تاریخچه ماشین بوگاتی
به گزارش مهسان بلاگ، ماشین بوگاتی توسط یک ایتالیایی به نام اتوره بوگاتی ساخته شد. برای آشنایی با ماشین بوگاتی، بوگاتی ویرون و دیدن عکس بوگاتی با ما باشید.

بوگاتی یک شرکت خودروسازی فرانسوی فوق العاده است که در سال 1909 بهمنظور فراوری خودروهای سفارشی توسط اتوره بوگاتی که یک صنعت گر و نابغه ایتالیاییبود تاسیس شد. اتوره بوگاتی در انتهای قرن نوزدهم در شهر میلان چشم به جهان گگردد.خانواده او هنرمند بودند؛ پدرش کارلو بوگاتی (1856-1940) در کار طراحی جواهرات ومبلمان بود و خودش نیز در زمینه هنر و طراحی صنعتی فعالیت می کرد. در سرانجام قرننوزدهم و آغاز قرن بیستم اتوره بوگاتی کوشش بسیاری برای فراوری ماشین از خود نشانداد. اتوره بوگاتی ابتدا ماشینی با دو سیلندر فراوری کرد و با آن در یک مسابقهاتومبیلرانی برنده شد. پیروزی هایی که دراین راستا بدست آورده بود شهرت او را بیشتر کرد. بعد از این رویداد، انگیزه اتورهدر فراوری ماشین دو چندان شد و دو سال پس از آن اتوره بوگاتی به عنوان طراح باچندین شرکت فعالیت خود را آغاز کرد. همچنین پیروز به طراحی و ساخت خودرویی کوچک باموتور چهار سیلندرشد که حجم آن 1208 سی سی بود.
اتوره بوگاتی
آرم بوگاتی
کارخانه خودروسازی بوگاتی
پس از آن بوگاتی خودرویی کوچک با موتور 855 سی سی فراوری کرد که شرکت پژو آن راخرید. در سال 1913 خودرویی با موتور 5000 سی سی توسط شرکت بوگاتی فراوری شد. از اینمدل فقط 3 عدد فراوری شد ولی طرح آن در دهه 1920 به ساخت موتورهای سه سوپاپ نوعبوگاتی 37 انجامید. بوگاتی تیپ 13 از دیگر فراوریات این شرکت بود که ساخت آن تا جنگ جهانی اول ادامهداشت. بوگاتی از سال 1913 رویای فراوری ماشینی را داشت که از طریق آن بتواند جهانرا به تسخیر خود درآورد. رویای شرکت بوگاتی در سال 1926 با مدل بوگاتی رویال بهواقعیت تبدیل شد. در سال 1922 بوگاتی با ارائه مدل 8 سیلندر و 2000 سی سی خود به نام ماشین بوگاتیتیپ 30 توانست پیروزیت بی نظیری را در بازار فروش ماشین ازان خود کند. ماشین بوگاتیتیپ35 در سال 1924 به فراوری رسید. ولی بهدلیل اینکه توانایی های لازم برای شرکت در مسابقات را نداشت؛ این ماشین بوگاتی بهافرادی که حرفه ای نبودند فروخته شد.
ماشین بوگاتی تیپ 30 ما بین دو جنگ جهانی پیروز ترین خودرو مسابقه ای فراوری بوگاتیبود و توانست در 12 مسابقه به پیروزی برسد که این امر تا سال 1926 ادامه داشتوهمچنین این مدل از بوگاتی برنده مسابقات جایزه عظیم موناکو گشت. پس از آن ماشینبوگاتی تیپ 37 با موتور1500 سی سی فراوری شد این مدل از بوگاتی برای آن دسته ازافرادی که قادر به خرید ماشین بوگاتی تیپ 35 نبودند مناسب بود. سپس ماشین بوگاتی تیپ 40 به بازار آمد که بازدهی آن مناسب بود و قیمتی قابل قبولداشت که بیشتر مردم قدرت خرید آن را داشتند. قدرت این خودرو 300 اسب بخار بود و دربین مدل های بوگاتی بسیار مهیج بود. متاسفانه فقط 6 عدد از آن فراوری شد و فقط 3 دستگاهاز آن فروخته شد. همچنین 3تای دیگر آن برای خانواده بوگاتی بجا ماند.
اتوره بوگاتی به علت مسائل اقتصادی که داشت ناچار شد به پاریس مهاجرت کند و در زمینهطراحی هواپیما و کشتی فعالیت کرد. پسرش جین بوگاتی به ادامه راه پدر در کارخانهواقع در مولشیم پرداخت. جین بوگاتی در بدو ورود به کارخانه، ماشین بوگاتی تیپ 57 را فراوری کرد که دارایموتور 8 سیلندر 3300 سی سی بود و این مدل از بوگاتی، سال 1934 در بازار ارائه شد.تعداد 683 دستگاه از این خودرو در سال 1939 فراوری شد. در ماه اوت سال 1939 قبل ازآغاز جنگ جهانی دوم، جین بوگاتی هنگام آزمایش ماشین بوگاتی تیپ 57 که یک مدلمسابقه ای بود در نزدیکی کارخانه درگذشت. بعد از آنکه جین بوگاتی از جهان رفت، در کارخانه دوباره ساخت وسایل نقلیه جنگیانجام می شد. اتوره بوگاتی به بوردو منتقل گشت و در آنجا بر روی چندین پروژه مشغولبه کار شد. در نهایت اتوره بوگاتی کارخانه ای دیگر را در اطراف شهر پاریس راه اندازیکرد و با همکاری پسر کوچکترش رولند بوگاتی توانست تیپ 73 بوگاتی را با موتور 1500سی سی فراوری کند. ولی تا ماه اوت سال 1947 که اتوره بوگاتی از جهان رفت تنها تعدادمحدودی از این اتومبیل ساخته شد.
هنگامی که جنگ جهانی دوم آغاز شد شرکت بوگاتی همانند سایر شرکت های آنزمان دچار افت شدیدی در زمینه فراوری شد. اتوره بوگاتی در سال 1947چشم از جهانفروبست و تا آن موقع بیش از 8000 ماشین توسط کمپانی بوگاتی فراوری شده بود. بوگاتیدر اوایل دهه 1950 آخرین مدل خود را فراوری کرد و فراوریات شرکت بوگاتی در سال 1963خاتمه یافت. کارخانه بوگاتی در دهه 1990 مجددا برای فراوری محدود خودروهای اسپورت توسط یککارآفرین ایتالیایی و سرمایه گذاری وی راه اندازی گشت. گروه فولکس واگن شرکتبوگاتی را در سال 1998 خریداری کرد و تحت مدیریت این کمپانی آلمانی تا به امروزفعالیت خود را ادامه می دهد. یک مدل تجدید نظر شده به نام بوگاتی تیپ 57 در سال 1951 در کارخانه بوگاتی زیر نظرپی یر مارکو فراوری شد. بعد از آن کوشش ها برای برپا نگه داشتن کارخانه بی نتیجهماند و در سال 1963 کارخانه توسط شرکت هیسپانو-سویزا خریداری شد. در اوایل دهه 1970 کمپانی بوگاتی جذب یک کارخانه فرانسوی بنام اسنیکما شد که یککارخانه هواپیماسازی بود و کارخانه بوگاتی که در مولشیم، واقع بود قطعات هواپیمارا فراوری می کرد. بعد از این رخ داد بخش خودروسازی بوگاتی عملا منحل گشت. در سال 1987 کارآفرین ایتالیایی به نام رومانو آرتیولی با جمعی از تاجران اروپاییبرای زنده نگه داشتن یاد و نام بوگاتی، نام تجاری بوگاتی را خریداری نمودند. نامشرکت جدید بوگاتی اتومبیلی اس پی ای بود که در شهر کمپوگالیانو ایتالیاراه اندازی شد و کارخانه آن هم در همین شهر بنا شد.
پائولو استانزانی و مارچلو گاندینی کسانی که طراحی لامبورگینی میورا را انجام دادهبودند در سال 1989 از جانب شرکت بوگاتی برای فراوری مدل جدید برگزیده شدند. نام اینماشین بوگاتی ای بی110 گذاشته شد و می توان گفت حرفه ای ترین خودروی اسپورتی بودکه تا آن موقع ساخته می شد.
در سال 1998 گروه فولکس واگن بخش فراوری خودرو شرکت بوگاتی را خریداری کرد و نامشرکت را به بوگاتی اتومبیلز تغییر داد. اولین مدل فراوریی آن، ماشین بوگاتی ای بی118بود که در سال 1998 در نمایشگاه اتومبیل پاریس برای اولین بار از آن رونمایی شد. بعد از آن ماشین بوگاتی ای بی218 ساخته شد؛ که این مدل بوگاتی هم در سال 1999 براینخستین بار در نمایشگاه اتومبیل جنووا به معرض نمایش درآمد. در نمایشگاه بین المللیخودروی فرانکفورت نیز ماشین بوگاتی 18/3 کایرون ارائه شد. مدل بعدی شرکت بوگاتی، بوگاتیویرون بود که از ابرخودرو های شرکت بوگاتی به شمار می رفت. در سال 1999 برای نخستین بار بوگاتی ویرون در نمایشگاه اتومبیل توکیو نمایش دادهشد. شباهت زیادی میان مدل نمایشی اولیه و مدل بوگاتی ویرون امروزی وجود داشت و اینماشین بوگاتی، 18 سیلندر داشت که متشکل از سه ردیف 6 سیلندره در کنار هم بود. قول ساخت آن از طرف مدیر عامل گروه فولکس واگن برای سال 2000 داده شد؛ ولی قرار شداز یک موتور 16 سیلندر در ازای موتور 18 سیلندر قبلی استفاده گردد که شکل آن مانند W-16 (یعنی دو موتور 8 سیلندر به شکل حرف وی کهدر کنار هم قرار گرفته اند) بود. اما به این وعده عمل نشد. به علت پایداری کمی کهویرون در سرعت های بالا داشت، یکی از مدل های آزمایشی آن دچار تصادف و نابودی شد ودر هنگام معرفی این خودرو در مونتری نیز یک دستگاه دیگر از آن، از پیست خارج گشت. بالاخره بوگاتی ویرون در سپتامبر 2005 بعد از هزاران ساعت کار به فراوری انبوه رسیدکه دارای موتور 16 سیلندر نهایی با حجم 7993 سی سی بود و می توانست در 20 دقیقه 60لیتر بنزین مصرف کند. گفته می شد که این مدل 1001 اسب بخار نیرو دارد؛ ولی آزمایش هاحاکی از آن بود که قدرت واقعی آن بین 1020 تا 1040 اسب بخار است. بنابراین این ماشینبوگاتی، قوی ترین خودروی جهان است که به فراوری انبوه رسید. حداکثر سرعت آن 408کیلومتر بر ساعت و شتاب 0 تا 60 مایل 2.5 ثانیه می باشد و آن را به یکی از سریع ترینخودروهای جهان تبدیل نموده است.
گروه تکنولوژی خبرنگاران
منبع: setare.comدور زمین: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!