تست و آنالیز بی وای دی چین ال پلاگین هیبرید BYD Qin L؛ پرفروش ترین سدان چینی بازار

به گزارش مهسان بلاگ، آیا بی وای دی چین ال پلاگین هیبرید (BYD Qin L) پرفروش ترین سدان چین که حالا وارد بازار ایران شده است، ارزش خرید دارد؟ در این تست خودرو را بشناسید.

تست و آنالیز بی وای دی چین ال پلاگین هیبرید BYD Qin L؛ پرفروش ترین سدان چینی بازار

خبرنگاران - امین آزاد: وقتی یک خودروی چینی لقب پرفروش ترین سدان بازار چین را به خود اختصاص می دهد، دیگر نمی توان از ابتدا به آن با دیده ی تردید نگاه کرد. به ویژه، وقتی ادعا می گردد مصرف سوخت آن از سه لیتر در صد کیلومتر کمتر، و شتاب اش نزدیک به 7.5 ثانیه است. آیا واقعاً بی وای دی چین ال پلاگین هیبرید تیگارد موتور (BYD Qin L) آمده است تا بازی را عوض کند؟

چرا بی وای دی چین ال پلاگین هیبرید (BYD Qin L) پرفروش ترین سدان چین است؟

در میان انبوه خودروهای چینی، سدان BYD Qin L به عنوان پرفروش ترین محصول در بازار داخلی چین شناخته می گردد. مهم ترین دلایل این موفقیت قیمت مالی، سیستم هیبریدی مدرن، طراحی مجذوب کننده و کیفیت ساخت بالاتر از رقبای چینی است. در این گزارش، تجربه ای جامع از تست این خودرو در مسیر پرپیچ وخم دیزین تا تهران، ارائه می دهیم.

ترکیب قدرت بنزینی و الکتریکی؛ قلب تپنده ای با دو هویت

بی وای دی چین ال پلاگین هیبرید (BYD Qin L) از یک موتور بنزینی 1.5 لیتری تنفس طبیعی با توان 101 اسب بخار بهره می برد که در کنار موتور الکتریکی قدرتمند با خروجی 218 اسب بخار و گشتاور 260 نیوتن متر قرار گرفته است. اگرچه مجموع قدرت تولیدی به بیش از 220 اسب بخار (به علت استراتژی توزیع نیرو بی وای دی) نمی رسد، اما به علت استراتژی خاص مدیریت قدرت در سیستم هیبریدی نسل پنج DM-i بی وای دی، عملکردی روان، بی تاخیر و قابل اطمینان را ارائه می دهد.

هندلینگ؛ نقطه قوت بزرگ در پیچ های کوهستانی

هندلینگ این خودرو یکی از برجسته ترین نکات تست جاده ای آن در مسیر پر پیچ و خم دیزین تا تهران بود. سیستم تعلیق جلو از نوع مک فرسون و تعلیق عقب مولتی لینک، در کنار شاسی بهینه سازی شده، باعث شده است خودرو به خوبی به جاده بچسبد و حتی در پیچ های تند و پرسرعت نیز ثبات خود را حفظ کند. عملکرد این خودرو در پیچ ها، از دیگر سدان های چینی از جمله J7 و آریزو 5 یک پله بالاتر بود و در سطحی نزدیک به سراتو وارداتی ارزیابی می گردد.

البته سیستم تعلیق به علت هندلینگ بهتر، خشک در نظر گرفته شده است که در جاده کوهستانی برای سرنشینان عقب خوشایند نیست.

شتاب صفر تا صد؛ در حد انتظار

در شرایط واقعی تست در تهران با بنزین معمولی، شتاب صفر تا صد حدود هشت ثانیه به ثبت رسید. هرچند شرکت سازنده عدد 7.5 ثانیه را اعلام نموده است، اما با توجه به ارتفاع از سطح دریا، کیفیت بنزین و سطح آسفالت پیست، این اختلاف قابل قبول است. به لطف موتور الکتریکی با قدرت 218 اسب بخار، تاخیر پدال گاز کم است و شتاب ثانویه در سرعت های بالا نیز عملکرد قابل توجهی دارد.

ترمزگیری؛ خوب ولی نه بی نقص

در تست ترمز از سرعت 100 کیلومتر، بی وای دی چین ال پلاگین هیبرید BYD Qin L با فاصله ترمزگیری 46.8 متر ایست کامل کرد. در مقایسه، تویوتا کرولا هیبریدی و کمری هیبریدی فاصله ای حدود 38 تا 40 متر دارند که نشان از عملکرد بهتر سیستم ترمز آن هاست. ترمزهای جلو از نوع دیسکی خنک شونده و عقب دیسکی معمولی هستند، اما پدال ترمز کمی اسفنجی به نظر می رسد و اعتماد کامل در ترمزهای ناگهانی ایجاد نمی گردد.

مقایسه با رقبا؛ جایگاه واقعی کجاست؟

با قیمتی بین 17 تا 19 هزار دلار، بی وای دی چین ال پلاگین هیبرید BYD Qin L در برابر رقبای مطرحی قرار می گیرد:

  • تویوتا کرولا هیبریدی: بالای 23 هزار دلار، ترمز و دقت فرمان بهتر، اما فضای کمتر و امکانات کمتر.

  • تویوتا کمری هیبریدی: حدود 30 هزار دلار، فزونی کامل در کیفیت ساخت و تجربه سواری، اما با قیمت بیشتر.

  • KMC J7: از نظر طراحی نزدیک، اما در زمینه کیفیت و عملکرد فنی چند پله پایین تر.

  • هیوندای سوناتا هیبرید: صندوق عقب کوچک تر (510 لیتر مقابل 570 لیتر)، اما سواری کمی نرم تر و ترمز قوی تر و البته قیمت بیشتر.

در مجموع تست خودرو می توان گفت این محصول از تمام رقبای چینی تست شده عملکرد بهتری دارد و در بعضی زمینه ها به کره ای ها نزدیک شده، اما فاصله مشهودی تا ژاپنی ها به جای مانده است.

ترمز؛ نقطه ضعف؟

ترمز خودرو در سرعت 100 کیلومتر بر ساعت، فاصله توقف 46.8 متر را ثبت کرد که نسبت به رقبای ژاپنی چون تویوتا کرولا یا کمری (با میانگین 38 تا 40 متر)، ضعیف تر ارزیابی می گردد. عملکرد ترمز در سرعت های بالاتر هم، گاه با انحراف همراه بود که می تواند حس ایمنی را کاهش دهد.

مصرف سوخت و برد حرکتی؛ بهینه و مناسب شرایط شهری

در تست خودرو دریافتیم که بی وای دی چین ال پلاگین هیبرید BYD Qin L در شرایط بهینه، مصرف سوختی در حدود 3 لیتر در هر 100 کیلومتر دارد. برد حرکتی در حالت تمام برقی تا 120 کیلومتر اعلام شده است، که به نظر عدد 100 کیلومتر واقعی باشد و در مجموع ترکیبی، حدود 1500 تا 2100 کیلومتر اعلام شده، که بین 1200 تا 1500 واقعی است. این اعداد برای استفاده های شهری و حتی تاکسی های فرودگاهی بسیار مناسب به نظر می رسند.

طراحی داخلی؛ کیفیت فراتر از انتظار

مواد استفاده شده در کابین، طراحی صندلی ها، دوخت ها، و حتی مکانیزم های ساده ای همانند دریچه های کولر از کیفیت مناسبی برخوردارند. صندلی ها راحت و ارگونومیک هستند، مانیتور گردان مرکزی مجذوب کننده است، هرچند بعضی ارگونومی دکمه های فیزیکی جای بحث دارد.

از سویی دیگر باید گفت که رنگ سفید داخل خودرو برای ایران مناسب نیست و زود کثیف می گردد.

امکانات رفاهی و ایمنی؛ کامل و رقابتی

این خودرو از سیستم کروز کنترل تطبیقی، خط خوان، هشدار تصادف، ترمز اضطراری، دوربین 360 درجه و نوربالای هوشمند بهره می برد. به ویژه عملکرد نوربالای اتوماتیک در جاده های تاریک شبانه، مثال زدنی و کاربردی است.

ابعاد، فضای داخلی و صندوق عقب

طول 4830 میلی متری و فاصله محوری 2790 میلی متری باعث شده است فضای پای سرنشینان عقب مناسب باشد. صندوق عقب 570 لیتری، در مقایسه با رقبای مستقیم خود همانند کمری هیبرید (430 لیتر) و سوناتای هیبرید (510 لیتر)، جادارتر است.

رقبا و جایگاه در بازار

در حالی که قیمت این خودرو بین 17 تا 19 هزار دلار در بازار چین است، رقبایی همانند کرولا هیبرید بالای 23 هزار دلار و کمری حتی تا 30 هزار دلار قیمت دارند. با این تفاوت قیمت، Qin L گزینه ای مالی تر با عملکرد قابل قبول تلقی می گردد.

مقایسه با لکسوس یا اپتیما؛ قیاس بی جا یا واقع گرایانه؟

بعضی به اشتباه این خودرو را رقیب مستقیم لکسوس IS300 یا اپتیما هیبریدی کره ای دانسته اند. اما با توجه به کیفیت مواد، عملکرد ترمز، دقت فرمان و تجربه رانندگی کلی، می توان گفت BYD Qin L به رده کره ای ها نزدیک شده است، ولی هنوز به لکسوس یا هوندا نمی رسد.

توصیه برای تاکسیرانی و استفاده شهری

با توجه به مصرف پایین، هزینه نگهداری کم، برد بالا و طراحی راحت کابین، این خودرو می تواند گزینه ایده آلی برای ناوگان تاکسیرانی ایران، به ویژه تاکسی های فرودگاهی باشد. در شرایطی که خودروهای تمام برقی در ایران با مسائل زیرساختی روبرو اند، سیستم هیبریدی Qin L مزیت بزرگی دارد.

ارزیابی نهایی

اگر در پی یک خودروی هیبریدی مالی با کیفیت بالا، امکانات کامل، سواری راحت و هزینه نگهداری پایین هستید، بی وای دی چین ال پلاگین هیبرید یکی از برترین گزینه ها در بازار فعلی است. البته باید توقعات خود را در حد یک خودرو زیر 20 هزار دلار نگاه دارید و آن را با برندهای لوکس ژاپنی یا آلمانی مقایسه نکنید.

منبع: بیت ران
انتشار: 4 اردیبهشت 1404 بروزرسانی: 4 اردیبهشت 1404 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 109488

به "تست و آنالیز بی وای دی چین ال پلاگین هیبرید BYD Qin L؛ پرفروش ترین سدان چینی بازار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تست و آنالیز بی وای دی چین ال پلاگین هیبرید BYD Qin L؛ پرفروش ترین سدان چینی بازار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید