تحولات ونزوئلا: از اقدامات عجیب اروپا تا تصمیم گوترش

به گزارش مهسان بلاگ، اتحادیه اروپا بار دیگر بر برگزاری انتخابات زودهنگام در ونزوئلا تاکید نمود. شماری از کشورها نیز در اقدامی شتابزده، گوایدو را رئیس جمهور خواندند.

تحولات ونزوئلا: از اقدامات عجیب اروپا تا تصمیم گوترش

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، در حالیکه اوایل امروز ضرب الاجل مشخص شده برای برگزاری انتخابات زودهنگام در ونزوئلا انتها یافت و درخواست اتحادیه اروپا توسط نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا رد شد، اتریش، دانمارک، فنلاند، فرانسه، آلمان، پرتغال، اسپانیا و هلند، خوآن گوایدو را به عنوان رئیس جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت شناختند. مایا کوجیان جیک، از سخنگویان اتحادیه اروپا در جمع خبرنگاران گفت: من بار دیگر بر موضع اتحادیه اروپا تاکید می کنم که این موضع کاملا آشکار بوده و توسط 28 عضو اتحادیه تایید شده است. ما خواستار برگزاری انتخابات ریاست جمهوری معتبر، شفاف و آزاد در ونزوئلا هستیم.

منابع دیپلماتیک خاطرنشان کردند، انتظار می رفت اتحادیه اروپا بعد از انتها ضرب الاجل مشخص شده به طور رسمی در یک بیانیه مشترک، گوآیدو را به عنوان رئیس جمهور موقت شناسایی کند اما ایتالیا مانع از صدور این بیانیه رسمی شد.

روسیه، چین و بعضی کشورهای دیگر اعلام نموده اند، نیکولاس مادورو را به عنوان رئیس جمهور مشروع ونزوئلا به رسمیت می شناسند.

به همین دلیل دبیر کل سازمان ملل اعلام نموده است که در هیچ یک از کارگروه های تشکیل شده برای بحث درباره بحران ونزوئلا شرکت نخواهد کرد تا اعتبار سازمان در این مسئله حفظ گردد. به گزارش یورونیوز آنتونیو گوترش روز دوشنبه 4 فوریه به رسانه ها گفت تصمیم گرفته است تا در نشست گروه های دخیل شرکت نکند تا در صورت درخواست طرفین از این سازمان برای یافتن راهکار سیاسی، اعتبار این سازمان محفوظ باشد.

اظهارات گوترش در حالی بیان می گردد که روز دوشنبه از سویی کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای آنالیز بحران در ونزوئلا گرد هم آمدند و از سوی دیگر گروهی از کشورهای آمریکای جنوبی به همراه کانادا موسوم به گروه لیما در نشستی مشترک راهکارهای افزایش فشار بر دولت مادورو را آنالیز کردند.

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، در مراسم گشایش این اجلاس از اختصاص 53 میلیون دلار کانادا به مردم ونزوئلا اطلاع داد.

در این نشست مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا و هلگا اشمیت، از مقامات ارشد اتحادیه اروپا، نیز به وسیله ویدئو کنفرانس حضور داشتند. خوان گوایدو، رهبر مخالفان ونزوئلا، در اجلاس گروه لیما در اتاوا به وسیله ویدئو کنفرانس حاضر شد.

کشورهای عضو اتحادیه پیشتر درباره نحوه موضع گیری در قبال وضعیت ونزوئلا اختلاف نظر داشتند. شماری از این کشورها درباره بدعت تازه به رسمیت شناختن یک رهبر خودخوانده محتاط بودند و ترجیح می دادند تصمیم درباره به رسمیت شناختن رهبر مخالفان، تصمیمی در سطح ملی و وابسته به نظر هر کشور باشد تا نظر تمام کشورهای عضو اتحادیه.

ایرلند نیز با ایتالیا در جریان آنالیز قطعنامه مشترک هم نظر بود. وزیر خارجه این کشور در پاسخ به این سوال که آیا رهبر مخالفان را به رسمیت خواهد شمرد یا نه، گفت: خیر، موضع ما شفاف است. ما خواستار انتخاباتی آزاد و منصفانه هستیم تا مردم تصمیم دموکراتیکشان را در ونزوئلا بگیرند.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا شامل بریتانیا، آلمان، فرانسه، هلند، سوئد، دانمارک، استونی، لهستان، اسپانیا، پرتغال، جمهوری چک و اتریش پیشتر در روز دوشنبه خوان گوایدو رئیس مجلس ونزوئلا را به عنوان رئیس جمهور موقت این کشور به رسمیت شناختند.

همچنین در جلسه روز دوشنبه اتحادیه اروپا وضع تحریم های بیشتر بر دولت ونزوئلا مورد بحث نهاده شد. کارملو آبلا، وزیرخارجه مالت، با اشاره به اینکه تحریم نفتی فعلا در دستور کار نیست، گفت تحریم ها در مرحله اولیه بیشتر افراد را دربرخواهد گرفت.

وزارت خارجه ونزوئلا در واکنش به اقدام روز دوشنبه اعضای اتحادیه اروپا با صدور بیانیه ای خاطرنشان کرد که این کشور در روابط دیپلماتیکش با آن دسته از کشورهای اروپایی که رهبر مخالفان را به عنوان رئیس جمهور موقت به رسمیت شناخته اند، بازنگری به عمل خواهد آورد.

در این بیانیه آمده است که کاراکاس از این لحظه روابط دوجانبه اش را با این دولت ها به طور کامل مورد بازنگری قرار خواهد داد، تا زمانی که آنها از حمایت از طرح های کودتایی دست بردارند.

به گزارش سازمان ملل متحد، در جریان اعتراض های اخیر در این کشور تا کنون حدود 40 نفر کشته و 850 تن زندانی شده اند. 5252

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 18 خرداد 1398 بروزرسانی: 28 فروردین 1399 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 5205

به "تحولات ونزوئلا: از اقدامات عجیب اروپا تا تصمیم گوترش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحولات ونزوئلا: از اقدامات عجیب اروپا تا تصمیم گوترش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید