ترکمان: گفت وگو موثرترین عنصر همگرایی است

به گزارش مهسان بلاگ، صبح امروز شنبه نخستین اجلاس گفت وگوی فرهنگی آسیا که با حضور 70 نفر از شخصیت های فرهنگی و علمی از ایران و 20 کشور آسیایی در حسینیه الزهرا (س) برگزار گردید.

ترکمان: گفت وگو موثرترین عنصر همگرایی است

به گزارش خبرنگاران، در این اجلاس، ابوذر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با بیان اینکه این اجلاس در راستای استفاده از نظرات اندیشمندان و نخبگان دنیا اسلام در جهت گفت وگوی موثر بین کشورهای آسیایی گام برمی دارد، گفت:گفت وگو موثرترین عنصر همگرایی است. در روزگاری که جامعه دنیای با چالش ها و منازعات مختلفی روبرو است اجتماع فرهنگیان و اندیشمندان آسیایی در این اجلاس تأکیدی بر نقد و اهمیت گفت وگوهای فرهنگی به عنوان راهکاری موثر برای فائق آمدن بر چالش های منطقه ای و بین المللی است.

وی در ادامه با بیان اینکه قاره آسیا همیشه خاستگاه ادیان، فرهنگ ها و مکاتب فلسفی بوده است، یادآور شد: قاره آسیا سهم قابل توجهی در فرهنگ و تمدن بشری بر عهده دارد. این قاره کهن همچون گذشته می تواند تنوع و تکثر فرهنگی موجود را به فرصت ها و زمینه هایی جهت همکاری و همگرایی میان ملت ها تبدیل کند. امروز فرهنگ موثرترین و قوی ترین عنصر برای هماهنگی و همگرایی است. این گفت وگوهای سازنده می تواند از طریق ای هدفمند برای رسیدن به اهداف تبدیل گردد.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: گفت وگوهای فرهنگی می تواند دامنه وسیعی از مسائل فکری،اجتماعی و پدیده ها و تحولات فرهنگی را در راستا تقویت همبستگی و کنترل چالش ها و بحران های منطقه ای در عرصه بین المللی را بر عهده بگیرد.ارزش های مشترک قومی،مذهبی و فرهنگی آسیا همانند انسان دوستی،احترام متقابل، صلح طلبی،پرهیز از خشونت و... می تواند زمینه های تبادل تجربیات در مواجهه با چالش های حاکم بر منطقه به منظور دستیابی به فصل مشترکی را در توسعه روابط پایدار ایجاد کند.

ترکمان اضافه نمود: پایداری به اصول یک گفت وگوی سازنده می تواند سهم بزرگی در میزان پیروزیت ها و اثربخشی گفت وگوها داشته باشد. معین دقیق اهداف، کوشش برای دستیابی به راهکارهای عملی و عزم جدی برای ادامه راستا از جمله عوامل موثر در پیروزیت این اجلاس است. بر اساس همین ضرورت ها سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی طرح تأسیس دبیرخانه دائمی گفت وگوهای فرهنگی بین المللی با هدف فراهم سازی و تسهیل فرصت های مناسب جهت ارتباط و گفت وگوهای فرهنگی نخبگان و دانشگاهیان ایران با سایر جوامع را دو سال پیش تصویب کرد تا از این طریق گفت وگوها انجام گردد.

وی یادآور شد: از زمان تأسیس تاکنون نشست ها و اجلاس های متعددی از جمله گفت وگوهای فرهنگی ایران و دنیا عرب و گفت وگوی فرهنگی ایران و اروپا با مشارکت و همکاری مجموعه ای از نهادها و مراکز علمی، دانشگاهی و فرهنگی ایران و سایر کشورها برگزار شده است. امروز نیز شاهد نخستین اجلاس گفت وگوهای فرهنگی آسیایی با حضور اندیشمندانی از 21 کشور آسیایی در تهران هستیم که این امر با مشارکت و همکاری دانشگاه تهران، دانشگاه فردوسی مشهد و مازندران در روزهای 23 تا 25 دی ماه برگزار می گردد.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: دستیابی به سهم مشترک، ضرورت گفت وگوهای فرهنگی است و آنالیز راهکارهای مشترک علمی سبب برون رفت از چالش ها می گردد. برجسته سازی نقش نخبگان در هموارسازی فرایند گسترش روابط فرهنگی میان جوامع آسیایی و توافق بر سر سازوکارهای مناسب جهت همکاری، همفکری و گفت وگوی مستمر فرهنگی میان نخبگان کشورهای آسیایی از دیگر اهداف این اجلاس است که این مهم در دو روز در قالب سه کمیسیون در مراکز دانشگاهی برگزار می گردد.

ترکمان گفت: برگزاری کمیسیون گفت وگوی فرهنگی ایران و شبه قاره در این دور از گفت وگوها با موضوع عرفان و تصوف، ظرفیت ها و فرصت های تعامل و همگرایی فرهنگی به میزبانی دانشگاه فردوسی مشهد با حضور اندیشمندانی از کشورهای هند، بنگلادش، پاکستان، افغانستان، سریلانکا و ایران برگزار می گردد. همچنین کمیسیون گفت وگوی فرهنگی ایران، شرق و جنوب شرق آسیا با موضوع پیوندهای فرهنگی و تاریخی با حضور اندیشمندانی از چین، اندونزی، مالزی، سنگاپور، فیلیپین، تایلند، کره، ویتنام وایران در دانشگاه مطالعات دنیا دانشگاه تهران برگزار می گردد.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با اشاره به گفت وگوی فرهنگی ایران، آسیای مرکزی، قفقاز و ترکیه تأکید کرد: کمیسیون گفت وگوی فرهنگی ایران، آسیای مرکزی، قفقاز و ترکیه با موضوع میراث مشترک فرهنگی-تاریخی با حضور اندیشمندانی از ترکیه، آذربایجان، گرجستان، ارمنستان، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان و ایران در دانشگاه مازندران برگزار می گردد. همچنین گفت وگوی مسئولین دانشگاه های عضو دی 8 با همکاری دانشگاه بوعلی سینا همدان و گفت وگوی فرهنگی مرکز دایرة المعارف آسیا و نشست گفت وگوی فرهنگی نخبگان بین المجالس آسیایی نیز در این دانشگاه برگزار می گردد.

ترکمان تأکید کرد: این اجلاس با هدف های پیش بینی شده در راستا یافتن راه چاره های مشترک برای توسعه همکاری های علمی و فرهنگی و استمرار گفت وگوهای فرهنگی نخبگان و وصول به نتایج علمی در توسعه و تحکیم ارتباطات و هم فکری پیروز گام برمی دارد.

کمیسیون های شرق آسیا، شبه قاره و آسیای مرکزی و قفقاز این اجلاس به مدت سه روز در دانشکده مطالعات دنیا دانشگاه تهران، دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه مازندران با حضور اندیشمندانی از ایران و کشورهای آسیایی برگزار می گردد.

شارژ 10: شارژ 10 | مجله مسافرتی کوله پشتی گردها

مجله دانلود و سرگرمی: مجله دانلود و سرگرمی | معرفی بازی ها و سرگرمی های رایانه ای

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 شهریور 1400 بروزرسانی: 3 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 28146

به "ترکمان: گفت وگو موثرترین عنصر همگرایی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترکمان: گفت وگو موثرترین عنصر همگرایی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید