تداوم رگبار و رعد و برق در نقاط مختلف کشور ، احتمال وقوع طوفان شن در 7 استان

به گزارش مهسان بلاگ، سازمان هواشناسی با صدور سه هشدار از تداوم وقوع رگبار و رعد و برق در نقاط مختلف کشور، احتمال رخداد طوفان شن در 7 استان وافزایش ارتفاع موج در دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان اطلاع داد.

تداوم رگبار و رعد و برق در نقاط مختلف کشور ، احتمال وقوع طوفان شن در 7 استان

به گزارش خبرنگاران، سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی رنگ با اشاره به تشدید فعالیت سامانه بارشی همراه با رشد ابرهای همرفتی به ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب آورده است: وقوع رگبارو رعد و برق، وزش باد شدید، خیزش گرد و خاک و در مناطق مستعد تگرگ امروز (4 خردادماه) برای استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، زنجان، قزوین، البرز، قم، مرکزی و تهران و چهارشنبه (5 خردادماه) برای استان های مازندران، گلستان، نیمه شمالی سمنان، ارتفاعات استان های تهران و البرز پیش بینی می گردد.

بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه ها و مسیل ها، وقوع صاعقه و برق گرفتگی، احتمال سیلاب، آبگرفتگی معابر، کاهش کیفیت هوا و خسارت به محصولات کشاورزی دز این شرایط پیش بینی می گردد.

سازمان هواشناسی نیز نسبت به اجتناب از تردد و توقف در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها، پرهیز از صعود به ارتفاعات، احتیاط در چرای دام ها در ارتفاعات و در مجاورت رودخانه ها و مسیل ها و اتخاذ تمهیدات لازم جهت پیشگیری از خسارت به محصولات کشاورزی توصیه می نماید.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد رنگ آورده است: تشدید فعالیت سامانه بارشی همراه با رشد ابرهای همرفتی، وقوع رگبار و رعد و برق، گاهی وزش باد شدید موقتی گاهی همراه با گرد و خاک با احتمال تگرگ در مناطق مستعد را امروز (4 خردادماه) کرمانشاه، لرستان، همدان، شمال سمنان، شمال شرق خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، نیمه غربی اصفهان، گیلان، مازندران، گلستان، یزد، شرق هرمزگان، شمال فارس، جنوب کرمان و جنوب سیستان و بلوچستان و چهارشنبه (5 خردادماه) در اردبیل، جنوب آذربایجان شرقی، شرق کردستان، زنجان، نیمه شمالی همدان، قزوین، البرز، تهران، سمنان، خراسان شمالی، نیمه غربی خراسان رضوی، گیلان، مازندران، گلستان و ارتفاعات کرمان به همراه دارد.

این شرایط جوی پنج شنبه (6 خردادماه) برای شرق سمنان، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی و ارتفاعات تهران پیش بینی می گردد و احتمال جاری شدن روان آب، احتمال برخورد صاعقه، و احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب مسیل ها و رودخانه ها وجود دارد بنابراین سازمان هواشناسی نسبت به احتیاط در تردد و توقف در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها، احتیاط در چرای دام در مسیل ها و مناطق مرتفع و تقویت سازه های موقتی توصیه می نماید.

در ادامه این هشدار با اشاره به تغییر نوع توده هوا و توام با افزایش شیو فشاری آمده است: وزش باد نسبتا شدید و خیزش گرد و خاک و احتمال رخداد طوفان شن فردا (5 خردادماه) برای استان های اصفهان، فارس، کرمان، هرمزگان، یزد، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان و پنج شنبه (6 خردادماه) برای شرق یزد، شرق کرمان، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان پیش بینی می گردد.

کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا و افزایش غلظت ذرات معلق در هوا از مخاطرات این شرایط جوی است بنابراین اتخاذ تمهیدات لازم جهت کاهش خسارت وزش باد، استحکام سازه ها، تابلوها و بنرهای تبلیغاتی و سازه های در حال ساخت، کنترل پوشش گلخانه ها و نهالستان ها، آمادگی دستگاه های خدمـت رسان جهت انجام تمهیدات لازم برای جلوگیری از خسارات احتمالی توصیه می گردد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد رنگ دیگری آورده است: وزش باد شدید از ظهر چهارشنبه (5 خردادماه) تا آدینه (7 خردادماه) باعث افزایش ارتفاع موج به 1.5 متر تا دو متر در مناطق مرکزی و شرقی خلیج فارس و تنگه هرمز، در استان های بوشهر، هرمزگان و مناطق ساحلی و دور از ساحل دریای عمان، در استان سیستان و بلوچستان می گردد.

در این شرایط جوی احتمال غرق شدن شناگران و قایق های کوچک و احتمال آسیب دیدن شناورهای سبک، نیمه سنگین، قفس ها و تورهای صیادی وجود دارد و ایجاد محدودیت در فعالیت های دریایی توصیه می گردد.

در ادامه این هشدار آمده است: در پی وزش باد شدید از فردا (5 خردادماه) تا پیش از ظهر پنج شنبه (6 خردادماه) در سواحل افزایش ارتفاع موج به 1.5 تا دو متر و دور از ساحل تا 2.5 متر در مناطق ساحلی و دور از ساحل گیلان، مازندران و گلستان پیش بینی می گردد.

از مخاطرات این شرایط جوی می توان به احتمال غرق شدن شناگران و قایق های کوچک و احتمال آسیب دیدن شناورهای سبک قفس ها و تورهای صیادی اشاره نمود و سازمان هواشناسی نسبت به ممنوعیت شنا، محدودیت تردد قایق های کوچک و شناورهای سبک و سنگین صیادی و رعایت احتیاط در صنایع فراساحلی توصیه می نماید.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 9 تیر 1400 بروزرسانی: 9 تیر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 87955

به "تداوم رگبار و رعد و برق در نقاط مختلف کشور ، احتمال وقوع طوفان شن در 7 استان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تداوم رگبار و رعد و برق در نقاط مختلف کشور ، احتمال وقوع طوفان شن در 7 استان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید