوینده قابل تمیز شدن هستند.

به هر روی، فواید و معایب این دو مدل باربیکیو را در زیر آورده ایم:

مزایا و معایب باربیکیو ذغالی

مزایا

  • غذا را نرم و آهسته می پزد.
  • طعم غذا دودی و خوشمزه تر می گردد.
  • هزینه احداث آن کم است.
  • می تواند قابل حمل نیز باشد.
  • در انواع مختلف و با مصالح گوناگون (آجر و سنگ) قابل ساخت است.

معایب

  • دود زیادی ایجاد می نماید.
  • روشن کردن آن (ذغال ها) احتیاج به زمان دارد.

مزایا و معایب باربیکیو گازی

مزایا

  • به سرعت گرم و به سرعت نیز سرد می گردد.
  • امکان تنظیم کم و زیاد کردن حرارت شعله وجود دارد.
  • نصب و راه اندازی آن سریع و آسان است.
  • در اندازه ها و ابعاد مختلف موجود هستند.
  • کمبود خاکستر و ذغال باعث تمیز و سالم بودن غذا می گردد.

معایب

  • هزینه خرید آن نسبتاً زیاد است.
  • طعم غذای کباب شده توسط مدل ذغالی را ندارد.

اندازه مناسب باربیکیو

کباب معمولی: اگر شما برای یک گروه چهار تا شش نفره غذا تهیه می کنید، یک مدل گازی یا ذغالی در ابعاد 40 در 45 سانتی متر مناسب است. این اندازه کباب پز محبوب و معمولاً ارزانترین گزینه نیز است. اما اگر قصد دارید میزبان مهمانی های عظیمتر باشید، مناسب نخواهد بود.

کباب پز عظیم: اگر در حال پخت وپز برای افراد بیشتری هستید، برای برآورده کردن خواسته های همه مهمانان، احتیاج به یک باربیکیو عظیم تر است. این کباب پز غالباً سوخت بالایی مصرف می نماید، بنابراین قبل از خرید باید به این نکته دقت کنید.

کباب پز قابل حمل: اگر می خواهید در کنال ساحل یا هر محیط دیگری غذای خود را کباب کنید، یک کباب پز قابل حمل می تواند بهترین انتخاب باشد. مدل های قابل حمل اغلب ابعاد کمی دارند و برای حداکثر چهار نفر مناسب هستند.

10 مدل باربیکیو جهت ایده

باربیکیوها در مد ل های گوناگون فراوری می شوند، بعضی از آن ها از پیش ساخته هستند و بعضی دیگر نیز در محل احداث می شوند. با این حال، ما در زیر چندین مدل از باربیکیوها با طرح های متفاوت را آورده ایم:

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 9 شهریور 1399 بروزرسانی: 9 شهریور 1399 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 54156

به "باربیکیو چیست؟ ذغالی بهتر است یا گازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باربیکیو چیست؟ ذغالی بهتر است یا گازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید