تمدید تحریم ایران اقدامی سیاسی است، کسی از آمریکا حمایت نمی کند

به گزارش مهسان بلاگ، خبرنگاران، گروه بین الملل - عبدالحمید بیاتی: شب گذشته شورای امنیت سازمان ملل متحد میزبان نشستی درباره آنالیز درخواست آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران بود.

تمدید تحریم ایران اقدامی سیاسی است، کسی از آمریکا حمایت نمی کند

در این نشست هم مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا و هم محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به ایراد سخنرانی پرداخته و سایر اعضای شورای امنیت نیز دیدگاه های خود را در رابطه فشار آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران اعلام کردند.

در همین رابطه، واسیلی نبنزیا نماینده روسیه در نشست شورای امنیت با انتقاد از سیاست های واشنگتن علیه تهران آن را سیاست خفه کردن حداکثری نامید.

نبنزیا گفت که هدف آمریکا از این اقدامات تغییر حکومت ایران یا به وجود آوردن فضایی است که ایران نتواند نفس بکشد. وی اضافه کرد: این درست مانند آن است که زانوی خود را روی گردن کسی بگذاریم.

نماینده روسیه با این جمله اشاره ای تلویحی به کشته شدن جورج فلوید، شهروند سیاه پوست آمریکایی کرد. مرگ جورج فلوید که به دست یک پلیس سفید پوست در ایالت مینه سوتا رقم خورد، اعتراضات گسترده ای را در نقاط مختلف آمریکا به همراه داشت.

همچنین نماینده چین در نشست روز سه شنبه شورای امنیت سازمان ملل این موضع کشور خود را تکرار کرد و تاکید داشت که واشنگتن از نظر قانونی نمی تواند تحریم های سازمان ملل را برگرداند.

ژانگ جون با اشاره به توافق هسته ای قدرت های جهانی با ایران گفت که ایالات متحده با خروج خود از برجام دیگر عضوی از آن محسوب نمی گردد و هیچ حقی برای توسل به این توافق برای بازگرداندن تحریم ها ندارد.

اما نماینده فرانسه در شورای امنیت نیز با طرح بعضی اتهامات علیه ایران گفت: کشورش به همراه آلمان و انگلیس به برجام پای بند هستند و کارایی برجام بستگی به عملکرد ایران و همه طرف ها دارد.

نماینده انگلیس نیز در این نشست از دیگر سخنرانان بود و در ابتدا با دفاع از گزارش اخیر دبیر کل سازمان ملل، گفت: ما همواره تأسف خود را از خروج آمریکا از برجام اعلام نموده ایم. بعد از خروج آمریکا، ما به برجام متعهد بوده ایم و حتی فراتر از تعهدات خود اقداماتی را برای پای بندی به این توافق انجام داده ایم.

برای تحلیل بهتر فضای حاکم منیان کشورهای عضو شورای امنیت بویژه پنج عضو دائم این شورای درباره کوشش های آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، نظر طارق رئوف رئیس سابق بخش امنیت سیاسی و شفاف سازی آژانس بین المللی انرژی اتمی را جویا شدیم.

طارق رئوف از مقامات سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی است و به عنوان مشاور ارشد در کنفرانس بازبینی پیمان منع گسترش سال 2015 حضور داشت. وی از سال 2002 تا 2011 رئیس اداره سیاست های امنیتی و شفاف سازی آژانس بین المللی انرژی اتمی بوده و در مورد ایران، عراق، لیبی، کره شمالی، کره جنوبی و سوریه به شخص مدیرکل گزارش می داد. رئوف رئیس جایگزین هیئت اعزامی آژانس به کنفرانس های منع گسترش از سال 2003 تا 2010 نیز بوده و از فوریه سال 2014 عهده دار سمت مدیر بخش خلع سلاح، کنترل تسلیحات و منع گسترش مؤسسه تحقیقات صلح استکهلم شده است.

رئوف در مورد فشار حداکثری دولت آمریکا علیه ایران به خبرنگاران گفت: آمریکا در حال اجرای سیاست فشار حداکثری علیه ایران است و تمدید تحریم تسلیحاتی در اکتبر نیز بخشی از این سیاست است که با هدف تداوم فشارها بر تهران صورت می گیرد.

وی در ادامه تأکید کرد: هم چین و هم روسیه هر دو با تمدید تحریم تسلیحاتی ایران مخالف هستند؛ آنها این موضوع را به عنوان امری که در سال 2015 مطرح شد ه و در اکتبر امسال به سرانجام می رسد قبول دارند.

رئوف در ادامه گفت: با توجه به اینکه آمریکا تحریم های متعددی را علیه ایران از جمله نفت این کشور به اجرا گذاشته، قیمت نفت کاهش پیدا نموده و شیوع ویروس کرونا نیز بر اقتصاد ایران تأثیر منفی گذاشته است.

این مقام سابق آژانس در ادامه توضیح داد: از همین رو تمدید تحریم تسلیحاتی ایران یک اقدام سیاسی است و تأثیر آن بر دسترسی ایران به تسلیحات و خرید از کشورهای دیگر ناچیز خواهد بود.

رئوف در مورد اینکه آیا آمریکا برای تمدید تحریم های ایران از حمایت کافی برخوردار است یا خیر، نیز گفت: در حال حاضر حمایت کافی در شورای امنیت سازمان ملل برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران وجود ندارد و احتمال مشاهده وتو از سوی چین و روسیه نیز احتمال دارد.

وی تأکید کرد: سه کشور اروپایی حاضر در برجام نیز در موقعیت سختی میان آمریکا و ایران قرار گرفته اند و قدرت آنها در این رابطه اندک است. به نظر من منفعت استراتژیک ایران در این است که به تعهدات خود در برجام و NPT بدون توجه به اقدامات و تحریکات آمریکا ادامه داده و از دست زدن به اقدامات غیرقابل بازگشت پرهیز کند.

faceraz.ir: فیس راز | گفتگو و همدلی راه حل رفع همه مشکلات

fixfun.ir: مجله سرگرمی | مجله تفریحی، سرگرمی و مسافرتی

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 54541

به "تمدید تحریم ایران اقدامی سیاسی است، کسی از آمریکا حمایت نمی کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تمدید تحریم ایران اقدامی سیاسی است، کسی از آمریکا حمایت نمی کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید