تحصیل در ادمونتون و راهنمای پذیرش تحصیلی

به گزارش مهسان بلاگ، یکی از شهرهایی که مورد توجه متقاضیان تحصیل در کانادا قرار گرفته است، شهر ادمونتون (یا ادمُنتون) نام دارد. این شهرِ پرجمعیت مرکز استان آلبرتای کانادا شناخته می گردد و شهر جشنواره های کانادا و دروازه شمال هم لقب گرفته است. تحصیل در ادمونتون هم احتیاج به دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه و کالج دارد و پس از آن باید برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا اقدام کرد؛ اما پیش از هر چیز باید شناخت کافی از هزینه زندگی در ادمونتون، آب و هوای ادمونتون و فرایند تحصیل در ادمونتون داشت. پس تا سرانجام این بخش با خبرنگاران همراه باشید.

تحصیل در ادمونتون و راهنمای پذیرش تحصیلی

ادمونتون کجاست

ادمونتون لنگرگاه شمالی گذرگاه کلگری - ادمونتون به شمار میرود و دومین شهر آلبرتا و پنجمین منطقه عظیم شهری در کانادا محسوب می شود. این شهر نوپا و مدرن که در نزدیکی مرکز جغرافیاییِ استان آلبرتا واقع شده، ششمین کلان شهر کشور کاناداست. جالب است بدانید که با وجود جمعیت بالا در این شهر، ادمونتون تراکم شهری پایینی دارد و علیرغم جذب مهاجر، تراکم جمعیت در هر کیلومتر مربع 1,186.8 نفر است.

ادمونتون Edmonton مرکز فرهنگی، دولتی و آموزشی استان آلبرتا و شمالی ترین شهر آمریکای شمالی با جمعیتی بیش از یک میلیون نفر برشمرده می شود. مرکز استان آلبرتای کانادا هم عرض جغرافیایی با شهرهای هامبورگ در آلمان، دوبلین در ایرلند، منچستر در انگلیس و مگنیتوگورسک در روسیه نهاده شده است.

کلان شهر کلگری در فاصله 300 کیلومتری ادمونتون نهاده شده است و برای طی این مسافت با اتوبوس های بین شهری حدود 3 ساعت زمان احتیاج است. شهر ساسکاتون در استان ساسکاچوان کانادا هم در حدود 520 کیلومتری ادمونتون نهاده شده است و با یک سفر 5 ساعته می توان به این شهر هم دست یافت.

تحصیل در ادمونتون 2021

فرصت های شغلی دردسترس و موسسات آموزش عالی متعدد در این شهر موجب شده که ادمونتون Edmonton میزبان خوبی برای مهاجرت تحصیلی باشد. جهت تحصیل در ادمونتون کانادا هم مانند دیگر شهرهای کانادا باید ابتدا برای دریافت پذیرش تحصیلی و سپس ویزای تحصیلی کانادا اقدام کرد.

متقاضیان تحصیل در کانادا در قدم اول باید سایت رسمی دانشگاه یا کالج مورد نظر را به دقت مطالعه نمایند و پس از درک شرایط و مدارک مورد احتیاج، ددلاین پذیرش تحصیلی را در نظر بگیرند تا در زمان معین و مناسبی درخواست پذیرش تحصیلی و ویزای تحصیلی خود را به ثبت برسانند. معمولا شروع ترم پاییز در سپتامبر (شهریور-مهر) است و ترم دوم سال تحصیلی در اواخر ماه ژانویه (دی-بهمن) شروع می شود.

اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های ادمونتون

پس از مهیا کردن مدارک و آماده سازی ترجمه رسمی آن ها باید با مسئولان پذیرش دانشگاه یا کالج مورد نظر مکاتبه کرد. در صورت واجد شرایط بودن، متقاضی تحصیل در کانادا نامه پذیرش تحصیلی اولیه دریافت می نماید؛ این نامه که به نامه پذیرش موقت هم خوانده می شود، نقضی مدارک و مبلغ پرداختی را به اطلاع متقاضی می رساند.

پس از پرداخت شهریه و تکمیل مدارک باید فیش های پرداختی و ترجمه مدارک را برای دانشگاه یا کالج ارسال کرد. در این مرحله معمولا نامه پذیرش تحصیلی اصلی صادر خواهد شد. حالا نوبت ثبت درخواست ویزای تحصیلی کاناداست.

ویزای تحصیلی

فقط پس از صدور نامه پذیرش تحصیلیِ اصلی می توان برای ثبت درخواست (یا همان سابمیت) ویزای تحصیلی کانادا اقدام کرد. برای این منظور هم مدارک معینی را باید ترجمه، اسکن و در سایت سفارت بارگزاری کرد. ویزای تحصیلی کانادا جلسه مصاحبه حضوری ندارد، اما باید در جلسه انگشت نگاری شرکت کرد. پس از توقف فعالیت های سفارت کانادا در ایران، برای جلسه انگشت نگاری باید به دفترهای کارگزاری واقع در کشورهای همسایه مراجعه کرد.

پس از ثبت درخواست، نامه ای از سوی سفارت به متقاضی ارسال می شود تا در بازه یک ماهه متقاضی در جلسه انگشت نگاری شرکت کند. معین کردن زمان دقیق و انتخاب شهر محل انگشت نگاری به عهده متقاضی خواهد بود. پس از این مرحله، جهت سهولت در ارسال و دریافت پاسپورت ویزا شده می توان از سرویس پیکاپ استفاده کرد.

دانشگاه های ادمونتون

دانشگاه ها و موسسات آموزشی عظیم آلبرتا در مرکز این استان واقع شده اند؛ یکی از دلایل اهمیت شهر ادمونتون در کانادا میزبانی موسسات آموزش عالی برجسته ای مانند دانشگاه آلبرتا (University of Alberta)، دانشگاه کنکوردیا (Concordia University)، دانشگاه مک ایوان MacEwan University، دانشگاه کینگ The Kings University، کالج نورکوئست (NorQuest College)، موسسه فناوری شمالی آلبرتا (NAIT)، دانشگاه های دولتی آتاباسکا (Athabasca University) و دانشگاه لتبریج (University of Lethbridge) است.

دانشگاه آلبرتا

دانشگاه دولتی آلبرتا The University of Alberta که به اختصار U of A یا UAlberta خوانده می شود، یکی از قدیمی ترین دانشگاه های استان است و در سال 1908 در ادمونتون کانادا تاسیس شده است. دانشگاه آلبرتا 5 پردیس در داخل و خارج شهر ادمونتون دارد؛ 4 پردیس در نقاط مختلف شهر پراکنده شده اند، پردیس آگوستانا در شهر کامروز آلبرتا واقع شده و یک دفتر مرکزی در شهر کلگری دایر شده است. عظیم ترین و قدیمی ترین پردیس این دانشگاه در جنوب رود ساسکاچوان شمالی در حومه شهر و به دور از ازدحام و شلوغی نهاده شده است. دانشگاه آلبرتا که یکی از مشهورترین دانشگاه های تحقیقاتی کاناداست، سالانه نزدیک به 40 هزار دانشجو می پذیرد که از این تعداد حدود 30,755 دانشجو در مقطع کارشناسی و حدود 7,668 دانشجو در مقاطع عالیِ تحصیلی مشغول به تحصیل می شوند.

استادان به نامی ایرانی مانند پروفسور مهرداد حمیدی، پروفسور کرامت الله رضایی تیره، دکتر مهدی توکلی، دکتر علی خواجه دین، دکتر یاشار پوررحیمیان، دکتر مریم پورشریفی زاده، دکتر فاطمه محمدی پور، دکتر مجتبی مهدوی، دکتر بهروز وثوقیان، دکتر کامبیز معز، دکتر علیرضا نوری، دکتر علیرضا بیات، دکتر رسول علی اکبری، و دکتر زهره بیات در دانشگاه آلبرتا مشغول به تدریس هستند. جالب است بدانید که در سال تحصیلی 1969-1970 مارگارت اتوود رمان نویس و شاعر مشهور ادبیات انگلیسی هم در دانشگاه آلبرتا مشغول به تدریس شد.

دانشگاه آلبرتا رشته های متنوع و متعددی را در 18 دانشکده پوشش داده و 2 کالج با نام های کالج سنت جوزف St. Josephs College و کالج St. Stephens College دایر نموده است. دانشگاه آلبرتا که از سال 2018 عضو دانشگاه های تحقیقاتیِ U15 کانادا شده است، تا به اکنون افتخارات علمی بسیاری را به نام خود به ثبت رسانده است.

بر اساس گزارش مجله آماری بهترین دانشگاه های دنیا U.S. News & World Report Best Global University Ranking در سال 2021، دانشگاه آلبرتا در صندلی 138 دنیا نهاده شد و هم رده با دانشگاه مونترال پنجمین صندلی ملیِ کانادا را از آن خود کرد. مجله آماری QS هم در سال 2021 رتبه دنیای 126 و رتبه ملیِ 5 را برای دانشگاه آلبرتا درنظر گرفته است.

دانشگاه کنکوردیا

دانشگاه کنکوردیا ادمونتون Concordia University of Edmonton با نام سابق کالج کنکوردیای آلبرتا (1921-1995) یکی از مشهورترین دانشگاه های استان آلبرتاست. این دانشگاه سالانه حدود 2,333 دانشجو پذیرش می نماید که از این جمعیت حدود 1,822 در مقطع کارشناسی و حدود 289 در مقاطع تحصیلیِ عالی در دانشگاه کنکوردیا مشغول به تحصیل می شوند.

دانشگاه مک ایوان

دانشگاه دولتی مک ایوان MacEwan University با اسم کالج مک ایوان در سال 1971 تاسیس شد و در سال 2006 به اسم ششمین دانشگاه استان آلبرتا معرفی گردید. دانشگاه مک ایوان سالانه نزدیک به 20هزار دانشجو در رشته های متنوع می پذیرد که این تعداد حدود 12هزار دانشجو به صورت تمام وقت در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل می شوند.

آب و هوای استان آلبرتا کانادا

ادمونتون Edmonton به اسم یکی از شهرهای عظیم استان آلبرتا در سرزمینی هموار و صاف گسترده شده، اما در بخش هایی از منطقه دره هایی نه چندان عمیق و آبشارهایی نه چندان ژرف این زمین یک دست را عمق بخشیده است.

منابع آبی متعدد و جوی هایی روان این سرزمین را زنده نگه داشته اند و بر آب و هوای ادمونتون تاثیر بسیاری گذاشته اند؛ رودخانه پرآب ساسکاچوان شمالی از میان شهر می گذرد و به طبیعت مجاور جان تازه ای می بخشد.

بر اساس طبقه بندی اقلیمی کوپن، اقلیم قاره ای مرطوب در این شهر حکم فرماست. ادمونتون بهاران و خزان کوتاهی دارد، اما زمستان ها به نسبت طولانی ست؛ با اینکه شهرهای رجینا و وینیپگ در عرض جغرافیایی جنوب تری نسبت به ادمونتون قرار دارند، اما زمستان ها در این شهر خفیف تر خودنمایی می نماید.

اندازه تابش خورشید در ادمونتون

خورشید در طولانی ترین روز تابستان بیش از 17 ساعت مهمان شهر است؛ خورشید در ساعت 5 صبح طلوع می نماید و تا ساعت 22 دل از آسمان ادمونتون نمی کَند. اما در زمستان ادمونتون میزبانی خوبی برای آفتاب نیست؛ خورشید در ساعت 8:49 طلوع می نماید و در ساعت 16:16 دقیقه پس از 7 ساعت و 27 دقیقه با آسمان ادمونتون وداع می نماید.

تابستان در ادمونتون

تابستان هم از تیرماه یا اوایل جولای به طور رسمی وارد ادمونتون می شود و تا اواسط شهریورماه یا اوایل سپتامبر مهمان این شهر است. اوج گرمای هوا در ماه جولای است که گاهی دما به 30 درجه سانتی گراد می رسد، اما روزهای معمول تابستانی هوایی با دمای 14 تا 23 درجه را تجربه می نماید. بالاترین دمای ثبت شده از این شهر به 29 ماه ژوئن در سال 1937 بازمی شود که دمای هوا به 37 درجه سانتی گراد رسیده بود.

زمستان در ادمونتون

همان طور که پیش تر هم اشاره کردیم، بوران زمستان در ادمونتون به نسبت خفیف تر از دیگر شهرهای مجاور است. شروع فصل زمستان از آبان یا اوایل نوامبر است و تا انتها اسفندماه یا ماه مارس بر این شهر سایه می افکند. دمای در زمستان ها تا منفی 10.04 درجه سانتی گراد افت دارد و ادمونتون در ماه ژانویه سردترین روزها را تجربه می نماید. پایین ترین دمای به ثبت رسیده از این شهر مربوط به 21 ژانویه سال 1886 بود که دما بع نزدیک 50 درجه سانتی گراد زیر صفر رسیده بود.

هزینه زندگی در ادمونتون

حداقل هزینه زندگی ماهانه در ادمونتون Edmonton برای یک نفر 1,199.94 دلار کانادا اعلام شده است و از سویی دیگر میانگین عایدی خالص در این شهر ماهانه برای شغل تمام وقت 4,029.06 دلار کاناداست. شرایط مالی ادمونتون و بعلاوه بازار کار در این شهر شرایط مطلوبی دارد؛ اما هزینه مسکن به نسبت شهرهای همسایه بیشتر است. البته با آنالیز هزینه های مسکن در دیگر کلان شهرهای کانادا همانند کلگری، ونکوور و تورنتو ادمونتون شرایط مناسب تری دارد.

هزینه مسکن در ادمونتون

به طور دقیق تر، میانگین کرایه آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر کانادا 1,171.58 دلار و آپارتمان سه خوابه 1,827.80 دلار تخمین زده می شود. البته هزینه مسکن در حومه شهر به نسبت مقرون به صرفه تر است؛ میانگین کرایه آپارتمان یک خوابه در حومه شهر ادمونتون 987.09 دلار و آپارتمان سه خوابه 1,575.00 دلار برآورد می شود.

زندگی در پردیس های دانشجویی به متقاضیان تحصیل در کانادا، به خصوص دانشجویان مشغول به تحصیل در کلان شهرهای این کشور پیشنهاد می شود؛ با انتخاب زندگی دانشجویی در اقامتگاه های محل تحصیل به اندازه قابل توجهی در هزینه مسکن، خورد و خوراک، هزینه حمل و نقل و از همه مهم تر زمان دانشجو صرفه جویی می شود. این سه مقوله (هزینه های مربوط به مسکن، خورد و خوراک و حمل و نقل) بخش عمده مخارج تحصیل در کانادا پس از شهریه را شامل می شود. به همین علت برای مطالعه دقیق هزینه زندگی در ادمونتون در ادامه به آنالیز میانگین هزینه های مربوط به خورد و خوراک و حمل و نقل می پردازیم.

هزینه خورد و خوراک در ادمونتون

صرف یک وعده غذا در رستوران های معمولی ادمونتون 20 دلار هزینه دارد؛ درحالی که صرف یک وعده در رستوران های زنجیره ایِ فست فود مانند مک دونالد حدود 10 دلار کاناداست؛ با انتخاب این رستوران ها هزینه به نصف کاهش می یابد. برای یک فنجان کاپوچینوی معمولی باید حدود 4.60 دلار پرداخت و قیمت یک بطری نوشیدنی 330 میلی گرمی 2.22 دلار است.

خریدهای سوپرمارکتی بخش اعظمی از هزینه های زندگی را شامل می شود؛ برای خرید یک بطری یک لیتری شیر معمولی 2.35 دلار، یک قرص نان سفید 500 گرمی 2.66 دلار، و یک بسته تخم مرغ 12 عددی باید 3.72 دلار پرداخت.

برای خرید هر کیلو برنج سفید 3.68 دلار، هر کیلو پنیر محلی 11.55 دلار، فیله مرغ 12.84 دلار، گوشت قرمز 18.85 دلار، سیب 4.09 دلار، موز 1.91 دلار، پرتقال 4.51 دلار، گوجه 3.92 دلار، سیب زمینی 3.95 دلار، پیاز 3 دلار و کاهو 2.40 دلار کانادا باید هزینه کرد.

هزینه حمل و نقل عمومی در ادمونتون

وسایل نقلیه عمومی این شهر از اواخر قرن بیستم میلادی مشغول خدمت رسانی 24 ساعته به شهروندان و مسافران بوده است. استفاده از حمل ونقل عمومی یکی از راه های کاهش هزینه هاست که در ادمونتون احتیاج به تهیه بلیط دارد؛ بلیط تک سفره برای استفاده کمتر از وسایل حمل ونقل عمومی با هزینه 3.50 دلار، و بلیط های ماهانه مناسب برای استفاده مکرر از این خدمات با هزینه 98.50 دلار کانادا. بعضی دانشگاه ها همراه با کارت دانشجویی، کارت بلیط های تخفیف دار به دانشجو ارائه می دهند که تاثیر بسیاری در کاهش هزینه حمل و نقل دارد. ناگفته نماند که تعرفه ورودی تاکسی های ادمونتون 3.87 دلار است و به ازای هر کیلومتر راستا 1.95 دلار به این مبلغ اضافه نموده می شود.

زندگی در ادمونتون

ادمونتون Edmonton یک مرکز فرهنگی و آموزشی ست که میزبان مراکز مهم و مشهور آلبرتا شده است. این شهر در طول سال جشنواره های گوناگونی را برگزار می نماید که به همین علت به شهر جشنواره های کانادا مشهور شده است. عظیم ترین مراکز خرید آمریکای شمالی، عظیم ترین موزه های تاریخی و فرهنگی، و پارک های مهم کانادا در این شهر واقع شده اند و زندگی در ادمونتون برای دانشجویان بین المللی را لذت بخش می نمایند. در کنار فعالیت های علمی و فرهنگی در این شهر، شاخصه های کیفی زندگی در ادمونتون هم این شهر را در فهرست مقاصد مهاجران کانادا قرار داده است.

نگاهی کوتاه بر تاریخ ادمونتون

ادمونتون کنونی با تلفیق جمعیت 5 شهر همسایه (استراتکونا، ادمونتون شمالی، ادمونتون غربی، بورلی و جاسپر پلس) در سال 1982 شکل گرفت؛ اما بر اساس یافته ها و مطالعات باستان شناسان، سکونت در این منطقه به 3 هزار سال پیش از میلاد باز می شود. شاید آنتونی هِیدی اولین مهاجر اروپایی این منطقه باشد که در سال 1754 وارد خاک کانادا شد. تجارت خَز و صنعت چرم رفته رفته به آمار جمعیت ساکنان و مهاجران اروپایی این منطقه اضافه نمود تا اینکه ادمونتون Edmonton در سال 1892 به اسم شهرکی کوچک معرفی گردید. توسعه شهرک ها و روستاها همسایه به صورت همزمان، شکل گیریِ شهر نوپای ادمونتون را رقم زد.

ایرانیان ساکن در ادمونتون

مرکز استان اولین گزینه ایرانیان برای سکونت در آلبرتای کانادا برشمرده می شود؛ طبق آماری که در سال 2016 منتشر شد و به تعداد جمعیت ایرانیان مقیم کانادا پرداخته بود، بیش از 2600 ایرانی در این شهر زندگی می کردند که همراه با دیگر هموطنان مقیم استان در شهرهای همجوار، انجمن فرهنگی ایرانیان کانادا را تشکیل دادند. برگزاری مراسم مشهور ایرانی مانند یلدا و نوروز و به طور کلی معرفی فرهنگ ایران به کانادایی ها و دنیایان، از جمله فعالیت های این انجمن برشمرده می شود.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: لتس گو یونی
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 92538

به "تحصیل در ادمونتون و راهنمای پذیرش تحصیلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحصیل در ادمونتون و راهنمای پذیرش تحصیلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید