بوستان باراجین قزوین : پارک جنگلی فدک عظیم ترین پارک جنگلی کشور

به گزارش مهسان بلاگ، در این مقاله شما را با بوستان باراجین قزوین آشنا می کنیم .

بوستان باراجین قزوین : پارک جنگلی فدک عظیم ترین پارک جنگلی کشور

با بوستان باراجین قزوین بیشتر آشنا شویم

پارک جنگلی فدک یا باراجین یکی از بوستان های خوش آب و هوا و سرسبز قزوین است. این پارک در منطقه ای کوهستانی واقع شده است و عظیم ترین پارک جنگلی کشور محسوب می گردد.

پارک فدک با مساحت 1500 هکتار، در منطقه باراجین شهر قزوین واقع شده است. این پارک از مناطق نمونه گردشگری شهر قزوین و از جاذبه های طبیعی این منطقه (در شمال شهر قزوین) محسوب می­ گردد. همراه من در نابرو باشید تا با این پارک جنگلی بیشتر آشنا شوید.

موقعیت پارک جنگلی فدک

باراجین از ابتدای آزاد راه قزوین-زنجان آغاز شده و تا دامنه های البرز غربی ادامه دارد. از ارتفاعات باراجین می­ توانید شهر قزوین را زیر پای خود ببینید. به همین دلیل این منطقه به بام قزوین شهرت دارد.

سمت چپ شما رودخانه فصلی عریضی به نام ارنزک جاری است و کمی دورتر از آن، برج بلندی به نام باراجین که یک المان شهری برای یادمان شهدای گم نام است، دیده می­ گردد.

ورودی های پارک جنگلی فدک

پارک جنگلی فدک یکی از جاهای دیدنی قزوین است که انتهای خیابان نخبگان نهاده شده و سه ورودی دارد. ورودی اصلی و عظیم آن از خیابان نخبگان؛ ورودی دیگر آن از سمت یادمان شهدای گمنام و ورودی سوم از سمت جاده روستای شفیع آباد است.

برای ورود به بوستان باید هزار تومان پرداخت کنید. دسترسی آسان، هوای مطبوع کوهستانی، وجود قله مردمی (جایی مناسب برای کوه نوردی و پیاده ­روی خانوادگی) و اشراف بر شهر قزوین از ویژگی های قابل توجه پارک فدک به شمار می رود.

تپه ها و دشت های این بوستان از درخت و درختچه های کاج پوشیده شده است. خیابان های پارک سرسبز و خنک است و همه آن ها نام گذاری شده ­اند برای مثال خیابان طبیعت، خیابان باغستان و… .

نکته دیگر این که به علت کوهستانی و باریک بودن خیابان های این بوستان، حداقل سرعت خودرو ها، 30 کیلومتر در ساعت است.

امکانات پارک جنگلی فدک

پارک فدک پذیرای شهروندان و گردشگران زیادی در تمام فصول سال، به ویژه بهار و تابستان است. اگرچه پارک پاییز و زمستان زیبایی خاص خود را دارد. پارک در زمستان ها پر از جمعیتی است که در حال برف بازی و تفریح های زمستانی هستند.

امکانات رفاهی پارک فدک شامل میز و جایگاه برای نشستن، منقل برای روشن کردن آتش، اقامتگاه­ های کوچک مسقف و بدون سقف، زمین های بازی و زمین چمن، سرویس بهداشتی، آب آشامیدنی، ایستگاه پلیس، رستوران و کافه، فروشگاه مواد خوراکی، اقامتگاه (هتل) است. در همه قسمت­ های بوستان، سطل های زباله در دسترس است که این موضوع به تمیزی فضا یاری زیادی می نماید.

علاوه بر این امکانات تفریحی دیگر نیز در بوستان فدک وجود دارد. شهربازی عظیم دالفک و آب نما های زیبا در قسمت بالای پارک جنگلی فدک با مساحتی در حدود 18330 احداث شده است.

چرخ وفلک عظیم آن قبل از رسیدن به پارک حسابی خودنمایی می نماید. همچنین پیست موتور و دوچرخه سواری، تله کابین کوهستانی بسیار زیبا، سینمای تابستانه، سورتمه، سرسره عظیم پرش در آسمان، دهکده طبیعت، باغ وحش، جاده سلامت که محل مناسبی برای پیاده روی و ورزش روزانه است و دکه ای به اسم دکه سلامت برای اجاره دوچرخه از دیگر امکانات این منطقه هستند.

دهکده طبیعت بوستان فدک (باغ وحش)

یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری این بوستان، پروژه دهکده طبیعت است. دهکده طبیعت قزوین درشمار 16 جاذبه گردشگری منحصربه فرد کشور محسوب می گردد.

احداث این مجموعه در سال 1390 در دستور کار مدیریت شهری قزوین و موردحمایت شهردار قزوین نهاده شد. دهکده طبیعت پارک جنگلی فدک در زمینی بالغ بر 70 هزار متر مربع احداث شده است.

این مرکز با کاربری آموزشی، تحقیقاتی و گردشگری است. همچنین امکاناتی مانند مزرعه گاومیش ها، حیوانات اهلی و سوله گوزن ها، کبوترخانه، باغ خزندگان، سالن تاکسیدرمی، آمفی تئاتر رو باز، برکه و آبشار، آکواریوم، خانه روستایی، پارکینگ، سالن پذیرایی، سوپر مارکت، فروشگاه مواد غذایی حیوانات، مجموعه پرندگان شکاری، زیستگاه بزها، آلاچیق­ های سنتی، مزرعه، زاغه­ ها و خانه کودک دارد.

سازندگان و طراحان باغ وحش در گام اول، حیوانات نشخوار نماینده و اهلی (مانند گاو، بز، میش، قوچ، گوزن، آهو، پرندگان آبزی، پرندگان شکاری، پرندگان زینتی چون طاووس و قوی سیاه، آبزیان و انواع اسب های پا کوتاه) را به مزرعه وارد کردند.

در مرحله بعدی دهکده میزبان حیواناتی چون شیر، یوزپلنگ، ببر، پلنگ، خرس، گرگ و… شد و با حضور آن ها جذابیت مجموعه افزایش یافت. در ادامه باغ خزندگان تکمیل و خزندگانی مانند کروکودیل به مجموعه اضافه شدند.

همان طور که از اسم این مجموعه پیدا است، این جا دهکده ­ای برای زندگی حیوانات کنار یکدیگر است تا یک باغ وحش. جالب است بدانید، سگ دهکده با عظیم ترین خاندان گربه سانان ببر همنشین و کلاغ عاشق طاووس است.

بیشتر حیوانات در محیط زیست واقعی کنار هم زندگی مسالمت­ آمیزی دارند. شاید در نگاه اول باورش سخت است که ببری چنین عاشقانه خودش را در آغوش انسانی بیاندازد و با کش وقوس دادن بدنش دلبری کند؛ یا دیدن خرسی که روی پا می ایستد تا بتواند مردی را در آغوش بگیرد.

مردی حدودا شصت ساله با سیبل های آرایش شده و پر شور و نشاط که تمام حیوانات دهکده عاشقش هستند. او همواره با لباس چیریکی و پوتین آماده و حاضر در بوستان است.

آقای مهندس نوری مدیر این مجموعه و مالک اصلی همه حیوانات است. وی با عشق این دهکده را اداره می­ کند و برنامه ای برای توسعه این مجموعه و احداث اولین بیمارستان منحصربه فرد حیات وحش را دارد.

طراحی و اجرای دهکده سلامت با امکان فراوری و عرضه محصولات و گیاهان دارویی و ارگانیک، اکوپارک، زیستگاه های تخصصی از جمله باغ مارها، کروکودیل ها، پرندگان شکاری و نمایشگاه حیات وحش ایران نیز از جمله برنامه های آینده مجموعه خواهد بود.

قابل ذکر است توافقاتی در رابطه با راه اندازی مدرسه عالی محیط ­­بانی، دانشکده محیط زیست و زیستگاه حیوانات در حال انقراض با سازمان حفاظت محیط زیست منعقد شده است.

ساعت بازدید از دهکده طبیعت قزوین

دهکده طبیعت قزوین همه روزه از ساعت 8:30 صبح الی 9 شب میزبان مراجعه نمایندگان است. در همه ساعات اعلام شده، خدمت رسانی انجام می­ گردد.

در حال حاضر (سال 98) بهای بلیت این مجموعه 10 هزار تومان به ازای هر نفر است. درصورتی که علاقه مند به حضور در این پارک هستید و می­ خواهید اطلاعات بیشتری کسب کنید، بهتر است با شماره تلفن باغ وحش قزوین 02833590471 تماس بگیرید.

یادمان 8 شهید گمنام در پارک جنگلی فدک قزوین

در بخشی از پارک فدک، یادمان بلند و باشکوهی برای شهدای گمنام جنگ ایران و عراق احداث شده است. این سازه یادمان هشت شهید گمنام، پنج شنبه 22 اسفند 1392 در بوستان فدک قزوین رونمایی شد.

برای عظیمداشت شهیدان گرانقدر، بنای عظیمی به ارتفاع 36 متر بنا شده است. شهروندان برای ادای احترام به مقام شاخص شهدا و قدردانی از آن ها می ­توانند به زیارت قبور این شهدای گران قدر بروند.

از کنار یادمان که بر بلندترین نقطه این بوستان ساخته شده، م­ی توان به تماشای نمای زیبا و جالبی از شهر قزوین نشست.

امامزاده اسماعیل باراجین

اگر می خواهید کنار تفریح در پارک جنگلی باراجین زیارتی داشته باشید، به امامزاده اسماعیل باراجین بروید. پس از زیارت در کافه ها و دکه های امامزاده که میز و جایگاه چیده اند، بنشینید و خود را به صرف آش و یک لیوان چای داغ یا بلال زغالی دعوت کنید.

همچنین زائرسرا همه روزه پذیرای مهمانان است. امامزاده اسماعیل در هشت کیلومتری شمال قزوین در روستای قدیمی باراجین و در جاده الموت غربی واقع شده است.

رستوران ها، کافه ها و هتل ­های پارک فدک

در پارک فدک چند کافه و رستوران وجود دارد که صبحانه، عصرانه و غذا های مختلف سرو می­ نمایند. اگر بخواهیم از کافه­ ها نام ببریم، کافه بام جز بهترین ها است.

این کافه هم فضای باز با منظره ای فوق العاده و هم فضای بسته دارد. درحال حاضر در پارک فدک دو رستوران عظیم وجود دارد.

کافه رستوران بام سان که مجموعه هتل و اقامتگاه های بسیار زیبا و مناسبی نیز دارد و نزدیک ورودی اصلی است. دیگری مجموعه پذیرایی تالار شهر که ابتدای پارک جنگلی باراجین نهاده شده است.

این مجموعه شامل امکاناتی مانند رستوران سنتی و فست فود، کافه های مدرن و سنتی و همچنین استخر، سالن بولینگ، هتل و سفره خانه است.

ساعات بازدید پارک جنگلی فدک قزوین

پارک جنگلی فدک همه روزه از صبح پذیرای شما است. برای پارک ساعات کاری دقیقی وجود ندارد. شب های تابستان به علت شلوغی و جمعیت زیاد، تقریبا تا ساعت دو بامداد می توان خانواده هایی که روی زیراندازشان نشسته و هندوانه خنکشان را چاقو می زنند را دید.

این مجموعه به علت داشتن دوربین سراسر پارک و نگهبانان و گشت های مراقبتی بسیار امن است. وجود نگهبانان باعث ایجاد محیط امن و پر از آرامش شده است. نکته دیگر این که در بوستان امکان شب مانی و کمپ زدن برای خواب وجود ندارد.

vetworld.ir: مجله دامپزشکی | مجله خبری دانشجویان دامپزشکی

virapars.ir: مجله ویراپارس | مجله گردشگری و مسافرتی، خبری و ورزشی

منبع: مجله دلگرم
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 60627

به "بوستان باراجین قزوین : پارک جنگلی فدک عظیم ترین پارک جنگلی کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بوستان باراجین قزوین : پارک جنگلی فدک عظیم ترین پارک جنگلی کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید